H��t weer kledij

Op en bij de motor, zonder elektriek
diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

H??t weer kledij

Post by diskeletlietje »

er was toch zo een soort water absorberend sponsen vestje of zo iets ...

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

H??t weer kledij

Post by Tom Thumper »

diskeletlietje wrote:er was toch zo een soort water absorberend sponsen vestje of zo iets ...
Ja, ik heb er hier zo twee liggen. Die dingen moet je in principe nat maken als je vertrekt en dan geven die een tijd koelte. Nooit veel effect gemerkt van die dingen. Gewoon heel hard smossen met het water van de camelbak terwijl je aan het rijden benyt, werkt veel beter.
Me gusta la moto, me gustas tu.

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

H??t weer kledij

Post by the riding man »

diskeletlietje wrote:er was toch zo een soort water absorberend sponsen vestje of zo iets ...
Ik heb er ??n van hyperkewl http://www.hyperkewl.nl/ en dat werkt echt wel goed. Je moet dat effect nu ook niet overschatten, het is geen airco dat aan je lijf hangt he. Maar het maakt zeker het verschil op hete zomerdagen tussen baden in het zweet of het gewoon wat warm hebben. Je maakt het nat maar het voelt helemaal niet nat aan, zelfs niet eens klammig. Dat onder mijn lederen motopak is een perfecte combinatie in de zomer. Ik gebruik dat ook in de winter. Als je dat namelijk niet nat maakt dan geeft dit een effect van een thermo vest voor het vasthouden van je lichaamswarmte en het is warmer dan bv een trui extra. Het kost wel iets, maar ik gebruik het ook 2 seizoenen van het jaar (zomer en winter) in tussenseizoenen niet.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

H??t weer kledij

Post by Tom Thumper »

the riding man wrote:
diskeletlietje wrote:er was toch zo een soort water absorberend sponsen vestje of zo iets ...
Ik heb er ??n van hyperkewl http://www.hyperkewl.nl/ en dat werkt echt wel goed. Je moet dat effect nu ook niet overschatten, het is geen airco dat aan je lijf hangt he. Maar het maakt zeker het verschil op hete zomerdagen tussen baden in het zweet of het gewoon wat warm hebben. Je maakt het nat maar het voelt helemaal niet nat aan, zelfs niet eens klammig. Dat onder mijn lederen motopak is een perfecte combinatie in de zomer. Ik gebruik dat ook in de winter. Als je dat namelijk niet nat maakt dan geeft dit een effect van een thermo vest voor het vasthouden van je lichaamswarmte en het is warmer dan bv een trui extra. Het kost wel iets, maar ik gebruik het ook 2 seizoenen van het jaar (zomer en winter) in tussenseizoenen niet.
Mischien dat zo iets met een gewoon motorpak wel werkt maar als je een harnas aanhebt, dan doet dat niks. Onder harnas blijft het gewoon nat omdat het niet kan verdampen, boven harnas verdampt het wel maar koelt het niet. Ook met een gewoon motorpak in de zomer als het ploerteheet is, zal ik liever wat water in mijn pak gieten dan dat extra vestje aan te doen. Eens het droog is heb je weer minder verluchting en wordt het weer warmer.
Me gusta la moto, me gustas tu.

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

H??t weer kledij

Post by the riding man »

Ik heb ook zo een "dekentje" in dat materiaal voor onze hond. Vorige zomer onderweg naar Itali? in den auto was dat beest zodanig aan het hijgen met zijn tong uit zijn bakkes dat het meer op hyperventileren begon te lijken. Onderweg een plaatselijke dierenwinkel gezocht en dat daar gekocht, en gaan nat maken in de toiletten. En dat was een heel stuk beter. Was echt niet goeiekoop hoor, nog duurder dan de kewlvest, maar het resultaat mag er zijn. Waar wij voornamelijk aan ons hoofd afkoelen, is dat bij nen hond op zijne buik, aangezien hij daar met zijne buik opligt geeft dat maximaal resultaat.

En als dat uitgewerkt is, dan gaat ge ergens een toilet binnen, of gewoon ergens een beekje of rivier, en je activeert het opnieuw voor een paar uur.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

H??t weer kledij

Post by petervdc »

the riding man wrote:Ik heb er ??n van hyperkewl http://www.hyperkewl.nl/ en dat werkt echt wel goed..
Kan ik beamen, werkt super goed. Nog niet geprobeerd onder een harnas. Hmm, was 50euro of zo ? Niet goedkoop maar zijn geld waard. Net zoals die airhawk, duur maar heel goed.
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

H??t weer kledij

Post by Muug »

ah
ik lees hier dat enkelen nooit merino-kleren gekocht hebben omdat het zo duur is. Ook ik heb dat argument lang gebruikt. Maar ondertussen zal ik toch al zeker tien jaar rondrijden met een dun truitje en een dikker truitje met hoge kraag. Honderden keren heb ik die al aan- en uitgetrokken, als het geen duizenden keren is. Gebruikt onroad, offroad, tijdens de vele lesuren aan de rijschool en vzw GM. En die zien er nog steeds nieuw uit, perfecte pasvorm, niks gekrompen, niet gebleekt, geen gaten in, niet "verdraaid" - typisch voor goedkope t-shirts, of kromgetrokken. Nope, niks van dat. In dat licht bekeken, zijn die dingskes (van Icebreaker) spotgoedkoop. :bowdown:

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

H??t weer kledij

Post by petervdc »

Muug wrote: In dat licht bekeken, zijn die dingskes (van Icebreaker) spotgoedkoop. :bowdown:
Yep, en iedere keer een plezier om aan te doen. De kwaliteit blijft langer hangen dan de prijs hoor.
Keep going

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

H??t weer kledij

Post by the riding man »

Vandaag op deze warme dag, een half dagje kegeltjes gaan draaien bij de screening van de MAG. Temperatuur is goed opgelopen, niks extreem natuurlijk, maar iedereen zijn t-shirt was toch goed nat van het zweet. Ik had mijn kewlvest aan (zo een vest dat je moet nat maken) onder mijn lederen pak en het was te doen. Wel de verluchtingsgaten openzetten en de jas niet helemaal tot boven dicht, en dan voel je toch echt verschil. Al is zo een flow through motorjas natuurlijk nog een pak aangenamer. En als je zo een kewlvest zou combineren met een flow through, zit je natuurlijk helemaal goed voor hele warme dagen. Dit lijkt mij dan ook de enige echt werkende oplossing voor bijvoorbeeld door Marokko te rijden. Als je dat combineert met een degelijke rugprotector, liefst ??n die je apart aan doet dan lijkt me dat een perfect compromis te zijn tussen "fris" rijden (voor zover dat kan in zo een landen) en toch beschermt te zijn.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

H??t weer kledij

Post by frederikw »

Voila. Het is uiteindelijk het harnas geworden. Met daarover ofwel de BMW vest zonder protectoren ofwel een cross shirt. Met als onderlaagje een merinoshirt. Was voor mij perfect. De vest ging prima tot een graad of 30. Daarboven ging de vest uit en het shirt aan. Mijn grootste schrik was dat dat harnas mij ging beginnen irriteren.. maar dat went heel rap en zit als gegoten. Ook aan-uit doen is questie van gewoonte.

Bij (snel) rijden zou het nog gelukt zijn met gewoon een vest. Maar bij 39? en in plakke zon in de duinen was ik h???l blij met de combinatie harnas/shirt. Ook traag technisch werk in een droge rivierbedding was nu dolle pret.. met een vest aan had het gewoon afzien geweest.

Voor een korte reis met veel rijden zou ik het direct opnieuw doen. Voor langere reis of reis waarbij je veel stopt en afstapt zou ik er nog eens opnieuw over nadenken... maar het misschien toch ook doen.

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

H??t weer kledij

Post by petervdc »

frederikw wrote:Voila. Het is uiteindelijk het harnas geworden
En welk precies ?
Keep going

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

H??t weer kledij

Post by frederikw »

petervdc wrote:
frederikw wrote:Voila. Het is uiteindelijk het harnas geworden
En welk precies ?
Acerbis Koerta.

Maar ik had dat al, ik was niet zinnes om nieuw gerief te kopen - ik heb al genoeg.

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

H??t weer kledij

Post by Muug »

frederikw wrote:Voila. Het is uiteindelijk het harnas geworden. Met daarover ofwel de BMW vest zonder protectoren ofwel een cross shirt. Met als onderlaagje een merinoshirt. Was voor mij perfect. De vest ging prima tot een graad of 30. Daarboven ging de vest uit en het shirt aan. Mijn grootste schrik was dat dat harnas mij ging beginnen irriteren.. maar dat went heel rap en zit als gegoten. Ook aan-uit doen is questie van gewoonte.

Bij (snel) rijden zou het nog gelukt zijn met gewoon een vest. Maar bij 39? en in plakke zon in de duinen was ik h???l blij met de combinatie harnas/shirt. Ook traag technisch werk in een droge rivierbedding was nu dolle pret.. met een vest aan had het gewoon afzien geweest.

Voor een korte reis met veel rijden zou ik het direct opnieuw doen. Voor langere reis of reis waarbij je veel stopt en afstapt zou ik er nog eens opnieuw over nadenken... maar het misschien toch ook doen.
Dank voor het advies ! Heel erg nuttig ! Vooral het verschil dat je aangeeft tussen het hittegevoel bij vlot rijden of bij sukkeltoestanden in t' zand of in 't stad
:wav:
Toch nog vraagje: was je merinot-shirt met korte of lange mouwen?

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

H??t weer kledij

Post by frederikw »

Muug wrote: Toch nog vraagje: was je merinot-shirt met korte of lange mouwen?
Lange.

Toch nog een waarschuwing: rijden met een crosshirt aan hoge snelheden in hoge temperaturen zorgt ervoor dat je niet voelt dat je zweet. Kurkdroog was ik. In realiteit verdampte het vocht natuurlijk sneller dan ik het kon zien. Gevaarlijk voor uitdroging dus. Mijn camelbak werd dan ook meermaal daags opgevuld.

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

H??t weer kledij

Post by Muug »

lange, ok, decathlon of icebreaker?

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

H??t weer kledij

Post by Muug »

petervdc wrote:
Muug wrote: Desondanks blijf ik dit een interessante optie vinden. Deze jas heeft immers talloze ventilatieritsen en je kan er desgewenst zelfs de mouwen afritsen..
Mouwen eraf = ook protectie weg h?.
Even hierop terugkomen. Ik heb het net even bekeken en je kan echt wel de jasmouwen eraf halen zonder dat je plots zonder elleboogprotectoren zit. De RallyPro2 heeft immers de buitenlaag, dan een verwijderbare binnenjas waarin de protectoren zitten en daarbinnen dan de gore-texvoering.
Of je dan ook effectief de rits je "harnas"-jas kan toeritsen weet ik niet, zou ik apart moeten checken.

Post Reply