Vraag ivm aangifte moto

Eerlijke truken van de foor om ons eerlijk verdiend geld te behouden of terug te krijgen
Post Reply
Pum pui
Site Admin
Posts: 6
Joined: 20 Mar 2016 10:51

Vraag ivm aangifte moto

Post by Pum pui »

Goedemiddag , ik wil mijn motor verkopen om een andere te kopen . Maar ik heb mijn motor reeds 2 jaar afgeschreven ( normaal op 3 jaar ) . Dus ik heb vorig jaar nog een volledig jaar gereden en ik zou de motor nog een jaar kunnen afschrijven , mijn verzekering en wegentaks zijn nog lopende tem april . Maar volgens enkele personen mag ik die motor niet verkopen aan de cataloguswaarde of een prijs meer dan de cataloguswaarde en zeker niet nog een jaar afschrijven , wanneer ik hem dit jaar wil verkopen .

edit door moderator GoedAdmin ====> jij haalt een topic van acht maand van onder het stof om daarin je eigen post te plaatsen. Dat hoort niet. Daarom heb ik je je eigen topic gegeven.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Vraag ivm aangifte moto

Post by F M »

Andere motor kopen = nieuwe motor beginnen afschrijven. Verkoopwaarde van de oude moto heeft geen belang.
I am confused. Oh no, maybe not!

Pum pui
Site Admin
Posts: 6
Joined: 20 Mar 2016 10:51

Vraag ivm aangifte moto

Post by Pum pui »

Sorry , dacht dat mijn bericht kon aansluiten bij die andere topic , omdat het ongeveer over hetzelfde onderwerp handelde.Ben ook toevallig bij deze forum en de vorige topic uitgekomen bij het googlen .Heb me geregistreerd en dan verder gegaan op het topic.Excuses voor mijn arrogantie....zal het niet meer doen .

Pum pui
Site Admin
Posts: 6
Joined: 20 Mar 2016 10:51

Vraag ivm aangifte moto

Post by Pum pui »

F M wrote:Andere motor kopen = nieuwe motor beginnen afschrijven. Verkoopwaarde van de oude moto heeft geen belang.
Ben het vergeten te vermelden.Het zal wel nog niet voor dit jaar zijn dat ik een nieuwe motor ga kopen.Misschien kan het pas volgend jaar .Heb nu even geen geld , maar heb de centen nu nodig voor andere dingen.Heb wel altijd motors gehad , ben 52 jaar nu , maar het was de eerste keer dat ik een motor voor woon-werk verkeer heb afgeschreven .Volgens de persoon die mijn belastingbrief invuld , kan ik de motor niet verder afschrijven als ik hem dit jaar verkoop.Dus ik mag de motor voor het voorbije jaar niet meer inbrengen.Maar ik twijfel en daarom mijn vraag.Volgens die persoon moet ik zelfs een factuur van verkoop kunnen voorleggen aan de belastingen en zal ik daarop ook belast worden.Als dat zo is , dan zal ik de motor gewoon een jaartje op stal laten staan.

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Vraag ivm aangifte moto

Post by pingu »

Het jaar waarin je je motor verkoopt, mag je die inderdaad niet afschrijven. Wat de verkoop betreft: als particulier hoef je inderdaad geen verkoopsfactuur voor te leggen. De fiscus geeft je die verkoop 'cadeau' (je wordt er dus niet op belast). Ben je echter zelfstandige, dan heb je w?l een factuur nodig. Het verschil tussen restwaarde en verkoopprijs (indien positief :-)) wordt nl. gezien als meerwaarde, waarop je dan belast wordt.

Pum pui
Site Admin
Posts: 6
Joined: 20 Mar 2016 10:51

Vraag ivm aangifte moto

Post by Pum pui »

Ben particulier , dus zal niet belast worden .Ik weet nu genoeg ....hartelijk bedankt Pingu .
Wees allen voorzichtig als jullie met de motor op de baan zijn ! Vriendelijke groeten ...

hla
Posts: 3
Joined: 25 Aug 2015 00:32

Vraag ivm aangifte moto

Post by hla »

geloof niet te rap een boekhouder.
Die ZOUDEN het moeten weten maar zitten vastgeroest in zakenboekhouding en kennen de speciale voordelen voor de moto niet.
Die gaan dus tegen al hun princypes in en daar kunnen velen niet tegen.

De antwoorden zijn al gegeven, dus dat is opgelost.

En je reed met een 2?hands, niet?
Want anders kun je moeilijk over 2 of 3 jaar spreken voor afschrijving!

Pum pui
Site Admin
Posts: 6
Joined: 20 Mar 2016 10:51

Vraag ivm aangifte moto

Post by Pum pui »

Ja hla ...het is een tweedehands motor , bwjr. 2009 , gekocht in 2013 . Het is een Harley en denk dat ik nog een redelijke prijs kan vragen . Waarschijnlijk zal de motor snel verkocht zijn , omdat ik al een heel geinteresseerde kandidaat heb .

Post Reply