Carburator... reiniger?

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carburator... reiniger?

Post by Muug »

baja da kan
gewoon bougie eruit halen, bougiedop erop, elektrode tegen een stuk van 't frame leggen (de massa dus) en dan op de startknop duwen.
Motor zal draaien, bougie zal vonken. Er zal natuurlijk niks starten.

Ferm bezig precies, ge zou denken dat ge die gekocht hebt?

Koeno
Posts: 3203
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Carburator... reiniger?

Post by Koeno »

Kameraad van mij gekocht om er samen aan te werken...
Kameraad is op conge vertrokken en vroeg of ik al rustig wou verder werken..
eigenlijk ben ik dus slavenarbeid aant doen in de hoop er eens op te mogen/kunnen rijden...

als dat spel zo in de garage stond.. heb ik spijt dat toen ik begon met rijden 10jaar geleden ik die SV niet gekocht heb...
stond toen nog op mijn lijstje van moto's die ik de max vond...
weegt bij god sebiet 30kg minder als mijne sevenfifty...

User avatar
den Bullet
Posts: 1475
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Carburator... reiniger?

Post by den Bullet »

Koeno wrote: 21 Sep 2020 12:57
...

Kan ik (met carbu/tank/luchtfilterhuis gedemonteerd) toch ook de bougies testen of deze nog vonken?
of is dat nu niet aan te raden (had ik misschien beter eerst gedaan).
Dan moet ge de oliefilter wel losmaken, anders geraakt ge met uwe sleutel ni aan de voorste bougie ...

Koeno
Posts: 3203
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Carburator... reiniger?

Post by Koeno »

den Bullet wrote: 21 Sep 2020 14:51 Dan moet ge de oliefilter wel losmaken, anders geraakt ge met uwe sleutel ni aan de voorste bougie ...
Besef net dat ik ga moeten kijken of ik wel bougiesleutel heb die past... die lijken vrij diep te zitten...

Carbu's zijn er ondertussen ook al af, vlotter bakje afgehaald en dat ziet er feitelijk belachelijk proper uit..
had verwacht om indat vlotter bakje ook al vuiligheid te zien...
nu eerst verder voor het werk werken en dan de sproeidingen eens doorspuiten met remmenreinigontvetdinges...
als dat ook ok is... ga ik toch echt de ontsteking moeten verdenken van kuren...

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carburator... reiniger?

Post by Muug »

SV'kes zijn tof omdat het 1) V-twins zijn, en die motorconfiguratie is nu eenmaal diegene die de meeste, beste, leukste, opwindendste vibes geeft, 2) enkel nuttige en bruikbare paardjes bevat die graag in galop gaan op een plezant beheersbare manier en 3) omdat die inderdaad zo onnozel licht zijn dat het een plezier wordt om er anderen op circuit mee uit te remmen. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Koeno
Posts: 3203
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Carburator... reiniger?

Post by Koeno »

is zoiets eigenlijk interessant? https://www.bol.com/nl/p/silverline-bou ... re_pdp_www
lijkt mij handig om de bougie niet eruit te moeten halen + de vonk zit veilig weggestoken? :p

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carburator... reiniger?

Post by Muug »

da vonkske is niet gevaarlijk hoor :laughing:
maar voor die prijs kunt ge bijna niet missen eh. :thumbsup:
Ofwel test ge straks, ofwel wacht ge een paar dagen op de levering van dat ding. ;)

Koeno
Posts: 3203
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Carburator... reiniger?

Post by Koeno »

Muug wrote: 21 Sep 2020 16:22 da vonkske is niet gevaarlijk hoor :laughing:
maar voor die prijs kunt ge bijna niet missen eh. :thumbsup:
Ofwel test ge straks, ofwel wacht ge een paar dagen op de levering van dat ding. ;)
Mjah, sebiet zijn mijn vonkskes op... dan moet ik weer nieuwe vonkses laten leveren... da's ook ni alles he ;-)
nee mijn idee was: als ik geen bougiesleutel heb dat past.... zou dat ook kunnen helpen :D
alweet ge dan dat er iets kan vonken, maar niet of die bougie zelf dat nog doet natuurlijk...

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Carburator... reiniger?

Post by duibhce Kaelann »

Als ge zeker wilt zijn of die vonkt, uw tong tegen de bougiekop houden terwijl ge op de startknop duwt. :lol: :mrgreen: :whistling: :twisted:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
den Bullet
Posts: 1475
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Carburator... reiniger?

Post by den Bullet »

Als bougiesleutel gebruikte ik die uit mijn sleuteldoppenset (3 x woordwaarde) in combinatie met een steeksleutel.

User avatar
Blackbert
Posts: 3442
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Carburator... reiniger?

Post by Blackbert »

15€ die ge beter aan de pomp kunt gebruiken mijn gedacht. Vroeg of laat moet die bougie er toch eens uit, als blijkt dat je geen passende bougiesleutel hebt is dat daar ook beter aan uitgegeven.
grease up your baby for a ball on the hill

Koeno
Posts: 3203
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Carburator... reiniger?

Post by Koeno »

Image
Image

Dus carbu's zagen er zo best goed uit.
Van de 2 carbu's de sproeiers er eens uitgehaald (die met de groef erin he ;-) )
enkel van de achterste carbu zat de kleinste (stationair?) geblokkeerd, bij de andere scheen er licht door, bij deze niet.
Dus foefel foefel, spuit spuit en het licht was daar...

dan de achterste bougie (daar kan ik makkelijk aan) eens getest: een vonk... jeeej

alles in elkaar gestoken... proberen starten en... niks :p

dan eens getest of de vacuumtankkraan ding nog werkt, dus darmpje weggehaald van carbu en in potteke gelegd en start start:
aha daar stroomt nafte uit: goed bezig...

Maar dan eindigt de avond met:
Wat kan het dan wel zijn...

Naft in tank.
Naft stroomt naar carbu.
Carbu lijkt toch vrij proper te wezen.
Startmotor doet den boel boegeren (want bij starten zonder carbu erop hoor je de ploperdeplop).
De bougies vonken maar den boel slaagt niet aan...

Iemand nog tips waar ik naar kan kijken?

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carburator... reiniger?

Post by Muug »

Mja, ne moteur heeft naft en lucht en vonk nodig. Die vonk moet op tijd vonken en krachtig genoeg zijn. De naft mag niet teveel of te weinig zijn...

Dus ge hebt de bougie eruit gekregen? Hoe zag ze er uit?

Koeno
Posts: 3203
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Carburator... reiniger?

Post by Koeno »

Muug wrote: 21 Sep 2020 20:37 Mja, ne moteur heeft naft en lucht en vonk nodig. Die vonk moet op tijd vonken en krachtig genoeg zijn. De naft mag niet teveel of te weinig zijn...

Dus ge hebt de bougie eruit gekregen? Hoe zag ze er uit?
Black magic, met fijnfijnfijn schuurpapier beetje opgeschuurd om properdere elektrode te krijgen...

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carburator... reiniger?

Post by Muug »

En de "gap" tussen de elektrodes, is die correct? Zijn die elektrodes al afgerond en dus al wat versleten of nog scherp en vierkant?
Hoe je de timing van de vonkjes moet controleren weet ik niet echt. Ik denk dat je een speciaal stroboscooppistool nodig hebt.
Werkt de choke klep/kabel?
Last edited by Muug on 21 Sep 2020 20:59, edited 1 time in total.

Koeno
Posts: 3203
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Carburator... reiniger?

Post by Koeno »

choke kabel werkt inderdaad.
Bougie heb ik maar oppervlakkig gecheckt, ga ik dus nog eens in detail bekijken...

Net ontdekt dat dat spel ook voorzien is van een benzine pomp... maar dat zou je toch moeten horen??

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carburator... reiniger?

Post by Muug »

Koeno wrote: 21 Sep 2020 20:57 Net ontdekt dat dat spel ook voorzien is van een benzine pomp... maar dat zou je toch moeten horen??
Horen misschien, voelen toch zeker, maar je zei toch dat er naft uit kwam als je start? Tuurlijk die kan er ook gewoon met de zwaartekracht uitgekomen zijn.

Als ik het contact van mijn KTM na een week of twee aan leg dan hoor ik de pomp efkes pompen, tiktiktik tot de vlotterkamers weer vol zijn. Dat zou dan toch ook met de SV moeten zijn.

Koeno
Posts: 3203
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Carburator... reiniger?

Post by Koeno »

Kan een benzinepomp benzine pompen als daar geen elektriciteit naartoe gaat?
ziet er dus uit als zoiets:
Image

daar komt een darm toe van de tank
gaat een darm naar de carbu
en zit een darmke aan dat vacuum dingen doet...

dus lijkt mij niet echt een benzinepomp waaridg te zijn?

ik had als eerste de darm getest die van de tank naar dat "pompje" gaat
zonet ook de darm getest die van dat pompje naar de carbu gaat en daar komt ook naft uit...

dus ksta nog even ver precies :D

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Carburator... reiniger?

Post by Muug »

Dat is een vacuüm gestuurd benzinekraantje. Mag slechts benzine doorlaten als er vacuüm gezogen wordt. Afin, als de vlotterkamers goed afsluiten zal het wel geen kwaad kunnen dat het kraantje niet afsluit. Dat doen dan de vlotters immers. Maar doen ze dat niet dan lopen de carbs over, richting verbrandingskamer.
Last edited by Muug on 21 Sep 2020 22:22, edited 1 time in total.

Koeno
Posts: 3203
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Carburator... reiniger?

Post by Koeno »

Muug wrote: 21 Sep 2020 22:12 Dat is een vacuüm gestuurd benzinekraantje. Mag slechts benzine doorlaten als er vacuüm gezogen wordt.
ja maar dit zit toch op de benzine tank hoor als ik de handleiding goed snap.
maar ik vermoed inderdaad dat dit ook vacuum gestuurd is.
(maar dan snap ik alweer niet waarom er 2 keer na elkaar iets zit om vacuum gestuurd naft door te laten of niet...

vraag me ook af, als de ene bougie vonkt...
zou de motor dan niet moeten starten op 1 cilinder? (niet dat ik dat zou willen ofzo, maar 't zou een start zijn...

Dus voor mijzelf:

Van tank naar 'benzine pomp' tijdens starten = benzine stroom.*
Van 'benzine pomp' naar carbu's tijdens starten = benzine stroom*.
Tijden starten voel ik lucht blazen, dus startmotor brengt de boel wel degelijk in beweging.
achterste bougie geeft vonk tijdens het starten (voorste test ik morgen).

Todo:
- bougies nog eens uithalen en beter controleren (misschien direct al vervangen?)
- vul maar aan want ik zit straks zonder ideeën


* hoe weet je of de stroom benzine voldoende is? Ik kan mij inbeelden dat een motor geen liters naft nodig heeft tijdens het starten? :p

Post Reply