Kettingen ... preventief onderhoud

Op en bij de motor, zonder elektriek
User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by duibhce Kaelann »

Ik smeer terwijl ik rij. Doorgaans 2-4 keer per dag een klein beetje kettingzaagolie. Afhankelijk van het weer. Met mijn superdeluxe zelfgemaakt knutselwerkje. Bollend door de BBK of uitbollend naar het rode licht even op het knopje duwen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Cooper
Posts: 63
Joined: 10 Mar 2017 22:35
Location: Nijlen

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by Cooper »

Ik smeer nooit ! Lang leve de cardan ! :rayof:
Once you ride a Wing, you never want another thing !

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by diskeletlietje »

duibhce Kaelann wrote: beetje kettingzaagolie. Met mijn superdeluxe zelfgemaakt knutselwerkje. even op het knopje duwen.
bouwplannen graag ;) , ziet er enkel een oliereservoir uit met met een darmpje naar de ketting en een ventiel om zelf te bepalen hoeveel ketingzaagolie er mag uitdruppen ... maar dat knopje doet mij twijfelen :mrgreen:

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by fore »

diskeletlietje wrote:
duibhce Kaelann wrote: beetje kettingzaagolie. Met mijn superdeluxe zelfgemaakt knutselwerkje. even op het knopje duwen.
bouwplannen graag ;) , ziet er enkel een oliereservoir uit met met een darmpje naar de ketting en een ventiel om zelf te bepalen hoeveel ketingzaagolie er mag uitdruppen ... maar dat knopje doet mij twijfelen :mrgreen:
'k ben ook geintresseerd :whistling:
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by duibhce Kaelann »

diskeletlietje wrote:bouwplannen graag ;) , ziet er enkel een oliereservoir uit met met een darmpje naar de ketting en een ventiel om zelf te bepalen hoeveel ketingzaagolie er mag uitdruppen ... maar dat knopje doet mij twijfelen :mrgreen:
Helaba, dat ventiel is wel een volwaardig knopke, hé. :P
Ik heb er onlangs een v2 van gemaakt met een ander reservoirtje dat het makkelijker bij te vullen maakt en minder kans op vuiligheid en lekken heeft. De leiding ook wat anders gerouteerd en de druppelaar anders vastgemaakt.
Moet alleen de montage van mijn pompje/knopke nog wat beter afwerken.

de instructies voor v1 staan wel op onze blog: http://destinationworld.be/home-made-ma ... ain-oiler/
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by pingu »

Muug wrote:
Stefke wrote:Dat is vermoedelijk een eerste (rommel)kettingske dat er van fabriek op ligt. mijn did setjes gaan makkelijk 40000km mee zonder vaste schakels of zo. Ik smeer dat regelmatig eens maar nu ook weer niet zo overdreven. Ketting kuisen doe ik nooit.
Stefke, ge weet toch al minstens 20 jaar dat uw uithoudingstermijnen voor gewone motards gehalveerd moeten worden.... ge zijt de enige ter wereld die ik ken bvb die zijn profiel van kantje tot kantje volledig gelijkmatig oprijdt (moest ge nu nog in de Alpen wonen!), ge zijt de enige die zo absurd lang met remblokken doet en ge zijt ook de enige (zij het al een beetje minder "enig") die het 40.000km uit houdt met een ketting. :mrgreen:
Ge zijt kortom té goed om als referentie te dienen. :grin:
Ik heb zo'n smeersysteem gefabriceerd op basis van 'n OSCO pompje. Dat systeem verhuist telkens mee van moto naar moto. Zo om de 200km nekeer een dot kettingzaagolie, wat vaker als het regent. Ketting houdt het zonder problemen 40.000km vol.

Dus vwala, nu kent ge er twee ;) Al moet ik er wel direct bijzeggen dat ik wat bandenslijtage niet eens in de buurt kom van wat Stefke hier al gepost heeft :(

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by duibhce Kaelann »

voor mijn systeemke: http://www.ebay.com/itm/5-x-PRIMER-BULB ... 0563786573

5 USD voor 5 pompkes, een plastic potteke van minder dan 10€ en een ledingske van geen 5€.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by zappa »

Ik kuis nooit, ook geen ketting :mrgreen:

door de band gaan mijn kettingen lang mee, ik smeer wel goed, zo goed dat de auto's achter mij soms wel eens in de problemen geraken :lol:

Bij slecht weer, modder op de weg of ander vuiligheid, dan leg ik eerst een laagje "offroad" ketting vet, en dan nog een laag van die plakkende witte, de schakels lachen je toe met die fijne bruisende offroad spuitlaag en alles blijft lekker hangen door die laag witte :rayof:


en ja een cardan is minder "smerig" :mrgreen: maar dat trapt niet zo leuk naar beneden met de motorrem, zonder dat die ( goldwing) begint te slingeren :mrgreen:
sig nature

Cooper
Posts: 63
Joined: 10 Mar 2017 22:35
Location: Nijlen

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by Cooper »

zappa wrote:...en ja een cardan is minder "smerig" :mrgreen: maar dat trapt niet zo leuk naar beneden met de motorrem, zonder dat die ( goldwing) begint te slingeren :mrgreen:

Als een trein op rails, altijd en overal ! :lol:
Once you ride a Wing, you never want another thing !

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by diskeletlietje »

duibhce Kaelann wrote: 15 Mar 2017 13:26 voor mijn systeemke: http://www.ebay.com/itm/5-x-PRIMER-BULB ... 0563786573

5 USD voor 5 pompkes, een plastic potteke van minder dan 10€ en een ledingske van geen 5€.
begin April zouden de 5 pompjes moeten aankomen 8-)
en ergens heb ik nog eens een overschotje KTM oranje persluchtleidig verstopt ... (maar weet niet meer waar :wall: )
heb nog wat vraagjes :roll:

de plaats om te smeren bij V1 hé , waarom niet net voor de ingang ketting aan het voorenste kettingwiel (minder lengte en minder bewegende delen voor dat darmpje ) of misschien is er wel een reden voor het op de zijkant vanachter te plaatsen ???

het reservoir? moet die op een of andere manier ontluchting hebben , of lost dat pompje het op

Scottoiler zou 119 € kosten OSCO 139€ ... ja zelf POMPEN (kraantje pappie) :mrgreen: :mrgreen:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by duibhce Kaelann »

diskeletlietje wrote: 20 Mar 2017 20:24 en ergens heb ik nog eens een overschotje KTM oranje persluchtleidig verstopt ... (maar weet niet meer waar :wall: )
de nippels op de pompjes zijn vrij smal en moeten goed aflsuiten om te kunnen pompen. Als uw persluchtleidingskes geen te grote binnendiameter hebben moet dat lukken.
diskeletlietje wrote: 20 Mar 2017 20:24 de plaats om te smeren bij V1 hé , waarom niet net voor de ingang ketting aan het voorenste kettingwiel (minder lengte en minder bewegende delen voor dat darmpje ) of misschien is er wel een reden voor het op de zijkant vanachter te plaatsen ???
door op het tandwiel te druppelen wordt de olie beter uitgespreid over de ketting, minder verlies en minder vuiligheid op de velg. In v2 heb ik de druppelaar veel verder naar voor gehangen, in de kettinggeleiders die ondertussen op de Terra's zijn geïnstalleerd.
diskeletlietje wrote: 20 Mar 2017 20:24 het reservoir? moet die op een of andere manier ontluchting hebben , of lost dat pompje het op
het pompje heeft 2 eenrichtingskleppen, dus die zorgt voor de zuigkracht uit het reservoir en duwt de olie verder naar de druppelaar. Er moet wel lucht in het reservoir kunnen, anders ga je dat vacuum trekken. En dan wordt het lastig :mrgreen:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by fore »

'k heb intussen het OSCO kettingsmeersysteem gemonteerd ...

https://www.youtube.com/watch?v=Tdpmm-KYI9Q

Effkes aan trekken en klaar ... 'k voel me 16 jaar ... :ricky:


Dees lijkt me ook een handig alternatief:
https://www.youtube.com/watch?v=r8nsc4YFsC8
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by diskeletlietje »

dat is nu spijtig se forre , ik dacht nu net dat ik zo een destianationworlddoehetzelf pompje kon geven voor de prijs van een jupiler :mrgreen:

soit pompjes zijn toegekomen ,( zweeds product besteld in de us en geleverd uit china :-) )
binnen diameter van persluchtleiding 4mm buiten diameter is perfect (happy)
en nog even testen hoe een miniatuur terugslag ventiel reageert op vacuüm , en dan kan ik in principe elk soort reservoir gebruiken (zonder dat de ketting olie er uit loopt als de moto eens op zijn kant ligt ) .

ik heb zo een pompje al eens getest met water en zo een 4mm darmpjes , en ik vind dat nogal een kwak die daar met één pompbeweging uit komt.
ja ok die kettingzaag olie zal de viscositeit wel wat anders zijn dan water (dik snot) en dat spetst zo ver niet . maar ik denk er toch aan een of andere spui mond te maken (eerst nog testen met kettingzaag olie en volle lengte darmpjes )

En nu de stomste vraag van allemaal hoe groot moet zo een reservoir zijn en hoe lang doe je met een milliliter² olie :whistling:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by duibhce Kaelann »

diskeletlietje wrote: 03 Apr 2017 20:03ik heb zo een pompje al eens getest met water en zo een 4mm darmpjes , en ik vind dat nogal een kwak die daar met één pompbeweging uit komt.
Ge zijt natuurlijk niet verplicht om dat pompke volledig in te duwen, he. :mrgreen:
diskeletlietje wrote: 03 Apr 2017 20:03En nu de stomste vraag van allemaal hoe groot moet zo een reservoir zijn en hoe lang doe je met een milliliter² olie :whistling:
Mijn vorige versie had een potje van ongeveer 30ml. Dat was eigenlijk al genoeg ol een week mee op verlof te trekken. Het nieuwe design gebruikt een 100ml potje.

Ben op aanraden van iemand op de March Moto Madness nu eens aan het proberen met sla-olie. Die is wel een stuk vloeibaarder. Ben benieuwd.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by fore »

Pff ... zo'n ketting 'rekt' nogal :?

Verleden week de ketting aangespannen volgens 'het boekje' ... (35 mm 'slack')
1000 km verder ... (met duo) ... en ze hing weeal 'slap'. Deze morgen heb ik ze zelfs eraf gereden :shock: :stars: . Gelukkig, net bij het vertrek en niks kapot :angel: . De'r op gelegd en stillekes naar huis gereden. Tot de laatste mm aangespannen ('t wiel zit helemaal achteraan in de achterbrug) :roll:

'k zal me maar 'koest' houden tot den 12é ... dan gaat ie binnen voor ze'n 24k km ...

'k Hoop dat Stef gelijk heeft en dat deze zo'n goedkope rommelketting was.
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by diskeletlietje »

die ketting gaat normaal gezien wel wat langer mee hoor , het zwabberende geluid is normaal maar gij wilt te rap aan uw rekker trekken denk ik :mrgreen:
#kettingtehardspannen ; als jij en je duo er op zit veert dat (spant de ketting meer)en verslijt dat meer :lipsrsealed2:

Nickel
Posts: 329
Joined: 28 Oct 2009 20:13

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by Nickel »

fore wrote: 04 Apr 2017 21:26
Verleden week de ketting aangespannen volgens 'het boekje' ... (35 mm 'slack')
1000 km verder ... (met duo) ... en ze hing weeal 'slap'. Deze morgen heb ik ze zelfs eraf gereden :shock: :stars: . ....
Volgens mij klopt er dan toch iets niet met die ketting ?
If loud pipes save lives, imagine what learning to ride would do :mrgreen: .

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by den Bullet »

fore wrote: 04 Apr 2017 21:26
...

'k Hoop dat Stef gelijk heeft en dat deze zo'n goedkope rommelketting was.
De eerste VanVan-ketting en de AFAM-kettingsets daarna hielden het hoogstens 4,5K km uit; wekelijks moeten aanspannen incluis.

De Did-kettingset die er nu opzit, gaat er al ruimschoots over zonder ze te moeten aanspannen! :o

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by bompa »

fore wrote: 04 Apr 2017 21:26 Pff ... zo'n ketting 'rekt' nogal :?
Deze morgen heb ik ze zelfs eraf gereden :shock: :stars: . Gelukkig, net bij het vertrek en niks kapot :angel: . De'r op gelegd en stillekes naar huis gereden. Tot de laatste mm aangespannen ('t wiel zit helemaal achteraan in de achterbrug) :roll:

'
Het wiel stond er toch wel recht in toen de ketting er afliep? Want als dat wiel wat scheef staat heb je kans dat de ketting er afloopt.

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: Kettingen ... preventief onderhoud

Post by fore »

diskeletlietje wrote: 04 Apr 2017 23:02 #kettingtehardspannen ; als jij en je duo er op zit veert dat (spant de ketting meer)en verslijt dat meer :lipsrsealed2:
Dat begrijp ik. Maar dan nog, in de veronderstelling dat ze 'te strak' was aangespannen, dan slijt (rekt) ze tot een punt waar ze niet meer 'te strak' staat ... en dan mag ze toch ook niet meer verder slijten aan dit tempo?

Soit, ik zal de nieuwe ketting afwachten.
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

Post Reply