MotoGP: Droom Dorna baas Ezpeleta verandert in nachtmerrie

Voor alle mogelijke klap en achterklap over races en circuits, motorkoers en motorcross.
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

MotoGP: Droom Dorna baas Ezpeleta verandert in nachtmerrie

Post by Muug »

#MalaysianGP - Carmelo Ezpeleta, de CEO van Dorna, had een prachtige droom omtrent de laatste MotoGP race van dit seizoen op het Ricardo Tormo circuit in Valencia. Deze droom is echter sinds afgelopen zondag compleet uit elkaar gespat en is veranderd in een nachtmerrie.
[racesport.nl | MotoGP | MotoGP | Dorna CEO Carmelo Ezpeleta]
Dorna CEO Carmelo Ezpeleta

De droom van Carmelo Ezpeleta voorzag in een ultieme beslissing voor wat betreft de titelstrijd. De beide kandidaten Valentino Rossi en Jorge Lorenzo die na een schitterend gevecht de titelstrijd beslissen in de laatste ronde in de laatste bocht. Het maakte Ezpeleta daarbij, naar verluidt, niet uit wie van de twee de strijd zou winnen.


Op het Sepang International Circuit is die droom echter uit elkaar gespat waarbij volgens Italiaanse media de Dorna CEO de schuld duidelijk legt bij het vuile spel van Marc Marquez en de ondoordachte reactie daarop van Valentino Rossi. Ezpeleta is, naar verluidt, vooral woedend op Marquez die in zijn ogen vanuit pure rancune de titelstrijd heeft verziekt.


De Spaanse MotoGP baas zou, volgens diezelfde Italiaanse media, Rossi erkennen als de grote leider van het MotoGP circus. Het op 36-jarige leeftijd winnen van zijn tiende wereldtitel zou een ongekende prestatie zijn in de geschiedenis van de sport.


Hoewel de vraag blijft hoe objectief dit alles gebracht wordt door de Italiaanse media is het wel duidelijk dat Ezpeleta onder grote druk staat. Hoewel de wedstrijdleiding Marquez conform het regelboek niet aan kon pakken was zijn handelwijze op het Sepang International Circuit verre van zuiver.


De Spanjaard provoceerde Rossi duidelijk waarna de Italiaan zich liet meeslepen in het spelletje met het inmiddels overbekende resultaat. Ezpeleta realiseert zich maar al te goed dat de 2015 titel als besmet de boeken in zal gaan, ongeacht de winnaar.

De nachtmerrie kan echter nog een stukje erger worden na de GP van Valencia. Ezpeleta weet dondersgoed hoeveel Valentino Rossi voor het huidige MotoGP circus betekent. Er zal zeker nagedacht zijn over het post Rossi tijdperk maar dat kan door de controverse zomaar een stuk sneller komen dan verwacht. De vraag zal zijn of Rossi de motivatie nog kan opbrengen vanuit de minachting die hij nu voelt. Aan de andere kant is de eerzucht van de Italiaan misschien nog wel zo groot dat hij nog ??n keer keihard wil terugslaan.


Overigens is Massimo Meregalli van mening dat de wedstrijdleiding steken heeft laten vallen. Volgens de Italiaanse media is de Movistar Yamaha Factory Racing Teamdirecteur op zaterdag na de trainingen bij de wedstrijdleiding geweest met het verzoek een gesprek te regelen tussen Rossi en Marquez. De wedstrijdleiding zag echter geen aanleiding voor een dergelijk gesprek. Meregalli is van mening dat de situatie door de wedstrijdleiding volledig is onderschat.


Inmiddels wordt de roep om een dergelijk gesprek steeds luider. Zowel Marquez als Rossi hebben aangegeven geen behoefte te hebben aan een dergelijk gesprek maar volgens Lin Jarvis moeten beiden beseffen dat in Valencia de sport moet prevaleren boven de persoonlijke vete.


Inmiddels hebben al diverse betrokkenen hun visie gegeven op de gebeurtenissen. Ook Andrea Dovisioso, Paolo Ciabatti (Ducati), Divide Brivio (Suzuki) en Angel Nieto hebben nog een duit in het zakje gedaan. De reacties waren eigenlijk eensluidend. Rossi is over de schreef gegaan in zijn reactie op de provocaties van Marquez waarbij de sport de grote verliezer is geworden. Sete Gibernau gaf in een brief aan teleurgesteld en verdrietig te zijn omdat een weekend vol emoties, passie en strijd is ge?indigd in een verbale oorlog die de sport in kampen heeft verdeeld.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

MotoGP: Droom Dorna baas Ezpeleta verandert in nachtmerrie

Post by Muug »

Best leuk om te zien dat inderdaad iedereen zonder uitzondering Marquez als de grote klootzak aanziet, en dat Rossi zich laten vangen heeft.

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

MotoGP: Droom Dorna baas Ezpeleta verandert in nachtmerrie

Post by pingu »

Rossi is nog steeds heel erg belangrijk voor de populariteit -- en dus de inkomsten -- van het hele MotoGP circus. Ezpeleta weet dat maar al te goed, en zal daarom niet snel iets 'tegen' Rossi ondernemen.

Rossi heeft zich inderdaad laten vangen, in een spelletje waarin hij nochtans als de grote meester aanzien wordt. Dit keer, bij deze brand, was het Rossi die met de lucifers in de hand betrapt werd, daar waar hij dat in het verleden steeds in iemand ander's schoenen heeft kunnen schuiven. De meningen van de andere rijders zijn trouwens lang niet zo eensgezind (http://www.cycleworld.com/2015/10/27/wh ... ntroversy/), al lijken er veel wel te gaan richting "Marquez was Rossi aan het 'ambeteren', en Rossi heeft zich domweg laten opjagen".

Maar eerlijk gezegd, ik ben het wel met Andrea Dovisiozo eens dat Rossi dit had kunnen verwachten van Marquez, na de "stunt" die hij tov Marquez uithaalde op de persconferentie donderdag. En na nog olie op het vuur te gieten achteraf... Rossi heeft gewoon geprobeerd om het spelletje te spelen wat hij altijd speelt: maak je tegenstander af in de pers als het op de baan niet meteen lukt. Alleen heeft hij zich dit keer van tegenstander vergist, en is het nogal hard in zijn eigen gezicht ontploft.

Als Rossi de titel niet pakt dit jaar (en die kans is heel erg groot), dan heeft hij dat alleen aan zichzelf te danken. Maar de meester-machiavellist van de MotoGP zal er wel voor zorgen dat dit niet op die manier de geschiedenisboeken ingaat.

Jammer voor wat voor de rest een van de beste en spannendste seizoenen sinds lang was.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

MotoGP: Droom Dorna baas Ezpeleta verandert in nachtmerrie

Post by F M »

Voor alle duidelijkheid, dit gaat toch maar over motorracen ?
I am confused. Oh no, maybe not!


User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

MotoGP: Droom Dorna baas Ezpeleta verandert in nachtmerrie

Post by Muug »

F M wrote:Voor alle duidelijkheid, dit gaat toch maar over motorracen ?
Neen, het gaat ??k over h??l veel geld, en over de reputatie van de sport, en over "fair sporten" in het algemeen, en nog enkele dingen.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

MotoGP: Droom Dorna baas Ezpeleta verandert in nachtmerrie

Post by Muug »

'k ben curieus

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

MotoGP: Droom Dorna baas Ezpeleta verandert in nachtmerrie

Post by laouen »

Net eindelijk die race kunnen bekijken. Ja man, klamme handjes hier.
Marquez heeft idd een gigantisch vuil spel gespeeld en Rossi heeft zich daar laten in vangen. Zoals de wedstrijd verliep, ging er eentje tegen de vlakte gaan hoor. Dat was enkel maar een logisch gevolg.

Dat Rossi zich in zijn tegenstander heeft vergist, dat betwijfel ik. Hij weet wat Marquez kan, en hoe hij rijdt. Hij had alleen misschien niet verwacht dat Marquez zo openlijk zou durven vuil spelen na Rossi z'n uitlatingen in de persconferentie waarin hij openlijk de verdachtmakingen op tafel gooide. Maar zelfs dat was eigenlijk te verwachten, Marquez kennende.

Jammer dat het zo moet eindigen, maar zoals het nu staat gaan er nog ne keer doden vallen met die 2 samen op de baan.

Het is te hopen dat ze er uit geraken, want het was eigenlijk zo ongeveer het meest spektaculaire en spannendste seizoen in jaren.
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

MotoGP: Droom Dorna baas Ezpeleta verandert in nachtmerrie

Post by Muug »

bwof
http://racesport.nl/MotoGP/MotoGPnieuws ... fault.aspx

Rossi mag/moet vanachter starten. :|

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

MotoGP: Droom Dorna baas Ezpeleta verandert in nachtmerrie

Post by Mario »

ik blijf erbij : ze hadden hem meteen beter direct een ride through gegeven
dan had hij nog enkele punten gesprokkeld

en nog beter ware natuurlijk geweest als hij kalm was gebleven

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

MotoGP: Droom Dorna baas Ezpeleta verandert in nachtmerrie

Post by Mario »

allez, 't zit erop
naar de race gekoekeloerd vanachter de lap top van het werk
denk dat het voor Rossi nagenoeg onmogelijk zou zijn geworden om Lorenzo van de titel te houden, ook als hij ergens van de 2de of 3de rij had mogen starten ; JL verkeerde in topvorm
dat hij naar de 4de plek zou kunnen oprukken was wellicht min of meer ingecalculeerd, maar toen waren de koplopers allang gaan vliegen natuurlijk
het had wel een prachtige prestatie geweest uiteraard als hij nog eens een titel had kunnen behalen (gezien over gans het jaar bedoel ik, niet enkel gisteren)

pfff, jammer van de gebeurtenissen in Maleisi? en benieuwd hoe de beide Yamaha-rijders volgend jaar met elkaar gaan omgaan
hopelijk verkeert Pedrosa volgend jaar ook nog eens in bloedvorm en kunnen Suzuki en Ducati (en in mindere mate Aprilia ?) ook meer dan eens 3de hond spelen

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

MotoGP: Droom Dorna baas Ezpeleta verandert in nachtmerrie

Post by bompa »

Een grotere klucht kan je je niet voorstellen, nu is het wel bewezen zeker wat Rossi beweerde
Heel den tijd heeft dat stuk verdriet 2de gehangen zonder ook maar een aanval te plaatsen
tot Dani Pedrosa kwam opzetten , en mm zou die er nog liever uitgereden hebben dan die eerste te laten worden of Pedrosa voor hem zou zijn, zielige gp ,
Maar gelukkig was er het veldrijden nog op tv en heb ik daar meer van gezien dan van die mgp
Ik kijk er in ieder geval niet meer naar,kan ik beter ergens naar een theatervoorstelling gaan kijken .

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

MotoGP: Droom Dorna baas Ezpeleta verandert in nachtmerrie

Post by Mario »

bompa wrote:Een grotere klucht kan je je niet voorstellen, nu is het wel bewezen zeker wat Rossi beweerde
Heel den tijd heeft dat stuk verdriet 2de gehangen zonder ook maar een aanval te plaatsen
tot Dani Pedrosa kwam opzetten , en mm zou die er nog liever uitgereden hebben dan die eerste te laten worden of Pedrosa voor hem zou zijn, zielige gp ,
ik zal wel na?ef zijn zeker, maar ik geloof dat niet
Rossi en zijn fans zullen de oorzaak wel buiten zichzelf gaan zoeken van het verlies

ik denk dat hij voor de GP van Maleisi? wist dat hij Lorenzo ? la r?guli?re niet zou kunnen kloppen in een rechtstreeks duel en dus is hij maar mind games beginnen spelen, wat hij nu nog steeds blijft doen blijkbaar
ik vond dat hij gisteren meteen na over de meet te zijn gereden bewonderenswaardig reageerde maar zijn verklaringen achteraf, tja, meer van hetzelfde zeker

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

MotoGP: Droom Dorna baas Ezpeleta verandert in nachtmerrie

Post by Muug »

bompa wrote:Een grotere klucht kan je je niet voorstellen, nu is het wel bewezen zeker wat Rossi beweerde
Heel den tijd heeft dat stuk verdriet 2de gehangen zonder ook maar een aanval te plaatsen
tot Dani Pedrosa kwam opzetten , en mm zou die er nog liever uitgereden hebben dan die eerste te laten worden of Pedrosa voor hem zou zijn, zielige gp ,
ik dele uw mening 100%. Meneerke Marquez blijft er rondenlang braaf achter hangen, doet nauwelijks de moeite om er voorbij te gaan, tot Pedrosa hem voorbij gaat, waarop Marquez zich weer meteen van zijn meest agressieve kant en asociale kant toont! 't had niet veel gescheeld of Marquez had zichzelf en Pedrosa eruit gekegeld ! Spijtig dat Pedrosa er zo laat bij kwam, het was leuker geweest indien hij tien ronden voor 't einde erbij was gekomen.
Ik geef Rossi gelijk, M is den body guard van L. Maar voor mij heeft Rossi z?lf schuld aan 't verlies van zijn kampioenschap, hij had zijne kop niet moeten verliezen in Sepang !

Koppel!
Posts: 9
Joined: 29 Jul 2014 18:29

MotoGP: Droom Dorna baas Ezpeleta verandert in nachtmerrie

Post by Koppel! »

Paul, ge hebt gelijk enerzijds, hij had in Maleisie zijn kalmte moeten bewaren. Anderzijds heeft Rossu voor mijn part daar ook niks misdaan, nekeer staren naar mekaar is nog altijd niet verboden en als die Spanjaard dan beslist om tegen u te rijden en er zelf bij gaat liggen, dan is dat zijn fout toch?
Anyway, had ik Rossi geweest, ik had Markske in Sepang doen stoppen, hem een flinke denigrerende klap voor z'n kop gegeven en verder m'n race gereden. Daarna had ik mezelf genomineerd voor "move of the year" :-D

Soit, 't was in Valencia dan weer duidelijk dat Markske duidelijk niet van Rossi moet hebben, vroeger z'n idool, dat geloof ik nooit. Als je iemand idoleert doe je zoiets niet. Stikjaloers ja, en er alles aan doen om Rossi niet nog een wereldtitel te gunnen.
Mocht ik nu Rossi zijn, ik kondigde m'n pensioen aan in de MotoGP en ging me amuseren in de WSBK.

My two cents...

Grtz, Philip!

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

MotoGP: Droom Dorna baas Ezpeleta verandert in nachtmerrie

Post by pingu »

Muug wrote:Maar voor mij heeft Rossi z?lf schuld aan 't verlies van zijn kampioenschap, hij had zijne kop niet moeten verliezen in Sepang !
Helemaal mee eens. Ook al moet ik van Lorenzo niet teveel hebben, Lorenzo is voor mij terecht kampioen geworden. Meer gewonnen races, meer poles, intrinsiek gewoon ook sneller,...

Rossi heeft het verlies van de titel aan zichzelf te danken. Er was geen enkele reden om Marquez publiek te kakken te zetten (op de persconferentie, en ook daarna nog tijdens de trainingen) op Sepang. Hij had beter moeten weten dan zo met vuur spelen. En het verbaast me nog steeds dat hij zich zo laten vangen heeft in het spelletje waar hij nogthans een meester in is. En dan zijn reactie(s) achteraf gisteren, t.o.v. Marquez (begrijpelijk), Pedrosa (huh?) en HRC. Komaan zeg. Rossi toont zich zo wel een heel erg slecht verliezer, en zakt voor mij toch een heel stuk in achting daardoor.

Dat Marquez gisteren geen enkel risico wilde nemen was wel duidelijk (en na het "debacle" van Sepang kan ik dat zelfs enigszins begrijpen). Hij zat heel de race wel dicht op Lorenzo, maar net niet dicht genoeg om een "safe" pass te kunnen maken. Tot een ronde of 4 van het einde dan. Het leek mij in elk geval duidelijk toen, dat Marquez zat te wachten op een gelegenheid om een pass te maken in de laatste of voorlaatste ronde (wat hij wel vaker heeft gedaan/geprobeerd dit seizoen -- Assen anyone?), en dat Lorenzo geen weerstand zou bieden: Marquez de overwinning, Lorenzo 2e en de titel.

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

MotoGP: Droom Dorna baas Ezpeleta verandert in nachtmerrie

Post by pingu »

Mario wrote: ik zal wel na?ef zijn zeker, maar ik geloof dat niet
Rossi en zijn fans zullen de oorzaak wel buiten zichzelf gaan zoeken van het verlies

ik denk dat hij voor de GP van Maleisi? wist dat hij Lorenzo ? la r?guli?re niet zou kunnen kloppen in een rechtstreeks duel en dus is hij maar mind games beginnen spelen, wat hij nu nog steeds blijft doen blijkbaar
ik vond dat hij gisteren meteen na over de meet te zijn gereden bewonderenswaardig reageerde maar zijn verklaringen achteraf, tja, meer van hetzelfde zeker
Yup. Als een racer (of om het even welke andere atleet) de oorzaak voor zijn/haar "falen" bij iemand anders dan zichzelf begint te leggen, is dat zelden een goed teken...

En laten we niet vergeten: Rossi klaagt over Marquez en (onbegrijpelijk) Pedrosa. Maar wat moeten we dan denken van vb. Petrucci? Of was het toeval dat die zich zo ongelooflijk "vergiste" n?t op het moment dat Rossi eraan kwam (en Petrucci was niet de enige)?

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

MotoGP: Droom Dorna baas Ezpeleta verandert in nachtmerrie

Post by laouen »

pingu wrote: Helemaal mee eens. Ook al moet ik van Lorenzo niet teveel hebben, Lorenzo is voor mij terecht kampioen geworden. Meer gewonnen races, meer poles, intrinsiek gewoon ook sneller,...
Lorenzo is misschien wel sneller, maar dan vooral als 'm van de pole af alleen z'n ding kan doen. Zet 'm halverwege in het pak en hij komt geen meter vooruit. In dat opzicht zijn Rossi, Pedrosa en Ianone gewoon veel betere racers.
pingu wrote: Dat Marquez gisteren geen enkel risico wilde nemen was wel duidelijk (en na het "debacle" van Sepang kan ik dat zelfs enigszins begrijpen). Hij zat heel de race wel dicht op Lorenzo, maar net niet dicht genoeg om een "safe" pass te kunnen maken.
Wanneer doet Marquez ooit een safe pass?!? Hersenloos z'n wiel ergens tussen steken en hopen dat het goed afloopt is een betere omschrijving.

Marquez is effenaf gevaarlijk. Z'n eerste seizoen was het nog jeugdig enthousiasme te noemen. Nu is het gewoon onverantwoord en gevaarlijk. Zoals die rijdt, vallen er ooit nog wel 'ns stevige brokken. Het is te hopen alleen bij hem zelf dan.

En ik denk niet dat hij Lorenzo 'beschermt'. Hij heeft de afgelopen wedstrijden gewoon een persoonlijke vendetta uitgevochten met Rossi en Lorenzo heeft daar begrijpelijkerwijs dankbaar gebruik van gemaakt.

Degene die mij dit seizoen het meest aangenaam verrast heeft is Pedrosa. Die heeft eindelijk (!) z'n spirit en snelheid terug! Ik hoop dat hij dat volgend seizoen kan verder zetten.
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

MotoGP: Droom Dorna baas Ezpeleta verandert in nachtmerrie

Post by pingu »

laouen wrote:
pingu wrote: Helemaal mee eens. Ook al moet ik van Lorenzo niet teveel hebben, Lorenzo is voor mij terecht kampioen geworden. Meer gewonnen races, meer poles, intrinsiek gewoon ook sneller,...
Lorenzo is misschien wel sneller, maar dan vooral als 'm van de pole af alleen z'n ding kan doen. Zet 'm halverwege in het pak en hij komt geen meter vooruit. In dat opzicht zijn Rossi, Pedrosa en Ianone gewoon veel betere racers.
Yup, klopt. Maar aan dat "betere racer" heb je natuurlijk niks als je tegenstander vanaf de pole vertrekt (of als eerste de eerste bocht ingaat), en dan rondjes draait aan een tempo wat niemand kan volgen :-) 't resultaat is niet direct spannend natuurlijk, maar efficient is het wel: van elke race die Lorenzo dit seizoen gewonnen heeft, heeft hij elke ronde geleid, vaak met een indrukwekkende voorsprong... Die kerel is gewoonweg een machine.
laouen wrote: En ik denk niet dat hij Lorenzo 'beschermt'. Hij heeft de afgelopen wedstrijden gewoon een persoonlijke vendetta uitgevochten met Rossi en Lorenzo heeft daar begrijpelijkerwijs dankbaar gebruik van gemaakt.
Yup. Dat Marquez met Rossi "een eitje te pellen" had, was in Sepang wel duidelijk. Ik geloof niet dat iemand daar aan twijfelt.
laouen wrote: Degene die mij dit seizoen het meest aangenaam verrast heeft is Pedrosa. Die heeft eindelijk (!) z'n spirit en snelheid terug! Ik hoop dat hij dat volgend seizoen kan verder zetten.
Pedrosa, en ook Iannone voor mij. Die laatste voelt zich duidelijk goed thuis op de Ducati, gelijk die z'n teamgenoot consistent heeft afgedroogd gedurende de tweede seizoenshelft. Amai.

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

MotoGP: Droom Dorna baas Ezpeleta verandert in nachtmerrie

Post by den Bullet »

Long read, maar de moeite waard!

(wel uw Frans vanonder 't stof halen :wink: )

Post Reply