motor rijd maar niet soepel

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
Nicodeyamaha
Posts: 7
Joined: 14 Mar 2021 11:43

motor rijd maar niet soepel

Post by Nicodeyamaha »

even stel ik het probleem die hem voordoet bij mijn Yamaha xj6 DIVERSION 2009.
Ik heb altijd winter en zomer met de motor gereden,nu deze winter is de eerste winter dat ik hem niet van stal gehaald heb,volgede is nu het probleem.
heeft een nieuwe batterij van 2021.maa wel heel de winter niet aan ladder gehangen,alleen de laatste week dat ik eens wou gaan rijden terug(maart 2021)maar de motor starte wel maar moeilijk,eens de motor starte en even liet warm draaien merkte ik al dat mijn display van de motor ging de verlichting er van maar geen indicatie zag en ook het toeren tal wijzertje analoog niet eens op en neer ging bij het starten?
ik begon te rijden soit ging goed(wel zonder indicatie van snelheid en toeren)ik reed ging naar 2de goed en dan kon ik niet meer in 3...enz het pookje keerde niet of stroef terug.
mij gedraaid en naar huis gereden,de olie moet wel ververst worden maar aangezien die een winter ging stil staan dit nog niet gedaan zou dit een oorzaak kunnen zijn?
de batterij uitgemeten en meet 12.8v zou dit toch normaal genoeg moetn zijn voor de display te voorzien van de nodige indicators?

iemand die kan helpen?

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: motor rijd maar niet soepel

Post by Koeno »

Qua batterij zou ik starten met uitmeten tijdens starten en tijdens draaien op verhoogd toerental. Klinkt beetje zoals mijn vfr toen spanningsregelaar stuk ging...

Qua koppeling heb ik niet direct een idee. Lijkt mij raar dat oudere olie invloed heeft op pedaaltje...

Nicodeyamaha
Posts: 7
Joined: 14 Mar 2021 11:43

Re: motor rijd maar niet soepel

Post by Nicodeyamaha »

thanks ga ik eens proberen.
maar de batterij zou die zo snel stuk zijn van 1winter ?

Nicodeyamaha
Posts: 7
Joined: 14 Mar 2021 11:43

Re: motor rijd maar niet soepel

Post by Nicodeyamaha »

ik heb eens gemeten nu12.8v bij starten ondertussen gemeten gaat naar 14v dus dit is probleem niet,zekeringen allemaal uitgemeten ook allemaal goed....

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: motor rijd maar niet soepel

Post by den Bullet »

Qua schakelen: het zou kunnen dat de olie/vet rond de as van het schakelpedaal aangedikt/verkoekt is. Dan zou ik in eerste instantie WD40 zijn werk laten doen.

En 't instrumentenbord: da 's te moeilijk om van op afstand daar iets deftigs over te kunnen zeggen.

Nicodeyamaha
Posts: 7
Joined: 14 Mar 2021 11:43

Re: motor rijd maar niet soepel

Post by Nicodeyamaha »

dat zou idd kunnen dit ga ik zeker eens doen.
ik zet er een foto bij als dit kan of filmpje wat het probleem is.
dit is een foto hoe het is als ik hem start

zekeringen allemaal uitgemeten die zijn ok.
Attachments
start van moto
start van moto

Nicodeyamaha
Posts: 7
Joined: 14 Mar 2021 11:43

Re: motor rijd maar niet soepel

Post by Nicodeyamaha »

dus ik kan filmpje niet toepassen .
ik doe het contact aan motor hoor je een geluidmaken waarbij normaal de wijzer van he toerental op en neer gaat maar ni niet doet.
en de motor start zonder problemen...

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: motor rijd maar niet soepel

Post by duibhce Kaelann »

Nicodeyamaha wrote: 14 Mar 2021 15:00 ik doe het contact aan motor hoor je een geluidmaken waarbij normaal de wijzer van he toerental op en neer gaat maar ni niet doet.
en de motor start zonder problemen...
Dat geluid is het primen van de bezinepomp. Dat is louter toevallig net op hetzelfde moment dat de zelftest van het dashboard de naald laat bewegen. Gezien de zaken die je al gecontroleerd hebt en het feit dat de motor gewoon start zou ik eens kijken naar de bekabeling en de stekker van het dashboard.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: motor rijd maar niet soepel

Post by OzzePaa »

:stupid:
Stekkers/aanluitingen van het dashboard lijken mij ook de culprit ... alhoewel de achtergrondverlichting van de display wel brandt.
Als je contact aanzet, branden dan de andere controlelampjes (olie/ABS/motorstoring/laadlampje) eventjes ?
Op tinternet vind ik wel wat over niet-werkende of niet-oplichtende displays van Yamaha FZ's. Oplossingen gaan van uit mekaar halen en de electronicus in jezelf boven halen, over alle stekkers checken tot accu 10 minuten afkoppelen ... en soms is het ding ook gewoon kapot ;)

'k Stond wel even op het verkeerde been toen ik de foto zag ... eerste gedacht was : dees is toch geen klokkenpartij van een Diversion 600 :o :? :krabje: ... maar ik stam dan ook uit het tijdperk van het origineel met die 2 extra nullen in de typebenaming ;) :mrgreen:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Nicodeyamaha
Posts: 7
Joined: 14 Mar 2021 11:43

Re: motor rijd maar niet soepel

Post by Nicodeyamaha »

De neutral lampje brand en abs lampje ook in het begin richtingaanwijzers lampjes gaan ook allemaal.ik kan idd de stekkers eens uit elkaar halen en contactspray op spuien.
Merci vr de reacties

Nicodeyamaha
Posts: 7
Joined: 14 Mar 2021 11:43

Re: motor rijd maar niet soepel

Post by Nicodeyamaha »

EVEN zeggen de wd40 heeft goed geholpen schakelen gaat terug vlot thanks allemaal nu enkel het display nog aan de praat krijgen :cry:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: motor rijd maar niet soepel

Post by Muug »

en heeft dat Siri?

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: motor rijd maar niet soepel

Post by Raketman »

Heeft de moto op een plaats gestaan waar het mee gevroren heeft deze winter ?
Nil volentibus arduum

Post Reply