Klapke doen op de moto

Zolang er maar knopjes aan zitten
Post Reply
Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Post by Koeno »

Momenteel heb ik op mijnen helm (en dieje van het vrouwke) zo'n scala communicatie ding zitten...
Nu moet ik eerlijk zeggen: niet content van...

Ik zit meer te roepen in mijn helm om dat ding te activeren, als dat ik kan praten met mijn madame...
Omdat er binnenkort enkele weekends/grotere ritjes/ misschien zelf motoreis aankomt wil ik mij de miserie wat besparen...
en kijken of er niks beters is...

Draadloos lijkt langzaamaan minder een vereiste te worden..
wat zou ik graag hebben:

- luide luidsprekers... (scala op zijn luidste, dan moet ik mij echt focussen).
- constante communicatie moet makkelijk op te zijn (bij scala lijkt dit meer gokwerk als iets anders).
- liever niet op aparte batterij, mag gerust op de motor aangesloten worden...

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Klapke doen op de moto

Post by duibhce Kaelann »

Ik heb hier nog ergens een Starcom Advance liggen die niet meer gebruikt wordt wegens vervangen door een Scala Rider. Van die laatste ben ik overigens wel redelijk tevreden, maar ik gebruik dan ook nooit voice activation.
Als je interesse hebt duik ik dat wel eens op. Ik denk dat de bijhorende headsetjes hier ook nog wel ergens rondslingeren. Ik gebruik dat niet meer dus mag weg voor een prijske Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Klapke doen op de moto

Post by zappa »

uw scala's terug opnieuw koppelen en uwen micro dichter plaatsen?
sig nature

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Klapke doen op de moto

Post by Koeno »

uw scala's terug opnieuw koppelen en uwen micro dichter plaatsen?
Micro zit bij momenten bijna in mijne mond...
Ik denk dat ik gewoon te dom ben om te snappen hoe ik met de knoppen moet werken ;)

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Klapke doen op de moto

Post by laouen »

uw scala's terug opnieuw koppelen en uwen micro dichter plaatsen?
Micro zit bij momenten bijna in mijne mond...
Ik denk dat ik gewoon te dom ben om te snappen hoe ik met de knoppen moet werken ;)
Zoals DuibhceK al aanhaalde, hebben wij hier ook scala's (G9) en ik ben daar toch wel tevreden van. Veel beter dan de starcom die we voordien hadden eigenlijk, vooral aan hoge snelheid. Nu, wij rijden allebei en dan is er wel een verschil. Als je allebei inplugt op't zelfde toestel gelijk bij Starcom is het wel anders.

Wel een paar tips/opmerkingen:

Aan die knopkes komen wij zelden. Gewoon aanzetten bij vertrek, communicatiekanaal open zetten en dat blijft ook doorgaans de hele dag/rit open staan. Tenzij er een heel lang stuk saaie autostrade volgt, dan gaat de muziek aan.
De geluidskwaliteit aan hoge snelheid op autostrade is trouwens fenomenaal. Veel beter vind ik zelf dan op de starcom. Daarbij moest je niet denken aan communicatie... teveel windruis en totaal onverstaanbaar...
Voice activation gebruiken wij dus nooit. In't begin hadden we dat op starcom maar ook daar werkte dat niet tegoei, dus daarbij hadden we zo'n push to talk knopke. Probleem daarbij was dat ?n koppeling ?n dat knopke bedienen onmogelijk was. Nu, als je samen op de motor zit, is dat alvast niet nodig.

Waar je bij de scala's wel heel goed op letten, is dat je luidsprekertjes exact, maar dan ook EXACT voor je oren zitten. Is dat niet, dan hoor je amper wat. Dus daar misschien 'ns naar kijken? Ikzelf rij altijd met oordopkes en zelfs dan staat het geluid niet op max.

Je microfoontje mag ook niet vochtig worden. Dan krijgt de andere een gigantisch distorted geluid of zelfs helemaal niks te horen. Vooral in de winter was dat bij mij nogal een probleem. Ik kwijl blijbaar teveel Image ik heb mijn microfoontje nu een beetje verplaatst en het probleem is opgelost.

Voor de scala is nu ook een app voor op de smartphone waarbij je makkelijk je instellingen kan checken/aanpassen. Misschien daar 'ns naar kijekn ook?

Succes met de zoektocht naar een ander systeem. Maar ik zou die scala toch niet meteen helemaal afschrijven...
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Klapke doen op de moto

Post by zappa »

oja, bij ons moet die van m'n man eerst aan, en dat pas mijne, en dan hebben we geen problemen. Als we anders om doen, dan kan 't zijn dat er geen verbinding is ?

En zoals Laouen zegt : nog maar eens testen,

in huis met de helm op Image
sig nature

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Klapke doen op de moto

Post by laouen »

[list:18umdaae][/list:u:18umdaae]
En zoals Laouen zegt : nog maar eens testen,

in huis met de helm op Image
Oh ja, dat zijn de meest hilarische momenten... samen met de helm op in de zetel en dan conversaties voeren in de zin van: hallo, hoort u mij? hallooooo?
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Klapke doen op de moto

Post by Koeno »

Ok even proberen op alle tisp al te antwoorden:
Wij hebben een Scala Team Rider, maar geen idee welke versie ofzo...

1-> Microfoon zit altijd plak voor mijn mond (ik zet helm op, en dan richt ik de micro op mijn mond).
2-> De luidsprekers plakken aan de binennkant (dus aan het 'isimo', en dus zit de vulling tussen mijn hoofd en de helm, dit leek mij het aangenaamste? of doen jullie dit anders? )
3-> Blijkbaar snap ik de knopkes niet goed, want ik kan enkel voice activation klaar krijgen... wat resulteert in Koeno die brult inzijn helm, en vrouwke die terugbrult... (tis natuurlijk ook een vorm van communicatie, al denkt de buitenwereld dat wij constant ambras maken)

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Klapke doen op de moto

Post by zappa »

Zoek op t net een gelijkende scala, dan weet je welk5 je hebt?

Dacht dat er op utube filmpjes staan over de werking ?
sig nature

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Klapke doen op de moto

Post by Davy78 »

Mijn madam is altijd vies als mijn gps haar onderbreekt :D

En ik moet zeggen, bij ons willen die scalas (Q2) ook soms gewoon niet werken, ongeacht de positie van de microfoon ...

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Klapke doen op de moto

Post by laouen »

2-> De luidsprekers plakken aan de binennkant (dus aan het 'isimo', en dus zit de vulling tussen mijn hoofd en de helm, dit leek mij het aangenaamste? of doen jullie dit anders? )
Dat verklaart veel... in mijn shoei is plek voorzien aan de oren voor van die luidsprekerkes. Die zitten dus tegen de isomo, maar er zit niks anders tussen van binnenvoering. En zelfs dan was het even passen en proberen voor ze echt perfect zaten.
Ik vermoed dat daar een deel van je probleem zit en dat gaat niet opgelost geraken met een ander intercom systeem....
3-> Blijkbaar snap ik de knopkes niet goed, want ik kan enkel voice activation klaar krijgen... wat resulteert in Koeno die brult inzijn helm, en vrouwke die terugbrult... (tis natuurlijk ook een vorm van communicatie, al denkt de buitenwereld dat wij constant ambras maken)
handleiding ne keer tegoei bekijken? Ik ken ook niet alle knopkes, eigenlijk maar 3 (aan-uit, kanaal met DuibhceK en het knopke om voice activated de muziek aan te zetten) maar da's wel genoeg Image Hoewel ik nog een alternatief moet zoeken voor dat laatste...
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Klapke doen op de moto

Post by zappa »

voila een filmke
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Klapke doen op de moto

Post by Muug »

SENA? Mij onbekend. Heb je meer info over model,prijs en verkoopspunten?

User avatar
toeternietoe
Posts: 233
Joined: 21 Jun 2011 17:35

Re: Klapke doen op de moto

Post by toeternietoe »

Sena is anders wel een bekend merk. Ik ben daar tevreden van. Koppelt zonder problemen met mijn bluetooth toestellen en de geluidskwaliteit is goed. De bediening via de grote dial knop is ook met handschoenen heel gemakkelijk. Met spreken heb ik geen ervaring. De ingebouwde FM-radio valt tegen, de ontvangst is niet echt super.

Ik heb die vorig jaar gekocht via internet bij Oliver King in Frankrijk. Dat was toen de goedkoopste.
To ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Klapke doen op de moto

Post by Muug »

http://www.sena.com

volledig gamma in B te koop bij http://www.starcom1.eu
Starcom, dat roept herinneringen aan vzw GoedMotorrijden op. Meer bepaald aan Kenwood-walkie talkies met militaire specs. Image

zwiep
Posts: 108
Joined: 24 Nov 2014 09:08

klapke doen op de moto

Post by zwiep »

ik heb jaren gereden met de Q2 pro, geluidskwaliteit van de muziek was niet echt denderend, daarna een jaartje of drie de srs kraag in mijn schubert c3 gehad, waar de bediening en geluidskwaliteit wel goed was, echter mijn madam en ikke leggen nooit de intercom aan, want als ge iet zegt valt hare muziek uit en gaat em niet terug aan, tis dan sukkelen om weer muziek te krijgen, stoppen prutsen aan de telefoon enz, sinds kort heb ik de neotech van shoei gekocht ter vervanging van de C3 die na drie jaar volledig afgeleefd is, met het systeem van scala die speciaal ontwikkeld is voor shoei, de sho-1 , werkt perfect moet ik zeggen, ook de stembesturing mits een beetje oefening.
waarschijnlijk koop ik nog zo een systeem bij voor mijn madam en werkt het dan wel goed.
aktieprijs bij cool blue toch nog een 100euro goedkoper dan bij rad, waar ik welliswaar de zelfde prijs heb kunnen krijgen :sweeet:
LOF AAN ALLE VROUWEN MET KLEINE BORSTEN

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

klapke doen op de moto

Post by petervdc »

Ik ben heel content van mijn sena 20s. Firmware upgradable ook. Enkel de fm radio is niet super, maja, voor de rest marcheert dat super.
Zou compatibel zijn met "andere" bluetooth systemen ook. In te stellen via een android of ifoon app.
430 voor 2 kost dat.
Keep going

Post Reply