Nieuwe achtersloef op de Duke

Op en bij de motor, zonder elektriek
Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Nieuwe achtersloef op de Duke

Post by Borniet »

De tijd is gekomen, maar na een dikke 27000km is het volgens de dealer tijd om toch eens aan een nieuwe achterband te denken (profiel is nog niet tot aan de blokjes, maar de band begint 'hoekig' te worden, en de blokjes zijn wel in aantocht).
En dus denk ik na...
Momenteel ligt er de standaardband op, de MRF Revz-FC 150/60.
Zou ik daar opnieuw voor gaan? Hoewel ik daar heel erg gemengde maar uitgesproken meningen over lees, ben ik er zelf nooit mee op mijn bek gegaan, al schuift hij bij regenweer wel weg over alles wat ook maar van ver glad zou kunnen zijn: wegmarkeringen, zebrapaden, putdeksels, brugnaden (viaduct van Merksem, in de bocht, gelukkig al voorzichtig wegens regen, maar schuif-schuif voor en achter. Mijn maag was nog nooit zo gekrompen als toen!).
Andere opties die ik zo direct vindt:
Michelin Power Pilot
Pirelli Diablo Rosso II
Bridgestone Battlax S20 EVO

Moet vooral geschikt zijn voor Every day woon-werkverkeer, door elk weertype (behalve ijs uiteraard :-) )

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Nieuwe achtersloef op de Duke

Post by petervdc »

Michelin Pilot Road 4 ?
Keep going

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Nieuwe achtersloef op de Duke

Post by bompa »

Borniet wrote: , al schuift hij bij regenweer wel weg over alles wat ook maar van ver glad zou kunnen zijn: wegmarkeringen, zebrapaden, putdeksels, brugnaden .
Maar welken band gaat daar niet op schuiven op het opgenoemde bij regen :dontknow: :grin:

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Nieuwe achtersloef op de Duke

Post by Muug »

is den S20 niet veel te sportief? Ik zou gewoon bij de S30 Evo blijven. Ge zult dan merken dat zo'n moderne band g??n 30.000km zal meegaan, maar ge gaat er in de regen veel meer plezier aan bleven.

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Nieuwe achtersloef op de Duke

Post by pingu »

petervdc wrote:Michelin Pilot Road 4 ?
:stupid:
Als die te krijgen zijn in de maten da ge nodig hebt, niet twijfelen. Met de Pilot Power ook goei ervaringen op verschillende moto's. Maar die PR4 die nu op Tijgerke liggen zijn echt fantastisch. Zolang de weg niet weg is toch...

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Nieuwe achtersloef op de Duke

Post by Borniet »

petervdc wrote:Michelin Pilot Road 4 ?
Pilot Road 4 is enkel te krijgen in maten 150/70 en 160/60, maar ik heb blijkbaar 150/60 nodig...
Of kan dat? er gewoon een breder bandje op leggen?

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Nieuwe achtersloef op de Duke

Post by Borniet »

Muug wrote:is den S20 niet veel te sportief? Ik zou gewoon bij de S30 Evo blijven. Ge zult dan merken dat zo'n moderne band g??n 30.000km zal meegaan, maar ge gaat er in de regen veel meer plezier aan bleven.
Die 30.000km vind ik een heel stuk ondergeschikt aan "er in de regen meer plezier aan beleven". Zeker hier in Belgi? (kijkt sip naar buiten en begint teleurgesteld al aan het regenpak te frutselen).

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Nieuwe achtersloef op de Duke

Post by Borniet »

bompa wrote:
Borniet wrote: , al schuift hij bij regenweer wel weg over alles wat ook maar van ver glad zou kunnen zijn: wegmarkeringen, zebrapaden, putdeksels, brugnaden .
Maar welken band gaat daar niet op schuiven op het opgenoemde bij regen :dontknow: :grin:
Wel, eerlijk, eerste moto, eerste band, dus ik heb er geen ervaring mee :-) Vandaar de vraag hier. Zijn er banden die daar beter in zijn of niet? Ik heb er geen idee van dus :-)

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Nieuwe achtersloef op de Duke

Post by Stefke »

bompa wrote:
Borniet wrote: , al schuift hij bij regenweer wel weg over alles wat ook maar van ver glad zou kunnen zijn: wegmarkeringen, zebrapaden, putdeksels, brugnaden .
Maar welken band gaat daar niet op schuiven op het opgenoemde bij regen :dontknow: :grin:
Bof, dienen Michelin PR is toch nen redelijk taaien als het op grip aankomt. Geen idee wat er in die banden zit maar die zal zich niet gauw verzetten op natte lijn, putdeksels enzomeer. Die T30 van Bridgestone heb ik ook eens omgelegd (een setje gewonnen... :wink: ) maar dat was tochweer een stapke terug in't nat... :roll:

Edit
150/60/17 is nog wel verkrijgbaar in de sportieve reeksen
http://www.bandenboetiek.be/new_Sport.htm

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Nieuwe achtersloef op de Duke

Post by Muug »

Borniet wrote:
Muug wrote:is den S20 niet veel te sportief? Ik zou gewoon bij de S30 Evo blijven. Ge zult dan merken dat zo'n moderne band g??n 30.000km zal meegaan, maar ge gaat er in de regen veel meer plezier aan bleven.
Die 30.000km vind ik een heel stuk ondergeschikt aan "er in de regen meer plezier aan beleven". Zeker hier in Belgi? (kijkt sip naar buiten en begint teleurgesteld al aan het regenpak te frutselen).
Ik sta daar volledig achter, maar de S20 is ?cht wel een heel sportieve band en verschilt qua vorm sterk van de S30. Vooral aan de achterband zie je dat. Ergens voor de VFR van Koeno heb ik dat ook eens uitgelegd. De vlakke flanken van de S20 zijn typisch voor supersports die op hellingshoek het kot open willen zetten, die vlakke flanken geven veel rubber aan de grond. De S20 zal daarom ook zachter zijn. In mijn ogen is de S30 Evo 't meest sportieve dat ge moogt gaan. Als ge elke dag autostrade doet, welteverstaan.

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Nieuwe achtersloef op de Duke

Post by Borniet »

Muug wrote:
Borniet wrote:
Muug wrote:is den S20 niet veel te sportief? Ik zou gewoon bij de S30 Evo blijven. Ge zult dan merken dat zo'n moderne band g??n 30.000km zal meegaan, maar ge gaat er in de regen veel meer plezier aan bleven.
Die 30.000km vind ik een heel stuk ondergeschikt aan "er in de regen meer plezier aan beleven". Zeker hier in Belgi? (kijkt sip naar buiten en begint teleurgesteld al aan het regenpak te frutselen).
Ik sta daar volledig achter, maar de S20 is ?cht wel een heel sportieve band en verschilt qua vorm sterk van de S30. Vooral aan de achterband zie je dat. Ergens voor de VFR van Koeno heb ik dat ook eens uitgelegd. De vlakke flanken van de S20 zijn typisch voor supersports die op hellingshoek het kot open willen zetten, die vlakke flanken geven veel rubber aan de grond. De S20 zal daarom ook zachter zijn. In mijn ogen is de S30 Evo 't meest sportieve dat ge moogt gaan. Als ge elke dag autostrade doet, welteverstaan.
yup, prachtige uitleg, waarvoor dank!

Update: Die S30 vind ik nergens hier (of ik kijk er over): http://www.bridgestone.be/nl/motorbanden
zou het kunnen dat je de T30 EVO bedoelt?

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Nieuwe achtersloef op de Duke

Post by duibhce Kaelann »

Borniet wrote:Pilot Road 4 is enkel te krijgen in maten 150/70 en 160/60, maar ik heb blijkbaar 150/60 nodig...
Of kan dat? er gewoon een breder bandje op leggen?
De 150/70 komt grofweg neer op een 15mm hogere band. Op zich geen probleem. Gaat waarschijnlijk wel wat spitser zijn en dus lichter sturen en gemakkelijker in de bocht vallen.
Bij de 160/60 is dat 6mm, maar doordat je een 160mm band op een 150mm velg legt gaat die ook iets spitser staan dan normaal. Pak dat er misschien nog 2 of 3mm gaat bij komen.

Als je dus per se een PR wil komt de 160/60 dichter in de buurt van de originele maat.
Maar er zijn uiteraard nog tientallen andere banden die ook uitstekend presteren. Ervaringen met banden zijn ook heel erg persoonlijk. Vraag 10 mensen hun mening over een band en ge krijgt 15 verschillende antwoorden.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Nieuwe achtersloef op de Duke

Post by Stefke »

trouwens dienen S30 evo??? :huh2:

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Nieuwe achtersloef op de Duke

Post by Borniet »

duibhce Kaelann wrote:
Borniet wrote:Pilot Road 4 is enkel te krijgen in maten 150/70 en 160/60, maar ik heb blijkbaar 150/60 nodig...
Of kan dat? er gewoon een breder bandje op leggen?
De 150/70 komt grofweg neer op een 15mm hogere band. Op zich geen probleem. Gaat waarschijnlijk wel wat spitser zijn en dus lichter sturen en gemakkelijker in de bocht vallen.
Bij de 160/60 is dat 6mm, maar doordat je een 160mm band op een 150mm velg legt gaat die ook iets spitser staan dan normaal. Pak dat er misschien nog 2 of 3mm gaat bij komen.

Als je dus per se een PR wil komt de 160/60 dichter in de buurt van de originele maat.
Maar er zijn uiteraard nog tientallen andere banden die ook uitstekend presteren. Ervaringen met banden zijn ook heel erg persoonlijk. Vraag 10 mensen hun mening over een band en ge krijgt 15 verschillende antwoorden.
Ok, thanks voor de info! :-)
Dat van die bandenmeningen en 15 verschillende antwoorden merk ik inderdaad ook al :-D
Little did I know...

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Nieuwe achtersloef op de Duke

Post by Davy78 »

Stefke wrote:Bof, dienen Michelin PR is toch nen redelijk taaien als het op grip aankomt. Geen idee wat er in die banden zit maar die zal zich niet gauw verzetten op natte lijn, putdeksels enzomeer. Die T30 van Bridgestone heb ik ook eens omgelegd (een setje gewonnen... :wink: ) maar dat was tochweer een stapke terug in't nat... :roll:
Grip in de regen is voor mij de belangrijkste eigenschap van een band. Ik zit nu op de vfr aan mijn 3e PR achterband en (als ik mij niet vergis ) 2de voorband, en ik zie weinig reden om nog es een ander merk/type te proberen: ik kan mij niet herinneren of ik die ooit in de regen heb voelen schuiven (bij mijn vorige dunlop banden gebeurde dat dikwijls, op zebrapaden etc ...), en ik doe best veel km's met ??n setje banden ...

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Nieuwe achtersloef op de Duke

Post by Muug »

Stefke wrote:trouwens dienen S30 evo??? :huh2:
neen, sorry, is de T30 Evo, excuses

Kijk, zulke plaatjes vind ik leuk. : Image

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Nieuwe achtersloef op de Duke

Post by Muug »

Je ziet trouwens dat er ook nog een BT-023 is voor lichte machines : hier wat uitleg : http://www.motorfreaks.be/testen/2010/l ... t-023.html

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Nieuwe achtersloef op de Duke

Post by bompa »

Stefke wrote:
bompa wrote:
Borniet wrote: .
Bof, dienen Michelin PR is toch nen redelijk taaien als het op grip aankomt. Geen idee wat er in die banden zit maar die zal zich niet gauw verzetten op natte lijn, putdeksels enzomeer. Die T30 van Bridgestone heb ik ook eens omgelegd (een setje gewonnen... :wink: ) maar dat was tochweer een stapke terug in't nat... :roll:

Edit
150/60/17 is nog wel verkrijgbaar in de sportieve reeksen
http://www.bandenboetiek.be/new_Sport.htm

Ik zal op den bandit zo is een Michelin PR laten leggen dan, als ze hem in die in die maat hebben toch ,want die er nu opligt vanachter is bijna aan vervanging toe .

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Nieuwe achtersloef op de Duke

Post by bompa »

Ik zal dat snel weten van de Michelin PR,ik ga er straks eentje laten steken , want met de baanbanden van tegenwoordig heb ik niet veel ervaring meer mee.
De laatste jaren altijd banden met grove noppen of grof profiel nodig gehad. :grin:

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Nieuwe achtersloef op de Duke

Post by Borniet »

bompa wrote:Ik zal dat snel weten van de Michelin PR,ik ga er straks eentje laten steken , want met de baanbanden van tegenwoordig heb ik niet veel ervaring meer mee.
De laatste jaren altijd banden met grove noppen of grof profiel nodig gehad. :grin:
Ben eens benieuwd!
Ik heb gisteren ook de Michelin PR4 besteld voor op den Duke, maar hij had hem niet in stock, dus zal voor volgende week of zo zijn.

Post Reply