Nieuwe gps nodig

Zolang er maar knopjes aan zitten
petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Nieuwe gps nodig

Post by petervdc »

Bon... mijn oùde zumo 550 is op zijn einde na euh 12 jaar

Welke dus, TT 550 of Garmin XT
Of nog een ander model ?

Idd, er zijn oeverloze puntenlijstjes en discussies, ook hier, maar nog "no idea"...

Kdoe geen offroad, occasioneel es gravel.
Gewoon Europa.
Toeristisch routes van a -> b is belangrijk

GPX (liefst moeiteloos) importeren ook

Dat is het ongeveer...
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Nieuwe gps nodig

Post by Muug »

Mijn twee centen na twee jaar ervaring met Tom Tom 550.
Grote voor:
- de kronkelroutes zijn 't beste dat er ooit is uitgevonden. Zelfs al per auto gebruikt op reis door Duitsland. Ge geeft gewoon een bestemming in een eind verder en ge zijt vertrokken, en als ge ergens anders afslaat is dat binnen de seconde herberekend. Echt top.
Grote tegen:
- da spel deugt niet om opgeladen routes/tracks/whatever te volgen. Al meermaals meegemaakt: ge steekt daar een track in (via uw browser en wifi, zalig!) en hij berekent daar zelf een route voor, en die ligt voor 97% gelijk, maar die andere 3% kan dus totaal verschillen. Ook bij het afsnijden van de route hebben we gemerkt dat hij dan zwaar op de sukkel gaat.
- da spel maakt altijd van élke track een route, en weigert om offroad te gaan.
- het gebeurt toch vrij regelmatig dat een veldweg als "weg" gecategoriseerd is, en dan stuurt da spel u dus plots door een smal oneffen baantje. Mét verbodsbord. Heel vreemd.

Conclusie: ge koopt u de Garmin om routes te volgen, en de TT om kronkelroutes te volgen.

Of, derde optie: ge koopt u een smartphone-houder en installeert daar osmand op, en dan zijt ge ook vertrokken, da spel navigeert zelfs tracks, met gesproken aanwijzingen, heel tof. :thumbsup:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Nieuwe gps nodig

Post by OzzePaa »

:stupid:
That summs it up :ugeek:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Nieuwe gps nodig

Post by petervdc »

Bon, jammer, gene 550 dus

En occasie oudere garmin's ? Euh 595 of zo
Keep going

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Nieuwe gps nodig

Post by petervdc »

Mss kom ik es bij de FM langs voor een uurtje uitleg voor ik er ene koop ? :ricky:

Kzie hier nog een ander topic over de XT...
Keep going

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Nieuwe gps nodig

Post by OzzePaa »

petervdc wrote: 08 Feb 2021 16:26 Mss kom ik es bij de FM langs voor een uurtje uitleg voor ik er ene koop ? :ricky:

Kzie hier nog een ander topic over de XT...
ALS :!: je kiest voor een Garmin, ga dan resoluut zonder enige bedenking voor de XT. Wat extra duiding en kneepjes-leering kan zeker geen kwaad. Maar je komt van een Zumo 550, dus de basis om vriendjes te worden met een Garmin heb je al hé ;) :grin:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Nieuwe gps nodig

Post by F M »

Hohoho. Het verschil in routebehandeling tussen een Zumo 550 en Zumo XT is toch wel zo groot dat het wat kan duren voor je dikke vriendjes wordt.😜
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Nieuwe gps nodig

Post by F M »

En daarbij, Peter laat toch duidelijk blijken dat hij niet offroad gaat. Ik zou de TT550 niet direct uitwuiven.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Nieuwe gps nodig

Post by Schussboelie »

Geen ervaring met de XT maar ik vind de Zumo XT wel eenflinke stap voruit tegenover de 590.
Het scherm, de bediening, de snelheid... Echt performant.
Ik gebruikte hem ook als carkit en om plaatjes te spelen tijdens mijn dagelijkse 80km-enkel-commute.

Dat gezegd zijnde, ik commute nog amper met de moto en doe er vooral nog offroad mee.
Ik zit al even te kwijlen op de Carpe Iter tablet.
Mits een goed bod zou ik wel bereid gevonden kunnen worden om van mijn minder dan een jaar oude Zumo XT afscheid te doen...
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Nieuwe gps nodig

Post by duibhce Kaelann »

Schussboelie wrote: 10 Feb 2021 15:59 Ik zit al even te kwijlen op de Carpe Iter tablet.
Carpe Iter is een heel mooi toestel. Maar heeft m.i. 2 belangrijke minpunten: prijs en verouderde versie van Android
je kan ook de optionele handle bar remote apart kopen en die werkt ook met een smartphone die OSMAnd gebruikt, maar ook daar is de prijs een heel stevige drempel.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Nieuwe gps nodig

Post by Schussboelie »

Dat zijn inderdaad twee heel valide bemerkingen die ik mezelf ook al had gemaakt.

De prijs is voor mij ietsje minder relevant aangezien ik al mijn motorprul op de zaak koop en de Zumo XT is ook niet echt goedkoop.
Ik vind ook dat je er veel voor terug krijgt, met name op het vlak van bouwkwaliteit en inzetbaarheid.
Dat enkel oudere Android versies ondersteund worden is zonde maar op zich niet echt en grote belemmering aangezien zo een toestel toch vooral gebruikt worden in het kader van de routes/tracks.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Nieuwe gps nodig

Post by petervdc »

Kun je met de kurviger app een route maken & op de XT zetten ?

Is meteen het belangrijkste minpunt weg...
Keep going

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Nieuwe gps nodig

Post by F M »

Je kan een gpx-file op de XT zetten. Dus van elke app die een gpx-file aflevert.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Nieuwe gps nodig

Post by OzzePaa »

petervdc wrote: 21 Feb 2021 12:21 Kun je met de kurviger app een route maken & op de XT zetten ?

Is meteen het belangrijkste minpunt weg...
Snap ik ook niet goed, Peter :? :dontknow: ... Wat is dan dat "belangrijkste minpunt" :?: :dontknow:
Zoals FM zegt : eendert welke routeplanner die een GPX kan genereren kan gebruikt worden om een lijntje op de GPS te krijgen.
Best maak je in de routeplanner wel altijd een track (of "spoor" zoals Garmin dat noemt) van je zelf-otworpen of gedownloade route en steek die in de GPX om naar de GPS over te zetten.
De XT (en veel andere Garmins, maar NIET ALTIJD een TomTom) of SmartFoon-Route-APP's maken er dan zelf wel een identieke route van die je afstanden tot afslag en gesproken aanwijzingen geeft.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Nieuwe gps nodig

Post by petervdc »

F M wrote: 21 Feb 2021 19:51 Je kan een gpx-file op de XT zetten. Dus van elke app die een gpx-file aflevert.
van mijn gsm naar de xt bedoel ik...

is dat via een kabel of bluetooth ?
Keep going

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Nieuwe gps nodig

Post by petervdc »

OzzePaa wrote: 21 Feb 2021 20:18 Snap ik ook niet goed, Peter :? :dontknow: ... Wat is dan dat "belangrijkste minpunt" :?:
Oh.
Ik bedoel die avontuurlijke "mooie" routes.
Daarin is de TT beter begrijp ik en de XT minder, dus als ik via de gsm kurviger app een route van sturen naar de xt is dat pijnpunt opgelost

ben ik nu duidelijker ?
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Nieuwe gps nodig

Post by Muug »

:thumbsup:

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Nieuwe gps nodig

Post by Schussboelie »

Als ik me niet vergis zal je de route als .gpx moeten opslaan en dan kan je die via de Garmin app versturen naar de XT.
Rechtstreeks vanuit Kurviger zal volgens mij niet lukken.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Nieuwe gps nodig

Post by F M »

Inderdaad, de Drive app van garmin verstuurt de gpx-file naar de Zumo XT.
I am confused. Oh no, maybe not!

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Nieuwe gps nodig

Post by petervdc »

owkeee, thx !
Keep going

Post Reply