Kettingen ... preventief onderhoud

Op en bij de motor, zonder elektriek
fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Kettingen ... preventief onderhoud

Post by fore »

Ik smeerde 'regelmatig' m'n ketting ... alle 3-4 tankbeurten ... (1000-1500 km)

Toch zag ik dat er schakels 'vast' zaten ... ze zag er zelfs 'roestig' uit een de zijkanten ... :shock:

Aangezien ik toch veel km doe, vermoed dat pekel daar toch voor een groot deel tussen zit.

De ketting grondig 'kuisen' doe ik niet ... ik smeer enkel maar bij. Misschien toch eens overwegen om zo'n ketting-kuisbeurt te geven.

Hoe doen jullie dat? ... methode, product, frequentie?
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by Blackbert »

Veel vaker smeren.
In de nattigheid gereden? Smeren.
En als 't niet wil regenen zou ik de frequentie toch verdubbelen.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by OzzePaa »

Ah, ik meende dat dat met de modern exemplaren minder nodig was dan in den tijd toen m'n Soes 380GT zeker elke 300km een kettingbeurt moest hebben en na 20 keer smeren zowat toe was aan een nieuw setje :?: :dontknow:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by Koeno »

fore wrote:Ik smeerde 'regelmatig' m'n ketting ... alle 3-4 tankbeurten ... (1000-1500 km)
Mij hebben ze altijd wijsgemaakt om elke 400-500km te smeren,
kuisen doe ik ook nooit...
kettingset op de varadero zat er op toen ik hem kocht op 19.000km en zit er nog steeds op (37.000km)

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by fore »

'k begin persies al heimwee te krijgen naar ne scooter ... :pillepalle:

Bon, 'k zal al beginnen met mezelf wat meer discipline op te leggen en vaker smeren ... :whip:
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by Muug »

Druppelaar installeren als het zelf niet wilt doen.
Anders:
-Na elke regenrit.
-Alle twee tankbeurten.
-Als de schakels blinken heb je te lang gewacht.

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by Stefke »

Dat is vermoedelijk een eerste (rommel)kettingske dat er van fabriek op ligt. mijn did setjes gaan makkelijk 40000km mee zonder vaste schakels of zo. Ik smeer dat regelmatig eens maar nu ook weer niet zo overdreven. Ketting kuisen doe ik nooit.

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by petervdc »

Ik smeer iedere 500, ook na regen.
BInnenkant ketting is ook roest.
Reinigen nooit.
22000km nu, toont nog geen schuine tandjes maar begint rukkerig te worden.
Is nog de 1e ketting, wrsch ook naar een DID daarna...
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by Muug »

Stefke wrote:Dat is vermoedelijk een eerste (rommel)kettingske dat er van fabriek op ligt. mijn did setjes gaan makkelijk 40000km mee zonder vaste schakels of zo. Ik smeer dat regelmatig eens maar nu ook weer niet zo overdreven. Ketting kuisen doe ik nooit.
Stefke, ge weet toch al minstens 20 jaar dat uw uithoudingstermijnen voor gewone motards gehalveerd moeten worden.... ge zijt de enige ter wereld die ik ken bvb die zijn profiel van kantje tot kantje volledig gelijkmatig oprijdt (moest ge nu nog in de Alpen wonen!), ge zijt de enige die zo absurd lang met remblokken doet en ge zijt ook de enige (zij het al een beetje minder "enig") die het 40.000km uit houdt met een ketting. :mrgreen:
Ge zijt kortom té goed om als referentie te dienen. :grin:

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by Raketman »

Hij is ook de enige die een ketting gebruikt totdat ge ze zover van het tandwiel kunt opheffen dat heel uw hand eronderdoor gaat :lol: of todat het achterwiel niet verder achteruit kan gezet worden. Of met remschijven rijdt waarmee ge u perfect kunt scheren.

:mrgreen:

@Fore : als de schakels beginnen blinken, smeren.
Nil volentibus arduum

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by duibhce Kaelann »

Ik smeer terwijl ik rij. Doorgaans 2-4 keer per dag een klein beetje kettingzaagolie. Afhankelijk van het weer. Met mijn superdeluxe zelfgemaakt knutselwerkje. Bollend door de BBK of uitbollend naar het rode licht even op het knopje duwen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Cooper
Posts: 63
Joined: 10 Mar 2017 22:35
Location: Nijlen

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by Cooper »

Ik smeer nooit ! Lang leve de cardan ! :rayof:
Once you ride a Wing, you never want another thing !

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by diskeletlietje »

duibhce Kaelann wrote: beetje kettingzaagolie. Met mijn superdeluxe zelfgemaakt knutselwerkje. even op het knopje duwen.
bouwplannen graag ;) , ziet er enkel een oliereservoir uit met met een darmpje naar de ketting en een ventiel om zelf te bepalen hoeveel ketingzaagolie er mag uitdruppen ... maar dat knopje doet mij twijfelen :mrgreen:

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by fore »

diskeletlietje wrote:
duibhce Kaelann wrote: beetje kettingzaagolie. Met mijn superdeluxe zelfgemaakt knutselwerkje. even op het knopje duwen.
bouwplannen graag ;) , ziet er enkel een oliereservoir uit met met een darmpje naar de ketting en een ventiel om zelf te bepalen hoeveel ketingzaagolie er mag uitdruppen ... maar dat knopje doet mij twijfelen :mrgreen:
'k ben ook geintresseerd :whistling:
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by duibhce Kaelann »

diskeletlietje wrote:bouwplannen graag ;) , ziet er enkel een oliereservoir uit met met een darmpje naar de ketting en een ventiel om zelf te bepalen hoeveel ketingzaagolie er mag uitdruppen ... maar dat knopje doet mij twijfelen :mrgreen:
Helaba, dat ventiel is wel een volwaardig knopke, hé. :P
Ik heb er onlangs een v2 van gemaakt met een ander reservoirtje dat het makkelijker bij te vullen maakt en minder kans op vuiligheid en lekken heeft. De leiding ook wat anders gerouteerd en de druppelaar anders vastgemaakt.
Moet alleen de montage van mijn pompje/knopke nog wat beter afwerken.

de instructies voor v1 staan wel op onze blog: http://destinationworld.be/home-made-ma ... ain-oiler/
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by pingu »

Muug wrote:
Stefke wrote:Dat is vermoedelijk een eerste (rommel)kettingske dat er van fabriek op ligt. mijn did setjes gaan makkelijk 40000km mee zonder vaste schakels of zo. Ik smeer dat regelmatig eens maar nu ook weer niet zo overdreven. Ketting kuisen doe ik nooit.
Stefke, ge weet toch al minstens 20 jaar dat uw uithoudingstermijnen voor gewone motards gehalveerd moeten worden.... ge zijt de enige ter wereld die ik ken bvb die zijn profiel van kantje tot kantje volledig gelijkmatig oprijdt (moest ge nu nog in de Alpen wonen!), ge zijt de enige die zo absurd lang met remblokken doet en ge zijt ook de enige (zij het al een beetje minder "enig") die het 40.000km uit houdt met een ketting. :mrgreen:
Ge zijt kortom té goed om als referentie te dienen. :grin:
Ik heb zo'n smeersysteem gefabriceerd op basis van 'n OSCO pompje. Dat systeem verhuist telkens mee van moto naar moto. Zo om de 200km nekeer een dot kettingzaagolie, wat vaker als het regent. Ketting houdt het zonder problemen 40.000km vol.

Dus vwala, nu kent ge er twee ;) Al moet ik er wel direct bijzeggen dat ik wat bandenslijtage niet eens in de buurt kom van wat Stefke hier al gepost heeft :(

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by duibhce Kaelann »

voor mijn systeemke: http://www.ebay.com/itm/5-x-PRIMER-BULB ... 0563786573

5 USD voor 5 pompkes, een plastic potteke van minder dan 10€ en een ledingske van geen 5€.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by zappa »

Ik kuis nooit, ook geen ketting :mrgreen:

door de band gaan mijn kettingen lang mee, ik smeer wel goed, zo goed dat de auto's achter mij soms wel eens in de problemen geraken :lol:

Bij slecht weer, modder op de weg of ander vuiligheid, dan leg ik eerst een laagje "offroad" ketting vet, en dan nog een laag van die plakkende witte, de schakels lachen je toe met die fijne bruisende offroad spuitlaag en alles blijft lekker hangen door die laag witte :rayof:


en ja een cardan is minder "smerig" :mrgreen: maar dat trapt niet zo leuk naar beneden met de motorrem, zonder dat die ( goldwing) begint te slingeren :mrgreen:
sig nature

Cooper
Posts: 63
Joined: 10 Mar 2017 22:35
Location: Nijlen

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by Cooper »

zappa wrote:...en ja een cardan is minder "smerig" :mrgreen: maar dat trapt niet zo leuk naar beneden met de motorrem, zonder dat die ( goldwing) begint te slingeren :mrgreen:

Als een trein op rails, altijd en overal ! :lol:
Once you ride a Wing, you never want another thing !

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by diskeletlietje »

duibhce Kaelann wrote: 15 Mar 2017 13:26 voor mijn systeemke: http://www.ebay.com/itm/5-x-PRIMER-BULB ... 0563786573

5 USD voor 5 pompkes, een plastic potteke van minder dan 10€ en een ledingske van geen 5€.
begin April zouden de 5 pompjes moeten aankomen 8-)
en ergens heb ik nog eens een overschotje KTM oranje persluchtleidig verstopt ... (maar weet niet meer waar :wall: )
heb nog wat vraagjes :roll:

de plaats om te smeren bij V1 hé , waarom niet net voor de ingang ketting aan het voorenste kettingwiel (minder lengte en minder bewegende delen voor dat darmpje ) of misschien is er wel een reden voor het op de zijkant vanachter te plaatsen ???

het reservoir? moet die op een of andere manier ontluchting hebben , of lost dat pompje het op

Scottoiler zou 119 € kosten OSCO 139€ ... ja zelf POMPEN (kraantje pappie) :mrgreen: :mrgreen:

Post Reply