Slimme telefoon vs gps?

Zolang er maar knopjes aan zitten
pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by pingu »

TuttoTerreno wrote: 16 Sep 2020 11:16 En wat gebeurt er met de route/navigatie als je moet afwijken van de route?
Dan zal OsmAnd je proberen terugsturen naar het dichtstbijzijnde punt op de track. Eerst wil die je terugsturen naar het punt waarop je de route verlaten hebt. Maar na een tijdje wordt de navigatie aangepast zodat je 'wat verder' terug op de route komt. Werkt in de praktijk eigenlijk best goed :thumbsup:

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by pingu »

F M wrote: 16 Sep 2020 09:29
duibhce Kaelann wrote: 16 Sep 2020 08:29

ja, OSMAnd kijkt bij het inladen van de track zelfs niet naar de kaart die je gebruikt. de route kan dus zelfs naast de wegen op je kaart liggen of op plaatsen waar er volgens je kaart zelfs helemaal geen wegen zijn. Het nadeel van deze aanpak is de praatgrage dame.
Met andere woorden, het is op basis van bochten in de track dat er een aanwijzing komt ?
En is die aanwijzing enkel gesproken, of is er ook een aanduiding op het scherm?

Mij lijkt dat nogal een knullige oplossing. :dontknow:
Ja dat is op basis van 'bochten' in de track. Aanwijzingen zijn gesproken (tenzij je dat uitzet) en op het scherm (tenzij ge dat uitzet).

OsmAnd 3.8 (huidige versie is 3.7
nogwat) zou hier een oplossing voor hebben: een route berekenen die de track volgt, maar dan op basis van het kaartmateriaal van OsmAnd zelf. Een beetje zoals de Zumos dus, als ik 't allemaal goed begrijp. Is al beschikbaar in de testversies blijkbaar.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

pingu wrote: 16 Sep 2020 12:15
TuttoTerreno wrote: 16 Sep 2020 11:16 En wat gebeurt er met de route/navigatie als je moet afwijken van de route?
Dan zal OsmAnd je proberen terugsturen naar het dichtstbijzijnde punt op de track. Eerst wil die je terugsturen naar het punt waarop je de route verlaten hebt. Maar na een tijdje wordt de navigatie aangepast zodat je 'wat verder' terug op de route komt. Werkt in de praktijk eigenlijk best goed :thumbsup:
Dat is inderdaad een zeer positieve feature. Iets waar Garmin met zijn XT ook een poging toe doet, maar in de praktijk nog veel steken laat vallen.

Tenzij Osmand bij een rondrit ook spontaan de terugweg kiest als je bij een rondrit van de weg geraakt bent ?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by TuttoTerreno »

het is voor mij in alle geval belangrijk dat hij teruggaat naar de track/route zoals origineel gepland

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by TuttoTerreno »

Hoe werkt het inladen van tracks bij de XT? Hoe krijg ik een track vd smartfoon erop?


En als dat gelukt is, converteert de XT die track dan meteen tot route ?

Of kan ik ook gewoon de track zien ende volgen (zonder verdere routing instructies).


Reden van mijn vragen: bij de Italian challenge moet men zo precies mogelijk de gpx tracks volgen.
OsmAnd kan dat blijkbaar heel goe.

Maar eventueel als backup of ter lering ende vermaeck zou ik zo'n XT ook wel willen testen.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

Voor het inladen van een gpx-bestand (met track of route), moet je de drive-app van Garmin installeren op je smartphone. Als je dan een gpx-bestand download, moet je kiezen om die met die drive-app te openen. Dan wordt die automatisch naar de XT gestuurd.

Een track kan je gewoon tonen op het scherm van de XT. De kleur kan je kiezen.
Je moet het commando geven om de track te converteren naar een route (heet 'reis' in een XT). Je hebt een route nodig om gesproken en visuele richtingaanwijzingen te krijgen.
Je kan dus een route volgen, en tegelijkertijd de track op je scherm zien. De tracklijn is dunner dan de routelijn, en je ziet die tracklijn bovenop de routelijn. Ik gebruik meestal de normale routelijn (magenta?) met een gele track. Die zie je dan mooi liggen, en je merkt snel moest de route om de één of andere reden afwijken. Dat afwijken kan bv gebeuren als je de route laat herberekenen als je ervan afwijkt. Daarom rijd je best zonder automatisch berekenen als je rijdt met een route die geconverteerd is van een track.

Denk eraan dat een Zumo het maximaal 3 à 4 uur uithoudt op zijn batterij. Je moet dus wel stroomvoorziening hebben op je motor.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by TuttoTerreno »

klinkt super! Wat betreft de stroom, ik heb nu twee USB poorten op de guzzi. eentje op het "dashboard" en eentje onder het zadel. Da's hopelijk voldoende.

Montage vd GPS/smartfoon, daar ga ik de houder van gimpogarage voor bestellen. die wordt bevestigd aan de de 4 schroeven vh windscherm, en dan heb ik de navigatiehulp just boven het TFT tacho scherm.



En er staan al een soort van topografische kaarten op de XT, als ik het goed begrijp?


Dan een OsmAnd vraag, hoe verkrijgt men daar het kaartmateriaal (voor offline gebruik) ?

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

TuttoTerreno wrote: 23 Sep 2020 09:30 klinkt super! Wat betreft de stroom, ik heb nu twee USB poorten op de guzzi. eentje op het "dashboard" en eentje onder het zadel. Da's hopelijk voldoende.
Opletten met stroom via USB.
1. niet waterdicht
2. Ik moet eens testen of je met de XT kan werken als er stroom via USB komt. Normaal gaat hij dan in USB-modus om via PC connectie te maken. Maar het kan dat je daar de keuze kan maken om gps te blijven gebruiken. Ik weet het niet zeker, en ik zit nog eens op het werk vandaag, kan het dus nu niet testen.

Normaal krijgt de Zumo stroom via zijn houder. Die houder zou aangesloten moeten worden op een stroombron.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by TuttoTerreno »

idd, ik had al gekeken. Ik zou de stroomverzorging via de houder doen, en die kabel dan onder de zitbank ofwel met een USB stekker aan de USB poort aansluiten, OF de kabel vd houder met een superseal stekker direkt aan de superseal connector onder het zadel aansluiten (ipv de 2de USB dan).

Tweede variant lijkt me het beste, waterdicht e.d.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by OzzePaa »

FM heeft het goed wat het functioneren op USB betreft : koppel je de Zumo aan, krijg je een keuzescherm : indien je "Annuleer" drukt, pakt hij gewoon stroom uit het draadje. Zoniet schakelt hij na een paar seconden automatisch (of bij druk op "Ga door" onmiddellijk) over op USB-bestandsoverdrachtmodus (scrabble-tip ;) ).
Op voorwaarde natuurlijk dat het bewuste kabeltje ook data-overdrachtcompatibel is en niet enkel stroomvoerend.
OSMand geeft blijkbaar wat veel gesproken "afdraai"informatie ... of de XT dat in meer of mindere mate (of helemaal niet) doet als de track NIET over wegen en wegskes op de beschikbare kaart gaat weet ik nie zo direct.
Er zit inderdaad tevens reeds een topo-kaart in de XT

Ik ben wellis kurieus wat je bevindingen gaan zijn ivm de simultaan gebruikte navigatieapparaten na afloop van dat toerke wat je gaat maken ... 8-) :ricky:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

OzzePaa wrote: 23 Sep 2020 11:39
OSMand geeft blijkbaar wat veel gesproken "afdraai"informatie ... of de XT dat in meer of mindere mate (of helemaal niet) doet als de track NIET over wegen en wegskes op de beschikbare kaart gaat weet ik nie zo direct.
Dus als je een reis (route) hebt gemaakt van een track, en er zijn op een bepaalde plaats geen wegen op de kaart (die tijdens de conversie actief was)?
Dat heb ik nog niet gezien bij de XT (ik ga in principe nooit van de weg af :) ), maar wel ooit bij de Zumo 550: daar reden we in Duitsland ergens een park in, waar wel degelijk wegen waren, alleen stonden ze niet op de kaart. Vermits er geen weg in de buurt was, maakte de Zumo daar eigenlijk een stuk track in de route. Je volgt op die plaats dus gewoon dat stukje track op zicht. Je krijgt geen aanwijzingen, want die haalt de Zumo uit de kaartinfo, die er hier niet is.

Je zou dus kunnen verwachten dat de XT dat ook zo oplost, maar de wegen van Garmin zijn soms ondoorgrondelijk (en er is hier niet eens een weg :o ). Iemand moet dat maar eens testen, zou ik zo zeggen.
I am confused. Oh no, maybe not!

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by pingu »

TuttoTerreno wrote: 23 Sep 2020 09:30 Dan een OsmAnd vraag, hoe verkrijgt men daar het kaartmateriaal (voor offline gebruik) ?
Dat kan in de app zelf. Menu 'kaarten downloaden'. Updates zijn maandelijks beschikbaar.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by TuttoTerreno »

dat klinkt ook goed.

Ik gebruik om te fietsen vooral Maverick, daar worden de OSM kaarten-tegeltjes geladen terwijl ge ernaar kijkt. En eens bekeken, blijven ze ook offline beschikbaar.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by duibhce Kaelann »

F M wrote: 23 Sep 2020 13:20 Dus als je een reis (route) hebt gemaakt van een track, en er zijn op een bepaalde plaats geen wegen op de kaart (die tijdens de conversie actief was)?
Bij het rijden van een track trekt OSMAnd zich niets aan van je kaart. die interpreteert de track en geeft instructies op basis van wat de software denkt dat een afslag is. Daardoor krijg je relatief veel instructies, want een bocht wordt al vlug een afslag.
Pas wanneer je van de track afwijkt gaat die kijken langs welke wegen op de kaart je terug op de track kan geraken. Maar je krijgt dus ook instructies op plaatsen waar er helemaal geen wegen op de kaart zijn.
Althans zo werkt het momenteel. In de nieuwe versie die er zit aan te komen zou een mogelijkheid zitten om een track ook naar een route te converteren op basis van je kaartmateriaal. Hoe dat precies gaat werken is nog even afwachten.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by pingu »

duibhce Kaelann wrote: 25 Sep 2020 15:11 Althans zo werkt het momenteel. In de nieuwe versie die er zit aan te komen zou een mogelijkheid zitten om een track ook naar een route te converteren op basis van je kaartmateriaal. Hoe dat precies gaat werken is nog even afwachten.
The future is here!
Deze week OsmAnd+ 3.8.2 geïnstalleerd. Via (nieuw?) menu 'plan a route' kan je nu een bestande track inladen, om daarvan een route te laten berekenen op basis van een navigatieprofiel naar keuze. Voor zover ik kan zien wordt de route berekend tussen alle punten van de track, er zou dus geen afwijking mogen zijn. Nog wel niet kunnen uitproberen, dus hoe goed het in de praktijk werk is nog af te wachten.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by duibhce Kaelann »

pingu wrote: 25 Sep 2020 16:11 The future is here!
Deze week OsmAnd+ 3.8.2 geïnstalleerd.
bedankt voor de info. Net de update gestart.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

F M wrote: 23 Sep 2020 13:20
OzzePaa wrote: 23 Sep 2020 11:39
OSMand geeft blijkbaar wat veel gesproken "afdraai"informatie ... of de XT dat in meer of mindere mate (of helemaal niet) doet als de track NIET over wegen en wegskes op de beschikbare kaart gaat weet ik nie zo direct.
Dus als je een reis (route) hebt gemaakt van een track, en er zijn op een bepaalde plaats geen wegen op de kaart (die tijdens de conversie actief was)?
Dat heb ik nog niet gezien bij de XT (ik ga in principe nooit van de weg af :) ), maar wel ooit bij de Zumo 550: daar reden we in Duitsland ergens een park in, waar wel degelijk wegen waren, alleen stonden ze niet op de kaart. Vermits er geen weg in de buurt was, maakte de Zumo daar eigenlijk een stuk track in de route. Je volgt op die plaats dus gewoon dat stukje track op zicht. Je krijgt geen aanwijzingen, want die haalt de Zumo uit de kaartinfo, die er hier niet is.

Je zou dus kunnen verwachten dat de XT dat ook zo oplost, maar de wegen van Garmin zijn soms ondoorgrondelijk (en er is hier niet eens een weg :o ). Iemand moet dat maar eens testen, zou ik zo zeggen.
Ik ging dat nog even checken. Het klopt inderdaad. Gaat een track door een gebied waar er geen wegen op de kaart zijn, dan behoudt de Zumo dat stukje spoor in de route.

Dus: is er een weg in de buurt, dan wordt het spoor verlegd naar die weg. Is er geen weg in de buurt, dan wordt dat stuk sporr gewoon behouden in de route, maar heb je daar natuurlijk geen aanwijzingen.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by TuttoTerreno »

ik hoop deze week wat tijd over te hebben om de XT wat beter te leren kennen, en ook OsmAnd ne keer parallel te testen.

ik heb genoeg oude calimoto tracks liggen om wat mee te experimenteren.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by TuttoTerreno »

Ik wil er niet veel woorden aan vuil maken, maar om een route te plannen zonder PC, verslaat de slimme telefoon de Garmin XT hands down.

route naar Italië in de 100% "adventurous mode" = 99% autosnelweg. :wall:

Voor zover ik kan zien, heeft de route van calimoto (en niet eens "extra" bochtig gekozen) geen meter gemeenschappelijk met die van de XT.

Dat is toch wel om te huilen.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Muug »

Is er hier niemand die ooit een tablet gebruikt heeft ipv een smartphone?
Er bestaan enorm robuuste android-tablets die zéér waterdicht zijn, want ontworpen voor maritieme doeleinden. :thumbsup:
In Motoplus was er zo iemand die dat tijdens een TET-reis gebruikt had.
Gigantisch groot voordeel - zelfs letterlijk - was de enorme display.

Post Reply