Carburator... reiniger?

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Carburator... reiniger?

Post by Blackbert »

15€ die ge beter aan de pomp kunt gebruiken mijn gedacht. Vroeg of laat moet die bougie er toch eens uit, als blijkt dat je geen passende bougiesleutel hebt is dat daar ook beter aan uitgegeven.
grease up your baby for a ball on the hill

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Carburator... reiniger?

Post by Koeno »

Image
Image

Dus carbu's zagen er zo best goed uit.
Van de 2 carbu's de sproeiers er eens uitgehaald (die met de groef erin he ;-) )
enkel van de achterste carbu zat de kleinste (stationair?) geblokkeerd, bij de andere scheen er licht door, bij deze niet.
Dus foefel foefel, spuit spuit en het licht was daar...

dan de achterste bougie (daar kan ik makkelijk aan) eens getest: een vonk... jeeej

alles in elkaar gestoken... proberen starten en... niks :p

dan eens getest of de vacuumtankkraan ding nog werkt, dus darmpje weggehaald van carbu en in potteke gelegd en start start:
aha daar stroomt nafte uit: goed bezig...

Maar dan eindigt de avond met:
Wat kan het dan wel zijn...

Naft in tank.
Naft stroomt naar carbu.
Carbu lijkt toch vrij proper te wezen.
Startmotor doet den boel boegeren (want bij starten zonder carbu erop hoor je de ploperdeplop).
De bougies vonken maar den boel slaagt niet aan...

Iemand nog tips waar ik naar kan kijken?

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carburator... reiniger?

Post by Muug »

Mja, ne moteur heeft naft en lucht en vonk nodig. Die vonk moet op tijd vonken en krachtig genoeg zijn. De naft mag niet teveel of te weinig zijn...

Dus ge hebt de bougie eruit gekregen? Hoe zag ze er uit?

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Carburator... reiniger?

Post by Koeno »

Muug wrote: 21 Sep 2020 20:37 Mja, ne moteur heeft naft en lucht en vonk nodig. Die vonk moet op tijd vonken en krachtig genoeg zijn. De naft mag niet teveel of te weinig zijn...

Dus ge hebt de bougie eruit gekregen? Hoe zag ze er uit?
Black magic, met fijnfijnfijn schuurpapier beetje opgeschuurd om properdere elektrode te krijgen...

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carburator... reiniger?

Post by Muug »

En de "gap" tussen de elektrodes, is die correct? Zijn die elektrodes al afgerond en dus al wat versleten of nog scherp en vierkant?
Hoe je de timing van de vonkjes moet controleren weet ik niet echt. Ik denk dat je een speciaal stroboscooppistool nodig hebt.
Werkt de choke klep/kabel?
Last edited by Muug on 21 Sep 2020 20:59, edited 1 time in total.

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Carburator... reiniger?

Post by Koeno »

choke kabel werkt inderdaad.
Bougie heb ik maar oppervlakkig gecheckt, ga ik dus nog eens in detail bekijken...

Net ontdekt dat dat spel ook voorzien is van een benzine pomp... maar dat zou je toch moeten horen??

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carburator... reiniger?

Post by Muug »

Koeno wrote: 21 Sep 2020 20:57 Net ontdekt dat dat spel ook voorzien is van een benzine pomp... maar dat zou je toch moeten horen??
Horen misschien, voelen toch zeker, maar je zei toch dat er naft uit kwam als je start? Tuurlijk die kan er ook gewoon met de zwaartekracht uitgekomen zijn.

Als ik het contact van mijn KTM na een week of twee aan leg dan hoor ik de pomp efkes pompen, tiktiktik tot de vlotterkamers weer vol zijn. Dat zou dan toch ook met de SV moeten zijn.

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Carburator... reiniger?

Post by Koeno »

Kan een benzinepomp benzine pompen als daar geen elektriciteit naartoe gaat?
ziet er dus uit als zoiets:
Image

daar komt een darm toe van de tank
gaat een darm naar de carbu
en zit een darmke aan dat vacuum dingen doet...

dus lijkt mij niet echt een benzinepomp waaridg te zijn?

ik had als eerste de darm getest die van de tank naar dat "pompje" gaat
zonet ook de darm getest die van dat pompje naar de carbu gaat en daar komt ook naft uit...

dus ksta nog even ver precies :D

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carburator... reiniger?

Post by Muug »

Dat is een vacuüm gestuurd benzinekraantje. Mag slechts benzine doorlaten als er vacuüm gezogen wordt. Afin, als de vlotterkamers goed afsluiten zal het wel geen kwaad kunnen dat het kraantje niet afsluit. Dat doen dan de vlotters immers. Maar doen ze dat niet dan lopen de carbs over, richting verbrandingskamer.
Last edited by Muug on 21 Sep 2020 22:22, edited 1 time in total.

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Carburator... reiniger?

Post by Koeno »

Muug wrote: 21 Sep 2020 22:12 Dat is een vacuüm gestuurd benzinekraantje. Mag slechts benzine doorlaten als er vacuüm gezogen wordt.
ja maar dit zit toch op de benzine tank hoor als ik de handleiding goed snap.
maar ik vermoed inderdaad dat dit ook vacuum gestuurd is.
(maar dan snap ik alweer niet waarom er 2 keer na elkaar iets zit om vacuum gestuurd naft door te laten of niet...

vraag me ook af, als de ene bougie vonkt...
zou de motor dan niet moeten starten op 1 cilinder? (niet dat ik dat zou willen ofzo, maar 't zou een start zijn...

Dus voor mijzelf:

Van tank naar 'benzine pomp' tijdens starten = benzine stroom.*
Van 'benzine pomp' naar carbu's tijdens starten = benzine stroom*.
Tijden starten voel ik lucht blazen, dus startmotor brengt de boel wel degelijk in beweging.
achterste bougie geeft vonk tijdens het starten (voorste test ik morgen).

Todo:
- bougies nog eens uithalen en beter controleren (misschien direct al vervangen?)
- vul maar aan want ik zit straks zonder ideeën


* hoe weet je of de stroom benzine voldoende is? Ik kan mij inbeelden dat een motor geen liters naft nodig heeft tijdens het starten? :p

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carburator... reiniger?

Post by Muug »

Teveel benzine -> bougies nat -> motor zegt foert.
Niets of geen benzine -> motor zegt foert.
Bougies kunnen verlies hebben door slechte isolator -> te zwakke vonk -> motor zegt foert
De hoogspanningsbobijnen kunnen iets mankeren -> zwakke of geen vonk -> motor zegt foert.

Het zal een kwestie van eliminatie worden. Begint met nieuwe bougies, dat kost niet veel en dan is dat al een onzekerheid minder.

En ja, als er een vonk is en een brandbaar mengsel dan zou je toch enkele ontploffingen moeten kunnen horen.

User avatar
den Bullet
Posts: 1475
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Carburator... reiniger?

Post by den Bullet »

Koeno wrote: 21 Sep 2020 22:21
...

Todo:
- bougies nog eens uithalen en beter controleren (misschien direct al vervangen?)
- vul maar aan want ik zit straks zonder ideeën

...
Doen; die mini-bougiekes zijn bij ne verzopen motor bijna niet meer te redden.

In Fé zijnen SV heb ik meer nieuwe bougies gestoken dan in al mijn moto's tesamen (sinds 1979 ...).

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Carburator... reiniger?

Post by Koeno »

Ik vind de NGK's die ze voorshcrijven aan 10euro per bougie.
Kameraad vind er van Denso voor 5euro per bougie...

Is NGK zijn geld waard? (ook al ist ni veel verschil )

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carburator... reiniger?

Post by Muug »

Beide zijn wel gekende merken denk ik. Mij is het gelijk welke je neemt, het is vooral om uit te sluiten dat je huidige bougies niet in orde zijn.

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Carburator... reiniger?

Post by Koeno »

straks tijdens pauze om rijden.

zag net dit filmpje..
Daar steken ze gewoon een bout in de bougie dop?
De vonk van mijn bougie ziet er alleszins zo niet uit... niet zo blauw...
maar ze testen ook door bout 1cm van de motor te houden... zo ver springt mijn vonkske toch niet zenne...
[youtube]https://www.youtube.com/watch?time_cont ... vAGiylzpSg[/youtube]

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Carburator... reiniger?

Post by Koeno »

nieuwe bougies gehaald... nog niet kunnen monteren... wel snel de vonk test gedaan... deze vonkt beduidend harder... kan grotere afstand overbruggen...
vanavond eens kijken om de voorste te monteren en dan alles weer in elkaar te gooien...
wie weet zelfs kunnen starten....

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carburator... reiniger?

Post by Muug »

Koeno wrote: 22 Sep 2020 13:23 alles weer in elkaar te gooien...
wie weet zelfs kunnen starten....
Wel sluit alles aan zoals het hoort.
Starten.
Hoor je droge plopplopplop dan is er geen ontsteking, of ab-so-luut niks van benzine, maar dat zou heel bizar zijn.
Je zou dus toch op zijn minst enkele knallen moeten horen, van dampen die ontploffen, weliswaar op het verkeerde moment.
Dan - knallen of geen knallen - eens een bougie eruithalen en zien of die letterlijk zeiknat is of niet. Zoja dan verzuipt de moteur in de naft, en dan is het logisch dat er geen ontploffing komt. Het brandbaar mengsel is niet voor niks in lucht vernevelde benzine. Idealiter volgt dat een stoechiometrische verhouding van 14,7 kilo lucht voor ene kilo naft. :whip:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lambdawaa ... rtechniek)
Iemand een idee hoe "groot" een kiloke lucht is bij gewone luchtdruk? :pillepalle:

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Carburator... reiniger?

Post by Koeno »

Bougies gemonteerd, korte start getest en dat ding bleef lopen op het beetje naft dat in de carbu nog zat...
dat belooft veel goeds deze keer.

Straks alles terug monteren zoals het hoort en kijken of starten nog eens lukt en dan misschien klein toerke rijden om te voelen hoe dat gaat...
zou het mij gelukt zijn?

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Carburator... reiniger?

Post by Koeno »

Bedankt eenieder voor mij geklaag, gezaag en onwetendheid te verdragen...

Daarnet alles gemonteerd (en dankzij mijn subliem archivering systeem loopt dat dus goed)...
dat ding starte na montage alweer van de eerste duw op de knop
reed alsof hij nieuw was (denk ik)

de uitlaat vind ik wel KAK... al wie durft roepen dat loud pipes lives kunnen saven... die verdient een cactus-in-anus...

samengevat: zo'n sv650s had mijn eerste motor moeten zijn...
damn wat een speels plezant ding is dat... en daarbovenop weegt het geen reet...

filmpje is aan't opladen alleszins :D


Image


De vooreste bougie:
Image

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carburator... reiniger?

Post by Muug »

Hey, het was leuk om mee te denken :thumbsup:
Blij dat ie weer rijdt!

Post Reply