Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Zolang er maar knopjes aan zitten
User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Post by F M »

Toen de SP's nog het topmodel waren, voor de Zumo's, kwam 't mijn gedacht veel minder voor dat een forumrit verschillende kanten opging bij verschillende deelnemers.
Dat was natuurlijk ook de tijd dat misschien 1 op 10 met een gps reed. Nu zal dat eerder 9 op 10 zijn. Image

Maar met Basecamp heb je een punt. Dat heeft veel meer mogelijkheden dan Mapsource, maar de leercurve is er ook veel groter.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Post by F M »

En ik durf te wedden dat als er ergens een weg gewijzigd is, dat je zelf spontaan je route herberekent zodat je op de weg blijft rijden.:
Ja, ter plekke. En niet thuis. Image
Ik ben in een discuteermode precies. Papieren kaarten vs. gps. Je hoort telkens weer dat als er een groep met gps'en rijdt, dat er dikwijls verschillende wegen gekozen worden. Wat maakt dat in se uit, in groep volg je toch de eerste. Met papieren kaatren ? Ook daar volg je de eerste. Tot die ergens zijn kaatr moet consulteren. Stoppen dus, kaart boven halen, 10 man komt er rond staan, en beginnen te discuteren over hoe het nu verder moet. Links, rechts, rechtdoor, of eerst terugrijden ?

Wat is nu het verschil ? Niks toch ? Maar als het over een gps gaat, dan wordt dit automatisch negatief aangehaald door de non believers. Terwijl het bij de papieren kaart als 'charmant' bestempeld wordt.

Wel; ik vind het veel charmanter om dat vooraf knus voor de PC te bedissen ipv in wind en regen op de hoek van de N694 en de N412631 of zoiets.

En mijn ultieme argument: mijn hobby is motorrijden, niet om de haverklap stoppen om de papieren kaart uit de koffer te halen. Image

Maar soit. Dat iedereen doet wat hij het leukste vindt. Image
I am confused. Oh no, maybe not!

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Post by petervdc »

Wat is nu het verschil ? Niks toch ? Maar als het over een gps gaat, dan wordt dit automatisch negatief aangehaald door de non believers. Terwijl het bij de papieren kaart als 'charmant' bestempeld wordt.
FM, ik geef je gewoonweg gelijk s? !
N
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Post by Muug »

Ik ben in een discuteermode precies. Papieren kaarten vs. gps. Je hoort telkens weer dat als er een groep met gps'en rijdt, dat er dikwijls verschillende wegen gekozen worden. Wat maakt dat in se uit, in groep volg je toch de eerste. Met papieren kaatren ? Ook daar volg je de eerste. Tot die ergens zijn kaatr moet consulteren. Stoppen dus, kaart boven halen, 10 man komt er rond staan, en beginnen te discuteren over hoe het nu verder moet. Links, rechts, rechtdoor, of eerst terugrijden ?

Wat is nu het verschil ? Niks toch ?[u:3n3uonat] Maar als het over een gps gaat, dan wordt dit automatisch negatief aangehaald[/u:3n3uonat] door de non believers. Terwijl het bij de papieren kaart als 'charmant' bestempeld wordt.
In eerste instantie zou ik u gelijk willen geven, maar toch is het moeilijk Image Ergens staan discussi?ren over een kaart waarop je niet kan inzoomen en waarbij je afhankelijk bent van de aanwezige plaatsnaamborden en je ter plekke herwerkte kruispunten moet evalueren, lijkt mij logisch. Ik kan dat vatten. Maar bij uw Garmin LifeTime GPS die altijd en steeds voorzien is van de allerlaatste kaarten en software blijf ik het onbegrijpelijk en dus onaanvaardbaar vinden dat die eens ter plekke mensen plots verschillende richtingen gaat uitsturen! Je verwacht dat niet van een toestel van 600+. Ik krijg het gewoon niet correct in mijn dikke kop. Het vloekt met mijn eenvoudig boerenverstand en met mijn gevoel voor logica. Daarom dat ik mijn 60CSX tegenwoordig simpelweg als "kaart" gebruik: ik zet er een track op en volg het lijntje. Groot voordeel tov een kaart : het is waterdicht, verlicht, je kan enorm inzoomen, het moet nooit herberekenen en het lijntje is ALTIJD JUIST ! Image

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Post by petervdc »

Daarom dat ik mijn 60CSX tegenwoordig simpelweg als "kaart" gebruik: ik zet er een track op en volg het lijntje. Groot voordeel tov een kaart : het is waterdicht, verlicht, je kan enorm inzoomen, het moet nooit herberekenen en het lijntje is ALTIJD JUIST ! Image
Aaaah, d?t is iets anders, een track.
Zet dat op een zumo, en dat gaat even goed h?, want g??n berekende route...
Toch ?
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Post by Muug »

inderdaad

maar da's ook maar een "workaround" van me. Omdat ik al dat gedoe beu was : African stuurt een route, ik zet die op mijn pc, die pc herberekent dat, dat verschilt van african zijn route (waarschijnlijk omdat zijn kaartmateriaal verschilt van het mijne), na veel chipoteren komt dat na herberekenen toch weer overeen met African zijn route, dan steek ik dat op mijn gps, die begint dat spontaan weer te herberekenen en komt iets anders uit dan de oorspronkelijke route van African !!!! Tja, zo blijfde bezig eh Image

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re: Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Post by Harald »

Mijne update is ondertussen al 42min aan t lopen terwijl ik in de zetel aan t uitzieken ben. Image
Michelin kaarten vind ik tof om routes te zoeken volgens de groen lijntjes.
Mapsource tekende ik die wegen aan elkaar.
GPS moest mij de weg aanduiden.
Routes van anderen, klopte vrij goed, als ik pijltje-bolletje moest rijden, had ik ongetwijfeld veel staan zoeken.
Elke manier van rijden heeft zijn charmes, zelfs achter de foremobiel. Image
Swat, soms rij ik gewoon mijn voorwiel achterna, GPS is meestal mee om flitsers aan te duiden en thuis te raken in geval van ...
S?g Muug, wanneer is uw route klaar om is gezellig gaan te rijden? Wij zeveren hier veel te veel ipv te toeren Image

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Post by petervdc »

S?g Muug, wanneer is uw route klaar om is gezellig gaan te rijden? Wij zeveren hier veel te veel ipv te toeren Image
Image Image
Keep going

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Post by bompa »

Ik vind het in ieder geval een mooie uitvinding Image ik zet onderweg herberekenen af, sluit het gps ook niet aan in mijnen helm,
rij ik is mis is dat niet erg het is toch maar voor mijn plezier dat ik rondrij, maar na een paar omwegentjes kom ik elke keer toch terug op de route.
Vroeger met de bolletje pijltjes ritten was het ook niet altijd gemakkelijk onderweg , toch zeker niet als de meters of kmters niet overeen kwamen met de dagteller van uwe moto , dan was het toch dikwijls zelf rekenen om ergens juist te kunnen afdraaien .
Ik vind een gps een mooie hulp onderweg neem nu allroad ritjes,laatst nog een mooie gereden samen met OzzePaa Image het zou niet makkelijk zijn om die te rijden zonder gps zo ergens tenvelde.
En je kan je er de avonden voordien al mee amuseren om de rit uit te stippelen op je pc

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Post by F M »

Maar bij uw Garmin LifeTime GPS die altijd en steeds voorzien is van de allerlaatste kaarten en software blijf ik het onbegrijpelijk en dus onaanvaardbaar vinden dat die eens ter plekke mensen plots verschillende richtingen gaat uitsturen!
Maar dat is het gevolg van het niet weten hoe zulk een gsp werkt, en het feit dus dat je geen moeite wil doen om het te begrijpen.

Hoe meer verschillende kaartversies er zijn, hoe gemakkelijker er verschillen zijn. Zoals ik al gesteld heb, als er kaartverschillen zijn, MOET een toestel herberekenen. Dat doet dat aan de hand van de instellingen van het toestel (kortste, snelste,...). Of je hebt dat herberekenen al op je PC gedaan, waar er nog veel meer instellingen zijn. Daardoor kunnen altijd verschillen ontstaan.

Ik heb er wel wat tijd ingestoken, en ik kan je verzekeren dat ik er wel voor kan zorgen dat mijn route gelijk blijft aan die van wie ik de route ontvangen heb.

Maar jij hebt voor jezelf al een methode gevonden om een route ongewijzigd te houden: het gebruik van een track. Met jouw oplossing wijzigt er gegarandeerd niets. Maar je krijgt wel geen gesproken aanwijzingen, want je track volgt helemaal geen kaart.

Och , het heeft eigenlijk geen zin om hierover verder te discuteren.
Of je koopt een simpel toestel, zoals een TomTom. Je hoeft nagenoeg niets in te stellen, maar je hebt geen garantie op identieke routes.
Of je koopt ??n va de Garmins, waarbij er meer mogelijkheden zijn, maar waar je moet weten wat je doet.
Of je koopt een TripY, want dat doet wel alles automatisch goed, volgens de adepten ervan.
Of je rijdt op papieren kaarten.

Maar vermits jij zonder moeite altijd een identieke route wil, ben je eigenlijk slecht af met een Garmin. En zeker met het type dat jij gekocht hebt. Want dat is een terreintoestel, en werkt voor op de weg zoals een TomTom.

De Zumo550 doet eigenlijk perfect wat je wil: een track omzetten in een route. Maar die was dan weer te duur...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Post by F M »

S?g Muug, wanneer is uw route klaar om is gezellig gaan te rijden? Wij zeveren hier veel te veel ipv te toeren Image
Image Image
Image Image
I am confused. Oh no, maybe not!

Nickel
Posts: 329
Joined: 28 Oct 2009 20:13

Re: Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Post by Nickel »

@ F M

Hoe dat gij dat volhoudt jong om te pogen om ze toch te overtuigen dat een zumo een werkbaar instrument is (als ge er mee wilt leren werken Image ) ? Chapeau Image . Pfff ik had het allang opgegeven Image
If loud pipes save lives, imagine what learning to ride would do :mrgreen: .

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Post by petervdc »

@ F M

Hoe dat gij dat volhoudt jong om te pogen om ze toch te overtuigen dat een zumo een werkbaar instrument is (als ge er mee wilt leren werken Image ) ? Chapeau Image . Pfff ik had het allang opgegeven Image
ja... muug is wa weerspannig vandaag Image
Keep going

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re: Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Post by Harald »

En ondertussen heb ik gevonden hoe het komt dat mijn kaart materiaal van GPS in Basecamp wel in detail te bezien is.
Image allez denkt dat toch.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Post by F M »

@ F M

Hoe dat gij dat volhoudt jong om te pogen om ze toch te overtuigen dat een zumo een werkbaar instrument is (als ge er mee wilt leren werken Image ) ? Chapeau Image . Pfff ik had het allang opgegeven Image
Och, ik weet ook dat dat spul fouten heeft. Dat het inderdaad niet poepsimpel is. En Garmin laat op verschillende vlakken steken vallen (bv de vernieuwing van de kaarten).

Maar als mensen bekritiseren wat volgens mij net wel logisch en correct is, dan komt bij mij de onweerstaanbare drang op om dat te weerleggen. Of toch een poging te doen. Image
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Post by F M »

En ondertussen heb ik gevonden hoe het komt dat mijn kaart materiaal van GPS in Basecamp wel in detail te bezien is.
Image allez denkt dat toch.
Vertel me eens iets nieuws. Image
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re: Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Post by Harald »

En ondertussen heb ik gevonden hoe het komt dat mijn kaart materiaal van GPS in Basecamp wel in detail te bezien is.
Image allez denkt dat toch.
Vertel me eens iets nieuws. Image
Telkens ge uw kaarten kunt updaten krijgt ge een nieuwe code.
Ik dacht dat dit automatisch ging.
Dus:
- GPS via Garminexpress laten updaten.
- Basecamp opstarten en GPS aansluiten
- Wachten tot de kaarten in basecamp zijn overgenomen, ondetussen op 'my.garmin.com' welke 25-caraters er nodig zijn om te ontgrendelen.
- In basecamp kaartregio toevoegen met de ontgrendel code.

Waarschijnlijk wist jij dat al of doe ik het verkeerd ...
'k zou is ne cursus 'werken met BaseCamp' moeten volgen, Mapsource is zo veel simpeler (vind ik) maar mijne windows vloekt telkens ik de het kaartmateriaal wil installeren ... Image

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Post by F M »

- In basecamp kaartregio toevoegen met de ontgrendel code.
Ben je zeker dat dit nodig was? Ik dacht dat het genoeg was om je gps-toestel aan te sluiten, en dat Basecamp dan de kaarten uit je toestel toont...

Maar zelf gebruik ik nog altijd Mapsource, dus ik spreek niet uit eigen ondervinding.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Post by duibhce Kaelann »

Ben je zeker dat dit nodig was? Ik dacht dat het genoeg was om je gps-toestel aan te sluiten, en dat Basecamp dan de kaarten uit je toestel toont...
Er zijn 2 manieren in Basecamp.
- ofwel hang je het GPS toestel eraan en dan kan je in basecamp kiezen om die kaarten te tonen
- ofwel installeer je de kaarten op de PC en geef je daar de unlockcode in en dan kan je de kaarten ook gebruiken zonder de GPS eraan te hangen.$

De 2de optie werkt overigens wat vlotter.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re: Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Post by Harald »

Er zijn 2 manieren in Basecamp.
- ofwel hang je het GPS toestel eraan en dan kan je in basecamp kiezen om die kaarten te tonen
Op deze manier zie ik enkel de hoofdwegen.
Dus voor mijn omgeving is dat de N10 Antwerpen-Aarschot, N26 Mechelen-Leuven, N21 Leuven Aarschot
Op de GPS heb ik wel alle lokale wegen
- ofwel installeer je de kaarten op de PC en geef je daar de unlockcode in en dan kan je de kaarten ook gebruiken zonder de GPS eraan te hangen.$
De 2de optie werkt overigens wat vlotter.
Daarop loopt mijne windows steeds vast met steeds dezelfde melding.
Ben al aan het googlen geweest een tijd geleden, maar ... nog niet exact gevonden hoe het opgelost raakt.

Maar,
Ik ga mij nog eens wagen om Mapsource terug te installeren op aanraden van de mensen van Garmin, en anders open ik wel een nieuw topic met mijn vraagskes als het echt niet moest lukken.
Trouwens deze topic is al een dag overtijd h?.
Image

Post Reply