oordopjes

Op en bij de motor, zonder elektriek
User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

oordopjes

Post by F M »

Ik gebruikte vroeger nooit oordopjes. Met de KTM en de mindere windbescherming begin ik nu toch oordopjes te dragen wanneer ik een pak kilometers op de snelweg te doen heb.

Daarstraks heb ik de oordopjes ook eens ingedaan op secundaire wegen, op de rit zelf dus. Ik blijf het toch maar iets raars vinden.
* het gevoel dat iets in mijn oor zit , stoort me.
* Ik mis het geluid van de motor (wat ik sinds de KTM ben beginnen te appreci?ren)
* Ik mis het besef van snelheid. Ik rijd gewoonweg te snel.
* en het ergste: ik bevind me precies in een 'eigen wereld'. Wat rond me gebeurt is precies iets wat ik in uitgesteld relais op de TV aan het bekijken ben...

Dat laatste maakt dat ik me precies minder veilig voel onder het rijden. Om preciezer te zijn: ik voel me eigenlijk onwezenlijk onkwetsbaar, terwijl ik dat natuurlijk absoluut niet ben.

Heel raar allemaal.
:denk:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

oordopjes

Post by zappa »

als ge een paar :

Image

in uw oor steekt en aan de andere kant van 't draadje een mp-drietje/viertje met daar wat opzwepende muziek op en laat afspelen, dan is dat uitgesteld relais niet meer aanwezig, in tegendeel :mrgreen: ge zit al 500 meter verder mee uw gedachten :w00t:
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

oordopjes

Post by Muug »

zappa wrote:als ge een paar :

in uw oor steekt en aan de andere kant van 't draadje een mp-drietje/viertje met daar wat opzwepende muziek op en laat afspelen, dan is dat uitgesteld relais niet meer aanwezig, in tegendeel :mrgreen: ge zit al 500 meter verder mee uw gedachten :w00t:
volgens mij zijt ge dan nog veel meer "afwezig".... als er ??n ding is waar ik persoonlijk de krul van krijg is van het idee om uzelven middenin de spreekwoordelijke leeuwenkuil auditief geheel te gaan afsluiten met stoorzendermuziek. In het verkeer wil ik alles rond mij horen bewegen, ik wil ze horen aankomen, ik wil op een kruispunt naar links kunnen kijken en tegelijkertijd naar rechts kunnen luisteren. Met stopsels in uw kop kunt ge dat vergeten. Idem met joggers, alle respect voor joggers, maar ge moet niet van uw oren maken als ge door een wagen bijna omver wordt gereden omdat gij zo stom zijt van uw eigen doof voor uw omgeving te maken en efkes zomaar beslist om van 't voetpad op de baan te gaan lopen juist als er een wagen passeert (bvb) ...
aifn, elk zijn gedacht natuurlijk
dat gezegd zijnde, elke rit van meer dan een half uur rij ik ook met oordopjes, maar wel zonder muziek. Zo blijf je tenminste nog iets horen van je omgeving.

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

oordopjes

Post by zappa »

:mrgreen:

in 't verkeer (druk verkeer, bebouwde kommen enz) heb ik die ook niet in hoor.

Maar gewone oordoppen (op autostrade bvb) geven me 't gevoel dat ik ne verstopte neus heb in mijn oren :mrgreen: ik voel me even mottig als mee een goei vallinge :confused:

Maar op de ottostraad werken die muziek dingetjes wel goed, je hoort wel nog je motor draaien ( beetje op de achtergrond) maar de geluiden van wind en ruis in je helm vangt ge zo niet meer op. En de ottostrade lijkt ineens een pak korter :grin:
sig nature

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

oordopjes

Post by zappa »

even geheel terzijde, die afbeeldingen "plakken" wel schoner op die witte achtergrond, zo zonder vierkantje kader :thumbsup:
sig nature

Drummer
Posts: 673
Joined: 23 Oct 2009 17:11
Location: IN HET BOS

oordopjes

Post by Drummer »

:confused: :confused: :confused:



Ik gebruik al jaren op maat gemaakte oordopjes met filters in. Deze dempen 25db, en draag ze eigenlijk altijd op de moto.

Je hoort alles nog perfect, enkel 25 db stiller :-)

User avatar
toeternietoe
Posts: 233
Joined: 21 Jun 2011 17:35

oordopjes

Post by toeternietoe »

Hoe je zonder oordoppen kan rijden zonder je gehoor te beschadigen, begrijp ik niet. Zowel op mijn Deauville als nu op mijn GS heb ik die echt nodig. Ik gebruik nu aangepaste doppen met filter, maar ik zou nog meer demping best op prijs stellen bij langere ritten.
To ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

oordopjes

Post by zappa »

toeternietoe wrote:Hoe je zonder oordoppen kan rijden zonder je gehoor te beschadigen, begrijp ik niet. Zowel op mijn Deauville als nu op mijn GS heb ik die echt nodig. Ik gebruik nu aangepaste doppen met filter, maar ik zou nog meer demping best op prijs stellen bij langere ritten.
De voertuigen van m'n werkgever maken meer lawaai (maar anders trillingen, rammelen, kraken..) dan met ne moto rijden. :S Vooral bij sommige op stationair toerental, soms moet ik wat gas geven ( hoger in toeren) om de mensen hun bestemming te kunnen verstaan :huh2:

Op een motor heb je niet zo veel last van het motorgeluid terwijl je aan 't rijden bent, dat "waait" achter je, wel van de geluiden die de wind op je helm veroorzaken.

Op een motor ga je mij niet vlug horen klagen hoor. :wink:
sig nature

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

oordopjes

Post by laouen »

toeternietoe wrote:Hoe je zonder oordoppen kan rijden zonder je gehoor te beschadigen, begrijp ik niet. Zowel op mijn Deauville als nu op mijn GS heb ik die echt nodig.
:stupid:

lange of korte ritten, autostrade of binnenbaantjes, FZ, Terra of DRZ, in't begin met mijn luidruchtige Airoh maar ook met mijn superstille Shoei integraal met whisperkit... maakt niet uit maar mijn oordoppen gaan in! Die zijn gewoon standaard deel van mijn 'battle dress', samen met het pak, laarzen, handschoenen, rugbeschermer en helm. Ik vertrek niet zonder.

Ik heb er al dure op maat gemaakte gehad met filter maar mijn oortjes zijn te klein en die drukten vaak tegen de binnenvoering van mijn helm met nog meer gebulder als gevolg. Nu gebruik ik mouchekes van Quies en ik kan echt niet zonder.

In 't begin voelt dat misschien als een cocon, maar je hoort daar echt nog wel genoeg mee om het verkeer rond je waar te nemen. Het enige wat wel klopt is dat je minder van je motor hoort. Als ik dan toch ne keer zonder rij, hoor ik ineens veel meer rammelen en trillen.

Na een ritje zonder oordoppen tuten mijn oren altijd alsof ik een avondje zwaar ben uit geweest. En ja, op zo'n momenten draag ik tegenwoordig ook oordoppen. Bij concerten is dat tegenwoordig jammer genoeg een noodzakelijk kwaad heb ik al gemerkt. Jammer want je verliest daardoor een heel groot deel van de ervaring, maar als het geluid zo hard staat dat je trommelvliezen er letterlijk pijn van gaan doen, dan kies ik voor zelfbehoud en dopjes. Maar da's een andere discussie...
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

oordopjes

Post by F M »

Ik heb ook die mouchekes van Quies.

Een 'cocon', dat beschrijft goed hoe ik me dan voel op de motor. Afgeschermd van de wereld. Harder rijdend dan mag of veilig is.

Ik voel me er dus niet goed bij.
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

oordopjes

Post by Tom Thumper »

F M wrote:Ik heb ook die mouchekes van Quies.

Een 'cocon', dat beschrijft goed hoe ik me dan voel op de motor. Afgeschermd van de wereld. Harder rijdend dan mag of veilig is.

Ik voel me er dus niet goed bij.
Ik denk dat je dat een beetje gewoon moet worden. Je hoort wel degelijk wat je moet horen maar alles is een beetje stiller. Op campings slaap ik ook steeds met oordopjes in. Dat is echt wel wennen de eerste nacht. Meestal schiet ik dan ineens wakker, beetje gedesorienteerd doordat ik niets hoor. Vanaf de tweede nacht is dat zalig, geen last van snurkers, moske?n, vroege vogels, ...

Enne, dat sneller rijden hangt gewoon af van hoeveel gas je geeft, niet van wat je hoort. ;-)
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
toeternietoe
Posts: 233
Joined: 21 Jun 2011 17:35

oordopjes

Post by toeternietoe »

Volledig gesloten oordoppen kunnen inderdaad een "cocon" gevoel geven en dat kan desori?nterend werken. Sommigen hebben daar meer last van dan anderen. Persoonlijk vind ik dat oordoppen met filter op dat vlak beter zijn. Die hoeven niet direct op maat gemaakt te zijn. Je zou kunnen proberen met die siliconen oordopjes met filter om het verschil eens te voelen met die moussen doppen.
To ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re:oordopjes

Post by den Bullet »

Ik heb dat dus nog nooit gebruikt en nooit het gevoel gehad om die daar in te proppen ...
En tot voor pakweg 25 jaar geleden altijd met vrij lawaaierige moto's gebold. Zelfs op de old timer-races gebruik ik die niet; als Hans De Wit met zijne K?nig passeert, durf ik al es de wijsvingers richting oren te bewegen, maar da 's dus een serieuze uitzondering ...
Ah ja: ik rij meestal met een jethelm :-)

tandwieleke
Posts: 103
Joined: 25 Oct 2009 14:47

oordopjes

Post by tandwieleke »

laouen wrote:
toeternietoe wrote:Hoe je zonder oordoppen kan rijden zonder je gehoor te beschadigen, begrijp ik niet. Zowel op mijn Deauville als nu op mijn GS heb ik die echt nodig.
:stupid:

lange of korte ritten, autostrade of binnenbaantjes, FZ, Terra of DRZ, in't begin met mijn luidruchtige Airoh maar ook met mijn superstille Shoei integraal met whisperkit... maakt niet uit maar mijn oordoppen gaan in! Die zijn gewoon standaard deel van mijn 'battle dress', samen met het pak, laarzen, handschoenen, rugbeschermer en helm. Ik vertrek niet zonder.

Ik heb er al dure op maat gemaakte gehad met filter maar mijn oortjes zijn te klein en die drukten vaak tegen de binnenvoering van mijn helm met nog meer gebulder als gevolg. Nu gebruik ik mouchekes van Quies en ik kan echt niet zonder.

In 't begin voelt dat misschien als een cocon, maar je hoort daar echt nog wel genoeg mee om het verkeer rond je waar te nemen. Het enige wat wel klopt is dat je minder van je motor hoort. Als ik dan toch ne keer zonder rij, hoor ik ineens veel meer rammelen en trillen.

Na een ritje zonder oordoppen tuten mijn oren altijd alsof ik een avondje zwaar ben uit geweest. En ja, op zo'n momenten draag ik tegenwoordig ook oordoppen. Bij concerten is dat tegenwoordig jammer genoeg een noodzakelijk kwaad heb ik al gemerkt. Jammer want je verliest daardoor een heel groot deel van de ervaring, maar als het geluid zo hard staat dat je trommelvliezen er letterlijk pijn van gaan doen, dan kies ik voor zelfbehoud en dopjes. Maar da's een andere discussie...

http://www.vrt.be/taal/mousse

tandwieleke
Posts: 103
Joined: 25 Oct 2009 14:47

oordopjes

Post by tandwieleke »

[quote="laouen"]

:stupid:

Nu gebruik ik mouchekes van Quies en ik kan echt niet zonder.

[quote]

http://www.vrt.be/taal/mousse

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re:oordopjes

Post by Stefke »

den Bullet wrote: Zelfs op de old timer-races gebruik ik die niet; als Hans De Wit met zijne K?nig passeert, durf ik al es de wijsvingers richting oren te bewegen, maar da 's dus een serieuze uitzondering ...
Maar ja, gij zijt ook al een beetje doof h? :mrgreen: . Ik heb ze in Chimay in elk geval hard gemist die oordoppen... :w00t:

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re:oordopjes

Post by den Bullet »

Wa zegde?

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

oordopjes

Post by bompa »

F M wrote:Ik heb ook die mouchekes van Quies.

.

Ik voel me er dus niet goed bij.
Dat was bij mij vroeger hetzelfde met een crossbril , als ik die ophad kon ik precies niet ademen voelde mij opgesloten :confused2:
Maar ik ben hem toch blijven opzetten , en nadien vertrok ik niet meer zonder zelfs niet met den enduro.

Nu met van die mousse oordopjes die doe ik in als ik het niet vergeet,maar als ik ze in heb,heb ik daar geen hinder van,
vergeet ik ze in te doen , dan bij de eerst volgende stop doe ik ze dan zeker in ,ik heb er gewoonlijk een paar stel bij


Maar mijn gps of eender wat sluit ik zeker niet meer aan in mijne helm, 'k moet geen gesemmel meer aan mijn hoofd hebben als ik met mijne moto aan het rijden ben, en zeker al geen muziek

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

oordopjes

Post by laouen »

Wat ik me nu afvraag: hoeveel van de mensen die hier zo radikaal tegen muziek in hun helm zijn, hebben in de auto wel de radio en de gps opstaan en zitten te babbelen met hun passagier? :dontknow:
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

oordopjes

Post by Harald »

Oordopjes in als ik langere ritten maak of er over de autostrade wordt gereden.
Gewoon naar 't werk durf ik ze wel eens te vergeten, maar als ik ze niet in heb gehad en rijd langer dan 30minuten, heb ik al spijt dat ik ze niet in had. :unsure:

Muziek (als ik de mp3 niet vergeet op te zetten :oops: ) op eenzame stukken of wanneer ik er zin in heb. Soms is het geluid van de motor ifv de bochtjes net dat zaliger. muziek staat trouwen niet luid, net voldoende om deuntje te horen ipv windgeruis.

Van 't weekend met duo geregeld beginnen te babbelen omdat het geruis van de wind zo eentonig begon te worden op de snelweg en ik de mp3 ni meer in mijn topkoffer terug vond.

Post Reply