nieuwe batterij voor 990adv

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

nieuwe batterij voor 990adv

Post by Cotthem »

Ik heb een vermoeden dat mijn batterij zijn beste tijd heeft gehad...als de motor een week stil gestaan heeft zit er precies niet veel poeier meer in....
Veel verstand van batterijen heb ik niet...en bestellen bij mijn dealer doe ik ook niet :-)
Dus tips van de ervaringsdeskundigen zijn welkom.
"...the path is the destination"

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: nieuwe batterij voor 990adv

Post by Raketman »

Altijd de beste resultaten gehad met de Yuasa YTZ-14S. Niet de goedkoopste, maar voor den Adv waarschijnlijk wel de beste.
Nil volentibus arduum

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: nieuwe batterij voor 990adv

Post by Cotthem »

Merci...ik zoek het even op
"...the path is the destination"

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: nieuwe batterij voor 990adv

Post by petervdc »

net een Nitro gekocht bij RAD voor mijn 1190

1/3 vd prijs van de Yuasa (57 tgo 163)
De Yuasa is ook ten einde na 4j, dus ne keer iets goedkoper proberen
Keep going

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: nieuwe batterij voor 990adv

Post by TRooPER »

bij mij zit er al lange tijd (+3j) een motobatt in met bijpassende lader,

vroeger gebruikte ik nooit een lader, maar reed ik ook minstens paar keer in de week,
nu belange niet meer en kan soms 1 maand stilstaan zonder rijden, daarom toch de lader bijgenomen.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: nieuwe batterij voor 990adv

Post by Davy78 »

Lion is misschien ook een idee? Kost meer maar weegt ook weer een pak minder.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: nieuwe batterij voor 990adv

Post by OzzePaa »

Davy78 wrote: 29 Feb 2020 17:54 Lion is misschien ook een idee? Kost meer maar weegt ook weer een pak minder.
Als winter-doorrijder besloot ik tijdje terug om Gertruud toch van een "gewoon" zwaar exemplaar te voorzien.
Had ergens horen vliegen dat Li-ion bij koude temperaturen eerst een minuutje of meer nodig heeft om "op te warmen" door, alvorens de startknop te drukken, het groot licht aan te steken tot het normaal brandt ... of de klaxon te drukken tottem normaal klinkt. Li-ons vallen (als ze een tijdje niet in actie moeten komen) blijkbaar bij aanhoudend koude temps alstware "in slaap". Ze zijn niet "plat" maar moeten dus eerst wat op krachten komen alvorens de zware taak om de startmotor rond te draaien aan te kunnen.
Kortom, dat soort batterijen werd dus niet als beste keus beschouwd als den brommer 's winters buiten overnacht. :dontknow:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: nieuwe batterij voor 990adv

Post by zappa »

in mijn enduro zit nu zo'n klein licht dingetje, viel goed mee van prijs ;) Maar deze steken ze ook in crossmoto's en die hebben helemaal geen licht, toeterke of ook maar iets dat stroom pakt voor het starten? :dontknow:
sig nature

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: nieuwe batterij voor 990adv

Post by Raketman »

Ah, LI-ION, daar kan ik ook weer één en ander over meegeven (sorry zenne :peepwall: ) :mrgreen: ...

Op dit moment totaal ongeschikt voor motoren voor dagdagelijks gebruik. En eigenlijk ook alweer de logica zelve.
Zoals we allemaal wel weten, werken li-ion batterijen fantastisch goed, hebben die hoge cca's (cold-crank amps) in verhouding tot hun gewicht en capaciteit. Favoriete type batterij voor gebruik in elektrische voertuigen.
De nadelen echter, zijn er ook niet neffens. Om een li-ion batterij lang te laten meegaan moet ge de lading altijd tussen een bepaalde minimum en maximum grens houden, of toch liefst zoveel mogelijk. Minimaal 25-30%, maximaal 80-85%. Te diepe ontlading = batterij om zeep, punt. Niet meer te redden. Volledig opladen kunt ge een aantal keer doen, maar altijd volledig opladen verkort de levensduur spectaculair.

De enige manier om dit te kunnen bekomen, is door uw batterij te koppelen aan een BMS, een Battery Management System. In elektrische voertuigen die werken op li-ion batterijen zit dat standaard ingebouwd, zoals bvb mijne schitterende Toyota. Meteen ook de reden waarom ze 10 jaar garantie durven geven op zo'n batterijpack : die wordt haar hele leven lang schoon in't gareel gehouden door dat systeem.

Als ge nu eens gaat zien naar het laadsysteem van 98% van alle motoren die momenteel op de markt zijn : dat is zo analoog als het maar kan zijn. Ne simpele alternator, ne simpele gelijkrichter en spanningsregelaar die de klassieke originele batterij steeds zo vol mogelijk probeert te stampen aan 14,6V uitgangsspanning...wat is daar computergestuurd aan ? Niks ende noegabollen. Die li-ion batterij wordt gewoon continue volgeramd en heeft geen enkele bewaking naar diepe ontlading toe en al zeker niet naar het overschrijden van de 85% grens. Dat die batterijen daar ook niet zo vrolijk van worden is niet eens moeilijk te begrijpen. Het schoonste bewijs dat het verkoopspraatje niet klopt is de batterijlader die ge erbij moet kopen : die moet speciaal voor li-ion batterijen zijn. Aja, want met ne conventionele lader doet ge ze in no-time kapot omdat die de foutieve laad-ontlaadcyclus opdringt aan die batterij...maar tijdens het rijden mag ze dan wel ineens gevoed worden door een analoog laadsysteem ? Jaja...

Bij HD hebben ze eind vorig jaar ook een Li-ion batterij in het gamma gegooid. Geschikt voor alle modellen meneer. Maar ge moet er wel ne speciale lader bijkopen.
De paar batterijen die verkocht zijn, zijn allemaal binnen de 8 weken kapot terug gebracht. Rara, hoe zou dat nu toch komen :roll: :lipsrsealed2: ...

Tenzij uwe moto een voor Li-ion geschikt laadsysteem heeft (misschien de laatste BMW's ?) zou ik dat nu dus nog niet gaan inbouwen. Tenzij misschien voor de racerij waar het gewicht een rol speelt, maar de levensduur van weinig tot geen belang is. En gewicht besparen op de batterij terwijl ge die in nen HD gaat steken is waarschijnlijk een van de meest hilarische redenen die er maar te verzinnen zijn.
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: nieuwe batterij voor 990adv

Post by Muug »

Interessant!!!
Laat al die weetjes maar komen! Dát is pas nuttige info .
Het is wat ik verwacht te lezen in een motorboekje, maar helaas dat gebeurt niet. Zoals steeds teveel commerciële belangen zeker? Of te domme journalisten?

Over gewichtsbesparing gesproken: ik heb ooit ene met een bierbuik weten stoefen over zijn nieuwe carbon zijpikkel op zijn racer. :mrgreen:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: nieuwe batterij voor 990adv

Post by duibhce Kaelann »

Er zijn wel degelijk Li-Ion batterijen met een geïntegreerd BMS. Maar ik weet niet of ze dat voor motoren al zo verkopen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: nieuwe batterij voor 990adv

Post by Cotthem »

Ik leer hier effenaf bij :grin:
"...the path is the destination"

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: nieuwe batterij voor 990adv

Post by petervdc »

3kg minder topgewicht zou anders wel aangenaam geweest zijn voor mijn 1190.

Hoe minder ik rij hoe zwaarder die moto lijkt. Of kwordt ouder & minder spieren ? Verduwen in de garage, amai mijn voeten, euh armen...
Keep going

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: nieuwe batterij voor 990adv

Post by petervdc »

Op AdvRider gelezen : https://advrider.com/f/threads/2014-ktm ... y.1170983/

"it's the only lithium battery contender with a fully integrated onboard battery management system"

Had the EX36C in my 1190r now for over a year, no problems so far, even with cold weather. Starts the bike much more positively than stock even when new. The EX36C has built in voltage and current regulation that other lithium batteries don't have.

350$ : https://ktmtwins.com/products/earthx-ad ... 6544564163

Features :
It will protect itself from over-discharging.
It will protect itself from over-charging.
Due to the built-in management system, you can use a cheap/generic charger, rather than forking up for a specialty li-ion charger.
EarthX makes these bad boys in Colorado, which we think is pretty cool (as opposed to shipping them from overseas).
EarthX backs these up with a full value 2-year warranty, which is music to anyone's ears who has ever dealt with a "lemon" lithium battery.
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: nieuwe batterij voor 990adv

Post by Muug »

petervdc wrote: 02 Mar 2020 15:30 "it's the only lithium battery contender with a fully integrated onboard battery management system"

350$ : https://ktmtwins.com/products/earthx-ad ... 6544564163

Features :
It will protect itself from over-discharging.
It will protect itself from over-charging.
Due to the built-in management system, you can use a cheap/generic charger, rather than forking up for a specialty li-ion charger.
EarthX makes these bad boys in Colorado, which we think is pretty cool (as opposed to shipping them from overseas).
EarthX backs these up with a full value 2-year warranty, which is music to anyone's ears who has ever dealt with a "lemon" lithium battery.
Cool.
Beetje duur toch. :|

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: nieuwe batterij voor 990adv

Post by Marsman »

WATTE?????

350 dollaaaaar :w00t: :w00t:

Voor een batterieke :roll:


Zijn ze daar helemaal zot geworden??? :blink: :pillepalle:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: nieuwe batterij voor 990adv

Post by Cotthem »

nog een snelle vraag: Is er een volgorde in het loskoppelen en aansluiten van de batterij (+en-)?
"...the path is the destination"

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: nieuwe batterij voor 990adv

Post by Muug »

Cotthem wrote: 02 Mar 2020 18:49 nog een snelle vraag: Is er een volgorde in het loskoppelen en aansluiten van de batterij (+en-)?
Ja, eerst de kabels, dan pas de batterij. :laugh3:

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: nieuwe batterij voor 990adv

Post by Marsman »

Muug wrote: 02 Mar 2020 19:38
Cotthem wrote: 02 Mar 2020 18:49 nog een snelle vraag: Is er een volgorde in het loskoppelen en aansluiten van de batterij (+en-)?
Ja, eerst de kabels, dan pas de batterij. :laugh3:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

zonder zwans: eerst de - en dan de +

monteren in omgekeerde volgorden ;)
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: nieuwe batterij voor 990adv

Post by Cotthem »

Marsman wrote: 02 Mar 2020 20:05
Muug wrote: 02 Mar 2020 19:38
Ja, eerst de kabels, dan pas de batterij. :laugh3:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

zonder zwans: eerst de - en dan de +

monteren in omgekeerde volgorden ;)
Merci Andre
"...the path is the destination"

Post Reply