Carburator... reiniger?

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Carburator... reiniger?

Post by Koeno »

Hey allemaal, hier zijn we weer hoor.... :peepwall:

't is eens niet voor een motor van mij (gelukkig)...
Maar een motortje sv 650 dat wel start en wilt rijden maar enkel met choke...
Vermoedelijk vervuilde carburator...

Voordat we aan ultrasoon beginnen denken, vroeg ik mij af....
er gaan soms magische verhalen in het rond van additiefjes in de tank, daarmee wat rondbollen die ook vervuiling van carbu's zouden verminderen...

Zijn er hier soms forum leden bekend met goede middeltjes?
Indien niet, moeten we toch gaan denken aan ultrasoon reinigen... maar moet de carburator volledig gedemonteerd worden?
Of is dat echt zo magisch dat je die enkel bovenkant er kan afschroeven en zo laten reinigen?

't is een beetje voor een budget-herstelling door te voeren ;)

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Carburator... reiniger?

Post by den Bullet »

Koeno wrote: 18 Sep 2020 08:44 Hey allemaal, hier zijn we weer hoor.... :peepwall:

't is eens niet voor een motor van mij (gelukkig)...
Maar een motortje sv 650 dat wel start en wilt rijden maar enkel met choke...
Vermoedelijk vervuilde carburator...

Voordat we aan ultrasoon beginnen denken, vroeg ik mij af....
er gaan soms magische verhalen in het rond van additiefjes in de tank, daarmee wat rondbollen die ook vervuiling van carbu's zouden verminderen...

Zijn er hier soms forum leden bekend met goede middeltjes?
Indien niet, moeten we toch gaan denken aan ultrasoon reinigen... maar moet de carburator volledig gedemonteerd worden?
Of is dat echt zo magisch dat je die enkel bovenkant er kan afschroeven en zo laten reinigen?

't is een beetje voor een budget-herstelling door te voeren ;)
Volledig uiteenvijzen!

En een setje nieuwe pakkingen om terug ineen te wringen.

Een reiniger voor de volledige inlaatlijn kan soelaas brengen (toch voor mijn 1150 GS na een tankbeurt in Oekraïne) dus dat kan eerst worden geprobeerd.

Klein tipje: de voorste cylinderkop van een SV heeft een afvoerkanaaltje voor regenwater dat in de bougieholte binnenkomt; dat kanaaltje verstopt heel gemakkelijk, dus heel regelmatig kuisen!
Last edited by den Bullet on 21 Sep 2020 08:47, edited 1 time in total.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Carburator... reiniger?

Post by Koeno »

den Bullet wrote: 18 Sep 2020 09:04
Volledig uiteenvijzen!

En een setje nieuwe pakkingen om terug ineen te wringen.
Hopelijk last resort. Beetje bang van carbu openvijzen om één of andere reden.
den Bullet wrote: 18 Sep 2020 09:04 Een reiniger voor de volledige inlaatlijn kan soelaas brengen (toch voor mijn 1150 GS na een tankbeurt in Oekraïne) dus dat kan eerst worden geprobeerd.
En welk product heb jij geprobeerd?
Ik lees over FORT I en Bardahl Carburettor Cleaner?
den Bullet wrote: 18 Sep 2020 09:04 Klein tipje: de voorste carbu van een SV heeft een afvoerkanaaltje voor regenwater dat in de bougieholte binnenkomt; dat kanaaltje verstopt heel gemakkelijk, dus heel regelmatig kuisen!
Goeie tip, thx!
Da's hetzelfde als bij de cagivo raptor (dat dacht ikzelfde blok had?)

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Carburator... reiniger?

Post by Koeno »

zou.... dit... echt werken??
dat zou pas kostenbesparend werken...
enkel nog leren hoe een carburator uit en in elkaar te krijgen :D
:peepwall:

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Carburator... reiniger?

Post by Raketman »

Ik zou gewoon eens beginnen met de ralenti-en hoofdsproeier eruit te halen, en die + de kanaaltjes eens door te blazen met remmenreiniger en gewoon terug monteren...En zijn dat er geen twee trouwens ?
Hoe oud is de naft die erin zit ? Lang stilgestaan ? Synchronisatie nog goed ?
Nil volentibus arduum

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Carburator... reiniger?

Post by Koeno »

Bizar verhaal met de sv momenteel:
Eergisteren: Kameraad kan met de sv starten en rijden maar wel moeilijk en met choke open moeten rijden... niet echt goed te doen...
Gisteren: SV wordt hier afgezet, proberen starten: dat dingen geeft backfire dat het niet normaal is, draait 1 seconde en valt stil...
vandaag: SV meer naft in gekapt icm een carbu reinigend goedje... proberen starten maar niets niets niets geen seconde draaien maar wel soms na start poging knal uit de uitlaat...

morgen luchtfilter enzo eens bekijken/verwijderen en dan de carbs eens bekijken...
probleem is dat dit een eerste keer is dat ik dit zal proberen...

Motor heeft wss jaartje stilgestaan.
Motor starte eergisteren wel (en zelfs wat rijden)
gisteren wou hij wel eens rondgaan (maar onmiddelijk stilvallen)
vandaag enkel nog bijna starten en knallen...

Er zat inie minie beetje naft nog in... ik heb er bijna 10l zo goed als nieuwe 98 bij gegoten (icm carburator reiniger).

Of de synchronisatie goed is: geen idee

Na mijzelf moed ingesproken hebben ga ik vanaf morgen beginnen aan demontage...
ik vermoed dat ik aan die sproeiers niet aankan als carbu's nog op de motor staan?

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Carburator... reiniger?

Post by Raketman »

Ow stop...

Knallende geluiden is 9/10 een ontstekingsprobleem. Ik zie dat ge diene moto vigoureus aan't kuisen geweest zijt. Toevallig niet veel erger geworden NA het kuisen ?

- Bobines heel goed droogblazen en controleren op haarscheurtjes ('t is ne Suzuki...)
- Nieuwe bougies steken

Dan nog eens proberen. Indien met voorgaande niet beter dan is't tijd genoeg om aan de carbu's te beginnen.
Nil volentibus arduum

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Carburator... reiniger?

Post by Koeno »

Goh, moeilijke vraag....
Dag voor het kuisen wou hij wel nog eens 1 seconde draaien maar viel onmiddellijk stil (met/zonder choke).
2 dagen voor het kuisen was een korte testrit mogelijk (maar reed alles behalve goed)...
Gisteren was het niets...

Serieus zitten kuisen: Ja,
maar ik ben niet gigantisch lomp met tuinslang er op aan't sproeien geweest... (maar 't zou zomaar eens kunnen natuurlijk)
staat nu al sinds gisteren droog in de garage...

Zal morgen alvast bougies scoren en die eens vervangen...

Bobines & bougies kan dan verklaren waarom in gang lopen ook geen succes gaf?

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carburator... reiniger?

Post by Muug »

Vuile carbs..... kan klote zijn om die geheel proper te krijgen.... ooit heb ik de carbs van een GS500E twee keer ultrasoon moeten laten kuisen, en dan nog....

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Carburator... reiniger?

Post by Koeno »

Ik ga dit topic even "misbruiken" als mijn done/to-do kotsbak....

gisterenavond luchtfilterhuis verwijderd (filter zelf zag er eigenlijk nog vrij proper uit).
Deze middag tijdens de lunchpauze de tank al verwijderd.

(voor mijzelf elk darmpje dat loskomt met papierplakband voorzien van een cijferke om gemakkelijk terug te kunnen plaatsen).
Vanavond proberen om de carbu's los te maken om dan de sproei-dingen eens te bekijken/door te spuiten met remmen reiniger...

Kan ik (met carbu/tank/luchtfilterhuis gedemonteerd) toch ook de bougies testen of deze nog vonken?
of is dat nu niet aan te raden (had ik misschien beter eerst gedaan).

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carburator... reiniger?

Post by Muug »

baja da kan
gewoon bougie eruit halen, bougiedop erop, elektrode tegen een stuk van 't frame leggen (de massa dus) en dan op de startknop duwen.
Motor zal draaien, bougie zal vonken. Er zal natuurlijk niks starten.

Ferm bezig precies, ge zou denken dat ge die gekocht hebt?

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Carburator... reiniger?

Post by Koeno »

Kameraad van mij gekocht om er samen aan te werken...
Kameraad is op conge vertrokken en vroeg of ik al rustig wou verder werken..
eigenlijk ben ik dus slavenarbeid aant doen in de hoop er eens op te mogen/kunnen rijden...

als dat spel zo in de garage stond.. heb ik spijt dat toen ik begon met rijden 10jaar geleden ik die SV niet gekocht heb...
stond toen nog op mijn lijstje van moto's die ik de max vond...
weegt bij god sebiet 30kg minder als mijne sevenfifty...

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Carburator... reiniger?

Post by den Bullet »

Koeno wrote: 21 Sep 2020 12:57
...

Kan ik (met carbu/tank/luchtfilterhuis gedemonteerd) toch ook de bougies testen of deze nog vonken?
of is dat nu niet aan te raden (had ik misschien beter eerst gedaan).
Dan moet ge de oliefilter wel losmaken, anders geraakt ge met uwe sleutel ni aan de voorste bougie ...

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Carburator... reiniger?

Post by Koeno »

den Bullet wrote: 21 Sep 2020 14:51 Dan moet ge de oliefilter wel losmaken, anders geraakt ge met uwe sleutel ni aan de voorste bougie ...
Besef net dat ik ga moeten kijken of ik wel bougiesleutel heb die past... die lijken vrij diep te zitten...

Carbu's zijn er ondertussen ook al af, vlotter bakje afgehaald en dat ziet er feitelijk belachelijk proper uit..
had verwacht om indat vlotter bakje ook al vuiligheid te zien...
nu eerst verder voor het werk werken en dan de sproeidingen eens doorspuiten met remmenreinigontvetdinges...
als dat ook ok is... ga ik toch echt de ontsteking moeten verdenken van kuren...

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carburator... reiniger?

Post by Muug »

SV'kes zijn tof omdat het 1) V-twins zijn, en die motorconfiguratie is nu eenmaal diegene die de meeste, beste, leukste, opwindendste vibes geeft, 2) enkel nuttige en bruikbare paardjes bevat die graag in galop gaan op een plezant beheersbare manier en 3) omdat die inderdaad zo onnozel licht zijn dat het een plezier wordt om er anderen op circuit mee uit te remmen. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Carburator... reiniger?

Post by Koeno »

is zoiets eigenlijk interessant? https://www.bol.com/nl/p/silverline-bou ... re_pdp_www
lijkt mij handig om de bougie niet eruit te moeten halen + de vonk zit veilig weggestoken? :p

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carburator... reiniger?

Post by Muug »

da vonkske is niet gevaarlijk hoor :laughing:
maar voor die prijs kunt ge bijna niet missen eh. :thumbsup:
Ofwel test ge straks, ofwel wacht ge een paar dagen op de levering van dat ding. ;)

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Carburator... reiniger?

Post by Koeno »

Muug wrote: 21 Sep 2020 16:22 da vonkske is niet gevaarlijk hoor :laughing:
maar voor die prijs kunt ge bijna niet missen eh. :thumbsup:
Ofwel test ge straks, ofwel wacht ge een paar dagen op de levering van dat ding. ;)
Mjah, sebiet zijn mijn vonkskes op... dan moet ik weer nieuwe vonkses laten leveren... da's ook ni alles he ;-)
nee mijn idee was: als ik geen bougiesleutel heb dat past.... zou dat ook kunnen helpen :D
alweet ge dan dat er iets kan vonken, maar niet of die bougie zelf dat nog doet natuurlijk...

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Carburator... reiniger?

Post by duibhce Kaelann »

Als ge zeker wilt zijn of die vonkt, uw tong tegen de bougiekop houden terwijl ge op de startknop duwt. :lol: :mrgreen: :whistling: :twisted:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Carburator... reiniger?

Post by den Bullet »

Als bougiesleutel gebruikte ik die uit mijn sleuteldoppenset (3 x woordwaarde) in combinatie met een steeksleutel.

Post Reply