Slimme telefoon vs gps?

Zolang er maar knopjes aan zitten
User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

duibhce Kaelann wrote: 28 Aug 2020 18:07
F M wrote: 28 Aug 2020 17:57 Hier heb je het over de berekening van de Zumo's bij start van een route (geen herberekening)
petaato, peteeto :mrgreen:
Basecamp heeft die route al berekend, het toestel moet die route opnieuw berekenen. Da's een herberekening in my book :P
Maar wel een fundamenteel verschillende berekening.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

F M wrote: 28 Aug 2020 19:55
Tom Thumper wrote: 28 Aug 2020 18:47 Dus eigenlijk waar was ik niet helemaal juist in mijn uitleg?
:roll:
Op vele plaatsen, maar ik geef het op.
Geloof maar zelf wat je gelooft.
Of eigenlijk heb je het niet zo veel mis, als ik nog eens goed lees wat je schrijf.
Wel:
Jouw perceptie van wat een route is; is persoonlijk. Voor jou horen daar de afslagaanwijzingen bij. Maar zoals je ziet, worden die niet opgeslagen in de gpx-bestanden. Voor mij is een route een opeenvolging van wegen. Je begint ergens, en je komt ergens aan, en je hebt daarbij over wegen gereden. En dat is een essentieel verschil met een spoor. Dat is een verzameling van punten die een coördinaat hebben waardoor je ze ergens nauwkeurig op de wereld kan positioneren. En wegen zijn daar in se niet aan gerelateerd. Een spoor wijzigt dan ook niet. Een route daarentegen moet berekend worden. De punten moeten op een weg liggen, of beter, ze moeten met mekaar verbonden worden door een reeks punten die op een weg liggen.

En hier weer wat Garmin anders doet: al die berekende punten worden mee opgeslagen in de gpx, zodat de gps het veel gemakkelijker krijgt. Zoals je zelf zegt, liggen die punten zo kort bij mekaar dat er eigenlijk geen andere keuze meer is.

Daarnaast blijf je naast de kwestie doordraven over gdb-bestanden. Die werden gebruikt bij Mapsource. Dat is echt verleden tijd. En je wil het niet geloven, maar dat is echt zo: een gps kan een gdb-bestand niet lezen, heeft dat nooit gekunnen. Een gps krijgt zijn instructies uit een gpx-bestand.

Als ik stel dat in mijn gpx-bestand een rote en een spoor zit, blijf jij het maar hebben over de soorten punten die een route of een spoor samenstellen. Als ik een kat zie, zie jij 4 poten, een kop, een lijf en een staart. Tja...

Daarnaast is er helemaal geen tegenstelling tussen een Garmin en een Tripy of een Osmand over het weergeven van een spoor. Een Garmin geeft ook zowel een route als een spoor weer uit de gpx. En een spoor blijft ook in een Garmin ongewijzigd, want dat is nu eenmaal de defintie van een spoor. Een verzameling punten die op een bepaalde plaats gepositioneerd zijn.

En waar ik oorspronkelijk op reageerde, daar ben je mis. Je Osmand (of mijn Garmin) geeft geen gpx weer. Ze tonen of een spoor, of een route. Waarbij de route op de één of andere manier uit de route-info in de gpx berekend wordt, en het spoor gewoon de info uit het spoor uit de gpx weergeeft.
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Tom Thumper »

OK Frans, voor vandaag had je nog geen gpx van dichtbij bekeken. Met zowel mijn OsmAnd als met mijn Tripy open ik een gpx en met mijn Tripy kan kiezen of ik de track, de way points of de routepunten met een rechte lijn verbind, OsmAnd toont de track.

En tenslotte nog twee belangrijke verschillen tussen een Garmin en OsmAnd: Dummy proof en 650 euro.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by duibhce Kaelann »

F M wrote: 28 Aug 2020 20:36 Als ik stel dat in mijn gpx-bestand een rote en een spoor zit, blijf jij het maar hebben over de soorten punten die een route of een spoor samenstellen. Als ik een kat zie, zie jij 4 poten, een kop, een lijf en een staart. Tja...
Maar wanneer je de onderdelen bekijkt dan is er in een GPX technisch geen verschil tussen een route en een track. Het zijn alletwee lijstjes van punten gedefinieerd door coördinaten. Het enige verschil is wat het toestel met die punten doet, enkel en alleen maar omdat de punten een andere naam hebben gekregen ("rte" ipv "trk").
Het is alsof je een eeneiige tweeling siamese katten hebt waarvan iedereen de ene Vlekje noemt en de andere Françoise. En Vlekje krijgt van iedereen Whiskas terwijl Françoise Sheeba krijgt. Maar verder hebben ze dezelfde 4 poten, kop en staart. :mrgreen:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

duibhce Kaelann wrote: 28 Aug 2020 21:37
F M wrote: 28 Aug 2020 20:36 Als ik stel dat in mijn gpx-bestand een rote en een spoor zit, blijf jij het maar hebben over de soorten punten die een route of een spoor samenstellen. Als ik een kat zie, zie jij 4 poten, een kop, een lijf en een staart. Tja...
Het enige verschil is wat het toestel met die punten doet, enkel en alleen maar omdat de punten een andere naam hebben gekregen ("rte" ipv "trk").
Klopt.
Maar bij de Garmins is er nog minder verschil, net omdat ze al die tussenliggende punten in een route erbij zetten.
In een gpx van een andere routeplanner is er een hemelsbreed verschil.
Een route bevat een beperkt aantal waypoints en viapunten, en het toestel moet die zelf verbinden met behulp van de kaart in het toestel.
Een track bevat zeer veel punten, en een toestel doet niets meer dan die te tonen op het scherm, met een rechte lijn tussen al die punten.
I am confused. Oh no, maybe not!

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by pingu »

Tom Thumper wrote: 28 Aug 2020 16:11 Bij wijze van experiment een .gdb bestand geopend in een text editor. Zoals te verwachten is dit helemaal geen leesbaar bestand maar wel bevat dat de richtingaanwijzingen die naar de gps gestuurd worden. Tussen allerlei onleesbare karakters vind je wel degelijk aanwijzingen in de zin van "Sla rechtsaf op Marktweg" wat volgens mij wel gegelijk aantoont dat de route, met de nodige instructies wel degelijk en in tegenstelling tot in een .gpx bestand in die .gdb zit. maar dit is een hypothese vermits ik de shizzle in het .gdb bestand niet kan lezen of op een andere manier visualiseren dan met een Garmin gps.
Maak, bij wijze van experiment, een keer een route in Kurviger. Exporteer als gpx en vink daarbij alleen 'route' aan. Je zal zien dat Kurviger netjes bij elk routepunt een instructie genre "Sla rechtsaf op Marktweg" voegt. Zo'n gpx kan dus wel degelijk een route bevatten ;)

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

Tom Thumper wrote: 28 Aug 2020 21:17 OK Frans, voor vandaag had je nog geen gpx van dichtbij bekeken.
:o :shock:
En hoe dacht je dan dat ik dat wist van al die vele shaping points ? In 2005 (toen jij nog een klein jongetje was (kan dat wel ? :mrgreen: ) heb ik een wordmacro geschreven die de viapunten, maar niet de waypoints verwijdert uit de routes in een gpx. Vandaar dat ik weet hoe een (Garmin-)gpx eruit ziet.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

pingu wrote: 28 Aug 2020 23:18 Maak, bij wijze van experiment, een keer een route in Kurviger. Exporteer als gpx en vink daarbij alleen 'route' aan. Je zal zien dat Kurviger netjes bij elk routepunt een instructie genre "Sla rechtsaf op Marktweg" voegt. Zo'n gpx kan dus wel degelijk een route bevatten ;)
Azo? Weer iets bijgeleerd. Maar ik denk niet dat een gps daar iets mee doet. Want die geeft ook aanwijzingen zonder die tekst in de gpx. En ik elke taal die in de gps zit. Zelfs verschillende instructies bij verschillende stemmen van dezelfde taal.
Is eigenlijk iets om eens te testen. ;)
I am confused. Oh no, maybe not!

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by pingu »

F M wrote: 28 Aug 2020 23:23
pingu wrote: 28 Aug 2020 23:18 Maak, bij wijze van experiment, een keer een route in Kurviger. Exporteer als gpx en vink daarbij alleen 'route' aan. Je zal zien dat Kurviger netjes bij elk routepunt een instructie genre "Sla rechtsaf op Marktweg" voegt. Zo'n gpx kan dus wel degelijk een route bevatten ;)
Azo? Weer iets bijgeleerd. Maar ik denk niet dat een gps daar iets mee doet. Want die geeft ook aanwijzingen zonder die tekst in de gpx. En ik elke taal die in de gps zit. Zelfs verschillende instructies bij verschillende stemmen van dezelfde taal.
Is eigenlijk iets om eens te testen. ;)
OsmAnd toont die bij het importeren. Maar ik geloof inderdaad ook niet dat er verder iets mee gebeurt. En wel omwille van die meertaligheid die je aanhaalt.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Tom Thumper »

F M wrote: 28 Aug 2020 23:19
Tom Thumper wrote: 28 Aug 2020 21:17 OK Frans, voor vandaag had je nog geen gpx van dichtbij bekeken.
:o :shock:
En hoe dacht je dan dat ik dat wist van al die vele shaping points ? In 2005 (toen jij nog een klein jongetje was (kan dat wel ? :mrgreen: ) heb ik een wordmacro geschreven die de viapunten, maar niet de waypoints verwijdert uit de routes in een gpx. Vandaar dat ik weet hoe een (Garmin-)gpx eruit ziet.
Sorry Frans, ik zal je alwetendheid betreffende Garmin marketing praatjes niet langer in twijfel trekken!
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

Mijn eerste opmerking ging over het verschil tussen een gpx-bestand en wat erin zit. Ik heb blijkbaar de fout gemaakt iets aan te halen waarin Garmin het anders doet dan Osmand en andere routeplanners. Maar over Garmin mag ik niets positief zeggen, want dan wordt ik daarop gepakt. Dat is ook niet serieus, Tom.

Er zijn ook veel negatieve zaken bij Garmin. En ik zeg nergens iets negatief over Osmand. Maar dat Garmin in 1 specifiek punt iets beter doet, mag ik dus echt niet zeggen. Ik zal er proberen aan te denken in het vervolg.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Muug »

Jongens,
Ik vind het wat raar dat men in deze kwestie niet overeen kan komen over wat correct is. Iedereen kijkt naar hetzelfde bestand en toch ziet elk iets anders. Raar. Dat klopt niet.
Maar om daarom de messen te beginnen ontbloten is een stapje te ver. Het zou van meer gezond verstand getuigen om bvb van de ander te proberen begrijpen waarom hij met jou van mening verschilt. Dat inzicht zal toelaten om tot eenzelfde consensus te komen, en daar kunnen wij op onze beurt iets van leren.
Zoniet, dan is hier onnozel veel getypt geweest voor niks.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by TuttoTerreno »

pingu wrote: 26 Aug 2020 17:14

Ik gebruik OsmAnd al een jaar of twee, drie voor wandeltochten (gratis topo kaarten, hoogtelijnen,...). Een paar maand geleden m'n GSM vervangen door zo'n "outdoor" model (https://www.gsmarena.com/ulefone_armor_7-10020.php) dat ik nu ook op de moto gebruik. Waze voor A -> B (er is m.i. niks beters), OsmAnd voor routes. GSM staat via een simpele aluminium steun op de moto, voeding via (waterdichte) USB met zo'n magnetische koppeling. Nog geen probleem gehad met "doldraaiend" scherm in de regen.
Ben je content van die slimme buitendeurs telefoon?

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by pingu »

TuttoTerreno wrote: 29 Aug 2020 20:50 Ben je content van die slimme buitendeurs telefoon?
't is een grote, zware, robuuste 'blok' van een telefoon. Batterij houdt het bij niet al te zwaar gebruik 3 à 4 dagen vol. Quasi stock Android. Meer dan snel genoeg. Alleen de camera zou volgens reviewers wat tegenvallen, maar aangezien ik die niet gebruik kan ik daar niks over zeggen. Al bij al heel content van :thumbsup:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by OzzePaa »

Mijn 2 cents in dezen : de (vele) pro's die een SmartPhone biedt als navigatie-apparaat wegen voor mij (bij gebruik op de motor) nog niet op tegen het risico dat da spel kapot gaat. Vraag me niet hoe, maar de 550 en 340 zijn in de loop van hun carrière al aan zowat alle snelheden onder 90 per uur solo of samen met de ijzerwinkel waarop ze gemonteerd staan tegen het canvas gegaan, doormekaar gerammeld op allerlei soorten wegdek en aan redelijk wat ongunstige weersomstandigheden blootgesteld. Geen centje pijn : werken nog altijd met alle opgelopen schrammen, deuken, barsten en krassen ... GSM's heb ik al twee keer mogen in de vuilbak mikken door "gewoon" te laten vallen en efkes ongewild in de WC te deponeren.
Een "protective case" zal zeker de vulnerabiliteit verminderen, maar dat lijkt me toch weer "een gedoe" als je het ding bv. voor één van de 1000 andere mogelijkheden ervan even nodig hebt. Al is dat dan weer wat minder het geval voor een "rugged" exemplaar cfr. Pingu.

De verschillende zienswijzen van FM en TT i.v.m. het GPX-besandsformaat intrigeerden me genoeg om dat ookis van wat nabij te bekijken.
Efkes een routeke gemaakt in BaseCamp (MapSource is nog sneller en handiger in gebruik vinnek, maar die kan geen spoor (track) maken van een route en evenmin vice-versa) en de track die dat programma ervan maakte geëxporteerd naar een GPX-file.
Dezelfde route met Kurviger getekend (gaat eerlijk gezegd moeizamer dan met de Garmin-planners) en ze als track opgeslagen in een GPX met relevante naam.
Naast elkaar geopend met Notepad zien die er kwazie hetzelfde uit. Garmin doet er wat meer (naar niet-te-openen) "URL"-lijntjes bij, maar dat doet Kurviger dus ook. BaseCamp geeft nog mee dat de lijn in DarkGrey moet gekleurd, maar in het <trkseg> stan, behold bijgevoegde files, exact hetzelfde aantal trk-entries. Kurviger geeft er naast de positie zelfs nog de hoogte en tijdstip van aanmaak van het punt bij.
Dan de twee GPX-en naar de Zumo XT gekopieerd en dat apparaat er een route van laten maken. De BaseCamp versie was een fractie sneller klaar dan het Kurviger exemplaar maar op de ongeveer 3 benodigde seconden is dat verschil er geen.
Beide routes zijn identiek en volgen mooi de beide zichtbaar gemaakte tracks. Dat alles ging sneller dan de tijd die je nodig had om dit allemaal te lezen.
Wat GDB en GPX betreft ga ik mee met FM : dat was indertijd toen opslagcapaciteit nog een issue was, een proprietary-extensie van Garmin om hun spullen op te slaan, beetje als ITN voor TomTom ... vandaag niet erg zinvol meer. In een GPX kunnen immers evengoed routes, trackx en waypoints zitten.
Op de smartphone ondertussen OsMand van de PlayStore geplukt. OSM-kaarten zijn prachtig gedetailleerd en altijd meer up-to-date dan de CN-exemplaren van Garmin, maar dat wisten we dus al lang. Alleen kon ik er met Kurviger met geen mogelijkheid de route leggen op een plek waar MapSource d.m.v "directe route" me probleemloos langs "dat plezant wegske" liet rijden.
De tracks uit GPX-en openen in OsmAnd vanuit een aan mezelf gestuurde e-mail met de files in bijlage, ging flawless nadat ik de GMail-client op de smartphone vervangen had door BueMail. De App maakt er razendsnel een route-met-aanwijzingen van. Op de Garmin kan het spoor binnen de routelijn zichtbaar gemaakt worden ... dat zie ik niet bij OsmAnd. Op deze foto hieronder voelt het misschien niet zo aan, maar naast elkaar bekeken is voor mij de GPS op één of andere manier duidelijker en, vermoed ik sterk, beter leesbaar tijdens het rijden. Too much info op de OSMP-kaart :dontknow: De Zumo XT heeft ook veel gedetailleerdere topo-kaarten ter beschikking, maar die gebruik ik enkel om soms onderweg eens te kijken of er bij omleidingen o.i.d. toch hier of daar geen wegske is wat niet op de CN-kaart staat. Niet om de hele tijd de geplande route te volgen.

De instellingen van OsmAnd zijn zoals Duibche al zei ook niet van de poes, en er is amoonavis toch ook een zekere leercurve nodig om dat programma -of moet ik het die GPS noemen - onder de knie te krijgen.
Al bij al gaat mijn voorkeur dus voorlopig toch naar het "dedicated" navigatie-apparaat ...
Attachments
Schulen_Kurviger.gpx
(57.41 KiB) Downloaded 266 times
Schulen_BaseCamp.gpx
(39.52 KiB) Downloaded 263 times
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
PraatAdmin
Site Admin
Posts: 40
Joined: 02 Feb 2016 16:26

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by PraatAdmin »

Aandacht: discussie over de features van Osmand+ kan verder gevoerd worden in de daarvoor geopende topic.
Dank voor het begrip.

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

Rare beslissing. Het ging toch over slimme telefoon vs; gps? En een slimme telefoon heeft dan toch een app nodig om te navigeren? Dus heeft die app toch zijn reden in dit draadje ?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
PraatAdmin
Site Admin
Posts: 40
Joined: 02 Feb 2016 16:26

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by PraatAdmin »

Niks raar
F M wrote: 02 Sep 2020 10:32 Rare beslissing. Het ging toch over slimme telefoon vs; gps? En een slimme telefoon heeft dan toch een app nodig om te navigeren? Dus heeft die app toch zijn reden in dit draadje ?
Niks raar volgens mijn zienswijze. De laatste twee pagina's gingen diep in over de featutes van Osmand+, en dus is een aparte topic daarover zeker gerechtvaardigd. Niet vergeten : de originele insteek van de topic was in eerste instantie vrij algemeen en ging over de vraag "slimme foon of gps?" Daar is goed en onderhoudend over gediscussieerd geweest, met inbegrip van de diepere analyses van de gpx-files, maar naar 't einde sloeg de topic om naar zuivere praat over Osmand+.
Ik heb deze topic opzettelijk niet gesloten omdat hier zeker verder gesproken mag worden over dit onderwerp. Maar als het echt over Osmand+ moet gaan, dan graag in die andere topic. Ik denk ook aan later: als er nog eens iemand wat meer informatie wenst terug te vinden over osmand+ dan gaat die alles daarover mooi in één dedicated topic terugvinden. :thumbsup:

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

Eergisteren een tochtje op de fiets gemaakt. Navigatie met smartphone. Veel zon. Turen en turen op het schermpje om iets deftig te kunnen zien.
Gisteren een tochtje op de motor gemaakt. Navigatie met Zumo XT. Veel zon. Zelfs met zonnebril duidelijk de route kunnen zien.

Alleen al het scherm van de Zumo XT maakt de keuze voor mij een no brainer.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by duibhce Kaelann »

F M wrote: 14 Sep 2020 08:45 Alleen al het scherm van de Zumo XT maakt de keuze voor mij een no brainer.
Ik heb de XT zelf nog niet in handen gehad, maar ik kan gerust geloven dat het scherm beter is. Maar de telefoon is eigenlijk altijd al voldoende gebleken op de motor. Beter in elk geval dan mijn Garmin Monterra.
Enige issue dat ik op dat vlak heb is dat het scherm wel wat donker wordt wanneer ik een specifieke gepolariseerde zonnebril op heb, mijn hoofd een beetje scheef houd en het vizier van mijn helm dicht is (ook enkel met de pinlock).
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Post Reply