Oldschool... bestata nog?

Zolang er maar knopjes aan zitten
User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Oldschool... bestata nog?

Post by duibhce Kaelann »

Bijna altijd gps en kaart mee. De laatste tijd wordt die kaart weer steeds vaker gebruikt. Geeft toch een beter overzicht van waar je geweest bent een waar je naartoe gaat.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Oldschool... bestata nog?

Post by OzzePaa »

Als de kaart gedetailleerd genoeg is en er dus ook de klein wegskes opstaan, is dat tof om mee te hebben : eergisteren in de Vercors bv nog handig om te zien langs welke andere kanten ge ook weer de Grand Colombier kunt oprijden als er twee zijn afgesloten t.b.v exclusief gebruik ervan door de heren wielerterroristen :furious3: :bash: :rifle: ... Maar zoals vroeger mijne neus vanachterna rijden doe ik niet meer. Wel plezant en noggallis avontuurlijk, maar je mist dikwijls toch interessantere wegen in de buurt van dan degene waar je lukraak over dendert.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Oldschool... bestata nog?

Post by Blackbert »

Wat ook wel eens plezant is: ergens een km of 100 van thuis (of verder) de terugrit beginnen, maar nu niet via de snelweg zoals de heenrit.
Ook niks vragen aan de gps, gewoon op uw postduifgevoel. Interessant om te zien hoe ver je ernaast zit eer je echt van windrichting moet veranderen om er te geraken.
grease up your baby for a ball on the hill

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Oldschool... bestata nog?

Post by TRooPER »

Blackbert wrote: 21 Aug 2018 06:41 Wat ook wel eens plezant is: ergens een km of 100 van thuis (of verder) de terugrit beginnen, maar nu niet via de snelweg zoals de heenrit.
Ook niks vragen aan de gps, gewoon op uw postduifgevoel. Interessant om te zien hoe ver je ernaast zit eer je echt van windrichting moet veranderen om er te geraken.

of het kompas gebruiken op de gps, is een lichte variant op de postduif-orientatie tactiek
;)
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Oldschool... bestata nog?

Post by F M »

OzzePaa wrote: 20 Aug 2018 14:39 Maar zoals vroeger mijne neus vanachterna rijden doe ik niet meer. Wel plezant en noggallis avontuurlijk, maar je mist dikwijls toch interessantere wegen in de buurt van dan degene waar je lukraak over dendert.
Eigenlijk volg ik OzzePaa hier.

Mijn plezier in motorrijden is... motorrijden. Niet het zoeken naar de weg. Dat doe ik vooraf en ik zet die weg in de gps.

Ik herinner me bv de WC-rit van het Spook. Krijg je zo een onnozel vod papier met wat tekeningskes op, en dan zit je de ganse tijd te zoeken waar je naartoe moet.
"heeft niets met motorrijden te zien en maakt alles veel gevaarlijker want weer wat minder aandacht daar waar het moet... " (wie zei dat ook al weer ?)
I am confused. Oh no, maybe not!

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Oldschool... bestata nog?

Post by bompa »

Ik heb verleden jaar nog is een route in bolletje pijltje gereden van die ik nog liggen heb, maar heel veel plezier beleef je daar onderweg eigenlijk niet aan als de meters niet kloppen, dan moet je heel den tijd liggen rekenen om die rit toch maar te kunnen uitrijden , ik heb nu een gps en dat gebruik ik dan ook graag om een rit te rijden ,zelfs bij offroad , het is gemakkelijk en den avond voor je de rit gaat rijden zie je thuis al waar je gaat rijden :thumbsup: ,of gelijk vroeger een blad met allemaal dorpjes opgeschreven waar je zou passeren op de naftbak geplakt, nee geef mij mijn gps maar mee, veel plezanter en veiliger , een landkaart heb ik gewoonlijk wel bij.

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: Oldschool... bestata nog?

Post by Cotthem »

vroeger maakten mijn Rosse en ik vaak ambras met een kaart in den otto.......Ik zie "Sjolange" (de vrouwelijke gps-stem) als een soort van relatietherapeute...
"...the path is the destination"

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Oldschool... bestata nog?

Post by petervdc »

Cotthem wrote: 26 Feb 2020 13:28 vroeger maakten mijn Rosse en ik vaak ambras met een kaart in den otto.......Ik zie "Sjolange" (de vrouwelijke gps-stem) als een soort van relatietherapeute...
En nu, hoe doen jullie dat op de moto's ?

2 gpssen ? Intercom ?
Keep going

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: Oldschool... bestata nog?

Post by Cotthem »

Op de moto ben ik de baas :whistling: ...denk ik
"...the path is the destination"

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Oldschool... bestata nog?

Post by Muug »

F M wrote: 23 Aug 2018 09:05
OzzePaa wrote: 20 Aug 2018 14:39 Maar zoals vroeger mijne neus vanachterna rijden doe ik niet meer. Wel plezant en noggallis avontuurlijk, maar je mist dikwijls toch interessantere wegen in de buurt van dan degene waar je lukraak over dendert.
Mijn plezier in motorrijden is... motorrijden. Niet het zoeken naar de weg. Dat doe ik vooraf en ik zet die weg in de gps.
Wel, ik durf tegen mijn Tomtom wel eens te zeggen "Stuur mij naar punt A via een spannende route" en dan moet ik ook gewoon maar volgen zonder na te denken. Focus ligt dan ook op het rijden. Gelijk in Engeland vorig jaar, da was de max.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Oldschool... bestata nog?

Post by F M »

Dat is een sterk punt van de TomTom. Dat moet je met een Garmin niet proberen.

Maar het is niet echt old school natuurlijk. ;)
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Oldschool... bestata nog?

Post by Marsman »

F M wrote: 01 Mar 2020 14:37 Dat is een sterk punt van de TomTom. Dat moet je met een Garmin niet proberen.
er zijn wel meer dingen die je met een garmin niet moet proberen. Updaten bijvoorbeeld.
Als brave huisvader ga ik regelmatig eens naar de website van garmin kijken en als er een update is, dan wordt die heel braafkes uitgevoerd. Blijkt nu dat sinds de laatste update, de 590 een beetje de kluts (en misschien wel meer dan dat) kwijt is want als ik een route wil invoeren wordt deze ingeladen tot 80% en daarna valt de boel gewoon stil.
:furious3:

Garmin en ik: dat is nooit echte liefde geweest (behalve met de 2610) en zal het ook nooit worden.
:wall:

Of is dit eerder iets voor den bleittopic??
:lipsrsealed2:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Roadster
Posts: 17
Joined: 16 Sep 2019 07:37

Re: Oldschool... bestata nog?

Post by Roadster »

Marsman wrote: 01 Mar 2020 15:48
F M wrote: 01 Mar 2020 14:37 Dat is een sterk punt van de TomTom. Dat moet je met een Garmin niet proberen.
er zijn wel meer dingen die je met een garmin niet moet proberen. Updaten bijvoorbeeld.
Als brave huisvader ga ik regelmatig eens naar de website van garmin kijken en als er een update is, dan wordt die heel braafkes uitgevoerd. Blijkt nu dat sinds de laatste update, de 590 een beetje de kluts (en misschien wel meer dan dat) kwijt is want als ik een route wil invoeren wordt deze ingeladen tot 80% en daarna valt de boel gewoon stil.
:furious3:

Garmin en ik: dat is nooit echte liefde geweest (behalve met de 2610) en zal het ook nooit worden.
:wall:

Of is dit eerder iets voor den bleittopic??
:lipsrsealed2:
Ik blijf erbij dat er volgens mij iets fundamenteels mis is met uw uwe specifieke 590 want bij mij loopt dat allemaal goed. Ik heb de uwe al rare, onverklaarbare dingen zien doen die voor een keer niet aan het manneke achter de knoppen liggen maar echt wel aan uw Gertruud te wijten zijn...
Last edited by Roadster on 02 Mar 2020 14:17, edited 1 time in total.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Oldschool... bestata nog?

Post by F M »

Marsman wrote: 01 Mar 2020 15:48 Blijkt nu dat sinds de laatste update, de 590 een beetje de kluts (en misschien wel meer dan dat) kwijt is want als ik een route wil invoeren wordt deze ingeladen tot 80% en daarna valt de boel gewoon stil.
Ik heb het Nederlandse GPS-forum eens doorgenomen. maar ik vind daar nergens een gelijkaardige klacht.

Ik denk dus hetzelfde als Roadster, er scheelt misschien iets met je 590. Nu moet ik wel zeggen dat ik dat ook al dacht van je 550 indertijd. Dat is wel heel toevallig. :)

Heb je al eens een harde reset van je 590 uitgevoerd?

En nog een idee: is het altijd bij dezelfde route, of is het altijd, bij eender welke route ? En is het bij het omzetten van een spoor naar een route ?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Oldschool... bestata nog?

Post by Marsman »

F M wrote: 02 Mar 2020 13:51
Marsman wrote: 01 Mar 2020 15:48 Blijkt nu dat sinds de laatste update, de 590 een beetje de kluts (en misschien wel meer dan dat) kwijt is want als ik een route wil invoeren wordt deze ingeladen tot 80% en daarna valt de boel gewoon stil.
Ik heb het Nederlandse GPS-forum eens doorgenomen. maar ik vind daar nergens een gelijkaardige klacht.

Ik denk dus hetzelfde als Roadster, er scheelt misschien iets met je 590. Nu moet ik wel zeggen dat ik dat ook al dacht van je 550 indertijd. Dat is wel heel toevallig. :)

Heb je al eens een harde reset van je 590 uitgevoerd?

En nog een idee: is het altijd bij dezelfde route, of is het altijd, bij eender welke route ? En is het bij het omzetten van een spoor naar een route ?
harde reset werd enkele maanden geleden al eens uitgevoerd en dat heeft me bloed, zweet en tranen gekost om mijn gertrut daarna weer in de pas te laten lopen. :lipsrsealed2: De laatste stuiptrekking trouwens heb ik er toen na de IST 2.1 uitgehaald.

Het werd mij door enkele mensen hier op het forum (die er veel meer van weten dan ik) aangeleerd om van elke route die ik in basecamp maak een track te maken en die naar mijn gertrut te sturen. Daarna laat ik ze van de track een route maken en die is betrouwbaar genoeg om daarna te rijden.
Het omzetten van een track in een route lukt haar wel (zij het zeeeeeeeeer traag), maar als ik die route dan wil inladen om effectief te gaan bollen, loopt dat rotding vast op 80%. :furious3:

En dan is het wachten op Godot.



Maar zoals we inmiddels allemaal weten: die is nooit gekomen :roll:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Oldschool... bestata nog?

Post by F M »

Marsman wrote: 02 Mar 2020 14:55 Het omzetten van een track in een route lukt haar wel (zij het zeeeeeeeeer traag)
Voor een 590 zou je moeten rekenen op ongeveer een minuut per 100km route.
Marsman wrote: 02 Mar 2020 14:55 , maar als ik die route dan wil inladen om effectief te gaan bollen, loopt dat rotding vast op 80%. :furious3:
Ik dacht zelfs dat een al bestaande reis gewoon ineens ingeladen wordt, hoe dat dat dan kan stoppen op 80 % ??? Maar dat moet ik vanavond thuis eens proberen.

Maar dat betekent dat je geen enkele route meer kan laden? Dan is hij gewoon kapot, mijn gedacht :?:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Oldschool... bestata nog?

Post by Marsman »

F M wrote: 02 Mar 2020 16:07
Maar dat betekent dat je geen enkele route meer kan laden? Dan is hij gewoon kapot, mijn gedacht :?:
Halleluja: de trut heeft er weer zin in: ik krijg de route eindelijk ingeladen maar daar moet je wel zo'n kwartiertje tijd voor nemen. :whip:

Maar dan verschijnt een ander euvel: ALLE wegenkaarten, behalve die van België zijn verschwunden. 't Is te zeggen: ik krijg alleen nog autosnelwegen te zien. Met andere woorden: ik geraak tot aan de landsgrenzen en daarna..... le vide absolu :wall:


De hamer is stilaan aan 't lonken... :smash: :smash: :smash:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Oldschool... bestata nog?

Post by F M »

Dus is de laatste kaartupdate fout gelopen. Kijk eens bij 'instellingen', 'kaarten' welke kaarten aanwezig zijn?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Oldschool... bestata nog?

Post by Marsman »

Europe DEM (wat dat ook moge betekenen)
CN Europe NTU 2020.30 All North
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Oldschool... bestata nog?

Post by F M »

Je hebt enkel All North, geen All South. Dus heeft Garmin express bij de update maar de helft van de Europakaarten geinstalleerd. Ik denk dat All North eindigt bij Belgie. Frankrijk heb je niet meer. Routes die over Frankrijk gaan zullen dus problematisch zijn. Maar blijf je boven de Franse grens, zou het wel moeten lukken. Tenminste als het vinkje voor de All North kaart aan staat.
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply