Miskoop

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Miskoop

Post by Davy78 »

Ik heb vorige week mijn vriendin voor haar verjaardag een vering-upgrade kado gedaan. We sukkelen alletwee met de rug, en hopen alletwee dat we in de toekomst toch nog wat motorweekendjes kunnen doen etc, dus vond ik een vering-upgrade wel een gepast kado.

Vandaag bij de dealer de achterste schokdempers dus laten vervangen door exemplaren van Fox. Staat in de triumph accessoire catalogus, dus zou goed moeten werken was mijn redenering ...

Nu, ik ben geen vering expert, maar ik denk toch te weten dat je voor een zware mens meer preload nog hebt, en voor een lichtere mens minder preload. Mijn vriendin is een kleintje en weegt minder dan 65kg, dus lijkt het mij belangrijk dat we die preload kunnen laten zakken, vooral omdat we met die veringupgrade doen om meer te comfort te hebben (minder kloppen in de rug bij ruw wegdek)

Wat blijkt nu, de preload is regelbaar, maar in de standaard stand staat hij op de zachste stand. Je kan dus enkel MEER preload toevoegen (zie foto in link hieronder)

https://photos.google.com/share/AF1QipM ... ByY2pfTk5n

Nu ondervinden we dat die vering in zijn standaard stand eigenlijk veel te hard is ... en aangezien we de mogelijheid niet hebben om minder preload in te stellen, denk ik dat we hier weinig aan kunnen doen, of vergis ik mij? (demping staat op de comfort stand (23 clicks))

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Miskoop

Post by OzzePaa »

Voor zover mijn weten, is dat niks abnormaals, Davy ... Het veerelement heeft voor jou vriendin gewoon een te "straffe" veer. De veervoorspanningmogelijkheid kan namelijk imho altijd maar in één richting, i.e. méér. Juist omwille van het feit dat de veer in een veerelement (veer + schokdemper) idealiter afgestemd en/of gekozen wordt op het meest frequente gebruik van de moto (solo/met of zonder bagage/in duo/met of zonder bagage) dient de preload ervoor om als er meer gewicht dan "normaal" wordt meegenomen, de veer extra opgespannen wordt zodat, als de moto full-loaded is, de positieve en negatieve veeruitslag nog OK blijft.
Als de moto te hard aanvoelt, is in eerste instantie een te "sterke" veer de booddoener. Als die nl 85kg aan rijdergewicht nodig heeft om tot zijn "rustpunt" te komen van waaruit de positieve en negatieve veerweg klopt, dan gaat 56kg lang niet genoeg zijn om 'm zover te laten inveren.
Daarom worden Ohlins en andere Wilbers steeds van een op maat gekozen veer voorzien.
Toen OsMaa besloot niet meer mee te rijden als duo, heb ik de achterveer op de Wilbers van de GSA ook (laten) vervangen omdat die gekozen was op 50/50 duogebruik en me nu voor enkel solo toch ye stug was.
Een tweede aspect is de demping (door de schokbreker dus).
Als de ingaande demping helemaal dicht zou staan, ja dan zit je ook met een starre stang onder de kont. Meestal is enkel uitgaande demping regelbaar en beïnvloedt die mee hoe sterk de veer wordt "afgeremd" bij het inveren.
Probeer eventueel eens die uitgaande demping (hoe snel dus de veer weer in "rustpositie" komt nadat ze is ingeveerd) een heel stuk (groot aantal "clicks") minder te zetten. Misschien helpt het iets, maar ideaal is het niet ...
Kan je de dealer niet vragen da spel om te ruilen voor een exemplaar met "slappere" veer ?
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Miskoop

Post by Muug »

Ik zou ook écht wel de dealer proberen overtuigen om die vering terug te pakken. De werkuren kunt ge wel betalen, maar de vering zou 'm misschien toch willen terugpakken, hopelijk, als ge uw verhaal doet van uw zwakke ruggen.

En nadien stante pede contact opnemen met die mannen in Mol. Iets van Tractive Suspension of Wilbers lijkt mij wel de betere keuze.

Om het met de woorden van Koeno te zeggen, de zaterdagavond na zijn eerste rit met zijn van nieuw voorziene vering GSA: "het voelt alsof ik een nieuwe moto heb, alles is zo vlak gestreken precies, zelfs de slechtste wegen" :laughing: :thumbsup:

(Bij de volledig instelbare Wilbers die ik ooit gekocht had, trouwens, kon ik met de veervoorspanning beide richtingen uit... :ugeek: )

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Miskoop

Post by Raketman »

De redenering dat je met een veervoorspanning enkel straffer zou kunnen zetten klopt toch niet zenne. Standaard setting zou altijd ergens in't midden moeten zijn zodat je beide kanten op kan regelen indien gewenst.
Ik heb voor mijn madam hare Funduro een aantal jaar geleden een Wilbers op maat laten maken voor haar gewicht (+/-60 kg), en die kwam geleverd met de veervoorspanning ongeveer 30% opgedraaid. In die setting was hij dus al geschikt voor haar gewicht.

Bij veringupgrades via het merk zelf heb ik nog nooit veel informatie gezien omtrent specifieke gewichten en bijhorende settings, dus waarop die zich dan baseren om te gaan zeggen dat het beter zou zijn is mij dikwijls een raadsel...
Nil volentibus arduum

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Miskoop

Post by Davy78 »

Raketman wrote: 24 Jun 2020 09:33 De redenering dat je met een veervoorspanning enkel straffer zou kunnen zetten klopt toch niet zenne. Standaard setting zou altijd ergens in't midden moeten zijn zodat je beide kanten op kan regelen indien gewenst.
Heb je de foto gezien van de handleiding in mijn link? Standaard, sportief en comfort is 0 clicks, als je met passagier rijd kan je enkel harder zetten ...

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Miskoop

Post by Muug »

Ik heb ze wel gelezen.
Het is raar advies.
Dus ze geven twee settings voor de preload: de ene is compleet uitgedraaid (fully anticlockwise) en de andere compleet toegedraaid (fully clockwise). En niks ertussen. :dontknow:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Miskoop

Post by OzzePaa »

Raketman wrote: 24 Jun 2020 09:33 De redenering dat je met een veervoorspanning enkel straffer zou kunnen zetten klopt toch niet zenne. Standaard setting zou altijd ergens in't midden moeten zijn zodat je beide kanten op kan regelen indien gewenst.
Ik heb voor mijn madam hare Funduro een aantal jaar geleden een Wilbers op maat laten maken voor haar gewicht (+/-60 kg), en die kwam geleverd met de veervoorspanning ongeveer 30% opgedraaid. In die setting was hij dus al geschikt voor haar gewicht.

Bij veringupgrades via het merk zelf heb ik nog nooit veel informatie gezien omtrent specifieke gewichten en bijhorende settings, dus waarop die zich dan baseren om te gaan zeggen dat het beter zou zijn is mij dikwijls een raadsel...
My bad :lipsrsealed2: ... daar heb je idd gelijk , Raket : op de bijgeleverde "Zettel" staat voor de achtershock van de GSA :
- Zugstufendämpfung 13 Klicks
- Federvorspannung 15mm
Mijn verwarring kwam omdat, toen OsMaa besloot niet meer mee te rijden, ik de veervoorspanning gans teruggeschroefd had.
Na het steken van de veer met een mildere "Federrate", beter aangepast aan mijn vanaf toen solo-gebruik, gewoon niet meer bij stilgestaan dat die eigenlijk terug wat meer ingedraaid mocht worden om weer de correcte "Statische Negativfederweg" te bekomen :roll:

De "raad" op Davy's handleiding lijkt me idd ook wat vreemd : alles of niks kwa veervoorspanning :krabje: ... hoever je die opschroeft hangt er toch vanaf hoe zwaar de extra belasting is : een pluimgewicht of volslanke duo, al dan niet met nog extra bagage voor de twee reizigers.

De Wilbers NIVOMAT op de FJR is wat dat betreft pure luxe : die regelt zijn ideale setting zelf na een paar 100 meter, ongeacht wat er op z'n rug zit/hangt ;) :thumbsup: :rayof:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Miskoop

Post by petervdc »

OzzePaa wrote: 24 Jun 2020 13:29 De Wilbers NIVOMAT op de FJR is wat dat betreft pure luxe : die regelt zijn ideale setting zelf na een paar 100 meter, ongeacht wat er op z'n rug zit/hangt ;) :thumbsup: :rayof:
Schitterend, die wil ik op min 1190 ipv die lamme achtershock !
Keep going

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Miskoop

Post by OzzePaa »

petervdc wrote: 24 Jun 2020 14:17
OzzePaa wrote: 24 Jun 2020 13:29 De Wilbers NIVOMAT op de FJR is wat dat betreft pure luxe : die regelt zijn ideale setting zelf na een paar 100 meter, ongeacht wat er op z'n rug zit/hangt ;) :thumbsup: :rayof:
Schitterend, die wil ik op min 1190 ipv die lamme achtershock !
Helaas maken z'em (nog) niet voor het oranje merk, Peter :| :dontknow: https://www.wilbers.de/produkte/federbe ... apart.html
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Miskoop

Post by bompa »

OzzePaa wrote: 24 Jun 2020 13:29
Raketman wrote: 24 Jun 2020 09:33 De redenering dat je met een veervoorspanning enkel straffer zou kunnen zetten klopt toch niet zenne. Standaard setting zou altijd ergens in't midden moeten zijn zodat je beide kanten op kan regelen indien gewenst.
Ik heb voor mijn madam hare Funduro een aantal jaar geleden een Wilbers op maat laten maken voor haar gewicht (+/-60 kg), en die kwam geleverd met de veervoorspanning ongeveer 30% opgedraaid. In die setting was hij dus al geschikt voor haar gewicht.

...
My bad :lipsrsealed2: ... daar heb je idd gelijk , Raket : op de bijgeleverde "Zettel" staat voor de achtershock van de GSA :
- Zugstufendämpfung 13 Klicks
- Federvorspannung 15mm
Bij mij stond die veerspanning toch bijna in de helft die ik gekocht heb , ik heb ze iets ontspannen omdat ik vond dat ze wat hard stond , nu staat ze volgens mij beter , ik heb al wel is delen van het kempenritje gereden en dat viel mee , alleen de voorvering staat nog wat hard volgens mij ,maar echt goed getest heb ik ze nog niet omdat ik in mijne rug had en nu nog altijd wat,
maar dat Davy78 en miskoop gedaan heeft denk ik niet ,toen ik vroeger nog naar de cross ging zag je die Fox vering toch regelmatig ,en nu nog, ik denk eerder een lichter veer laten steken , of waar hij die vering gekocht heeft hem het laten oplossen,

Post Reply