Een route of track beginnen halfweg op de Garmin

Zolang er maar knopjes aan zitten
Post Reply
petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Een route of track beginnen halfweg op de Garmin

Post by petervdc »

Hoe doe je dat eigenlijk ??

De route passeert dicht bij onze woonplaats, dus ik wil inpikken waar hij het dichtst passeert, de route helemaal rijden, en dan de route verlaten waar ik hem gestart heb.
Keep going

ChiChiWaWa
Posts: 201
Joined: 16 Jul 2015 11:45

Een route of track beginnen halfweg op de Garmin

Post by ChiChiWaWa »

Gewoon rijden naar het punt op de route waar ge wilt inpikken, en daar de route starten :silly:

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Een route of track beginnen halfweg op de Garmin

Post by petervdc »

ChiChiWaWa wrote:Gewoon rijden naar het punt op de route waar ge wilt inpikken, en daar de route starten :silly:
Ja akkoord, maar hoe dat precies ??
Ik kies waarheen, route, route kiezen, preview, en dan zoom/zoek ik het dichtste punt, en dan... ?

Tis een zumo 550 btw.
Keep going

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Een route of track beginnen halfweg op de Garmin

Post by petervdc »

Mister gps verheldert wel iets
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een route of track beginnen halfweg op de Garmin

Post by Muug »

petervdc wrote:Mister gps verheldert wel iets
mister gps.... de man die 10.000 woorden nodig heeft om iets uit te leggen.... ik heb ne keer ne video van hem bekeken en ik was na een paar minuten doodvermoeid van die stortvloed aan woorden, terwijl de feitelijke belangrijke gegevens toch binnen een halve minuut besproken konden worden ...

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Een route of track beginnen halfweg op de Garmin

Post by petervdc »

Muug wrote:
petervdc wrote:Mister gps verheldert wel iets
mister gps.... de man die 10.000 woorden nodig heeft om iets uit te leggen.... ik heb ne keer ne video van hem bekeken en ik was na een paar minuten doodvermoeid van die stortvloed aan woorden, terwijl de feitelijke belangrijke gegevens toch binnen een halve minuut besproken konden worden ...
Bekijk deze video dan es ;-)
Ik vind het goed uitgelegd hoor, ?n goed voorgetoond.

En idd, hij legt ergens ctrl-c en ctrl-v uit, maar da's niet voor iedereen duidelijk hoor, dat weet jij ook wel.
Tis te zien wat je voorkennnis is, toch ?
Keep going

ChiChiWaWa
Posts: 201
Joined: 16 Jul 2015 11:45

Een route of track beginnen halfweg op de Garmin

Post by ChiChiWaWa »

Voor mensen die eigenlijk al weten hoe zo'n ding werkt is het inderdaad te uitgebreid uitgelegd
Voor anderen is het dan weer goed dat ze bij het handje worden genomen door precies te zeggen wat ze moeten doen.
Maar als je zo ziet bij mensen hoe vaak het fout gaat met zo'n GPS (en dan heb ik het niet over de ene GPS die de hoofdbaan volgt en de andere GPS die via een klein straatje een stukje afsnijdt, maar over routes die half of dubbel zo lang blijken als intended) dan zijn er genoeg die beter eens wat van zijn videos zouden bekijken.

Met de Zumo 550 was het altijd wat moeilijker om een punt op te kaart te prikken om op een route in te pikken inderdaad, want je kon als ik me goed herinner niet bij de preview van een route gewoon een punt aanduiden en zeggen 'Ga naar daar'.
Dus je moet idd eerst de route activeren, dan op de kaart je startpunt uitzoeken en een route naar dat punt te laten berekenen. Eens daar kan je terug de oorspronkelijke route starten.

Wel onthouden waar je gestart bent (en dus terug moet stoppen) of je blijft in cirkeltjes rijden :P

Als je er de tijd voor hebt om het voor te bereiden, dan neem je de route even in Basecamp, je maakt er een spoor van. Knip vervolgens het deel van het spoor dat voor je gewenste startpunt ligt en plak dat er achteraan terug bij. Spoor in je GPS en laat het ding maar rekenen :denk:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Een route of track beginnen halfweg op de Garmin

Post by Muug »

chi,
ik ben zo ene die niks kent van gpssen, maar toch vind ik die man zijn uitleg meestal erg langdradig. :ohmy:

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

Een route of track beginnen halfweg op de Garmin

Post by diskeletlietje »

petervdc wrote:Hoe doe je dat eigenlijk ??

De route passeert dicht bij onze woonplaats, dus ik wil inpikken waar hij het dichtst passeert, de route helemaal rijden, en dan de route verlaten waar ik hem gestart heb.
ge steekt uw gps aan
je kiest uw route
dan vraagt de 550 wilt je naar het begin van de route navigeren
dan zeg je neen
zoom je wat uit en je rijd dan gewoon naar het lijntje

:dontknow: :dontknow: :dontknow:

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Een route of track beginnen halfweg op de Garmin

Post by Tom Thumper »

diskeletlietje wrote:
petervdc wrote:Hoe doe je dat eigenlijk ??

De route passeert dicht bij onze woonplaats, dus ik wil inpikken waar hij het dichtst passeert, de route helemaal rijden, en dan de route verlaten waar ik hem gestart heb.
ge steekt uw gps aan
je kiest uw route
dan vraagt de 550 wilt je naar het begin van de route navigeren
dan zeg je neen
zoom je wat uit en je rijd dan gewoon naar het lijntje

:dontknow: :dontknow: :dontknow:
Jomor, hoe weet je dan welk stukske lijntje het dichtst bij jou is en hoe rij je er naar toe? En hoe weet je als je op het lijntje zit? Volgens de gps is dat meestal blauw maar ik ben nog nooit een blauwe weg tegen gekomen? :dontknow: :dontknow: :dontknow:
Me gusta la moto, me gustas tu.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Een route of track beginnen halfweg op de Garmin

Post by bompa »

petervdc wrote:Hoe doe je dat eigenlijk ??

De route passeert dicht bij onze woonplaats, dus ik wil inpikken waar hij het dichtst passeert, de route helemaal rijden, en dan de route verlaten waar ik hem gestart heb.
Zo rij ik gewoonlijk al de routes als ik alleen rij ( tracks ook met de fiets ) :grin: ik maak een ritje naar de dichts gelegen plaats in de route van bij mij thuis ,en laad die rit ook in mijn Zumo , die rit laat ik gewoonlijk een stuk over de te rijden route gaan ,als dat ritje bijna ten einde is weet ik dat ik in de juiste richting van de route aan het rijden ben ,zet die route dan op en rij ik die gewoon uit tot ik terug op die plaats aankom . Allee als het een rondrit is toch :grin:


Ik heb herberekenen altijd afstaan als ik een route rij . Ik zet dat alleen op als ik van A naar B rij

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

Een route of track beginnen halfweg op de Garmin

Post by TimS »

Bij de Zumo 350 krijg je bij de selectie van de route de keuze naar welk waypoint je wil rijden. Stel dat je simpel er maar twee hebt (start en einde), kan je het einde kiezen. Dan brengt die je zo snel mogelijk naar de route om vervolgens verder naar het eindpunt te rijden.

Geen idee of het op de 550 ook zo is; misschien eens proberen met een zeer kleine testroute dicht bij je thuis?
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Een route of track beginnen halfweg op de Garmin

Post by petervdc »

TimS wrote:Bij de Zumo 350 krijg je bij de selectie van de route de keuze naar welk waypoint je wil rijden. Stel dat je simpel er maar twee hebt (start en einde), kan je het einde kiezen. Dan brengt die je zo snel mogelijk naar de route om vervolgens verder naar het eindpunt te rijden.

Geen idee of het op de 550 ook zo is; misschien eens proberen met een zeer kleine testroute dicht bij je thuis?
Nope, niet bij de 550.
Meestal krijg je de vraag "naar beginpunt navigeren ?" maar soms ook niet, geen idee waarom niet/wel.
Keep going

Drummer
Posts: 673
Joined: 23 Oct 2009 17:11
Location: IN HET BOS

Een route of track beginnen halfweg op de Garmin

Post by Drummer »

:cool: :cool: :cool:



Bij de 550 kan je ook je Tracklog aanzetten, dan zie je meteen of je daar al bent geweest. Maw, dat je terug bent waar je vertrokken bent ;-)

Ik pik ook regelmatig in op een route waarvan het beginpunt te ver ligt. Rij de route tot op het eindpunt (bij een rondrit) en start dan de route gewoon terug op tot ik m'n blauwe lijntje van de tracklog terug zie verschijnen op de paarse lijn.


grtz Drummer

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Een route of track beginnen halfweg op de Garmin

Post by F M »

Omwille van deze vraag, die Garmin duizenden keren te horen kreeg, hebben ze een 'oplossing' bedacht bij de 350/390/590 die alles nog veel moeilijker maakt. :roll:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re:Een route of track beginnen halfweg op de Garmin

Post by Harald »

Basecamp!
5-10 min werk en t is gefikst.
Of uwe neus de goei richting in duwen en genieten van t rijden .

;-)

ChiChiWaWa
Posts: 201
Joined: 16 Jul 2015 11:45

Een route of track beginnen halfweg op de Garmin

Post by ChiChiWaWa »

F M wrote:Omwille van deze vraag, die Garmin duizenden keren te horen kreeg, hebben ze een 'oplossing' bedacht bij de 350/390/590 die alles nog veel moeilijker maakt. :roll:
En dat is :war:

TimS wrote:Bij de Zumo 350 krijg je bij de selectie van de route de keuze naar welk waypoint je wil rijden. Stel dat je simpel er maar twee hebt (start en einde), kan je het einde kiezen. Dan brengt die je zo snel mogelijk naar de route om vervolgens verder naar het eindpunt te rijden.
'zo snel mogelijk' is dan wel relatief. mrGPS demonstreert in ??n van z'n filmpjes dat het gekozen punt waar de Garmin op de route gaat inpikken niet altijd het meest logsiche punt is.

Als je het op voorhand kan doen lijkt de makkelijkste oplossing me om het spoor aan te passen in basecamp en de Zumo hiervan een route te laten berekenen. En anders gewoon op de kaart op 't zicht een punt selecteren en daarheen rijden om dan de route te starten.

En ja, altijd bij het volgen van een uitgestippelde route, herberekenen uitzetten.
Viel me trouwens op dat de nieuwe GPS niet gaat herberekenen als je tegen de route in rijdt, iets wat de 550 bij mij altijd deed, zelfs al stond herberekenen af :wav:

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

Een route of track beginnen halfweg op de Garmin

Post by TimS »

Ik kan zelf ook niet vergelijken met een 550, maar ik vind dat de 350 niet moeilijk te noemen is. Ze hebben idd wel twee soorten waypoints; waarvan ik begrepen heb dat dit nieuw is tov een 550 of 660. Maar eens je dat doorhebt, is dat in Basecamp vrij eenvoudig op te lossen (of eigenlijk gewoon rekening mee te houden).

Dat de "snelste" route naar de route misschien niet altijd de meest logische is, tot daar aan toe. Zoiets berekenen is immers minder eenduidig dan de snelste route te berekenen tussen twee punten (je eindpunt is immers variabel).

Ik heb dat trouwens met de GPS in mijn wagen ook altijd: in regio's/buurten die ik ken, vind ik dat hij niet de snelste of meest logische route neemt.

Bottom line: zolang dat "niet logisch" zijn geen dramatische vormen aanneemt, is het voor mij al goed.
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

Post Reply