waterdichte botten?

Op en bij de motor, zonder elektriek
User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Post by laouen »

Van botten en droge voetjes gesproken...

Ik ben op zoek naar stevige bottekes die mijn tenen droog houden zonder fortuinen uit te geven aan Daytona's. Mijn al niet zo goedkope Daineses met D-Dry zijn na een jaartje al zo lek als een zeef, dus geen Daineses meer voor mij.
De TCX'en van Jo waren eigenlijk mijn eerste keuze (maar hadden ze niet meer in mijn maat) en die bieden geweldige enkelbescherming (zijn in s? racelaarzen) maar die kosten ook stukken van mensen (lees een kleine 300 EUR of meer) en zijn blijkbaar ook niet zo waterdicht als ze beweren te zijn.

Nu, voor goed en degelijk materiaal wil ik wel een hoop centjes op tafel leggen (der zijn wel grenzen) maar als je dan na een jaar al te moet vaststellen dat dat zogezegd degelijk en vooral duur materiaal zo lek is als een zeef, dan voel ik me wat bekocht...

Dus heeft er iemand een alternatief? Of moet ik echt op zoek naar een stel stevige rubberlaarzen? Of alsnog een fortuin neertellen voor Daytona's?

Van't weekend wel ergens opgevangen dat IXS behoorlijk waterdicht is en een trouwe schare fans heeft. Is dat dan voor de goretex versie? En welk model zoal?

Oh ja, ik heb wel nogal hoge eisen als het op bescherming aankomt Image zeker ter hoogte van de enkels moeten die botten stevig genoeg zijn. Ik heb nogal de gewoonte om bij stilstand om te kieperen en met mijn voet vast te komen onder de motor. Die laarzen moeten de boel dan wat heel zien te houden Image Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: waterdichte botten?

Post by Muug »

IXS Goretex-modellen (het enige en beste membraan ter wereld, de rest is bullshit, vroeger allemaal uitgeprobeerd) omwille van dat membraam en omwille van de aangename garantiemogelijkheden bij IXS, zeker in Drongen. Waarom is mpeewee daar zo'n goeie klant denk je? Image

IXS heeft redelijk veel goretex-modellen, maar nu zit ik aan mijn tweede paar van dit : IXS Madox : http://www.rad.be/nl/c/p/15548-ixs-madox-zwart.htm Zowel winter als zomer zijn dat zalige bottekes, en als ze lekken, dan ga je gewoon met uw botten naar de winkel, legt uw verhaal uit, en ge krijgt andere. Zwaardere - en dus stevigere en duurdere, maar ook heel comfortabele - zijn de streetstars.

Trouwens, gij zou dat ook moeten kunnen doen, ge hebt toch twee jaar garantie?

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: waterdichte botten?

Post by petervdc »

Trouwens, gij zou dat ook moeten kunnen doen, ge hebt toch twee jaar garantie?
Ah ja, je hebt toch garantie ?

Ik heb Daytona's gekocht, idd +250?.
Ik heb het gehad met "goedkope" kledij, die je dan na een jaar toch vervangt door the real stuff omdat het eigenlijk niet voldoet, en ondertussen ferm gefrustreerd van wordt om het het niet voldoet. En een 2e keer gefrustreerd omdat je uiteindelijk toch het go?de moet kopen.
Vandaar ook mijn Rukka pak aankoop vorig jaar : reteduur, keigoed, perfect waterdicht, ?n 5j garantie.
En inbrengbaar id belastingen, wat de pil enigzins verguld.

(waarmee ik niet zeg dat jouw laarzen "goedkoop" waren h?, wel op goretex & namaak, de garantie die eraan hangt enz) Image
Keep going

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: waterdichte botten?

Post by laouen »

Trouwens, gij zou dat ook moeten kunnen doen, ge hebt toch twee jaar garantie?
Ah ja, je hebt toch garantie ?
mijn daineses komen tax free uit andorra Image ik vrees dat ze daar hier ne keer mee gaan lachen...
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: waterdichte botten?

Post by Muug »

ik zou schoon zwijgen van waar ze komen... niemand kan dat controleren eh. Behalve op uw factuur natuurlijk... Image ge zou eens moeten zien of die garantieregels die in europa gelden ook van toepassing zijn in andorra en omgekeerd. Ge gaat vanzelfsprekend niet de enige zijn die dat probleem heeft.

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: waterdichte botten?

Post by petervdc »

Ja, kzou dat op zijn minst toch proberen.
Rad vind ik vrij goed van service & garantie, je weet nooit h
Keep going

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: waterdichte botten?

Post by TRooPER »

mijn sloefkes zijn ook IXS madox, en al een seizoen of 2-3 (tibogs-er) zou dat kunne zien op mijn factuurke bij RAD
zeer content, comfortabel, snel aan/uit, ze zien er vrij vesleten uit door maar 1x per jaar beetje in te vetten,
voor de rest : het belangrijkste: WATERDICHT nog steeds,
en als ik zo eens een paar schoenen vergeten ben op locatie, dan zitten de madox'en ook comfortabel om een dagje mee rond te lopen/werken

was alles maar zo gemakkelijk om te kiezen
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

TRX
Posts: 222
Joined: 24 Oct 2009 14:49

Re: waterdichte botten?

Post by TRX »

Ik heb indertijd de streetstar I en II gehad en ZEER tevreden over, zeker qua waterdichtheid.
Ooit eens een goei 600km in de gietende regen gereden en geen druppel water binnen.

Ze zijn natuurlijk niet zo stevig als een racelaars.
Ik ben zelf aan het twijfelen wat ik ga doen voor de reis naar Ierland. Ik heb er van Falco, gekocht in uitverkoop voor 90?, houden het ong. 40min vol bij 'medium' regen, daarna laten ze toch binnen. Zitten wel zeer goed, zien er goed uit en volgens mij vrij stevig (net geen racelaarzen maar gaan in die richting). Of mijn ouwe streetstars die minder beschermen maar wel perfect waterdicht zijn en ook een zeer goeie pasvorm hebben...
Dillema's.... als ik zou weten dat ik maar paar keer een bui heb tijdens de reis gebruik ik mijn Falco's, maar als dat de helft van de tijd regent verkies ik toch droge voeten zunne en gebruik ik mijn IXS streetstar II's.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: waterdichte botten?

Post by F M »

In Ierland regent het bijna nooit... Image

En het leven is toch simpel als je zoals ik maar ??n paar botten hebt. Image
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: waterdichte botten?

Post by Muug »

"Ierland" + "40min vol bij 'medium' regen"
Hoewel ik niet mag klagen met een week Ierland zonder regen, zou ik me eerder op het tegenovergestelde voorbereiden. Kortom, laat die Falcons thuis.

Wat de stevigheid van normaal motorschoeisel zoals Streetstars en Madoxen betreft : alles heeft zijn grenzen. Ook de allerallerbeste racebotten. Ik denk dat men vooral niet moet vergeten om dit te beseffen. Alles is immers compromis, alles is immers levensgevaarlijk. Het is onmogelijk om u tegen het ergste te wapenen. Wil je echt uw enkels de hoogste graad van bescherming bieden - en dit geldt ook voor de rest van uw lijf - blijf dan in uw bed. En zelfs daar kan een hartaanval uw deel zijn.
Ik denk dat men bij de keuze van motorkleren bvb de 80-20-regel kan gaan toepassen. Dat is een vrij bekende regel die zegt dat je met 20% inspanning meestal al 80% van het beoogde resultaat bereikt. En om die andere 20% resultaat te behalen, moet je 80% meer inspanningen leveren. Concreet hier toegepast wil ik gewoon zeggen dat je met gewone goede degelijke stevige motorlaarzen al h??l veel bescherming binnenhaalt , met inbegrip van waterdichtheid en draag- en stapcomfort. En het summum van protectie zijn dan de racebotten, aan raceprijzen.
Je kan deze filosofie ook toepassen op motorpakken. Ga je je tevreden stellen met een textielpak, een gewoon lederen motorpak of ga je bij MJK een racepak op maat laten maken, voorzien van een onverwoestbare kevlar-binnenvoering ?

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: waterdichte botten?

Post by duibhce Kaelann »

Wat de stevigheid van normaal motorschoeisel zoals Streetstars en Madoxen betreft : alles heeft zijn grenzen. Ook de allerallerbeste racebotten. Ik denk dat men vooral niet moet vergeten om dit te beseffen. Alles is immers compromis, alles is immers levensgevaarlijk. Het is onmogelijk om u tegen het ergste te wapenen.
Uiteraard. Sofie haar enkelbreuk ondanks de zeer stevige enduro-botten is daar een duidelijke illustratie van.
Maar ik denk dat ze vooral zoekt naar een minimum aan enkel en scheenbescherming voor de situatie waarbij ze bij stilstand omvalt en haar voet onder de motor terecht komt. Met een minimum aan harde bescherming voor enkel en scheen zal dat de kans op verwondingen toch sterk reduceren.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: waterdichte botten?

Post by laouen »

Uiteraard. Sofie haar enkelbreuk ondanks de zeer stevige enduro-botten is daar een duidelijke illustratie van.
Maar ik denk dat ze vooral zoekt naar een minimum aan enkel en scheenbescherming voor de situatie waarbij ze bij stilstand omvalt en haar voet onder de motor terecht komt. Met een minimum aan harde bescherming voor enkel en scheen zal dat de kans op verwondingen toch sterk reduceren.
voila, dat bedoelde ik dus Image Het merendeel van de 'toerlaarzen' die ik zo al van dichtbij gezien heb, vallen op dat vlak gewoon nogal 'slappekes' uit. Dan kan ik al evengoed gewoon rubberlaarzen kopen. Dan ben ik tenminste zeker dat ik droge voeten heb.

Soit, ik ga die IXS maddox ne keer bekijken seh. Maar misschien ben ik nog wel zot genoeg om ne keer Daytona's te proberen. We'll see.

Zoals Peter al zei: ik heb al te vaak goedkoop spul gekocht om daar achteraf spijt van te krijgen.
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: waterdichte botten?

Post by bompa »

Ik had me in den tijd in 2001 dacht ik Image Rino's aangeschaft , die waren waterdicht ,maar nu niet echt ni meer
'k ben ook aan een nieuw paar botten toe , ik denk dat ik is naar FC Moto rij en ga daar is zien wat ze in huis hebben
maar het zal bij mij een soort enduro bot worden denk ik

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: waterdichte botten?

Post by petervdc »

Soit, ik ga die IXS maddox ne keer bekijken seh. Maar misschien ben ik nog wel zot genoeg om ne keer Daytona's te proberen. We'll see.
Tis te zien waarop je de nadruk wilt leggen h?.
Als het pers? bescherming moet zijn, mss half-offroad botten ?
En als het meevalt, vind je die met goretex.

Die Daytona's die ik nu heb, zitten zo lekker als sloefkes, zijn goretex, hebben een goede bescherming, maar (uiteraard) minder stevig dan enduro laarzen.
Maja, ik begin waarde te hechten aan kwaliteit en service, dus betaal ik daar ook voor h?...

Revit Apache ?
Keep going

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: waterdichte botten?

Post by laouen »

Tis te zien waarop je de nadruk wilt leggen h?.
Als het pers? bescherming moet zijn, mss half-offroad botten ?
En als het meevalt, vind je die met goretex.
voorlopig rijd ik nog met een FZ en dan is dat echt geen zicht, zo van die zware botten met offroad allures... Die zijn doorgaans ook hoger en dat gaat waarschijnlijk niet comfortabel zitten wegens nogal kleine beenhoek op die motor.

Op termijn zal der wel iets hoogpoterigs voor alle terrein bij komen, maar da's niet voor direct, dus ik ga't nu maar bij gewone sportieve toerlaarzen houden denk ik.
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: waterdichte botten?

Post by petervdc »

Op termijn zal der wel iets hoogpoterigs voor alle terrein bij komen, maar da's niet voor direct, dus ik ga't nu maar bij gewone sportieve toerlaarzen houden denk ik.
Al die Revit Apache es bekeken/gepast ?
Is een mix tussen toer & offroad, ziet er best ok uit vind ik.

[url]
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: waterdichte botten?

Post by Muug »

Maar ik denk dat ze vooral zoekt naar een minimum aan enkel en scheenbescherming voor de situatie waarbij ze bij stilstand omvalt en haar voet onder de motor terecht komt.
voila, dat bedoelde ik dus Image
ja, maar ik had dat wel begrepen hoor. Image

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: waterdichte botten?

Post by Blackbert »

Tis te zien waarop je de nadruk wilt leggen h?.
Als het pers? bescherming moet zijn, mss half-offroad botten ?
En als het meevalt, vind je die met goretex.
Ik heb Oxtars die waterdicht waren en, sinds ik offroadbotten heb, aanvoelen als pantoffels.
Ideaal: de Sidi Adventures, met Goretex. Alleen zijn die veel te breed aan de enkel. Zelfs Runnersservice wil er niet aan beginnen om dat aan te passen, net omdat ze zo hoog zijn.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: waterdichte botten?

Post by Stefke »

Trans Open GTX hier. Reteduur en doen nu toch al efkes hun best. Enig nadeel is de stalen zoolbeschermer vooraan. Die takelt mijn rechterkoffer nogal toe bij op/afstappen. Image
Image

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: waterdichte botten?

Post by petervdc »

Die takelt mijn rechterkoffer nogal toe bij op/afstappen.
Euh, je been ietske hoger opheffen ? Image
Keep going

Post Reply