Kettingen ... preventief onderhoud

Op en bij de motor, zonder elektriek
User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by duibhce Kaelann »

diskeletlietje wrote: 20 Mar 2017 20:24 en ergens heb ik nog eens een overschotje KTM oranje persluchtleidig verstopt ... (maar weet niet meer waar :wall: )
de nippels op de pompjes zijn vrij smal en moeten goed aflsuiten om te kunnen pompen. Als uw persluchtleidingskes geen te grote binnendiameter hebben moet dat lukken.
diskeletlietje wrote: 20 Mar 2017 20:24 de plaats om te smeren bij V1 hé , waarom niet net voor de ingang ketting aan het voorenste kettingwiel (minder lengte en minder bewegende delen voor dat darmpje ) of misschien is er wel een reden voor het op de zijkant vanachter te plaatsen ???
door op het tandwiel te druppelen wordt de olie beter uitgespreid over de ketting, minder verlies en minder vuiligheid op de velg. In v2 heb ik de druppelaar veel verder naar voor gehangen, in de kettinggeleiders die ondertussen op de Terra's zijn geïnstalleerd.
diskeletlietje wrote: 20 Mar 2017 20:24 het reservoir? moet die op een of andere manier ontluchting hebben , of lost dat pompje het op
het pompje heeft 2 eenrichtingskleppen, dus die zorgt voor de zuigkracht uit het reservoir en duwt de olie verder naar de druppelaar. Er moet wel lucht in het reservoir kunnen, anders ga je dat vacuum trekken. En dan wordt het lastig :mrgreen:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by fore »

'k heb intussen het OSCO kettingsmeersysteem gemonteerd ...

https://www.youtube.com/watch?v=Tdpmm-KYI9Q

Effkes aan trekken en klaar ... 'k voel me 16 jaar ... :ricky:


Dees lijkt me ook een handig alternatief:
https://www.youtube.com/watch?v=r8nsc4YFsC8
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by diskeletlietje »

dat is nu spijtig se forre , ik dacht nu net dat ik zo een destianationworlddoehetzelf pompje kon geven voor de prijs van een jupiler :mrgreen:

soit pompjes zijn toegekomen ,( zweeds product besteld in de us en geleverd uit china :-) )
binnen diameter van persluchtleiding 4mm buiten diameter is perfect (happy)
en nog even testen hoe een miniatuur terugslag ventiel reageert op vacuüm , en dan kan ik in principe elk soort reservoir gebruiken (zonder dat de ketting olie er uit loopt als de moto eens op zijn kant ligt ) .

ik heb zo een pompje al eens getest met water en zo een 4mm darmpjes , en ik vind dat nogal een kwak die daar met één pompbeweging uit komt.
ja ok die kettingzaag olie zal de viscositeit wel wat anders zijn dan water (dik snot) en dat spetst zo ver niet . maar ik denk er toch aan een of andere spui mond te maken (eerst nog testen met kettingzaag olie en volle lengte darmpjes )

En nu de stomste vraag van allemaal hoe groot moet zo een reservoir zijn en hoe lang doe je met een milliliter² olie :whistling:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by duibhce Kaelann »

diskeletlietje wrote: 03 Apr 2017 20:03ik heb zo een pompje al eens getest met water en zo een 4mm darmpjes , en ik vind dat nogal een kwak die daar met één pompbeweging uit komt.
Ge zijt natuurlijk niet verplicht om dat pompke volledig in te duwen, he. :mrgreen:
diskeletlietje wrote: 03 Apr 2017 20:03En nu de stomste vraag van allemaal hoe groot moet zo een reservoir zijn en hoe lang doe je met een milliliter² olie :whistling:
Mijn vorige versie had een potje van ongeveer 30ml. Dat was eigenlijk al genoeg ol een week mee op verlof te trekken. Het nieuwe design gebruikt een 100ml potje.

Ben op aanraden van iemand op de March Moto Madness nu eens aan het proberen met sla-olie. Die is wel een stuk vloeibaarder. Ben benieuwd.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by fore »

Pff ... zo'n ketting 'rekt' nogal :?

Verleden week de ketting aangespannen volgens 'het boekje' ... (35 mm 'slack')
1000 km verder ... (met duo) ... en ze hing weeal 'slap'. Deze morgen heb ik ze zelfs eraf gereden :shock: :stars: . Gelukkig, net bij het vertrek en niks kapot :angel: . De'r op gelegd en stillekes naar huis gereden. Tot de laatste mm aangespannen ('t wiel zit helemaal achteraan in de achterbrug) :roll:

'k zal me maar 'koest' houden tot den 12é ... dan gaat ie binnen voor ze'n 24k km ...

'k Hoop dat Stef gelijk heeft en dat deze zo'n goedkope rommelketting was.
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by diskeletlietje »

die ketting gaat normaal gezien wel wat langer mee hoor , het zwabberende geluid is normaal maar gij wilt te rap aan uw rekker trekken denk ik :mrgreen:
#kettingtehardspannen ; als jij en je duo er op zit veert dat (spant de ketting meer)en verslijt dat meer :lipsrsealed2:

Nickel
Posts: 329
Joined: 28 Oct 2009 20:13

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by Nickel »

fore wrote: 04 Apr 2017 21:26
Verleden week de ketting aangespannen volgens 'het boekje' ... (35 mm 'slack')
1000 km verder ... (met duo) ... en ze hing weeal 'slap'. Deze morgen heb ik ze zelfs eraf gereden :shock: :stars: . ....
Volgens mij klopt er dan toch iets niet met die ketting ?
If loud pipes save lives, imagine what learning to ride would do :mrgreen: .

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by den Bullet »

fore wrote: 04 Apr 2017 21:26
...

'k Hoop dat Stef gelijk heeft en dat deze zo'n goedkope rommelketting was.
De eerste VanVan-ketting en de AFAM-kettingsets daarna hielden het hoogstens 4,5K km uit; wekelijks moeten aanspannen incluis.

De Did-kettingset die er nu opzit, gaat er al ruimschoots over zonder ze te moeten aanspannen! :o

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by bompa »

fore wrote: 04 Apr 2017 21:26 Pff ... zo'n ketting 'rekt' nogal :?
Deze morgen heb ik ze zelfs eraf gereden :shock: :stars: . Gelukkig, net bij het vertrek en niks kapot :angel: . De'r op gelegd en stillekes naar huis gereden. Tot de laatste mm aangespannen ('t wiel zit helemaal achteraan in de achterbrug) :roll:

'
Het wiel stond er toch wel recht in toen de ketting er afliep? Want als dat wiel wat scheef staat heb je kans dat de ketting er afloopt.

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by fore »

diskeletlietje wrote: 04 Apr 2017 23:02 #kettingtehardspannen ; als jij en je duo er op zit veert dat (spant de ketting meer)en verslijt dat meer :lipsrsealed2:
Dat begrijp ik. Maar dan nog, in de veronderstelling dat ze 'te strak' was aangespannen, dan slijt (rekt) ze tot een punt waar ze niet meer 'te strak' staat ... en dan mag ze toch ook niet meer verder slijten aan dit tempo?

Soit, ik zal de nieuwe ketting afwachten.
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by fore »

bompa wrote:

Het wiel stond er toch wel recht in toen de ketting er afliep? Want als dat wiel wat scheef staat heb je kans dat de ketting er afloopt.
:dontknow: ... Volgens de merktekens op de achterbrug toch.

De ketting lag wel HEEL slap ... (veel te slap :blush: )
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

Post Reply