Koelvloeistof... in geuren en kleuren

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Koelvloeistof... in geuren en kleuren

Post by Koeno »

Nieuw jaar... Nieuwe vragen...

Ik heb hier sinds kort een CB 1000 R die wat tlc nodig heeft voordat hij veilig de baan op kan.
Remvloeistof, Koppelingsvloeistof en Olie komt de komende week in orde...
maar de sweetie verliest ook beetje koelvloeistof...

moeilijk te zeggen of het van een darm komt of van de waterpomp zelf.
Daarom de darm & de dichtingen van de pomp al besteld om deze te vervangen.

Momenteel lekt er groen/blauw getinte vloeistof uit.
Maar ik heb hier nog een volledige bus Roze vloeistof staan.

Ik heb ooit horror verhalen gehoord over het mengen van verschillende vloeistoffen...
honda schrijft voor " silicaat vrij, ethylene glycol vloeistof).
Die roze die ik heb is OAT-technologie (zou dus silicaat vrij moeten zijn) en heeft als opmerking "Composants dangereux : éthylène-glycol"
(ook de opmerking dat het te mengen valt met alle vloeistoffen)...

Kan ik dan gewoon voor de werken de huidige vloeistof aftappen en doorspoelen in de pombak (grapje ik bedoel wel degelijk naar't containerpark brengen) en na de werken af te ronden opvullen met de roze vloeistof?
Of moet ik tussendoor toch eens spoelen met gedemineraliseerd water?

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

Re: Koelvloeistof... in geuren en kleuren

Post by Werner »

Koeno,

niet te moeilijk maken: koelvloeistof aftappen, systeem 1 of 2 maal spoelen met gewoon
kraantjes- of regenwater en het geheel opvullen met ethyleen glycol, ongeacht het kleur.

PS : Ik kom af en toe nog eens piepen op dit forum maar omdat gij het bent toch nog eens
een reactie... ;)

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Koelvloeistof... in geuren en kleuren

Post by Muug »

Merci Werner! En nog een Gelukkig Nieuwjaar! :rayof:

Werner
Posts: 217
Joined: 05 Jan 2013 06:54

Re: Koelvloeistof... in geuren en kleuren

Post by Werner »

Allee, merci en ook voor jullie allemaal een gezond, gelukkig en veilig 2021 :rayof:

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Koelvloeistof... in geuren en kleuren

Post by TRooPER »

Werner wrote: 03 Jan 2021 14:12 Koeno,

niet te moeilijk maken: koelvloeistof aftappen, systeem 1 of 2 maal spoelen met gewoon
kraantjes- of regenwater en het geheel opvullen met ethyleen glycol, ongeacht het kleur.

PS : Ik kom af en toe nog eens piepen op dit forum maar omdat gij het bent toch nog eens
een reactie... ;)


is dat eigenlijk hetzelfde product als in de 'zonneboiler' zonnepanelen, daar zit ook glycol in.
binnenkort wordt daar onderhoud op gedaan, anders vraag ik 2 literkes extra voor het motoronderhoud.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Koelvloeistof... in geuren en kleuren

Post by Koeno »

Vraagje over motorkoeling in't algemeen...

Naar mijn idee:

Waterpomp wordt aangedreven door de motor en zorgt voor circulatie van de koelvloeistof.
De thermostaat gaat bij een bepaalde temperatuur open waardoor de koelvloeistof ook door de radiator begint te stromen.
Als er een bepaalde temperatuur bereikt wordt, dan schiet ook de ventilator in gang.

Hoe warmer vloeistof wordt, hoe meer deze uitzet.
Daarvoor dient dan ons reservoir...

Maar waarom heeft dat reservoir een min/max aanduiding?

___________________________________________

Reden van de vraag: CB 1000 druppelt beetje koelvloeistof.
Daarnet even (met alle moeite van de wereld) onder de tank geraakt om het deksel van de koeling er af te halen (wtf honda, waarom onder de tank???)
en daar zit alles eigenlijk bomvol.
Het reservoir is echter zo goed als leeg...

Volgens mijn redenering is er dus nog steeds genoeg koelvloeistof in om te rijden...
maar het reservoir staat wel ver onder lower qua vloeistof...

't is beetje gokken vanwaar het spel druppelt, want het lijkt van meerdere plaatsen te komen...
(heb al de o-ring besteld die de scheiding tussen olie/koelvloeistof voorziets aan de waterpomp + de dichtingen in de waterpomp zelf).
Laatste plek waar verlies lijkt te zitten is een darm die van radiator naar de waterpomp gaat (maar volgens sommigen zou dat lichte corosie kunnen zijn op het tutje van de waterpomp dat gewoon weg te schuren is).

Maar vraag mij dus af of mijn redenering klopt qua nog eens rijden...
(alsook van de werking van het systeem)

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Koelvloeistof... in geuren en kleuren

Post by Muug »

als het onder minimum gaat, dan gaat de radiator lucht aanzuigen als 't boelke afkoelt. Ge wilt geen lucht in uw koelsysteem.
Maximum: wat teveel is wordt eruit gespuwd via een overloopslangske. Is niet zo erg. Maar ge hebt natuurlijk een probleem als het systematisch tot boven 't maximum blijft gaan! Want dan is er iets anders waarmee uw buizekes zich vullen, bvb met lucht... :?

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Koelvloeistof... in geuren en kleuren

Post by Koeno »

Duidelijk, wachten op de onderdelen van CMSNL (al 2 weken ondertussen) en dan direct zijn groot onderhoud geven.... (rem/koppelingsvloeistof, olie/oliefilter, koelvloeistof)

Is verder mijn redenering van het koelsysteem een beetje juist? :peepwall:

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Koelvloeistof... in geuren en kleuren

Post by Blackbert »

Ge zit er helemaal op, mijn gedacht. min/max op de fles, enerzijds om te zorgen dat er geen lucht aangezogen wordt, het ander om te zorgen dat er voldoende ruimte is voor expansie.
Radiator gelijk vol is ok, maar ik zou toch zorgen dat de fles minimaal op minimum staat. Er is een trukske met talkpoeder om te zien waar er iets lekt, maar ik denk dat het met het huidige weer verloren moeite zal zijn. Uitkleden en op uw tafel héél warm laten worden is ook een optie, met de pillamp in de hand.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Koelvloeistof... in geuren en kleuren

Post by Muug »

Koeno wrote: 07 Jan 2021 14:23 't is beetje gokken vanwaar het spel druppelt, want het lijkt van meerdere plaatsen te komen...
(heb al de o-ring besteld die de scheiding tussen olie/koelvloeistof voorziets aan de waterpomp +
Probeer ook eens gewoon de radiatordop te vernieuwen? Kost misschien maar 15 euro.
Met wat oxidatie en kalkafzetting kan dat ding ook slecht afsluiten, met wat gespuw tot gevolg. Of misschien zelfs echt lekken aan die dop. En dan zoekt het rustig zijn weg naar beneden, en jij weet daardoor niet meer van waar het komt? :dontknow:

't is niet voor niks dat ik op reizen met de KTM een reserve-ktmdop meeneem. Been there, done that... :whip:

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Koelvloeistof... in geuren en kleuren

Post by Koeno »

neneet, ik weet dat het van rond de waterpomp komt...
Maar daar komt het vanop meerdere plaatsen (zo lijkt het momenteel).
't punt is dat ik geen zin heb om telkens te vullen met koelvloeistof en te gokken dat het goed is, om nadien een andere dichting te vervangen (maar dus opnieuw enkele liters koelvloeistof erin te gooien).

Post Reply