D� oplossing

Op en bij de motor, zonder elektriek
User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

D? oplossing

Post by Stefke »

Marreke wrote: Gaat er een band lek? Dan duw je er een stop in en rij je heel kalm naar de bandenman voor een nieuwe band. En ja, twee nieuwe banden in ??n week deed even pijn aan mijn portemonnix maar het gaat w?l om mijn veiligheid. Ik heb tenslotte maar twee bandjes om mij recht te houden. Dan wil ik wel dat die twee bandjes in optimale staat zijn en dat er niet aan geknoeid is.
Ja zo wordt het motorrijden wel erg duur. Is nergens goed voor, bandje eraf, langs binnen plakken/vulcaniseren, bandje terug op, klaar is kees. Terug rijplezier tot de band versleten is. :pom:

Marreke
Posts: 107
Joined: 07 Mar 2015 15:46

D? oplossing

Post by Marreke »

Met een fiets die (niet meer) begrensd is op 300km/u ?
Nee dank je, dan liever wat euri's "weggegooid" maar wel de zekerheid dat de banden goed zijn.

Bandenspanning en ~slijtage, ketting, oliepeil, koelvloeistof... ?lles wordt voor een rit gecontroleerd.

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

D? oplossing

Post by Bas »

Stefke wrote: Ja zo wordt het motorrijden wel erg duur. Is nergens goed voor, bandje eraf, langs binnen plakken/vulcaniseren, bandje terug op, klaar is kees. Terug rijplezier tot de band versleten is. :pom:
Euh Stefke, het wordt niet meer gedaan, wat ga je doen als uw stopke tegen hoge snelheid eruit vliegt? Of je canvas beschadigd is?
Je weet toch dat 1 fout je laatste kan zijn en dan toch ga jij besparen op je enige veiligheid, nl je banden?

Hoe weet jij dat je canvas niet beschadigd is?

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

D? oplossing

Post by Muug »

OzzePaa wrote: Het gaat 'm er ook niet om om "tijdelijk" gedepaneerd te zijn : mij lijkt het eerder de bedoeling om dit permanent, vanaf nieuwe banden aan te brengen ...
Klopt, dat is de bedoeling. Nooit lek, omdat je het spul er van in het begin in doet.

Wat het stoppen van lekke banden betreft beginnen we misschien toch best weer een andere topic, want ik voel dat er weer een interessant gesprek zit aan te komen :mrgreen:

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

D? oplossing

Post by Bas »

OzzePaa wrote: Het gaat 'm er ook niet om om "tijdelijk" gedepaneerd te zijn : mij lijkt het eerder de bedoeling om dit permanent, vanaf nieuwe banden aan te brengen ...
Lijkt me nogal dom om te doen, zoals ik eerder aangaf, als je canvas beschadigd weet je het niet.
En net dat deel is de stabiliteit van je motorband.
Ik persoonlijk wil WEL weten hoe stabiel mijn band is, eerder dan door te kunnen rijden als die lek is.

Heb je al eens een band lek gehad aan 120km/u? Ik wel. (trouwens ook al aan 200 per uur in een Porsche)

Het is allemaal niet zo extreem als mensen denken, de boel begint wat de wiebelen en je gaat vanzelf stoppen omdat je het vreemd vind aanvoelen.
Maar onderuit ga je niet.
Echter als je Canvas kapot is en je band is altijd "geplakt" heb je dit dan nog altijd of krijg je een klapband en lig je op je muil?
Je veiligheid zit in de Canvas, onderschat dat deel niet, ik heb het al 3 maal mogen ondervinden en een lekke band zelfs aan 200KM/u is GEEN gevaar.
Maar dat waren banden die nieuw waren met onbeschadigd canvas.

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

D? oplossing

Post by Muug »

en toch stamp ik er de volgende keer weer een plugje in :mrgreen:

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

D? oplossing

Post by the riding man »

Bas wrote:
Heb je al eens een band lek gehad aan 120km/u? Ik wel. (trouwens ook al aan 200 per uur in een Porsche)

.
Jij hebt toch oneindig veel levenservaring he, ik kijk echt op naar jou. Bij elk topic dat hier besproken wordt, gelijk waar het over gaat, heb jij het al meegemaakt en zelf ervaren.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

D? oplossing

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote:en toch stamp ik er de volgende keer weer een plugje in :mrgreen:
:stupid:

alleszins, toen ik nog met tubeless reed. Ik heb nooit geaarzeld om nog 10000km te rijden met een band die was gerepareerd met een plug, worm of tap. Ik zou het nu nog gewoon zo doen. Maar tegenwoordig plak ik gewoon de binnenband of in het beste geval laat ik die vulkaniseren. Zolang er geen scheur in de buitenband zit rijd ik die gewoon op.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

D? oplossing

Post by Tom Thumper »

duibhce Kaelann wrote:
Muug wrote:en toch stamp ik er de volgende keer weer een plugje in :mrgreen:
:stupid:

alleszins, toen ik nog met tubeless reed. Ik heb nooit geaarzeld om nog 10000km te rijden met een band die was gerepareerd met een plug, worm of tap. Ik zou het nu nog gewoon zo doen. Maar tegenwoordig plak ik gewoon de binnenband of in het beste geval laat ik die vulkaniseren. Zolang er geen scheur in de buitenband zit rijd ik die gewoon op.
Tja, maar wij hebben niet zoveel ervaring met platten banden als Bas natuurlijk... :unsure:
Me gusta la moto, me gustas tu.

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

D? oplossing

Post by Koeno »

'k heb niet zoveel ervaring, en al zeker niet met platte banden,
nog maar 60.000km gereden op ne motor, en nog nooit nen platten band gehad...

Al geef ik bas op 1 punt gelijk, als je een plug steekt dan weet je dat je al 1 keer plat gestaan hebt. En dan kan je inschatten of je het veilig vind om met de plug verder te rijden...
Maar met dit product kan je 1001 gaten in je band gereden hebben (en dus je canvas aan gort gereden hebben) en niets door hebben...

Want hoe ik dit interpreteer wordt dit product bij een nieuwe band toegepast, en niet als reparatie-ding.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

D? oplossing

Post by OzzePaa »

Koeno wrote:'k heb niet zoveel ervaring, en al zeker niet met platte banden,
nog maar 60.000km gereden op ne motor, en nog nooit nen platten band gehad...

Al geef ik bas op 1 punt gelijk, als je een plug steekt dan weet je dat je al 1 keer plat gestaan hebt. En dan kan je inschatten of je het veilig vind om met de plug verder te rijden...
Maar met dit product kan je 1001 gaten in je band gereden hebben (en dus je canvas aan gort gereden hebben) en niets door hebben...

Want hoe ik dit interpreteer wordt dit product bij een nieuwe band toegepast, en niet als reparatie-ding.
Dat is dus wat ik in eerste instantie al zei, h? KoenO ... kun je hierboven lezen :P De kans dat je op de levensduur van een band 1001 gaten erin rijdt is ook niet echt heel groot ... Ik ga in geen geval omwille van ??n of twee keer een nagel erin een band weggooien :ohmy: En al zeker niet als hij nog vettig van de nievegheid is ... Er zijn perfecte manieren om (de meeste) punctures veilig te herstellen. Absolute voorrang aan veiligheid kan ook tot in het absurde gedreven worden. "Het niet doorhebben" kan natuurlijk als je op ??n rit 1001 nagels in je voorband krijgt ... en het niet voelt. Maar anders controleer ik toch wel voor elke rit de bandjes hoor.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

D? oplossing

Post by petervdc »

the riding man wrote:
Bas wrote:
Heb je al eens een band lek gehad aan 120km/u? Ik wel. (trouwens ook al aan 200 per uur in een Porsche)

.
Jij hebt toch oneindig veel levenservaring he, ik kijk echt op naar jou. Bij elk topic dat hier besproken wordt, gelijk waar het over gaat, heb jij het al meegemaakt en zelf ervaren.
lol
Keep going

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

D? oplossing

Post by petervdc »

Muug wrote:en toch stamp ik er de volgende keer weer een plugje in :mrgreen:
idem
Enfin, op de 650gs van mijn lief toch, op de dakar & ktm heb ik binnenbanden
Keep going

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

D? oplossing

Post by OzzePaa »

petervdc wrote:
Muug wrote:en toch stamp ik er de volgende keer weer een plugje in :mrgreen:
idem
Enfin, op de 650gs van mijn lief toch, op de dakar & ktm heb ik binnenbanden
Nu zeg je het :!: Binnenband ... of BibMouskes ...
Als ik de Bas/Marreke-redenering van "ge weet na een puncture niet of je canvas nog veilig is, dus weg met die handel" volg, moeten alle binnenband- (en bij uitbreiding BiBi-Mouskes) rijders hun bandjes na een (paar) keer plakken dus ook weggooien dan :?: :ermm: :whistling:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

D? oplossing

Post by bompa »

Muug wrote:en toch stamp ik er de volgende keer weer een plugje in :mrgreen:
En waarom ook niet , bij ons vroeger op het werk kwam een vertegenwoordiger, en die had zo van die nestels ( koorden )
bij om banden te herstellen , die had in zijn voorband van zijn wagen wel 15 nestels er inzitten , en die stak die toen nog is stuk
en stak er nog eentje bij , volgende keer dat die weer toekwam zaten er nog steeds een stuk of 17 in, en was hij aan zijne andere band bezig , :grin: dat kwam toen juist op de markt

Maar dat goedje op dat fimpje werkt wel echt , in mijne MTB (ja da waren de eerste jaren ook tubeless tot ze versleten waren ) ook ooit iets van die aard in de banden gegoten ( maar dan groen spul) ,ventiel eruit een darmke er aan bus onderste en laat maar lopen, en als ik dan thuiskwam controleerde ik die band en zag soms toch wa van dat groen spul tussen de noppen hangen :grin: dus ni plat en de volgende rit gewoon verder gereden tot die versleten was.


hier nog een filmpje van die Rhino https://youtu.be/v3eoh4Rx8Ec?t=64

Marreke
Posts: 107
Joined: 07 Mar 2015 15:46

D? oplossing

Post by Marreke »

Van mij moogde stopkes steken, spul in de band spuiten, alles wa ge wilt... Maar verwacht niet dat ik dan kom groeten als 't misgaat.
Als motard hebben we maar twee wielekes! Zorg dan dat die twee wielekes ?n die twee bandjes goed in orde zijn. Op veiligheid bezuinigen is wel het domste dat je kunt doen.

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

D? oplossing

Post by Jopet »

Ik rij ondertussen 30 jaar met de motor en heb nog maar met 1 band lek gereden (en dan nog wel 3 keer nondedju) en dat was met de Michelin Pilot Road 2 op mijn Yamaha FJR 1300, ik heb altijd een bandenreparatiekit bij, bij platte band gaat er zo'n bandenplugje in en dat doet zijn werk, nooit geen onveiligheid gevoel gehad, ook niet als ik met die band een 3de keer lek reed en er weer zo'n plugje in stak.
Het is daarna wel een kwestie van regelmatig bandenspanning controleren en 1 gaatje heb ik eens opnieuw moeten vullen.

Zie hier Jopet @ work :unsure:

Image

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

D? oplossing

Post by KlaasN »

the riding man wrote:
Bas wrote:
Heb je al eens een band lek gehad aan 120km/u? Ik wel. (trouwens ook al aan 200 per uur in een Porsche)

.
Jij hebt toch oneindig veel levenservaring he, ik kijk echt op naar jou. Bij elk topic dat hier besproken wordt, gelijk waar het over gaat, heb jij het al meegemaakt en zelf ervaren.
Hahahaha, dat is toch niet zo speciaal, ervaring met een platte band. Ik rijd pas met de motor dus dat heb ik nog niet meegemaakt. Maar met de auto al zeker drie keer.
Ik zie mezelf wel een wiek steken en ben er zeker van dat ik de band binnen de maand vervang, het zit natuurlijk tussen de oren. Vorige maand stak ik twee nieuwe banden (Maxiss Supermaxx), gekocht via autobandenmarkt.be. Dat kostte met plaatsing geen 200?. Voorlopig ben ik zeer tevreden, ongeveer 1500km op gereden. Ze voelen stabiel en ik durf goed door de bochten (als beginner). Er lagen Dunlop banden op van 2006, daar had ik minder vertrouwen in. :blush:

Drummer
Posts: 673
Joined: 23 Oct 2009 17:11
Location: IN HET BOS

D? oplossing

Post by Drummer »

:grin: :grin: :grin:


In m'n vorige set banden zaten 3 wieken, die banden heb ik rustig opgereden, no problem.

Een keer in de Alpen een wiekje gestoken toen ik met een nageltje boven op col met een lekke band zat. Dat was dag 2 v/d vakantie. Dan ga ik echt niet op zoek naar een bandenboer voor een nieuwe band. Die bewuste wiek heeft er nog 10000km in gezeten, zonder probleem, en zelfs zonder druk te verliezen.

Ik heb het ook altijd standaard bij, zo een setje, zit samen met een kleine 12 compressor.

zwiep
Posts: 108
Joined: 24 Nov 2014 09:08

D? oplossing

Post by zwiep »

ik ga ook de band niet vervangen omdat er een wiek ingetrokken is, al een paar keer een band met wiek erin opgereden, zelfs es twee wieken in hetzelfde gat moeten steken om thuis te geraken, alle, twas in madam are brommer, maar twee wieken in 1 gat om te kunnen afdichten vond ik dan toch teveel van het goede, daar de band dan toch bijna op was heb ik die laten vervangen, op de 200km richting naar huis was er gene gram druk afgegaan met die twee wieken.
da spul werkt wel echt e
LOF AAN ALLE VROUWEN MET KLEINE BORSTEN

Post Reply