Kaoko

Op en bij de motor, zonder elektriek
robman
Posts: 121
Joined: 02 Apr 2015 19:01

Kaoko

Post by robman »

Ik ben aan't overwegen om me zoiets : http://www.kaoko.com , aan te schaffen .
Toch is er iets dat me tegenhoud tot aanschaf ....? :oops:

Ik zou het niet gebruiken dagdagelijks , maar eerder op lange vervelende verbindingsritten op mototrips allerlei .

Wat zijn jullie gedachten hieromtrent ?
Is er iemand die dit gebruikt , heeft , waanzinnig tegen is .... ?

Merci voor jullie ( liefst ) ongezouten mening :mrgreen:

User avatar
catbustingdog
Posts: 17
Joined: 03 Jan 2013 15:31

Kaoko

Post by catbustingdog »

hoi, ik ga der geen aanschaffen, dit om de eenvoudige reden dat zo'n ding der al op staat.
Enfin, alle gekheid op een stokje, ik rij al een aantal jaren een k12lt, en daar staat zo iets origineel op.
In den beginne werd dat niet echt veel gebruikt, maar dan begon ik meer en meer lange "verbindingsritten " te maken.
Vooral op zondagmorgen komt dat heel goed van pas! effe regelen op de max toegelaten snelheid, en karren maar.
Heeft me al (veel) boetes bespaard. Ook handig om effe de rechterhand te laten ontspannen.
Kortom ik ben voor, vooral omdat het er reeds is. :ricky:
Niet storen! Ben al gestoord genoeg ...

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Kaoko

Post by F M »

Ze noemen dat een 'cruise control'. Dat is het niet. Het houdt alleen uw gashendel vast in dezelfde stand.

Beter dan niets. maar geef mij maar een echte cc.
I am confused. Oh no, maybe not!

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Kaoko

Post by petervdc »

Dit is iets electronisch, bestaat ook voor de 1190 : Brandon
Keep going

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Kaoko

Post by duibhce Kaelann »

robman wrote:Ik ben aan't overwegen om me zoiets : http://www.kaoko.com , aan te schaffen .
Toch is er iets dat me tegenhoud tot aanschaf ....? :oops:
Ik geloof dat Chichiwawa dat ooit eens getest heeft gehad op zijn Vara. Contacteer hem misschien eens.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Kaoko

Post by F M »

petervdc wrote:Dit is iets electronisch, bestaat ook voor de 1190 : Brandon
Hmmm, moest ik nu ook maar iets van handigheid bezitten om dat te kunnen installeren, dan zou dat ??n argument voor verkoop van de 1190 al wegnemen.

Maar ja... :dontknow:
I am confused. Oh no, maybe not!

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Kaoko

Post by petervdc »

F M wrote:
petervdc wrote:Dit is iets electronisch, bestaat ook voor de 1190 : Brandon
Hmmm, moest ik nu ook maar iets van handigheid bezitten om dat te kunnen installeren, dan zou dat ??n argument voor verkoop van de 1190 al wegnemen.

Maar ja... :dontknow:
Hier een ganse discussie over het installeren ervan, enfin, van het allereerste probeersel tot nu.

Zegt de fabrikant:
I am thinking we have gone about as far as we can go with this.
We are now able to get all the readings for the cruise control through the OBD connector that is located under the seat.
This means there is only 3 wires to connector on the entire install and they are all located under the seat.
So every body come on and get your orders.
Keep going

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Kaoko

Post by Stefke »

Ik heb nog nooit behoefte gehad aan cruisecontrole. Gevaarlijke boel vindt ik dat trouwens, uw voertuig zo zelf laten rijden. En die een fractie van een seconde te laat afzetten of niet kunnen afzetten.....mag er niet aan denken... Nee niks voor mij en serieus waar gebruik je dat in dit land?? Mijn ongzouten mening is dus; zelf aan de gas bijven draaien dedju,!!!!!

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Kaoko

Post by diskeletlietje »

op mijn deauville kreeg ik steeds last van slapende handen op de autostrade dan zelf iets in een geknutseld om mijn gas hand eens langer dan een halve sec te kunnen lossen
onderdelen simpele steelklem een lang boutje van M4 en 2 moerkes ... :whistling: 2,5 ? of zo

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Kaoko

Post by F M »

Stefke wrote:Ik heb nog nooit behoefte gehad aan cruisecontrole. Gevaarlijke boel vindt ik dat trouwens, uw voertuig zo zelf laten rijden. En die een fractie van een seconde te laat afzetten of niet kunnen afzetten.....mag er niet aan denken... Nee niks voor mij en serieus waar gebruik je dat in dit land?? Mijn ongzouten mening is dus; zelf aan de gas bijven draaien dedju,!!!!!
En ik mis die zo hard. Nagenoeg elke rit met de motor start en/of eindigt met een uur snelweg voor mij. Gezien ik me daar graag aan de max snelheid houd, zit ik veel te veel op die snelheidsmeter te kijken. En constant die gas heel lichtjes bijstellen, nog eens pijnlijk aan de pols na een tijdje ook.

Een heel kleine tap op de voetrem is al voldoende om de CC af te zetten. Of de handrem, of de koppeling, of gas ineens toedraaien. Dus alles wat je normaal doet als je op een situatie reageert zet de CC af. Ja, als je in slaap valt op de motor ga je aan een hogere snelheid ergens tegen botsen omdat je niet automatisch vertraagd hebt. :lol:

Op de motor gebruik je CC eigenlijk alleen op de snelweg. Voor jouw gebruik van de motor inderdaad niet de moeite waard. Voor mij duidelijk wel.

By the way, bij de auto gebruik ik de CC zo goed als overal. Behalve in de stad hier, want daar mag je maar 30 km/u, en dan werkt de CC nog niet. :furious3:
I am confused. Oh no, maybe not!

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Kaoko

Post by petervdc »

Stefke wrote:Nee niks voor mij en serieus waar gebruik je dat in dit land?? !
Een halfuur snelweg is al genoeg om een boete te krijgen. En ik spreek dan nog niet van 600km naar het zuiden rijden... er niet altijd de tijd om het in een paar dagen te doen.
Met die moderne CC is remmen of koppelen al genoeg om dat af te zetten.
Keep going

vet on wheels
Posts: 367
Joined: 23 Oct 2009 11:09

Kaoko

Post by vet on wheels »

Op mijne GSA staat dat.Is volledig electronisch. Ben blij dat ik t heb!
k gebruik dat occasioneel.
Ook bv in bebouwde kom. Heb eens boete gehad wegens 33/u ipv 30... :angry:
Daar rij ik nu op CC aan 31/u voorbij. :wink: Ne mens rijdt veel te rap te rap....
Op autostrade wel leuk, om hand te ontspannen, en om niet te snel of te traag te rijden.
Op auto ook, vorige zondag : 99% op CC va Nieuwpoort tot Brussel :P , aan max 125/u

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Kaoko

Post by zappa »

F M wrote: En ik mis die zo hard. Nagenoeg elke rit met de motor start en/of eindigt met een uur snelweg voor mij. Gezien ik me daar graag aan de max snelheid houd, zit ik veel te veel op die snelheidsmeter te kijken. En constant die gas heel lichtjes bijstellen, nog eens pijnlijk aan de pols na een tijdje ook.
Als ik een lange stuk autostrade moet rijden, kies ik me een auto voor me, die ongeveer de snelheid rijdt die ik zelf wil rijden en ik blijf die een beetje "schaduwen", hoef ik ook niet steeds naar mijn kilometerteller te kijken, en als die remt, dan ik ook, want wie weet staat daar dan een camera :mrgreen:

Ik gebruik cc nooit zelfs niet op de auto, op de motor zou ik dat nog enigszins begrijpen dat je hand/arm/pols moe wordt, maar in de auto, zou je toch een zo goede relaxte zit houding moeten hebben, door de instelbaarheid van je stuurpost?
sig nature

robman
Posts: 121
Joined: 02 Apr 2015 19:01

Kaoko

Post by robman »

Hey , alvast merci voor jullie mening . :thumbsup:

Zoals ik al verwachte ..er zijn dus voor en tegenstanders .
Dat dat ding ervoor zorgt dat uw fiets autonoom blijft rijden is goed voor lange verbindingsritten . Maar wanneer je een noodstop moet doen ...is dat ook zo ...en je bent zeker 2 sec verder eer je die kraan hebt dichtgezet ...
Dat is dus ook de reden waarom ik toch nog niet tot bestelling ben overgegaan . :S

Ik heb nu een mailke gestuurd naar deze mensen : https://www.brakeawayproducts.com
Dit zou dus afspringen wanneer je je voorrem gebruikt .
Zou dus ideaal zijn ...ware het niet dat ik niet kan vinden dat het zou passen op mijn brommerke ....
Prijs is ook wel opmerkelijk hoger .

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Kaoko

Post by F M »

zappa wrote:Ik gebruik cc nooit zelfs niet op de auto, op de motor zou ik dat nog enigszins begrijpen dat je hand/arm/pols moe wordt, maar in de auto, zou je toch een zo goede relaxte zit houding moeten hebben, door de instelbaarheid van je stuurpost?
Op de auto is het bijna volledig om automatisch onder de maximumsnelheid te blijven. Bij de motor gebruikte ik het niet op gewone wegen omdat je het aan lage snelheden iets te hard voelt regelen, en op de motor is dat niet aangenaam. Ook zit je in bochten tegenstuur te gebruiken, je bent actief bezig met je hand aan de gashendel, en dat wringt met een gasstand die constant automatisch aangepast wordt.
I am confused. Oh no, maybe not!

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Kaoko

Post by petervdc »

Een reply van Brandon :
I have been working with a company over in the Netherlands to distribute the cruise control in Europe. They will start shipping product in about 2 weeks. The contact person there is Marcel Steen.
The company name is: Qmotive, Incoterms 2000, Apeldoom, The Netherlands
Phone number: 31 654 951 398
Email: Marcel.Steen@liteonauto.eu

Prijs is 324$

It is an easy install requiring only basic knowledge of the motorcycle it is a true plug and go application. You will plug a tee harness into the throttle harness located under the fuel tank. Plug into the OBD connector that is under the seat. Mount your control switch and program your throttle to the unit. It takes less than 1 and ? hours to do the total install.
Keep going

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Kaoko

Post by Tom Thumper »

F M wrote: Op de auto is het bijna volledig om automatisch onder de maximumsnelheid te blijven. Bij de motor gebruikte ik het niet op gewone wegen omdat je het aan lage snelheden iets te hard voelt regelen, en op de motor is dat niet aangenaam. Ook zit je in bochten tegenstuur te gebruiken, je bent actief bezig met je hand aan de gashendel, en dat wringt met een gasstand die constant automatisch aangepast wordt.
In combinatie met ride by wire is het natuurlijk ideaal, het systeem regelt niets aan uw gashandle waardoor het volgens mij ook sneller is. Bij dichtdraaien van de gas gaat het ook uit. Eigenlijk gebruik ik de cc meer op de moto dan in de auto. Zoals Vet hierboven reeds geschreven heeft, ik ben ook enorme van het systeem in de bebouwde kom, op gewestwegen waar je maar 70 mag... In een zone 30 lukt het niet bij Triumph, cc werkt pas als je in 4de rijdt. Blok is wel soepel maar 30 in 4de is net iets te traag.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Kaoko

Post by F M »

Tom Thumper wrote: In combinatie met ride by wire is het natuurlijk ideaal, het systeem regelt niets aan uw gashandle waardoor het volgens mij ook sneller is.
Bij de RT was het nog geen ride by wire, en werd de stand van uw gashendel constant aangepast. Actief rijden aan lage snelheden met CC was daardoor niet echt aangewezen. Drive by wire neemt die beperking dus weg. Nog een argument pro erbij.
petervdc wrote:It is an easy install requiring only basic knowledge of the motorcycle it is a true plug and go application. You will plug a tee harness into the throttle harness located under the fuel tank. Plug into the OBD connector that is under the seat. Mount your control switch and program your throttle to the unit. It takes less than 1 and ? hours to do the total install.
Tja, wat die 'basic knowledge' noemt, gaat mijn petje al lang te boven. De Control switch aan het stuur plaatsen zie ik al niet ziten, laat staan de benzinetank even van de motor halen... :oogrollen:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Kaoko

Post by Harald »

Tom Thumper wrote:
F M wrote: Op de auto is het bijna volledig om automatisch onder de maximumsnelheid te blijven. Bij de motor gebruikte ik het niet op gewone wegen omdat je het aan lage snelheden iets te hard voelt regelen, en op de motor is dat niet aangenaam. Ook zit je in bochten tegenstuur te gebruiken, je bent actief bezig met je hand aan de gashendel, en dat wringt met een gasstand die constant automatisch aangepast wordt.
In combinatie met ride by wire is het natuurlijk ideaal, het systeem regelt niets aan uw gashandle waardoor het volgens mij ook sneller is. Bij dichtdraaien van de gas gaat het ook uit. Eigenlijk gebruik ik de cc meer op de moto dan in de auto. Zoals Vet hierboven reeds geschreven heeft, ik ben ook enorme van het systeem in de bebouwde kom, op gewestwegen waar je maar 70 mag... In een zone 30 lukt het niet bij Triumph, cc werkt pas als je in 4de rijdt. Blok is wel soepel maar 30 in 4de is net iets te traag.
Op snelweg als ik geen zin heb om de gas vast te houden. Als ik mijn pols effe wil laten rusten of mijn had stretchen.

Ohja, boven de 160 lukt het op de triumph ook niet om de CC in te schakelen.

:peepwall:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Kaoko

Post by Wipr »

Oh een schande dat een cruise controle niet werkt boven 160km/u :mrgreen:

Awel, ik vind cruise control super, zelfs spijtig dat ze dat niet op de kleine versies voorzien.

Post Reply