Foefelen met ABS

Als 'm niet meer start/draait of meer of minder lawaai maakt, als er meer of minder stukken loskomen dan normaal....
Post Reply
Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Foefelen met ABS

Post by Koeno »

Omdat ik qua rijden nog veel moet bijleren, val ik graag terug op veiligheidssystemen....
Op de baan ben ik daardoor best fan van ABS...

Ik heb allroad gewijs nog veel bij te leren, daarvoor staan alvast enkele cursus dagen op de planning...
Maar zelf oefen ik natuurlijk ook wat... grootste miserie? Voorrem gebruiken.... al paar keer te hard gebruikt en dus schuiven voorwiel met rollebollende Koeno als gevolg (nooit met veel erg natuurlijk)...

Idee van Koeno? Moderne allroads zijn slim, vooraan abs & achteraan geen abs... vrij goed toch voor een amateur te helpen...

Maar nen ouwen allroad kan dat niet...

Mijn GSa is nog een grotere ramp omdat die ook nog eens een deel gecombineerd remsysteem heeft...
Anders zou volgens mij een idee zijn om de rempomp achteraan niet naar de abspomp te sturen, maar rechtstreeks naar de remklauw?
vaarwel ABS achteraan... Maar volgens sommigen zou dit niet kunnen werken... heeft dit dan puur te maken met het gecombineerd remsysteem? Of zou de computer tilt slaan als wiel achteraan blokkeert en vooraan niet en daardoor in't geheel geen abs meer geven?

Zou dat dan bij andere motor wel lukken?
bv ktm 990 ? Tenere 660? ...

(no worries, 'k ga niet nog eens ne moto kopen, maar zou graag de theorie wat beter snappen).

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Foefelen met ABS

Post by Stefke »

bof... effe denken
dus een leiding van de rempedaal direct naar de achterrem...
de uitgang van de abs-pomp laten doodlopen...
sensor achterwiel laten zitten want die stuurt abs...
achterwiel blokkeert, abs slaat aan in doodlopende leiding...
zoeits?

maar bon, want dan met dat gecombineerd systeem...
Afgezien daarvan kunt ge abs gewoon afzetten toch? En gewoon leren niet te hard remmen vooraan? 8-)

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Foefelen met ABS

Post by Koeno »

Stefke wrote: 11 Apr 2021 19:05 bof... effe denken
dus een leiding van de rempedaal direct naar de achterrem...
de uitgang van de abs-pomp laten doodlopen...
sensor achterwiel laten zitten want die stuurt abs...
achterwiel blokkeert, abs slaat aan in doodlopende leiding...
zoeits?

maar bon, want dan met dat gecombineerd systeem...
Zoiets inderdaad.
Maar sommige bronnen zeggen: kan niet. als achterwiel blokkeert gaat abs vooraan ook uitschakelen en dus heb je geheel geen abs...
Andere bronnen zeggen (op een ktm 990 bv) dat het perfect werkt zo en abs vooraan blijft werken en achteraan kan blokkeren.

Gecombineerd is nen dooddoener in die richting dat bij mijn GSa de remhendel ook de achterrem bedient.
Rempedaal bedient niet de voorrem (dus geen DCBS zoals honda bij vele modellen heeft ,maar eerder cbs).

bv https://www.ukgser.com/forums/archive/i ... 72393.html
persoon die het doet zegt: het werkt.
Anderen zeggen dat de bmw garages zeggen dat het niet kan werken zo...
Stefke wrote: 11 Apr 2021 19:05 Afgezien daarvan kunt ge abs gewoon afzetten toch? En gewoon leren niet te hard remmen vooraan? 8-)
Yes afzetten kan zeker, en dat doe ik ook om te oefenen.
En yes leren kan normaal ook wel, maar paniek reactie is moeilijker om te leren beheersen..

bv mijn eerste duik ooit was samen met Muug, vertrekken met spinnend wiel tot die plots grip kreeg en mij beetje sneller lanceerde als ik gehoopt had... gevolg? korte pits in voorrem en bam de grond op (en ne keer goe gelachen met mijn onkunde)...
Ook al snap ik de theorie... paniekreactie afleren vind ik moeilijk...

vergelijking?
't Heeft bij boksen ook jaren geduurd eer ik kon wennen aan het geslagen worden en toch de tegenstander blijven aankijken en te leren counteren...
Na enkele jaren pauze was die reflex ook weer veranderd en moest ik die opnieuw gaan aanleren...

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Foefelen met ABS

Post by bompa »

Koeno wrote: 11 Apr 2021 18:46

Zou dat dan bij andere motor wel lukken?
bv ktm 990 ? Tenere 660? ...

(no worries, 'k ga niet nog eens ne moto kopen, maar zou graag de theorie wat beter snappen).
op mijne 99O heb ik nooit ondervonden dat er abs opstond ,sprong in ieder geval dan toch niet snel op .Op mijne Tenere 660 stond geen abs ,op de latere modellen wel , maar ik heb dat nooit gemist in het zand en heb je ook niet nodig op het onverhard , op mijne enduro moest ik eigenlijk mijn voorremblokken twee of driemaal vervangen en mijn achterremblokken dan maar een keer, ik gebruikte die maar zelden in hoge nood of soms om mee te sturen als het is nodig was.in den tijd op de cross geleerd.

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Foefelen met ABS

Post by Raketman »

Koeno wrote: 11 Apr 2021 19:15
Andere bronnen zeggen (op een ktm 990 bv) dat het perfect werkt zo en abs vooraan blijft werken en achteraan kan blokkeren.
Bij die net niet. Indien de sensor (die aangesloten moet blijven om geen foutmeldingen te geven bij normaal rijden) detecteert dat het wiel geblokkeerd blijft terwijl de ABS module in werking gaat, dan gaat die volledig in foutmodus en schakelt hij het volledige abs-systeem uit.

Sommigen trekken bij de 990 de fiche van de achterste sensor uit om het abs-systeem helemaal uitgeschakeld te houden, ook als de motor eens stilvalt of uitgezet wordt. Standaard wordt bij de herstart het abs-systeem immers terug aangezet, en moet ge dus elke keer terug 5s op de knop duwen om het uit te zetten.

Bij een partieel uitschakelbaar ABS-systeem hebt ge daar een aparte datalijn naar de BCM, die het systeem vertelt dat het ok is om de achterste ABS uit te schakelen. Maar tegelijkertijd blijft de sensor wel zijn werk doen om het systeem referentie te geven naar de abs-werking van de voorrem (zoals bij de AT bvb). Hoe dat werkt bij een oudere BMW met gecombineerd remsysteem heb ik geen idee.

Wat betreft de fixatie om het abs te moeten uitzetten bij offroad : de enige situatie waarbij ik mij daar ooit enig nut van ervaren heb is bij een echt steile afdaling. Maar dan echt steil bergaf, waarbij het nuttig is om het voorwiel te kunnen laten blokkeren om zichzelf te laten ingraven en zodanig te kunnen afremmen. Voor de rest liet ik mijn ABS bij offroad gewoon altijd aanstaan. Dat zorgt ervoor dat ge gewoon keihard kunt remmen met uwe voorrem, zelfs op onverhard, zonder schrik te moeten hebben op omvallen...
Nil volentibus arduum

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Foefelen met ABS

Post by Koeno »

vanwaar het idee om abs toch uit te zetten?

Wel tijdens een remtest met Muug bleek dat mijnen abs het eigenlijk pokkegoed doet op gravel...
maar verleden week tijdens een testje met mijzelf alleen op modderachtige onderrond (geen diepe modder ofzo), merkte ik dat blokkerend achterwiel marginaal beter remde als met abs...

Maar dan komt natuurlijk het blokkerende voorwiel meespelen als ik beide remmen wou gebruiken...

Dat abs het deze keer minder goed deed kan natuurlijk combinatie zijn van die pirelli scoprion trail 2, licht modderig baantje dat abs niets kon betekenen...

ach binnen 2 weken gaan ze mij toch weer een fictieve olifant laten omverrijden :p

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Foefelen met ABS

Post by Raketman »

Koeno wrote: 11 Apr 2021 20:02
Maar dan komt natuurlijk het blokkerende voorwiel meespelen als ik beide remmen wou gebruiken...
Aja, ge zegt het zelf hé, zelfs bij offroad is de voorrem den beste rem. Als't modderig is staat ge met uwen abs aan tenminste stil, én recht.
Nil volentibus arduum

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Foefelen met ABS

Post by Koeno »

Yes, maar ik sukkel met de fictieven olifant...
dat is de remoefening die ik binnen 2 weken ga doen...

vertrekken tot 50km/u optrekken en op tijd stilstaan voor ge den fictieven olifant ramt...
2 jaar geleden was ik (de enige zonder enige vorm van abs) de enige van een groep van 10 (de rest met gehuurde GS'en met enduro mode) die nooit op tijd stilstond (al was ik op't laatste vrij dichtbij).

goed, tzal oefening zijn...
want hoe hard ik de laatste weken begon te twijfelen om te upgraden van R1200GSa naar iets moderner en beter.... amuseer ik mij te hard op mijnen olifant... :p

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Foefelen met ABS

Post by Raketman »

Koeno wrote: 11 Apr 2021 20:15
2 jaar geleden was ik (de enige zonder enige vorm van abs) de enige van een groep van 10 (de rest met gehuurde GS'en met enduro mode) die nooit op tijd stilstond (al was ik op't laatste vrij dichtbij).
Dus gij waart den enige zonder abs...tja da's een spelleke dat ge niet kunt winnen hé. Zelfs op een vlakke offroad gaat ABS het in 99% van alle gevallen beter en korter doen.
Nil volentibus arduum

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Foefelen met ABS

Post by Koeno »

Alle anderen hadden ABS op voorwiel, en achterwiel zonder abs...
lijkt mij best of both worlds, want ze mogen knijpen in de remhendel en stampen op de pedaal zo hard ze willen...
vooran kan het niet blokkeren door abs en achteraan mag het blokkeren...

maar goed ik heb toen wel beter leren rijden met mijn eigen motor...
(ik kon abs laten opstaan, maar instructeur vond het geen slecht plan om in "gecontroleerde" omgeving te oefenen zonder abs)

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Foefelen met ABS

Post by Koeno »

Raketman wrote: 11 Apr 2021 19:57
Koeno wrote: 11 Apr 2021 19:15
Andere bronnen zeggen (op een ktm 990 bv) dat het perfect werkt zo en abs vooraan blijft werken en achteraan kan blokkeren.
Bij die net niet. Indien de sensor (die aangesloten moet blijven om geen foutmeldingen te geven bij normaal rijden) detecteert dat het wiel geblokkeerd blijft terwijl de ABS module in werking gaat, dan gaat die volledig in foutmodus en schakelt hij het volledige abs-systeem uit.

Sommigen trekken bij de 990 de fiche van de achterste sensor uit om het abs-systeem helemaal uitgeschakeld te houden, ook als de motor eens stilvalt of uitgezet wordt. Standaard wordt bij de herstart het abs-systeem immers terug aangezet, en moet ge dus elke keer terug 5s op de knop duwen om het uit te zetten.

Bij een partieel uitschakelbaar ABS-systeem hebt ge daar een aparte datalijn naar de BCM, die het systeem vertelt dat het ok is om de achterste ABS uit te schakelen. Maar tegelijkertijd blijft de sensor wel zijn werk doen om het systeem referentie te geven naar de abs-werking van de voorrem (zoals bij de AT bvb). Hoe dat werkt bij een oudere BMW met gecombineerd remsysteem heb ik geen idee.

Wat betreft de fixatie om het abs te moeten uitzetten bij offroad : de enige situatie waarbij ik mij daar ooit enig nut van ervaren heb is bij een echt steile afdaling. Maar dan echt steil bergaf, waarbij het nuttig is om het voorwiel te kunnen laten blokkeren om zichzelf te laten ingraven en zodanig te kunnen afremmen. Voor de rest liet ik mijn ABS bij offroad gewoon altijd aanstaan. Dat zorgt ervoor dat ge gewoon keihard kunt remmen met uwe voorrem, zelfs op onverhard, zonder schrik te moeten hebben op omvallen...
RAKETTTTTTMAN:

Vraagje... dit heeft mij nooit kunnen loslaten...
en toeval of niet:
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?p=821 ... ght=#82126

deze persoon spreekt eigenlijk geheel tegen wat jij vertelt over de ABS...
Terwijl die wel beweert het geheel uitvoerig getest te hebben?

Post Reply