Blackbert's Karoo 3 ervaringen

Op en bij de motor, zonder elektriek
Post Reply
User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Post by duibhce Kaelann »

Kwestie van al wat plaats op het forum te reserveren waar Bert zijn Karoo 3 review kan posten Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Blackbert's Karoo 3 ervaringen

Post by zappa »

Misschien ook nog eentje starten met Blackbert's fotokes Image
Image Image Image Image
sig nature

User avatar
Blackbert
Posts: 3431
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Blackbert's Karoo 3 ervaringen

Post by Blackbert »

Qu?? Image
I know nothing ...

Allez, we zullen beginnen met een fotooke te pikken van Zappa.
Image
Toen die gehaaste mijnheer ze kwam afleveren dach ik eerst dattem mis was: dat dient om onder een pockettraktor te steken. Wat gaat dat geven op de weg?
Wel, op de weg valt dat bijzonder goed mee. beetje luidruchtiger dan de Scorpions, aan erg lage snelheid voel je de blokken ook, maar voor de rest, prima.
Die eerste rit, m?t regen, redelijk voorzichtig, maar ze geven de indruk zich zeer goed te gedragen op nat asfalt. Nog niet durven pushen wegens te nieuw, toen.
Achter is 't een 140, voor een 90, wat wel zal meespelen, maar dat gaat zeer graag op hellingshoek, in de droge bochten. Zeer licht insturen, lichter zelfs dan de Scorpions (150 achter, ook 90 voor).
Onverhard. Moet erbij zeggen dat ik de druk gelaten heb zoals hij was: 2,4 en 2,7. Iets lager ware waarschijnlijk beter geweest.
Eerste stuk onverhard: nat, grond en gras. Ik deed hetzelfde als Tom voor mij: fishtailend bergop rijden. WTF?
Volgende stukken, gravel, in dikkere en dunnere lagen, grotere en kleinere stenen: yes.
Later op de dag ook gemerkt dat ze toch beter hun plan trekken in modder (geen 10cm dik, eerder zoals opdrogende plassen) dan de Scorps van Zappa. Ook mest werd beter verwerkt. Image
O ja, na een stevige rit op verhard is de achterband heet. Net vast te houden. Zou eigenlijk eens moeten uittesten of de dikke binnenband daar een rol in speelt.

Tot nu toe, best tevreden. Veel minder lawaai en noppengevoel op straat dan verwacht. Stuurt erg licht. Lijkt zich goed te gedragen in de regen.
Niet de juiste keuze om in de vettigheid te gaan rijden, maar daar heb ik ze ook niet voor gekocht. Wel voor steenpistes, en daar verwacht ik geen problemen, zeker niet met een dikke halve bar minder druk erin. Wordt vervolgd in september.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Blackbert's Karoo 3 ervaringen

Post by laouen »

Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Blackbert's Karoo 3 ervaringen

Post by duibhce Kaelann »

Tot nu toe, best tevreden. Veel minder lawaai en noppengevoel op straat dan verwacht. Stuurt erg licht. Lijkt zich goed te gedragen in de regen.
Niet de juiste keuze om in de vettigheid te gaan rijden, maar daar heb ik ze ook niet voor gekocht. Wel voor steenpistes, en daar verwacht ik geen problemen, zeker niet met een dikke halve bar minder druk erin. Wordt vervolgd in september.
Ik ben benieuwd Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Blackbert
Posts: 3431
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Blackbert's Karoo 3 ervaringen

Post by Blackbert »

Bon. 3800km verder, ongeveer.
Da's 1700km snelweg en RN, aan een deftig tempo met normale bandendruk.
De rest: Franse en Italiaanse cols, die met asfalt aan een zeer deftig tempo, die zonder een beetje trager. Allemaal met een verlaagde bandendruk (2 ipv 2,4 voor, 2,3 ipv 2,7 achter)
Het vet is van de soep. Ze slijten mooi gelijk af, de voorste en de achterste. Achteraan raakt ook het stuk tussen de blokken de grond. Veel levensduur zit er niet meer in.
Droog asfalt is geen probleem, ook met die lagere druk kan je 't beest op z'n kant de bocht doorjagen zonder onrustwekkende dingen. 1 keer heb ik 't gevoel gehad dat het niet platter moest, op de Faucille, maar toen was 't voor de rest ook welletjes.
Nat asfalt. In de eerste Italiaanse plensbui heel de boel over beide wielen naar buiten voelen gaan geeft niet veel vertrouwen. Verderop bleek dat iemand teveel diesel getankt had en dat moest er in elke bocht uit, maar toch. 't is waarschijnlijk minder dramatisch dan sindsdien tussen mijn oren.
Onverhard. Op droge fijne gravel gaat de voorkant schuiven in de bochten. Meer gewicht op de voorkant en buitenkant, minder hellingshoek helpt. Op dezelfde ondergrond maar vochtig werkt beter.
Echte steenpistes zijn geen probleem, maar daar kan je eigenlijk met elke band overheen.

Na de zoveelste asfaltcol verschijnen er scheurtjes aan de zijkant van de middenste blokken (achter, maar ook voor), maar da's niet verder gegaan, ook al ben ik niet rustiger gaan rijden.

Voor 165? voor een set is 't niet slecht. Een D908RR kost veel meer en is ook op na zoveel km. Zal waarschijnlijk even hard schuiven in de regen. Een MT21 voorband geeft veel meer grip op gravel, gaat even lang mee en schuift net zo hard op nat asfalt. Droog moet je je daar ook niet mee inhouden.

Opnieuw? Kweetnie.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Blackbert's Karoo 3 ervaringen

Post by duibhce Kaelann »

Hmmm, ok. Dan blijven bij mij de K60's toch op 1 staan als 70/30 bandje. En de D606 of E09 Dakar als 50/50.

in elk geval bedankt om je ervaringen te delen. Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11758
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Blackbert's Karoo 3 ervaringen

Post by Muug »

Laat ons zeggen dat die Karoo's niks beter zijn dan die Heidenaus K60 Scout. Integendeel, die Scouts heb ik in de regen voorlopig niet op een foutje kunnen betrappen, ook niet tijdens het stoeien met rappe en trage bochten, en ook niet off-road. En hij slijt erg mooi rond. Dat er 3.000 km mee gereden is waarvan 1500 autostrade zie je nauwelijks.

Post Reply