Page 1 of 2

Re: 3daagse in Valencia

Posted: 29 Nov 2017 20:29
by Davy78
1500 euro voor 3 dagen :shock:

Ik zal in juni wel meegaan naar croix (in de veronderstelling dat ze dat opnieuw gaan doen) das wat goedkoper.

Re: 3daagse in Valencia

Posted: 29 Nov 2017 21:56
by Muug
Davy78 wrote: 29 Nov 2017 20:29 1500 euro voor 3 dagen :shock:
Grof geschat eh. Is incl vluchten en alle eten en drinken en naft en logement.

Gaat mega interessant zijn. Mijn laatste twee circuitdagen waren niet zo interessant. Beetje teveel ambulance-momenten, vlak voor onze sessie. Veel tijd verloren. Ook wel wat stress, ge wilt elke moment volop profiteren want de dag is rap voorbij.
Nu niet. Ge weet "ik heb drie dagen. DRIE dagen". Dus ge kunt perfect releks beginnen, het circuit rustig verkennen, gewenning opbouwen, motorfiets leren kennen, steeds beetje rapper gaan, oefenen op je zitpositie en rempunten. Ge weet ook: "als ik hier val moet ik hier nog een paar dagen met de vingers draaien". Dus waarom haasten? Zalig man.

Re: 3daagse in Valencia

Posted: 29 Nov 2017 23:51
by Stefke
Muug wrote: 29 Nov 2017 21:56 . Ge weet ook: "als ik hier val moet ik hier nog een paar dagen met de vingers draaien".
of in de plaaster liggen... :mrgreen:

Re: 3daagse in Valencia

Posted: 30 Nov 2017 11:49
by Muug
:mrgreen:

is "part of the game" :thumbsup:

Re: 3daagse in Valencia

Posted: 01 Apr 2018 11:53
by Muug
Dus: het verhaal. :thumbsup:

Omdat één circuitdag toch ook maar ferm stressen is (je moet er naar toe, je hebt maar één dag, bij rotweer is je dag sowieso om zeep, als de ambulance oprijdt is je sessie om zeep) en omdat ik eens in alle rust en alle gemak eens wou oefenen op hanging off, besloot ik van me in te schrijven op een driedaagse testsessie georganiseerd door Mototech. Die jongens doen dat wel meer, is ook wat nodig als je meedoet aan het WK Endurance.
Eigenlijk orgainseerden ze een zesdaagse: 2x3 dagen, eerst in Aragon, dan gevolgd door Valencia. Voor een jongen met wat normale congédagen en een gezinnetje was dat wel wat teveel van het goeie. Aragon bleek bovendien enkele blinde bochten te hebben én het is serieus snel. Dus Valencia werd het.
Mototech was verder vrij duidelijk : ze regelden het transport naar ginder (met hun eigen vrachtwagen) en de inschrijvingen maar verder moest je je plan maar trekken. Dus daarvoor werd er 300 € neergeteld. Voor dat bedrag werd de moto plus alle mogelijke bagage meegenomen. Dus helm, motorpak, reserverkledij, gereedschap... dat ging allemaal de vrachtwagen in. De inschrijving voor drie circuitdagen was +-500 euro. Dus in december was ik al 800 euro kwijt. De vlucht moest ik ook zelf regelen, en na enkele uren turen naar allerlei formules op goedkopevliegtuigtickets.be en connections.be viel het verdict: maandagochtend vertrekken vanuit Eindhoven en donderdagavond terugkeren. Zelfs met alle benzine erbij was dat véél goedkoper dan hier dichtbij naar Zaventem gaan.
De 17de werd dus de moto-met-bagage opgeladen en de 26ste stond deze jongen om half vier in de nacht op om naar Eindhoven te cruisen. Het was verdomme tijd geworden, want ik was al een hele week zenuwachtig, en de zondag was ik zelfs zodanig ziek en slap dat ik effectief overwoog om de boel te annuleren! Dat ik dat niet gedaan heb, is omdat ik nog liever drie dagen ziek in Valencia wou zijn, ipv hier thuis :mrgreen:
In de luchthaven te Valencia voerde een taxi me naar hotel La Carreta, gelegen aan de ingang van de straat die naar het circuit voert.
Image
Het was eigenlijk een motel, met een reeks kleine huisjes errond waarin wat propere grote kamers waren, met zelfs een eigen terrasje. Het hotel zelf lag vlak naast de afrit, niet meteen een fotogenieke plaats.
Vanaf het hotel was het nog twintig minuten wandelen naar het circuit. Daar stonden de deelnemers aan de komende driedaagse te wachten op de wachtparking, want er waren nog tests bezig van racewagens. Pas rond zes uur mochten alle vrachtwagens en mobilhomes de parking achter de pitlane oprijden.
Image
Er waren diverse megavrachtwagens aanwezig, allemaal tsjokvol motorfietsen en materiaal. Elk van die vrachtwagens behoorde toe aan één of ander raceteam. Het was meteen duidelijk dat niet niet zomaar een amauteuristisch circuitdagje op Mettet was ! :shock:
En toen ging onze eigen vrachtwagen open 8-)
Image
21 moto's, een bandenmachien, een resem reservekuipen en -onderdelen, tientallen reserveslicks in diverse hardheden, alle sporttassen en helmen en extra's van de eigenaars van al die moto's.... het duurde wel enkele uren eer alles uit de vrachtwagen was, en alles zijn weg naar de goeie box gevonden had. Mototech had drie boxen gehuurd om alle materiaal kwijt te kunnen ...
Image
Image
Image
Maar uiteindelijk was alles goed verdeeld.
Image
Image
Nadat alles op zijn plaats stond, was het tijd om de inschrijving af te ronden en om de moto technisch te laten keuren. ik kreeg als opmerkingen dat ik ook de pinkers moest afplakken met ducktape (check!) en mijn ketting moest kuisen en smeren want ze stond droog en roestig (check!). Verder kregen we ook een transponder zodat ze onze tijden konden registreren. Zo kon iedereen elkaar in de gaten houden en kon de organisatie de samenstelling van de groepen bijsturen.
De ochtend nadien - dinsdag - was de eerste circuitdag. Technische briefing om 8u30 betekende om 7u opstaan, ontbijten (heel lichtjes, want de maag zat toe van de zenuwen) en dan 20 minuten stappen naar het circuit... :whistling:
Ik zat gelukkig ingedeeld bij de traagsten. Rijden om 10u dus. Mijn doelen voor deze drie dagen waren heel eenvoudig:
1) niet vallen op de eerste dag en 2) oefenen op hanging off en 3) die kneesliders eindelijk eens ontmaagden.
Verder had ik de moto nog maar zo'n 500km bereden tijdens woonwerkverkeer, dus we moesten elkaar nog leren kennen. Het spreekt vanzelf dat de eerste sessie "rustig" werd verreden. Al na twee bochten bleek dat ik met de TRX een goeie keuze gemaakt had: de motorfiets was heel stabiel, voldoende licht ook, erg aangename zitpositie (nog min of meer menselijk en draaglijk voor de ledematen). Het motorblok was krachtig maar niet beresterk zodat ik geen schrik moest hebben om eens goed aan het gas te hangen. De R6-remklauwen en nieuwe remleidingen waren héél krachig zodat ik op dat vlak ook geen schroom moest hebben. De door Mototech gereviseerde vering was subliem in zijn onzichtbaarheid. De Bridgestone S21's waren exact zoals ik het gehoopt had: ultraveel grip en ultraneutraal in alle omstandigheden. Ook het circuit zelf bleek een zeer goeie keuze te zijn : heel veel uitloopstroken, het grind lag lekker ver weg, het asfaltlint was erg breed zodat de rappe je langs alle kanten voorbij konden zonder je in gevaar te brengen. Je kon dus met een gerust hart je eigen tempo rijden en fouten maken zonder in gevaar te komen.
Zelfs het weer was subliem, met zo'n 15°C in de schaduw terwijl het spaanse zonnetje eerder een gevoel van 20-25°C gaf. :thumbsup:
Na de eerste sessie waar ik gewoon rap rond reed was mijn tijd 2.20. Trager mocht het dus niet meer worden. :ugeek:
Na een uur wachten (4 groepen, elk 20 min.) mocht ik weer de baan op voor mijn 2de sessie. We lieten ons gaan zoveel we konden. Bezweet kwamen we binnen. 2.11 was de tijd nu.
De derde sessie was weer 4-5 seconden trager, omdat ik tot mijn verbazing was opgehouden door tragere rijders ! :w00t: Ik was dus niet de traagste ! :rayof: De tragere rijders bleken zonder uitzondering veel minder hard te remmen dan ik, dus ik ging ze vooral bij het ingaan van de bocht voorbij. En ik had in feite nog reserve over. Maar ik kon ze niet zomaar overal voorbij, omdat ze véél krachtiger konden wegacceleren dan ik, of omdat we plots zelf door drie of vier snelleren werden ingehaald.
In de loop van dinsdag bleek ik een paar keer in die 2.11 te komen. Ik wist dat het nog rapper kon, omdat mijn rechterbochten een ramp waren. Ik ging nauwelijks plat en slaagde er niet in om comfortabel naast de moto te hangen. Maar er was wel degelijk een evolutie: de antennekes van de voetsteunen begonnen links en rechts meer en meer tegen het asfalt te schuren, dus het werd duidelijk tijd dat die er af gingen! Maar dat kon wel nog wachten tot woensdag.
De rapsten daarentegen, die waren wel héél hard bezig om zo hard mogelijk te kunnen. Nogal wiedes ook, er waren hier een pak al dan niet semi pro-racers die deze dagen gebruikten om hun competitiemachine op punt te zetten voor het komende raceseizoen. Zij waren duidelijk de snelsten én de luidsten. Amai ! Die haalden tijden van 1.31.... ik was een klein minuutje trager dus.... :whistling: Enkele nationaliteiten die ik gezien heb? Denen, Noren, Hollanders, Duitsers, Engelsen, Spanjaarden, Belgen, Zwitsers.....
Woensdag (29°c !!!) was het meer van hetzelfde, waarbij ik bleef werken aan een vertrouwd hanging off-gevoel. Maar na de eerste sessie vlogen die antennekes aan de kant. Die zaten echt wel in de weg. En toen, op een gegeven moment, in een linkerbocht, voelde ik plots mijn linkerknie heel zachtjes het asfalt raken! YESS ! :pom: En toen was het hek van de dam eigenlijk: ronde na ronde ging die linkerknie meer en meer vanzelf tegen de grond. Op den duur zat die linkerknie heelder linkerbochten van begin tot eind over het asfalt te schuiven, terwijl ik übercomfortabel naast de moto hing. Zelfs rechts geraakte uiteindelijk af en toe de grond, dus dat ging ook beter. En jawel, de rapste ronde van de 2de sessie was een tijd van 2.08.7 !! Drie seconden rapper plots.
Ondertussen zaten de meestertechniekers druk naar hun computer te staren:
Image
Uuuuuuuuuren zaten ze met die grafiekskes bezig. Kwam de moto binnen dan werd die meteen op de pc aangesloten en uitgelezen. En dan maar grafiekskes bestuderen. ALLES weten ze van die moto, van elke centimeter van elke ronde: gasstand, remkracht, de situatie van de vering, de hellingshoek van de moto en nog duizend dingen meer. Die grafieken in combi met de opmerkingen van de rijders moeten helpen om de moto beter af te regelen.
Aja, af en toe ging er ook eens iets fout.
Dit is een mooie RC30:
Image
En dit is een lelijke RC30:
Image

Image
Dat komt er van als je het oliepeil controleert en vergeet om het dopje weer aan te draaien..... :|

Donderdag ben ik er nog in geslaagd om mijn snelste tijd met een half secondje te verscherpen, maar het bleef toch 2.8. Omdat mijn doelen bereikt waren en de focus weg was, begon ik foutjes te maken. Daarom heb ik donderdag maar twee sessies gereden. Het was genoeg geweest. Mits nog enkele extra dagen zou ik daar zeker nog diverse seconden afgekregen hebben. Het moet perfect mogelijk zijn om met de TRX onder de 2 minuten te duiken. Mijn bochtensnelheid was zeker niet hoog genoeg, er waren nog veel plaatsen waar de moto rapper en platter kon. Ik kon bovendien met wat oefening zeker nog meer afhangen, en dus de moto meer rechtop houden, want nu zat ik regelmatig met de knie tegen de grond terwijl de voetsteun ook al het asfalt raakte, en links ook de zijpikkel. Maar die gelegenheid zal wel nog eens komen.

Nog wat fotootjes van de TRX :
Image

Image

Image

Image

Zijn er foto's van mezelf plat in de bocht? Jazeker. Maar ik heb ze niet gekocht. Voor 50 euro kreeg je een cdrom met ongeveer 140 foto's op, maar slechts een vijftal vond ik de moeite waard. En 50 euro voor vijf foto's was me echt wel veel te duur.

Re: 3daagse in Valencia

Posted: 01 Apr 2018 11:57
by Muug
En waarom rij je dan in dingesnaam op circuit? Wat is daar de lol van, vragen sommigen zich af. Wel, dat is vrij "elementary, dear Watson". Om een betere rijder te worden natuurlijk. In deze veilige afgeschermde omgeving kan je je remmen beter leren kennen (waar anders kan je vanaf 200 km/u noodstops oefenen?), remmend leren insturen (er zijn nog steeds mensen die denken dat je in een bocht niet kunt remmen...), kijktechniek oefenen (dé belangrijkste reden waarom mijn rechterbochten zo "slecht" waren), kan leren omgaan met een heen en weer slingerend achterwiel (dat blokkeert omdat je één versnelling teveel had terug geschakeld) terwijl je remmend aan het insturen bent... Kortom het is eigenlijk een testlabo waarin je jezelf en de motor en de banden en de remmen beter leert kennen. :thumbsup: En dat kan het rijden op de openbare weg alleen maar ten goede komen ! :ricky:
En jawel ik had een regenoverall en regenhandschoenen mee om ook in de regen te kunnen rijden ! :whip:

Re: 3daagse in Valencia

Posted: 01 Apr 2018 12:08
by Muug
Had ik met een andere moto rapper gekund?

Jazeker, met een CBR600 bvb die meer grondspeling heeft, en 20-30 pk meer, zou ik zeker vrij gemakkelijk onder die 2 minuten gedoken zijn. De powerband van de TRX was optimaal tussen 6500 en 8000 toeren, dat is niet zo bijster veel. En er zijn maar 5 vitessen, waardoor je heel gemakkelijk uit die powerband valt. Bovendien was de acceleratie ook niet echt flitsend snel, een andere tandwielverhouding had daar wel in kunnen helpen. Ik zag dan ook regelmatig - toen ik vlak voor een bocht was ingehaald - dat mijn bochtensnelheid in de linkerbochten zeker niet erg traag was, maar bij het uitaccelereren schoten die anderen veel sneller weg, en ik veel trager :grin:
De rapsten hadden op het eind van het rechte stuk trouwens een topsnelheid van zo'n 299km/u, en ik 200 (=topsnelheid van de TRX). Dus ook daar "verloor" ik tijd.

Maar tegelijk is zo'n pkmonster geen garantie voor snelle rondetijden: je moet er immers mee kunnen omgaan. zo was ik steevast sneller dan een RC8, een R1, een CBR600RR, enkele Triumph's 675. Zelfs die Suzuki GSX-R 1000 is lang maar een 4-5 seconden rapper geweest dan ik, en die gast (een Pool met dikke nek) rijdt 1) met megaveel pk's en 2) op slicks (beetje heel zinloos in mijn ogen) :roll:
Image

Maar dat was allemaal niet belangrijk: ik wou oefenen op mijn zittechniek, en daarvoor had ik een brave moto vandoen. :thumbsup:

Re: 3daagse in Valencia

Posted: 01 Apr 2018 16:57
by OzzePaa
Dat is toch geweldig dat de jeugdige brave huisvader van tegenwoordig zich nog aan zo'n zogezegde foliekes wil/kan/mag wagen :rayof: :thumbsup:
Ongetwijfeld een dosis goegezindheid en positivisme om het volgende halfjaar helpen door te komen ;)
Soms stel ik me wel de vraag : als ge dan zo een beetje echt goed kunt rijden, kruipt er dan soms niet een duiveltje op je linkerschouder om dat, weliswaar niet altijd en overal, maar zo kwansuis-af-en-toe-als-de-gelegenheid-zich-voordoet, die kunde ook op de gewone weg wat meer te willen benutten ;) :?: :whip:

Re: 3daagse in Valencia

Posted: 01 Apr 2018 17:53
by Muug
OzzePaa wrote: 01 Apr 2018 16:57 kruipt er dan soms niet een duiveltje op je linkerschouder om dat, weliswaar niet altijd en overal, maar zo kwansuis-af-en-toe-als-de-gelegenheid-zich-voordoet, die kunde ook op de gewone weg wat meer te willen benutten ;) :?: :whip:
Wel, bij de mensen van 2fast4u - die jonger en gekker zijn en nog geloven in een goede afloop der dingen- zie ik wel dat er gasten zijn die zo "en stoemelings" nog ne keer een knieke aan de grond willen leggen, vlak binnen of vlak buiten een bebouwde kom. :whistling:
Zelf rij ik sowieso al heel mijn leven te snel. Vroeger véél te snel, nu minder te snel vanwege de te hoge boetes. Maar de laatste keren dat ik me nog voortbewoog gelijk een razende roeland dateren van toen ik de KTM 950 Adventure nog had en nog rijles gaf. En daar heeft mijn engelbewaarder mij tot twee keer keer toe gered van erger. Na de 2de keer - toen ik bijna snel en hard tegen de na een blinde bocht geparkeerde bestelwagen pletste, maar gelukkig niet dankzij nog steeds scherpe reflexen - besefte ik dat het trager moest. Dat zal ondertussen zo'n 8-9 jaar geleden zijn.
Tuurlijk, het feit dat ik hoogstens nog éne keer per jaar tot in de Ardennen geraak, zorgt er ook voor dat ik zeer zelden op zoek ga naar het onderste uit de kan. De wegen daar zijn trouwens ook niet meer wat ze waren. Daarvoor zijn de Vogezen of West-Duitsland nog steeds het beste. Vandaar ook dat ik vorig jaar voor de eerste keer met 2fast4u een lang WE heb meegereden, ginder die kanten. En in september ga ik dat opnieuw doen. 8-)

Re: 3daagse in Valencia

Posted: 01 Apr 2018 19:16
by Davy78
Tis precies plezant geweest :) Ik kan me wel inbeelden dat het wel voldoening moet geven om met die TRX sneller rond te gaan dan anderen met R1's etc ... Ik zie dat er van die stompgrips op uw TRX plakken. Doet dat nu echt veel?

Volgen er nog circuitdagen dit jaar?

Re: 3daagse in Valencia

Posted: 01 Apr 2018 21:10
by Muug
Wat er op kleeft is geen stompgrip maar iets van een ander merk. Het was een overschot die ik gratis van ene gekregen heb. Het zijn bovendien individuele tsjoepen, stompgrip is één vel met tsjoepen. Stompgrip biedt met zijn scherpe tsjoepen veel meer grip dan deze ronde tsjoepen. Ik heb moto's gezien met en zonder stompgrip. Er zijn rijders die erbij zweren en er zijn er die het niet nodig vinden. Ik zit toch in het eerste kamp. Let wel: die scherpe harde tsjoepen beschadigen uw lederen pak.

Re: 3daagse in Valencia

Posted: 01 Apr 2018 21:13
by Muug
Davy78 wrote: 01 Apr 2018 19:16 Volgen er nog circuitdagen dit jaar?
Voorlopig niet. Het jaar zit al serieus vol gepland. Sowieso zou het Croix of Folembray zijn, Mettet doe ik niet meer, twee slechte ervaringen is genoeg.