Halogeenlamp vervangen door LED ?

Op en bij de motor, zonder elektriek
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Halogeenlamp vervangen door LED ?

Post by Muug »

Hoi,
ik zit te spelen met het idee om de standaard H4 of H7 te vervangen door een LED-exemplaar.
Ik hoop op meer licht bij eenzelfde of minder stroomverbruik.
Zonder extra strooilicht dus natuurlijk, waar ik wel bang voor ben, als die lamp niet op de correcte plaats in de behuizing van de koplamp zit.
Het moet ook plug and play zijn, ik heb geen zin om te zitten knoeien met modules, draden en whatever.
Lamp eruit, lamp erin, geen verblindend strooiicht, meer licht, geen smeltende draden en zekeringen. Da's in een notendop wat ik wil.

Iemand al ervaring mee?

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Halogeenlamp vervangen door LED ?

Post by Blackbert »

Na effe te zoeken kom ik op 2 bemerkingen
die lampkes zijn hhel wat duurder dan een halogeen. De eerste indruk is ook dat de prijs met de kwaliteit en doordachtheid mee oploopt.
ge gaat efkes mogen zoeken naar de juiste lamp qua lichtkleur. ik zie 7200K lampen, da's te hoog. Wordt hier mooi uitgelegd.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Halogeenlamp vervangen door LED ?

Post by Muug »

ja
ge komt tot dezelfde conclusie.
Heel duur. 58€ had ik al gezien.

bvb https://www.ledperf.be/h4-ledlamp-all-i ... gI8JvD_BwE

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Halogeenlamp vervangen door LED ?

Post by Blackbert »

en daar is het licht "zuiver wit", wat dat ook mag zijn.
ist voor in den otto? of de KTM?
in alle geval, hou er rekening mee dat bvb den Duits u langs de kant kan zetten omdat uw lamp niet overeenkomt met het armatuur/glas. gelijkvormigheid en zo.
grease up your baby for a ball on the hill

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Halogeenlamp vervangen door LED ?

Post by Jopet »

Met vervangen heb ik geen ervaring, zowel mijn moto als auto zijn standaard uitgerust met led lampen, geen gewone lampen meer aanwezig, voordeel, zuinig elec verbruik, veel minder zekeringen nodig, mooiere lichtbundel en in principe onverslijtbaar, nadeel, bij defect kun je zelf niets vervangen, zowel bij de moto als bij de auto staat er bij defecte LED lamp naar dealer gaan..... Ik vrees als die ooit zouden moeten vervangen worden dat er dan ook een stevig prijskaartje zal aanhangen, vooral al je weet dat in de auto langs elke kant een bundel van 16 ledsegmenten zit ipv een simpele H4 of H7, maar wat een prachtige lichtbundels worden er mee gevormd.
Laatst reden we langs een onverlichte baan en automatisch liggen dan de grootlichten aan (vanaf 55km/u altijd dus) en dan komen we dichter op de auto die voor ons rijdt en het was het precies Mozes die de wateren van de Rode Zee liet splijten maar dan met de licht bundel, je ziet dus gewoon die lichtbundel open gaan zodat de voorligger niet verblind wordt maar naast die voorligger blijft alles mooi verlicht.... Ook in de bochten zie je de koplampen gewoon hun werk doen en naarmate je meer aan je stuurt draait wordt de zijkant extra verlicht.
LED is een prachtig iets maar helaas hangt er ook een prijskaartje aan vast....
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Halogeenlamp vervangen door LED ?

Post by duibhce Kaelann »

Door de andere plaatsing van de LEDs tegenover de spiegel heb je zowiezo een andere verstrooiing dan met de standaard lampen, da's onvermijdelijk. Maar of het dan ook storend is, is moeilijk te voorspellen zonder het effectief te proberen. Je kan ook meteen een hele LED projector steken, dan heb je dat risico niet. Maar da's natuurlijk ineens een andere prijsklasse.

https://www.motorcycleid.com/projector-headlights.html
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Halogeenlamp vervangen door LED ?

Post by Muug »

Mooie technische argumenten waarom het geen goed idee is om zomaar je halogeen te vervangen door een LED:

Als een led een korte dikke halogeen gloeidraad moet vervangen en het zeflde lichtbeeld opleveren, dan moet die led: 

- vrij in de lucht hangen, met alleen een dun pilaartje net als de originele gloeidraad 
- de led naar alle kanten lucht uit stralen 
- het spectrum van een halogeen lamp uitstralenn (op andere golflengtes reageert de spiegel immers ook anders 
- dezelfde nagenoeg punt-vormige lichtbron vormen 
- en nog steeds in dezelfde behuizing passen, zonder daarbij een deel van het uitgestraalde licht te blokkeren of te verstoren. 

Nu de eisen die met de led meekomen LED, deze: 
- is van een plakje SiX (meestal SiC voor blauwe leds), wat niet transparant is 
- straalt naar 1 kant uit (120-180 graden, geen 360) 
- daar moet een fluoricentie materiaal omheen, wat een ander spectrum geeft uiteraard: voldoende dik om het licht om te zetten en niet te veel van het originele UV door te laten (daar gaat de plastic spiegel aan stuk) 
- gezien nog steeds >90 procent warmte is, en geen licht, en de efficientie van de led achteruit gaat als ie warmer wordt... moet er liefts een goede warmtegeleider vast aan dat silicium plakje... en behalve diamand zijn er weinig goede warmtegeleiders die ook transparant zijn 
- heeft een stroombron nodig die de stroom mooi contsant houd: dus een blokje electronica .. wat ook weer koeling nodig heeft. 


Dus.. ze kunnen aardige dingen maken, maar.. bij een 30W led moet je bijna 25W warmte zien af te voeren zonder dat die led zelf warmer wordt dan zeg 85 graden. 

bij de halogeen moet je 55/60 watt afvroeren van het gloeidraadje... maar die mag/moet gewoon 1000 graden worden! en het glaasje er omheen mag ook heel heet worden, zodat het zijn warmte makkelijk afgeeft aan de omgevingslucht. 

Dat lukt bij die led dus niet zonder daar iest van een fannetje of koellichaam omheen te doen. Voor kleine vermogens zijn er wel slimme trucken (zie filament-leds), maar voor grotere puntbronnen lukt dat allemaal niet. 

Dus alles wat je koopt zal: 
- ofwel tegenvallen in licht 
- ofwel toch een ander luchtbeeld geven 
- en altijd veel verstrooing geven omdat die spiegel niet gemaakt is voor dat relatief blauwe licht. 


Wil niet zeggen dat jij niet tevreden kan zijn met het resultaat. 


ps.: Xenon heeft ook een boel van die nadelen.. maar.. is in een aantal opzichten beter matchend: Xenon IS een mooie punt-lichtbron, en de warmte is geen issue (hete gasontlading/boog in een glazen buisje wat ook weer heet mag worden... 

Met dank aan Dr. Bean het Lc8-forum.

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Halogeenlamp vervangen door LED ?

Post by Jopet »

Amaai beter kan dat niet uitgelegd worden :o

Vandaar dat het beter is om bepaalde dingen te laten zoals ze zijn, want wat voor jouw tof lijkt kan voor een tegenligger opeens een heel ander verhaal zijn....

Conclusie, wil je meer licht dan gewoon verstralers bij plaatsen en vooral zien dat ze goed afgesteld staan.

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Halogeenlamp vervangen door LED ?

Post by Raketman »

De enige factoren die je overhoudt zijn strooilicht en aantasting van de spiegel door UV. Net zoals xenon dus. De rest is eigenlijk totaal niet van belang omdat je daar als consument toch geen enkele invloed kan op uitoefenen en het gegeven van hitte en stroom bij een led vervangingslampje geen belang meer hebben. Die plug en play lampjes zijn voorzien van de juiste koeling, een led verbruikt een fractie van halogeen en de warmte stelt zowieso niks voor. Daar zal je lampbehuizing/bekabeling totaal geen last van hebben.

De vele conversies die ik zo al gedaan heb zijn (zoals Duib aangeeft ) koplamp vervangen door een volledige projector, de rest van de verlichting door iets van Kellerman. Topkwaliteit, zeer goeie zichtbaarheid.
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Halogeenlamp vervangen door LED ?

Post by Muug »

Raketman wrote: 01 Jun 2020 11:40 De enige factoren die je overhoudt zijn strooilicht en aantasting van de spiegel door UV................Die plug en play lampjes zijn voorzien van de juiste koeling, een led verbruikt een fractie van halogeen en de warmte stelt zowieso niks voor. Daar zal je lampbehuizing/bekabeling totaal geen last van hebben.
Wel dat was ook mijn gedacht: aangezien ze dat plug en play verkopen zal dat allemaal wel uitgetest zijn: de pavorm, de voeding, de elektronica, de koeling... anders zouden ze dat toch nooit verkocht krijgen tiens. :| Maar dan komen er mensen die een heel epistel schrijven waarom dat absoluut een slecht idee is. Tja. En dan geraak ik in de war natuurlijk. Nog verwarder dan anders. :oops: Nog een chance dat gij zulke dingen wél in 't juiste perspectief kunt zetten. :thumbsup:
Stroolicht en UV dus. :|
't is trouwens niet voor mijn KTM hoor. :peepwall:

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Halogeenlamp vervangen door LED ?

Post by TRooPER »

Muug wrote: 02 Jun 2020 09:08 't is trouwens niet voor mijn KTM hoor. :peepwall:


Is den duits terug in het land?
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Post Reply