DashCam voor Motorfietsen

Zolang er maar knopjes aan zitten
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

DashCam voor Motorfietsen

Post by Muug »

Bon

vandeweek weer een paar keer de file mogen trotseren om ergens een opleiding te gaan volgen. Weeral file file file. En in Bxl de gekste capriolen gedaan om geen uur te moeten staan aanschuiven. Eigenlijk feitelijk zou ik dat wel ne keer willen filmen azo, een half uurke "filerijden voor gevorderden". Maar dan heeft ne mens natuurlijk zoiets van doen met een sd-kaart erin en een lens ergens aan de voorkant, zodat ge die bewegende beeldekens kunt opslaan en bewerken en tonen en stoeffen en zo.

Iemand tips?

Tom Triple
Posts: 240
Joined: 05 Oct 2010 07:06

DashCam voor Motorfietsen

Post by Tom Triple »

Tja, was ik vanmorgen ook aan het denken. Je ziet wat in de file. Misschien is een helmcamera de betere optie, die registreert volgens mij nog meer... Zoals die buschauffeur met een bus kindjes die op zijn gemak aan het bellen was. Dat die kerel buiten zijn rijstrook stond had hij niet echt door. Maar ja, professionele chauffeurs zijn zo goed dat ze kunnen bellen en rijden en hebben dan ook geen handsfree set nodig... :schieten:

Soms is het inderdaad leuk, zo door de file rijden. Soms vraag ik me af hoe lang het nog gaat duren voordat ... :mottig:
Me gusta la moto, me gustas tu.

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

DashCam voor Motorfietsen

Post by TRooPER »

ik heb minder en minder goesting om de motor te gebruiken voor woon/werk of zelfs gewoon al op de weg.
en dat vooral om de redenen hierboven al aangekaart.
Enige dat nog interessant en leuk is, zijn DEGELIJKE motorritjes die ik mis, maar daar heb ik de laatste tijd ook GEEN tijd voor.

frustrerend eigelijk , 2 moto's hebben, en geen tijd om er mee te rijden...... kan ze misschien voor een sabbatjaar of 2 aan de kant zetten, en dan goesting krijgen in ??n KTM adv 800.....


aja , dashcam, met de motor zou ik toch ook een helmcam nemen, dan kunt ge nog es in uw spiegel filmen ook :-)
met mijn bestelwagen overweeg ik nu ook een dashcam. Maar dan vooral omdat ik zoek naar een achteruitrijcamera om niet tegen mijn remork of die muur of die "kinderen die wandelen achter een achteruitrijdende bestelwagen" te rijden. En met een beetje techniek is zo een achteruitrijcamere te combineren met een spiegel met dashcam. Die chinezen vinden alles uit.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

DashCam voor Motorfietsen

Post by F M »

Als je de camera wil gebruiken om dingen op te nemen die je wil aankaarten, dan is het 'probleem' dat je dikwijls pas op de opneemknop duwt nadat het gebeurde gebeurd is. Dan koop je beter zo iets zoals ik heb: die camera kan je instellen dat hij constant clips van een vaste duur opneemt, en wanneer je op de opneemknop duwt, dan bewaart hij de vorige clip, de huidige clip en de volgende clip. Kost wel tegen de 300 euro.

Is dat allemaal niet nodig dan heb je in de prijsklasse onder de 100 euro wat basic modellen. Vanaf 100 euro of iets meer vind je al camera's die in HD kunnen filmen.

Wat ik persoonlijk belangrijk vind: als je iets koopt, zorg dat je opnames gemakkelijk kan starten en stoppen. Dus ofwel een grote (schuif)knop die je niet kan missen, ofwel een afstandsbediening die je ergens gemakkelijk kwijt kan.

Als je een ganse dag wil kunnen opnames maken, moet je wel zorgen dat je ergens stroom kan halen. De meeste apparaten hebben een gebruiksduur van 2 ? 3 uur maximum.

Wil je iet of wat degelijke geluidskwaliteit, moet je een externe micro kunnen aansluiten.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

DashCam voor Motorfietsen

Post by zappa »

Tom Triple wrote:Tja, ... Zoals die buschauffeur met een bus kindjes die op zijn gemak aan het bellen was. Dat die kerel buiten zijn rijstrook stond had hij niet echt door. Maar ja, professionele chauffeurs zijn zo goed dat ze kunnen bellen en rijden en hebben dan ook geen handsfree set nodig... :schieten:

:twisted: :twisted: :twisted:

Als ik zo ??n tegenkom (zelfs al is het een collega ) met mijne bus, dan tik ik met mijn vinger tegen mijn hoofd, eventueel voorafgegaan van een harde lange druk op de claxon :twisted: :twisted: :twisted: Dat kan gewoon niet, je bent beroeps chauffeur en geen taxichauffeur die als vlooien tussen alles heen springen met te gsm aan het oor :duimneer:

Maar camerakes,....

met ne go pro kan je wel een en ander vast leggen, ook uw laatste seconde op aarde :shock: :| :confused:
https://www.youtube.com/watch?v=xq2xStb0R-ceen link naar filmpje want die filmpjes link werkt niet?

Op de bus hebben we camera's die super scherp registreren en na 70 uur worden de beelden overschreven, dus als er "iets" gebeurd is kan het nog terug opgevraagd worden.

En soms zou ge eens moeten zien, wat mijne camera ook allemaal moet vastleggen, niet meer normaal :confused: maar dat geheel terzijde, ik ben nu een dagje of 3 thuis. :grin:

Een helm camera, als een go pro, filmt nogal "breed" echt fijn (dicht vb nr plaat kunnen lezen) kan die toch niet? Beetje op internet kijken naar filmpjes en hoeveel te zien is?
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

DashCam voor Motorfietsen

Post by Muug »

awel ja, nen helmcamera bedoelde ik eigenlijk, maar dan voor de functionaliteit van een dashcam, dus om eerder de capriolen van het verkeer vast te leggen...

op 't werk is er ene die er ene heeft rechts op zijn helm, vrij discreet, met zo'n klassieke pillampvorm, dus wat langwerpig en rond. Dat moet zeker geen hele dag aanliggen, het ligt zeker niet in mijn bedoeling om daar uren en uren mee te filmen. Ik trek al een scheve smoel als ik een foto moet bewerken of die Mapsource moet opstarten, dus nog ne keer gaan prutsen aan 37 uur filmkes ga'k zeker niet doen. :mad:

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

DashCam voor Motorfietsen

Post by petervdc »

Muug wrote:op 't werk is er ene die er ene heeft rechts op zijn helm, vrij discreet, met zo'n klassieke pillampvorm, dus wat langwerpig en rond. Dat moet zeker geen hele dag aanliggen,
Rondrijden met een Gopro bovenaan de helm is iig opvallend heb ik gemerkt, een boel mensen kijken er toch van op.
Kheb deze week mijn lief es gefilmd toen ze ah rijden was, kwestie dat ze zelf es ziet hoe ze rijdt.
Maw, een Gopro is ni?t discreet bovenop de helm...

Bestaan er geen dashcams die continu opnemen, en enkel het laatste halfuur of zo bewaren ?
Of een app op de smartfoon ?
Keep going

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

DashCam voor Motorfietsen

Post by frederikw »


User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

DashCam voor Motorfietsen

Post by F M »

petervdc wrote:Bestaan er geen dashcams die continu opnemen, en enkel het laatste halfuur of zo bewaren ?
Lees eens wat ik schreef...
I am confused. Oh no, maybe not!

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

DashCam voor Motorfietsen

Post by petervdc »

F M wrote:
petervdc wrote:Bestaan er geen dashcams die continu opnemen, en enkel het laatste halfuur of zo bewaren ?
Lees eens wat ik schreef...
Ah ja, juist... en welk merk/model is dat ?
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

DashCam voor Motorfietsen

Post by Muug »

Hey FMmeke : inderdaad, dat model dat ge getoond hebt, welk is dat? En kunt ge ook eens een voorbeeld geven van zo'n goedkopere die HD kan? Geluid interesseert me niet. Hoge resolutie en goede lens is wel belangrijk.

En hoe krijgt ge dat op uw helm? Gaatje inboren en schroef indraaien? Tec7?

Waarom zou ik dat gebruiken? Om een ritje in de file te filmen of om de okkazionele foto te maken, zo draaide ik vorige woensdag de E40 op in Erme-Pere en er hing een enorme nevel over de weg en de bomen, en doorheen die nevel scheen een bloedmooie rode zon die gigantisch groot was, ?cht gigantisch groot. Ik wou eigenlijk stoppen op de pechtstrook om ne foto te maken, zo schoon was het. Dan zou het wel leuk zijn om gewoon "klik" te doen en 't ligt vast. :-)

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

DashCam voor Motorfietsen

Post by petervdc »

Hier eentje waar de batterij 120 min meegaat : EVO
Keep going

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

DashCam voor Motorfietsen

Post by zappa »

Muug wrote: Geluid interesseert me niet. Hoge resolutie en goede lens is wel belangrijk.

En hoe krijgt ge dat op uw helm? Gaatje inboren en schroef indraaien? Tec7?

Waarom zou ik dat gebruiken? Om een ritje in de file te filmen of om de okkazionele foto te maken, zo draaide ik vorige woensdag de E40 op in Erme-Pere en er hing een enorme nevel over de weg en de bomen, en doorheen die nevel scheen een bloedmooie rode zon die gigantisch groot was, ?cht gigantisch groot. Ik wou eigenlijk stoppen op de pechtstrook om ne foto te maken, zo schoon was het. Dan zou het wel leuk zijn om gewoon "klik" te doen en 't ligt vast. :-)
zo ook ongeveer mijn gedacht, maar dat schoon fotoke maken dat valt dik tegen :|

de gopro hero 3 hebben nu wel een afstandsbediening.

ik had zelfs al eens gekeken, naar ne gps ( montana ) die op je stuur staat en waar ge ne foto mee kan nemen.... maar ze zouden ne mens "pluimen" als ge een folieke wil en wat schoon herinneringen wil vast leggen voor later in 't oudvrouwhuis nog eens te bekijken :mrgreen:

Misschien een volgende gsm water en stof dicht, val bestendig en mee ne goede camera en op 't stuur monteren? ? ? ?

Mijne gopro "plakt" met een schelleke vast op mijne helm. Verder heb ik ook nog een "chestholder" zo iets om aan te doen, maar dat werkt alleen maar offroad, omdat ik dan recht sta, op Tuur kan dat niet, want dan ziede alleen mijn tanktas en of dashboard.
sig nature

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

DashCam voor Motorfietsen

Post by TRooPER »

zappa,
de kwaliteit van de montana gps foto's is schijnt ook niet echt om goei fotokes te nemen,
voor goeie foto's blijf ik bij een compactcamera's op de moto in een proper taske
Diene gsm laat ge ook best in uw beschermzakken zitten ipv op stuur.

al die multimulltimulti toestellen zijn nooit goed in alles,
dat is met alles wat multifunctioneel is (behalve mijzelf :mad: en mijn tool :motten: :-) )
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

DashCam voor Motorfietsen

Post by Muug »

Hier op 't werk heeft er ene de "Contour Roam". Ken je die, FM? Bestaat ondertussen al in versie twee en plus. Die Roam kan wel geen loops. Batterij kan drie uur mee. SD-kaart van 32GB is mogelijk, hoger misschien ook.

Welk model hebt gij, FM?

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

DashCam voor Motorfietsen

Post by F M »

Muug wrote:Hey FMmeke : inderdaad, dat model dat ge getoond hebt, welk is dat? En kunt ge ook eens een voorbeeld geven van zo'n goedkopere die HD kan? Geluid interesseert me niet. Hoge resolutie en goede lens is wel belangrijk.

En hoe krijgt ge dat op uw helm? Gaatje inboren en schroef indraaien? Tec7?
Ik heb een Drift Ghost. Die is bevestigd op mijn helm door een basisplaatje erop te plakken waar de Drift dan ingeklikt kan worden. Materiaal om de camera te bevestigen wordt meestal bij de camera geleverd.

Ik kocht mijn camera's on line bij V-NIX. Die zijn goedkoop en leveren snelle en goede service.
I am confused. Oh no, maybe not!

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

DashCam voor Motorfietsen

Post by TRooPER »

de contour roam is denk ik de opvolger van wat ik heb,
ik had de volgende versie van Vholdr , wat nadien verandert is in contour hd

bij mij nog met beperking van 2 of max 4 gb kaartjes,
en ik neem sowieso altijd 2de batterij mee, als de contour mee gaat op trip. Als ge een ganse dag rijdt, dan zet ge die niet altijd volledig OFF. staat dan veelal in standby tot wanneer je de REcord schuif nog eens opzet.

van beeldkwaliteit (al een jaar of 4/5 geleden aangekocht) was ik toen toch supercontent, vooral ook de overgangen van licht (open veld) naar donker (bos) ging vrij vlot.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

DashCam voor Motorfietsen

Post by TRooPER »

zet zo eentje op uw helm

:schieten: 3D3D3D3D
:w00t:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Post Reply