Vering .

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Vering .

Post by bompa »

Ik ben op zoek naar andere vering voor mijne scrambler ,maar 'k weet niet goed welke, Ohlins , WP ,SHOWA. Voor deze moto heb ik geen benul welke ik zou nemen ,nu voor de moment staat de vering op het zachtste maar is eigenlijk nog te hard , ik zou ander veren kunnen steken, maar ik kan eigenlijk beter een vering nemen die je helemaal kan instellen, iemand een gedacht ?

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Vering .

Post by Muug »

ohlins heeft echte meerwaarde bij verkoop later.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Vering .

Post by bompa »

Muug wrote: 27 Oct 2019 16:28 ohlins heeft echte meerwaarde bij verkoop later.
Ok , ik ga er is achter horen , maar op de pc zie eigenlijk niet direct een verkooppunt hier bij mij in de geburen .

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Vering .

Post by Davy78 »

Staan er in de triumph catalogus geen Fox schokdempers? Voor de street twin kunt ge van het fabriek uit Fox shocks kiezen, voor een meerprijs van 700 euro.

User avatar
julien
Posts: 63
Joined: 31 Dec 2012 05:42

Re: Vering .

Post by julien »

volgens google http://www.shocking-good.be/over.html is in Hulshout , ooit is er ook ene geweest in oud Turnhout maar da was vorige eeuw :whistling: indertijd invoerder van husqvarna Luyten Johan , heb wel geen ervaring met deze leveranciers .

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Vering .

Post by bompa »

Davy78 wrote: 27 Oct 2019 18:25 Staan er in de triumph catalogus geen Fox schokdempers? Voor de street twin kunt ge van het fabriek uit Fox shocks kiezen, voor een meerprijs van 700 euro.
Mijne triumph is een veranderde moto toen ik hem kocht , daar staan van die verchroomde schokdempers op ,maar van wa merk?Maar ik ga wel is bij een triumph garage binnenrijden hierachter ,toen ik die ging testen leek dat wel ok ,maar ik heb dan nadien er is een ritje van ongeveer 500 km mee gereden (niet dikwijls gestopt) en snel terug vertrokken, en dat was eigenlijk niet goed voor mijne rug voelde ik na de rit, daarom dat ik nu een vering wil waar je zowel de vering als de demping kan regelen.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Vering .

Post by bompa »

julien wrote: 27 Oct 2019 18:28 volgens google http://www.shocking-good.be/over.html is in Hulshout , ooit is er ook ene geweest in oud Turnhout maar da was vorige eeuw :whistling: indertijd invoerder van husqvarna Luyten Johan , heb wel geen ervaring met deze leveranciers .
Ik ga daar wel is luisteren wat zij aanraden ,bedankt voor het adres dat is niet zover van hieruit.In den tijd den Luyten dat weet ik nog, maar ik ging gewoonlijk naar Jos Bax Oostmalle met mijne husqvarna , spijtig dat die gestorven is want anders zou ik hem ze laten maken dan wis ik zeker dat ze goed waren.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Vering .

Post by OzzePaa »

Met "vering" aanpassen bedoel je waarschijnlijk de veervoorspanning, Bompa ... maar die instelling dient infeite alleen om de moto weer op ideale hoogte te zetten als hij zwaarder beladen wordt (met duo of bagage). Als de veer te straf is (te grote Feder-rate) voor uw gewicht, dan gaat daaraan vijzen niks verhelpen. Eerste punt is dus de aan jouw gewicht aangepaste veer te hebben zodat de moto met enkel jou er op net genoeg inzakt tot de ideale hoogte en je de beste verhouding hebt van positieve en negatieve veerweg.
Een aparte regeling van ingaande demping (dus hoe snel de demper weer op zijn uitgangspositie komt na inveren : bij oprijden verkeersdrempel of een wegbult bv) is voor gewoon gebruik eigenlijk overkill. Uitgaande demping (hoe snel de demper weer goed staat na uitveren : afrijden verkeersdrempel of put in de weg bv.) is wel aan te raden.
Die instelling regelt (bij goeie dempers) trouwens op één of andere manier ook voor een deel de bijhorende ingaande demping.
Omdat ik heel kontent ben met de Wilbers-dempers onder Gertruud, heb ik bij TRP in St Truiden deze week voor de FJR een "Nivomat" gasdemper besteld, samen met aangepaste veren voor de voorvork. Voor de Scrambler bestaat dat systeem niet, maar ze kunnen wel twee, op jouw gewicht afgestelde, standaard achterdempers leveren die qua veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar zijn.
Wel aangeven dat je voor jou gewicht een eerder comfortabele dan sportieve veer wilt want anders maken ze ze over talgemeen iets te straf.
Ik zou eventueel ook hier in Mol wel eens gaan horen bij WP ... die hebben zeker ook goei spul. Ohlins is natuurlijk zowat de grootste naam in dezen, maar denk ook wel de meest prijzige ...
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Vering .

Post by Muug »

Als Mol voor ulle niet ver is, dan raad ik zeker Mol aan. :thumbsup:

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Vering .

Post by Stefke »

Wilbers heeft aardig gerief in huis. Doet nu toch al een tijdje dienst onder mijn BMW en vroeger onder mijn Pan European.
Eén adres en dat is de tuinmachinewinkel... 8-) https://huisthijs.be/dienst/veringen/

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Vering .

Post by OzzePaa »

Stefke wrote: 27 Oct 2019 20:51 Wilbers heeft aardig gerief in huis. Doet nu toch al een tijdje dienst onder mijn BMW en vroeger onder mijn Pan European.
Eén adres en dat is de tuinmachinewinkel... 8-) https://huisthijs.be/dienst/veringen/
De Patrick belde gisteren dat de Nivomat-spullen er volgende week er zijn ... hij kent inderdaad teen en tander van grasmaaiers en andere machinerie :thumbsup:
Waarschijnlijk een éénzijdig verkeerde beoordeling, maar alhoewel de WP hier slechts 300m achter mijnen hof zit en ik verder nooit kritiek hoor, koos ik destijds toch voor Wilbers omdat de uitleg en service-bereidheid 60km verderop me toch meer aanstond ... :dontknow: :?
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Vering .

Post by bompa »

OzzePaa wrote: 27 Oct 2019 20:15 Met "vering" aanpassen bedoel je waarschijnlijk de veervoorspanning,
Maar de veer staat nu op de lichtste stand en die zakt nu niet echt diep in , bij het testen viel me dat niet echt op omdat er daar niet echt slechte banen liggen ,maar met een lagere rit te rijden met allerlei soorten wegeltjes voelde ik het bij het thuiskomen toch wel wat in mijne rug ,op het onverharde valt ze nog wel mee maar het kan beter volgens mij ,bij deze vering kan ik eigenlijk niks proberen om het iets comfortabeler te maken,ik denk dat er een te straffe veer opzit,, daarom da ik iets anders van vering ga zoeken, ik zou ook een lichtere veer kunnen steken ,Maar ik ga zoeken want de moto zelf bevalt me wel om mee te rijden. 8-)Maar ik zal daar wel is gaan kijken. in St Truiden

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Vering .

Post by bompa »

Muug wrote: 27 Oct 2019 20:43 Als Mol voor ulle niet ver is, dan raad ik zeker Mol aan. :thumbsup:
Mol is zeker niet ver daar zal ik ook wel is hun raad en mening gaan vragen wat ik het beste op die moto plaats .

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Vering .

Post by bompa »

Stefke wrote: 27 Oct 2019 20:51 Wilbers heeft aardig gerief in huis. Doet nu toch al een tijdje dienst onder mijn BMW en vroeger onder mijn Pan European.
Eén adres en dat is de tuinmachinewinkel... 8-) https://huisthijs.be/dienst/veringen/
Daar zal ik zeker is gaan kijken hoe ze me daar verder zouden kunnen helpen ,dit is de eerste moto waar ik mijn plan niet kan trekken met de vering :? niet dat daar niet mee valt te rijden ,maar het kan beter ,maar met al die tips gaat dat goed komen :thumbsup:

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Vering .

Post by Raketman »

Juist opletten dat ge uzelf niet zodanig verliest in het "zachter" maken van uw vering dat ge de rijeigenschappen van uwe moto compleet om zeep helpt...iets wat ik wekelijks op't werk met veel overgave zie gebeuren :roll: :? .
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Vering .

Post by Muug »

Kunt ge niet gewoon de banden wat zachter zetten? :peepwall:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Vering .

Post by bompa »

Raketman wrote: 28 Oct 2019 17:37 Juist opletten dat ge uzelf niet zodanig verliest in het "zachter" maken van uw vering dat ge de rijeigenschappen van uwe moto compleet om zeep helpt...iets wat ik wekelijks op't werk met veel overgave zie gebeuren :roll: :? .
Maar dat zal niet gebeuren ,als ik een ander vering zou kopen en er opzetten zou ik ze wel door hen laten juist zetten.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Vering .

Post by bompa »

Muug wrote: 28 Oct 2019 19:04 Kunt ge niet gewoon de banden wat zachter zetten? :peepwall:
Ja da kan vanzelfs :grin: :thumbsup:

robman
Posts: 121
Joined: 02 Apr 2015 19:01

Re: Vering .

Post by robman »

bompa wrote: 28 Oct 2019 21:20
Muug wrote: 28 Oct 2019 19:04 Kunt ge niet gewoon de banden wat zachter zetten? :peepwall:
Ja da kan vanzelfs :grin: :thumbsup:
Dat heb ik ook op mijn Nine T gedaan , en dat helpt .
Wel opletten , niet teveel eraf , anders wordt het ' wobbelig ' :? :grin:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Vering .

Post by bompa »

robman wrote: 29 Oct 2019 14:37
bompa wrote: 28 Oct 2019 21:20

Ja da kan vanzelfs :grin: :thumbsup:
Dat heb ik ook op mijn Nine T gedaan , en dat helpt .
Wel opletten , niet teveel eraf , anders wordt het ' wobbelig ' :? :grin:
Ja ik zal het is proberen met wat minder druk ,maar in de gebruikshandleiding staat den bandendruk nu niet echt duidelijk aangegeven.
Voor de scrambler geven ze solo 2.07 volledig beladen ook 2.07 bar en iets naar onder geven ze solo 2.82 bar volledig beladen 2.82 bar, raar vind ik dat, daarnaast staat ook den bandendruk van den Thruxton voor solo 2.27 bar en volledig beladen 2.62 Bar, ik heb er van voor dan maar 2.30 ingepompt en achter 2.60 ingepompt, 2.82 bar vond ik zo al te hoog, ik kan vanachter misschien is proberen met ook 2.30 bar in te pompen , ik ben is benieuwd :thumbsup:Image

Post Reply