Page 3 of 4

Re: to go pro or not to go pro

Posted: 09 Aug 2018 23:56
by zappa
't spook wrote: 07 Aug 2018 18:33

helmen zijn niet gemaakt om op een puntig klein voorwerp met een klein contactoppervlak te beschermen maar om een schok te breken op een vlakke laag asfalt of beton of wat dan ook...daar accessoires tegenvijzen is compleet idioot... en mogelijk dodelijk...



hmmm zo'n (echt wel simpel schel plastic schelp- ) helm voor op een paard, zou in principe ook nog een eens na trappen "met hoefijzer beslagen" paard moeten tegenhouden? Denk dat een motorhelm echt wel veel meer slagvast is? :dontknow: Just die kin die ontbreekt- bescherming, vind ik nogal risky ?

Re: to go pro or not to go pro

Posted: 13 Aug 2018 16:55
by 't spook
arai jet al 15 jaar...
veel beter zicht
en die gopro...
heeft niets met motorrijden te zien en maakt alles veel gevaarlijker want weer wat minder aandacht daar waar het moet...
been there, done that
gopro enkel nog in de wedstrijdwagen
insteken, opzetten,
na de rit uithalen
gedaan

Re: to go pro or not to go pro

Posted: 13 Aug 2018 21:49
by F M
't spook wrote: 13 Aug 2018 16:55 arai jet al 15 jaar...
veel beter zicht
:grin: :grin: :grin:
bugs.jpg
(121.85 KiB) Downloaded 2131 times

Re: to go pro or not to go pro

Posted: 14 Aug 2018 10:14
by F M
Wipr wrote: 07 Aug 2018 02:20
Zeg Frans, ik had dat ooit eens laten weten dat ik ook een Sony HDR-50AS heb he. Remeber. Enfin, ik wou dus ook iets voor op mijnen helm te zetten om die cam meer te gebruiken dan enkel geploeter in één of andere exotische zee. Dus voor de grote vakantie begon, ergens eind mei, begin juni eens gaan kijken voor een harnas waar je de Sony op kon zetten. Kostte, origineel van Sony iets tussen de 40-50euro maar op de Pekingexpres, ik bedoel AliExpres heb ik, niet origineel Sony natuurlijk, een heel setje gevonden voor slechts 26euro. Harnas, iets voor op uwe kop te zetten al zou je speleologisch gewijs iets willen filmen. Nog een selfie stick, een flexibele staander enz enz. Iets voor op je helm te plakken niet maar wel iets voor op een stuur te plaatsen en in het geval van mijne motor is dat geen probleem daar het een naked is.

Onderstaande gekocht

https://www.aliexpress.com/item/2016-Ne ... autifyAB=0
Met het antwoord van het Spook had ik jouw post over het hoofd gezien.
Dat is precies wel heel veel spul voor weinig geld. Heb je het al in huis?
Ik heb ook gedacht aan een borstharnas, maar ik denk dat dit in mijn geval iets te laag komt, en ik te veel zou filmen door het windscherm van de RT. Bij ontvangst van de camera had ik thuis dadelijk wat proefopnames gemaakt met de camera handmatig op verschillende posities geplaatst. Daarbij vond ik de plaatsing op de zijkant van de helm het beste.

Maar met een naked bike is het borstharnas wel heel geschikt.

By the way, ik ben o zo blij met de beeldstabilisatie. We hebben in de Pyreneeën enkele kleinere cols gedaan met een verschrikkelijk wegdek. Op het filmpje zie je een perfect stille horizon, met een motor die constant op en neer dendert. Ongelofelijk goed. :)

Re: to go pro or not to go pro

Posted: 14 Aug 2018 11:52
by Wipr
F M wrote: 14 Aug 2018 10:14
Wipr wrote: 07 Aug 2018 02:20
Zeg Frans, ik had dat ooit eens laten weten dat ik ook een Sony HDR-50AS heb he. Remeber. Enfin, ik wou dus ook iets voor op mijnen helm te zetten om die cam meer te gebruiken dan enkel geploeter in één of andere exotische zee. Dus voor de grote vakantie begon, ergens eind mei, begin juni eens gaan kijken voor een harnas waar je de Sony op kon zetten. Kostte, origineel van Sony iets tussen de 40-50euro maar op de Pekingexpres, ik bedoel AliExpres heb ik, niet origineel Sony natuurlijk, een heel setje gevonden voor slechts 26euro. Harnas, iets voor op uwe kop te zetten al zou je speleologisch gewijs iets willen filmen. Nog een selfie stick, een flexibele staander enz enz. Iets voor op je helm te plakken niet maar wel iets voor op een stuur te plaatsen en in het geval van mijne motor is dat geen probleem daar het een naked is.

Onderstaande gekocht

https://www.aliexpress.com/item/2016-Ne ... autifyAB=0
Met het antwoord van het Spook had ik jouw post over het hoofd gezien.
Dat is precies wel heel veel spul voor weinig geld. Heb je het al in huis?
Ik heb ook gedacht aan een borstharnas, maar ik denk dat dit in mijn geval iets te laag komt, en ik te veel zou filmen door het windscherm van de RT. Bij ontvangst van de camera had ik thuis dadelijk wat proefopnames gemaakt met de camera handmatig op verschillende posities geplaatst. Daarbij vond ik de plaatsing op de zijkant van de helm het beste.

Maar met een naked bike is het borstharnas wel heel geschikt.

By the way, ik ben o zo blij met de beeldstabilisatie. We hebben in de Pyreneeën enkele kleinere cols gedaan met een verschrikkelijk wegdek. Op het filmpje zie je een perfect stille horizon, met een motor die constant op en neer dendert. Ongelofelijk goed. :)
Ja hoor, had het voor de grote vakantie begon reeds in huis. Ik heb een paar van die dingen meegenomen op reis maar uiteindelijk niets van dat alles gebruikt. :peepwall:
Maar voor dat bedrag geen potten gebroken denk ik dan en een paar van die items gaan op een later moment nog van pas komen :)

Re: to go pro or not to go pro

Posted: 07 Jan 2019 19:17
by Droopy
Wat een mens dus zeker niet moet kopen is een mr handsfree full hd sportscam . :o

Dit zat in ons recentste HUBO kerstpakket en dat kost €60. Als je die camera los koopt kost die € 50 dus ik zal niet mopperen dat het verloren kosten zijn want de rest van het pakket kunnen we gebruiken of hebben we al gebruikt. :) :)

Zoals je zal zien is een beeldstabilisator toch onontbeerlijk op een sportcamera. :whistling:
Omdat er geen plaats meer op het stuur is om de bevestiging te monteren zonder dat het windscherm in de weg staat heb ik de boel maar aan de spiegelsteun bevestigd, mijn spiegels geven eens stabiel beeld maar de camera erop precies niet... :w00t:
Vandaag ben ik wat aan het experimenteren gegaan en dit zijn twee resultaten :

https://photos.app.goo.gl/TDhBN1TxVmohbDWKA

https://photos.app.goo.gl/UNcGbZS64tiKYCor8

Re: to go pro or not to go pro

Posted: 07 Jan 2019 21:08
by F M
Droopy wrote: 07 Jan 2019 19:17 Zoals je zal zien is een beeldstabilisator toch onontbeerlijk op een sportcamera. :whistling:
Onontbeerlijk is misschien iets te zwaar uitgedrukt. Je zal altijd trillingen hebben zonder stabilisator.
Maar de plaats waar je de camera installeert speelt een grote rol. Alle kuipdelen versterken de trillingen van de motor. Ik merk aan je filmpjes dat de camera zelfs nog trilt ten opzichte van de kuip. Dat zijn te veel zich vermenigvuldiogende trillingen.

Daarom geeft het bevestigen op het lichaam, bv borstharnas of helm, een beter resultaat, omdat jouw lichaam een deel van de schokken filtert.

Re: to go pro or not to go pro

Posted: 08 Jan 2019 08:22
by Koeno
Bij mijn CB Sevenfifty stond hij mijn gopro (zonder IS) op het stuur: Top resultaat.
Bij mijn VFR heb ik voor de helm gekozen, daar vond ik geen bevestingsplaatsje die trillingsvrij was.
Bij mijn varadero hing hij aan de valbaren, en dat gaf ook een vrij strak beeld.
Bij de GS hangt hij ook op de valbaren, en ook dat is een succes.

't is altijd een beetje een zoektocht,
maar zelfs mijn 50euro camera uit China heeft vrij stabiele beelden geschoten mits juist montage...

Re: to go pro or not to go pro

Posted: 08 Jan 2019 11:11
by F M
Valbaren en stuur zijn inderdaad een betere keuze dan een kuipdeel.

Re: to go pro or not to go pro

Posted: 08 Jan 2019 12:17
by Droopy
de camera monteren op mijn helm of jas zal niet lukken. :?
Er is de mogelijkheid om de camera met behulp van velcro's aan de helm (of jas) te bevestigen maar dat lijkt me geen goed idee.
Het ziet er niet echt stevig en niet veilig uit en met de motohandschoenen aan heb ik niet genoeg gevoel op de knoppen.
De selfie stick die erbij zit lijkt me ook niet de beste oplossing. :laugh3:
De valbaar zit net iets te ver om vlot aan de knoppen te kunnen en ik ben al wat te oud en stijf om tijdens het rijden half naast mijn moto te hangen om op het juiste knopje te drukken. :w00t:

De beste optie lijkt me om de contactdoos en de gsm houder te verplaatsen aan het stuur en dan zou ik de camera links op het stuur moeten kunnen monteren. :idea:

Het zal niet voor vandaag zijn maar als het gelukt is zal ik nog eens een testfilmpje posten, bedankt voor de tips. :thumbsup:

Re: to go pro or not to go pro

Posted: 08 Jan 2019 16:58
by F M
Droopy wrote: 08 Jan 2019 12:17 De valbaar zit net iets te ver om vlot aan de knoppen te kunnen en ik ben al wat te oud en stijf om tijdens het rijden half naast mijn moto te hangen om op het juiste knopje te drukken. :w00t:
:lol: :lol: :lol:
Montage op een valbaar kan als je een afstandsbediening hebt (zal niet bij een camera van 50 euro), ofwel als je vooraf weet waar je iets wil opnemen, je daar stopt, afstapt, de opname start, en op het einde de omgekeerde volgorde toepast. Maar dat is eerder iets voor 'professionelen', waarbij het meer om de film te doen is dan de registratie van het motorrijden.

Re: to go pro or not to go pro

Posted: 13 Jan 2019 00:04
by zappa
Ik zou het allerliefst een GOED fototoestel hebben (ergens op de motor of helm) dat de beweging volgt waar ik naar kijk, en met een druk op een knop, zonder veel hang en vlieg bewegingen= afstandsbediening binnen hand bereik) , een deftige foto neemt. Want tijdens het rijden (zowel met moto als met auto ) heb je sommige unieke momentopnames die je heeeeeel graag zou willen vast leggen om later te bekijken. Maar meestal ben je er te vlug voorbij, terug keren (zeker als je met meerdere rijders bent) is soms geen optie, en als je dan al terug zou rijden is het moment suprême reeds gepasseerd :?

Re: to go pro or not to go pro

Posted: 13 Jan 2019 11:35
by Stefke
zappa wrote: 13 Jan 2019 00:04 Ik zou het allerliefst een GOED fototoestel hebben (ergens op de motor of helm) dat de beweging volgt waar ik naar kijk, en met een druk op een knop, zonder veel hang en vlieg bewegingen= afstandsbediening binnen hand bereik) , een deftige foto neemt. Want tijdens het rijden (zowel met moto als met auto ) heb je sommige unieke momentopnames die je heeeeeel graag zou willen vast leggen om later te bekijken. Maar meestal ben je er te vlug voorbij, terug keren (zeker als je met meerdere rijders bent) is soms geen optie, en als je dan al terug zou rijden is het moment suprême reeds gepasseerd :?
Oei, kan dat dan niet met een Gopro?

Re: to go pro or not to go pro

Posted: 13 Jan 2019 16:30
by duibhce Kaelann
zappa wrote: 13 Jan 2019 00:04 Ik zou het allerliefst een GOED fototoestel hebben (ergens op de motor of helm) dat de beweging volgt waar ik naar kijk, en met een druk op een knop, zonder veel hang en vlieg bewegingen= afstandsbediening binnen hand bereik) , een deftige foto neemt. Want tijdens het rijden (zowel met moto als met auto ) heb je sommige unieke momentopnames die je heeeeeel graag zou willen vast leggen om later te bekijken. Maar meestal ben je er te vlug voorbij, terug keren (zeker als je met meerdere rijders bent) is soms geen optie, en als je dan al terug zou rijden is het moment suprême reeds gepasseerd :?
Da's de manier waarop wij onze Virb camera's doorgaans gebruiken. Filmpjes zijn over het algemeen niet aan ons besteed. Foto's nemen werkt met een aparte afstandsbediening, vanop een smartphone met de app of vanop mijn Monterra. Soms zet ik 'm ook gewoon op foto nemen om de X aantal seconden.

Re: to go pro or not to go pro

Posted: 14 Jan 2019 08:11
by Muug
eeen bluetooth button op het stuur die ge blindelings kunt vinden terwijl ge ergens naar kijkt zou toch wel handiger zijn denk ik.

Re: to go pro or not to go pro

Posted: 14 Jan 2019 21:25
by duibhce Kaelann
De knop op de afstandsbediening is blindelings te vinden. De app op de smartphone de Monterra vragen inderdaad een klein beetje meer aandacht.

Re: to go pro or not to go pro

Posted: 14 Jan 2019 23:28
by F M
Muug wrote: 14 Jan 2019 08:11 eeen bluetooth button op het stuur die ge blindelings kunt vinden terwijl ge ergens naar kijkt zou toch wel handiger zijn denk ik.
Een groot nadeel: bluetooth verbruikt veel stroom. En dan is de batterij van je camera plat voor je ook maar één foto genomen hebt...

Re: to go pro or not to go pro

Posted: 15 Jan 2019 10:09
by Muug
F M wrote: 14 Jan 2019 23:28
Muug wrote: 14 Jan 2019 08:11 eeen bluetooth button op het stuur die ge blindelings kunt vinden terwijl ge ergens naar kijkt zou toch wel handiger zijn denk ik.
Een groot nadeel: bluetooth verbruikt veel stroom. En dan is de batterij van je camera plat voor je ook maar één foto genomen hebt...
Waarom zijn de meest simpele oplossingen nooit geïmplementeerd? :roll:

Re: to go pro or not to go pro

Posted: 15 Jan 2019 10:45
by F M
Dat batterijverbruik is voor mij al een hele tijd een struggle geweest. Ik wil op mijn motorreizen op elk moment kunnen filmen. Dus heb ik constant stroom nodig.

Vroeger gebruikte ik een powerbank om de Drift constant van stroom te voorzien. Maar de mini-usb connector is een zwak punt, en de Drifts gingen na verloop van tijd stuk.

Ik ben nu overgeschakeld naar de Sony. Ik heb altijd 3 batterijen mee, en een oplader voor 2 batterijen. Op die manier kan ik 2 batterijen opladen op de motor terwijl de 3e in de camera steekt. Daarnaast heeft de Sony de mogelijkheid om met de aan/uit knop een opname te stoppen en tegelijk de camera af te zetten. Duw je opnieuw op die knop, dan zet je de camera weer aan en begint hij dadelijk ook op te nemen. Heel handig, want hij verbruikt dus niets als je niet opneemt, en de batterij gaat dus langer mee.

Nu heeft die Sony ook een afstandsbediening. Spijtig genoeg werkt die via Wifi. Als je de remote gebruikt, dan moet je camera wel aan blijven staan, en verbruikt hij stroom...

Daarom heb ik nu deze werkwijze: wil ik iets opnemen, gebruik ik de aan/uit knop op de camera. Daarna schakel ik de remote in, louter om te controleren of de opname loopt. Voor ik de opname stop, zet ik ook de remote weer uit. Daardoor gaat mijn camera helemaal uit bij het beëindigen van de opname.

Nu weet ik niet zeker of je ook een foto kan nemen terwijl de camera uit staat. De aan/uit knop is groot genoeg en goed genoeg geplaatst om in 90% van de gevallen zeker te zijn dat je erop gedrukt hebt.

Re: to go pro or not to go pro

Posted: 15 Jan 2019 12:10
by OzzePaa
F M wrote: 15 Jan 2019 10:45 ..........
Ik heb altijd 3 batterijen mee, en een oplader voor 2 batterijen. Op die manier kan ik 2 batterijen opladen op de motor terwijl de 3e in de camera steekt.
...........
:stupid:
Maar ik laat de Drift wel steeds aan staan ... m'n favoriete film-feature is namelijk dat hij continu beeld opneemt, maar pas vastlegt als je de remote indrukt. Vanaf dat tijdstip slaat hij de voorbije, de huidige en volgende halve minuut op. Ideaal :idea: :!: Dikwijls als je iets interessants ziet, ben je er al voorbij tegen de tijd dat je de camera bediend hebt ... zei het een laag overscherende buizerd of ook een wegtraject/landschap dat daarnet nog niet veel voorstelde maar zich plots ontplooit tot grandioos :grin:
Allemaal filmkes van 1,5 minuten dus (kan ook langer ingesteld worden) met in principe alleen maar de interessante momenten van je mototrip :thumbsup: