Route starten bij Zumo 590/595 en 3-reeks
Posted: 06 Jun 2016 22:42
Ik start dit topic voor nieuwe gebruikers van deze Zumo's. Wwwimmm heeft een 590 gekocht, Bompa heeft recent een 340 gekocht.
Dit verhaaltje geldt dus voor de Garmins Zumo 3-reeksen en de 590-595 LM, en ook voor de BMW Nav V.
Waarom deze uitleg? Omdat bij deze toestellen routes anders behandeld worden dan bij de 550/660. Waarom? Ik vermoed dat het te maken heeft met de vraag die Garmin dikwijls te horen kreeg van vele motorrijders die ergens een route gedownload of gekregen hebben, dikwijls een rondrit, en ze willen die route rijden, maar omdat ze zich niet in de buurt van het begin van de route bevinden, willen ze die ergens anders starten dan bij het beginpunt. En dan komt de vraag: "hoe moet ik dat doen"?
Voor iedereen die een beetje logisch kan denken is dit geen enkel probleem, maar toch kwam die vraag keer en keer opnieuw. Garmin was dit beu, en heeft een oplossing bedacht. Maar zoals we van Garmin gewoon zijn, werkt de oplossing natuurlijk 20 keer moeilijker dan voorheen...
OK, wat is die oplossing volgens Garmin ? Wel, als je een route wil starten terwijl je nog niet op de route bent, dan komt de Zumo je vragen naar welk punt op de route je wil navigeren. Je kiest een punt, en je bent op weg! Schitterend, ware het niet dat je meestal geen flauw benul hebt welk punt je moet kiezen, want je kan die punten niet bekijken op de kaart, je moet ze kiezen uit een lijst. En zelfs als je wel weet met welk punt je de route wil beginnen, bv omdat je de punten een logische naam gegeven hebt, dan nog is de berekende route naar de originele route soms erg vreemd.
Dit kan je natuurlijk vermijden door vooraf in Basecamp de route aan te passen zodat die start op het punt waar jij je bevindt, bv thuis. Maar het kan ook dat je onderweg eens dringend moet tanken, je dus een tankstation op je Zumo zoekt, en je een route laat rekenen naar dat tankstation. Na het tanken wil je de originele route laden, en dan zit je weer terug met dat probleem: welk punt moet je kiezen?
Dat was verdorie een lange inleiding...
Nu gaan we redelijk gedetailleerd probleem en oplossing bekijken.
Als je een route maakt in Basecamp, dan leg je eigenlijk routepunten op de wegen waar je wil rijden, en Basecamp maakt dan een route tussen die punten over de wegen van zijn CN-kaart. Als je route af is, kan je de eigenschappen daarvan bekijken. Al die routepunten zijn dan te zien in een lijst. Het eerste en het laatste routepunt staan per definitie in het zwart, de andere punten zijn zwart of grijs. Als je in die lijst routepunten selecteert en dan op de rechtermuisknop klikt, dan krijg je bij de grijze punten in het uitklapmenu de keuze 'waarschuwing bij aankomst', bij de zwarte punten krijg je de mogelijkheid 'Niet waarschuwen bij aankomst'. Algemeen worden de zwarte punten 'harde' tussenpunten genoemd, de grijze worden 'zachte' punten genoemd.
Wat is nu het verschil in de praktijk? Zachte punten worden niet aangekondigd in het toestel, harde punten wel. Harde punten moeten ook bereikt worden in de route - als je ze mist zal het toestel je terug sturen. En het zijn deze harde punten die je als keuze voorgeschoteld krijgt om naartoe te rijden als je een route start. Opgelet, als je onderweg de route laat herberekenen, dan worden zowel de zachte als de harde punten gebruikt om de route opnieuw te berekenen.
Maar ik kom nu terug op de keuze naar welk routepunt je wil rijden als je een route activeert. Zit je op dat moment op de route, dan is er geen enkel probleem: het voorgestelde punt in de lijst is altijd goed. Zit ik echter bij een tankstation, weg van de route, dan wordt het moeilijk. Weet je toevallig welk het volgend harde punt is in de route, dan kies je dat, maar nog is het best mogelijk dat je eerst een heel eind terug gestuurd wordt.
Waarom? Garmin beschouwt een route of 'reis' als een opeenvolging van 'bestemmingen'. Dit zijn de harde punten. Een reis bestaat op die manier uit verschillende 'etappes' tussen de bestemmingen. Elke etappe bevat dus zeker een bestemming als eindpunt, maar ook de zachte viapunten tussen de bestemming van de vorige etappe en de bestemming van de huidige etappe.
Wanneer je bij het activeren van een route een hard punt (een bestemming) kiest, dan leidt de Zumo je niet rechtstreeks naar die bestemming, maar naar het eerste zachte punt op de etappe naar die bestemming! Het is dus best mogelijk dat je eigenlijk vlakbij het gekozen harde punt bent, maar dat je Zumo je leidt naar een zacht punt dat je 100 km geleden gepasseerd bent. Het is een logica die kant noch wal raakt, en absoluut geen verbetering tegenover de werking van de 550/660...
Dat was dus een heel verhaal om duidelijk te maken wat het probleem is wanneer je een route wil activeren als je er nog niet op bent.
Oplossing?
1. Als je sowieso naar het begin van de route wil, is er geen probleem. Je kiest gewoon het eerste punt, en de Zumo berekent een route naar de start, en vandaar start de originele route automatisch.
2. Wil je de route elders oppikken of voortzetten, dan moet je zorgen eerst op de route te geraken , dan pas de route starten en het voorgestelde harde punt kiezen, en weer is alles OK.
Einde verhaal ? Neen, want hoe moet je op die route geraken? (Tiens, was dit niet het originele probleem?). Want je moet die route wel kunnen zien.
Daarvoor zie ik 2 mogelijkheden.
Als eerste: wanneer je de route kiest, druk je niet op 'ga', maar op 'kaart'. Op die manier krijg je wel de route volledig te zien. Het is dan kwestie van juist in te zoomen om jouw positie en de route tegelijk in beeld te krijgen.
Ik gebruik de tweede manier: in Basecamp maak ik altijd een spoor (of track) van de route. Dat stuur ik mee naar de Zumo. Voor ik de route ga rijden, zorg ik altijd dat ik dat spoor zichtbaar maak (via 'apps', 'sporen', kies het spoor, 'gereedschapsicoontje' rechts onderaan, 'toon op kaart'). Wanneer ik dus niet op de route ben, zal ik op de kaart het spoor zien en op basis daarvan rijd ik ernaar toe.
Ernaar toe rijden kan je in beide gevallen gewoon op zicht doen. Je kan ook op het scherm de plek aanduiden waar je op de route wil komen, en dan gewoon een route laten berekenen naar dat punt.
Eens daar aangekomen activeer je de route en kies je het voorgestelde harde punt en klaar is kees.
Ik hoop dat dit duidelijk genoeg was. Indien niet, dan vraag je maar op.
Dankuwelvooruwaandacht.
Dit verhaaltje geldt dus voor de Garmins Zumo 3-reeksen en de 590-595 LM, en ook voor de BMW Nav V.
Waarom deze uitleg? Omdat bij deze toestellen routes anders behandeld worden dan bij de 550/660. Waarom? Ik vermoed dat het te maken heeft met de vraag die Garmin dikwijls te horen kreeg van vele motorrijders die ergens een route gedownload of gekregen hebben, dikwijls een rondrit, en ze willen die route rijden, maar omdat ze zich niet in de buurt van het begin van de route bevinden, willen ze die ergens anders starten dan bij het beginpunt. En dan komt de vraag: "hoe moet ik dat doen"?
Voor iedereen die een beetje logisch kan denken is dit geen enkel probleem, maar toch kwam die vraag keer en keer opnieuw. Garmin was dit beu, en heeft een oplossing bedacht. Maar zoals we van Garmin gewoon zijn, werkt de oplossing natuurlijk 20 keer moeilijker dan voorheen...
OK, wat is die oplossing volgens Garmin ? Wel, als je een route wil starten terwijl je nog niet op de route bent, dan komt de Zumo je vragen naar welk punt op de route je wil navigeren. Je kiest een punt, en je bent op weg! Schitterend, ware het niet dat je meestal geen flauw benul hebt welk punt je moet kiezen, want je kan die punten niet bekijken op de kaart, je moet ze kiezen uit een lijst. En zelfs als je wel weet met welk punt je de route wil beginnen, bv omdat je de punten een logische naam gegeven hebt, dan nog is de berekende route naar de originele route soms erg vreemd.
Dit kan je natuurlijk vermijden door vooraf in Basecamp de route aan te passen zodat die start op het punt waar jij je bevindt, bv thuis. Maar het kan ook dat je onderweg eens dringend moet tanken, je dus een tankstation op je Zumo zoekt, en je een route laat rekenen naar dat tankstation. Na het tanken wil je de originele route laden, en dan zit je weer terug met dat probleem: welk punt moet je kiezen?
Dat was verdorie een lange inleiding...
Nu gaan we redelijk gedetailleerd probleem en oplossing bekijken.
Als je een route maakt in Basecamp, dan leg je eigenlijk routepunten op de wegen waar je wil rijden, en Basecamp maakt dan een route tussen die punten over de wegen van zijn CN-kaart. Als je route af is, kan je de eigenschappen daarvan bekijken. Al die routepunten zijn dan te zien in een lijst. Het eerste en het laatste routepunt staan per definitie in het zwart, de andere punten zijn zwart of grijs. Als je in die lijst routepunten selecteert en dan op de rechtermuisknop klikt, dan krijg je bij de grijze punten in het uitklapmenu de keuze 'waarschuwing bij aankomst', bij de zwarte punten krijg je de mogelijkheid 'Niet waarschuwen bij aankomst'. Algemeen worden de zwarte punten 'harde' tussenpunten genoemd, de grijze worden 'zachte' punten genoemd.
Wat is nu het verschil in de praktijk? Zachte punten worden niet aangekondigd in het toestel, harde punten wel. Harde punten moeten ook bereikt worden in de route - als je ze mist zal het toestel je terug sturen. En het zijn deze harde punten die je als keuze voorgeschoteld krijgt om naartoe te rijden als je een route start. Opgelet, als je onderweg de route laat herberekenen, dan worden zowel de zachte als de harde punten gebruikt om de route opnieuw te berekenen.
Maar ik kom nu terug op de keuze naar welk routepunt je wil rijden als je een route activeert. Zit je op dat moment op de route, dan is er geen enkel probleem: het voorgestelde punt in de lijst is altijd goed. Zit ik echter bij een tankstation, weg van de route, dan wordt het moeilijk. Weet je toevallig welk het volgend harde punt is in de route, dan kies je dat, maar nog is het best mogelijk dat je eerst een heel eind terug gestuurd wordt.
Waarom? Garmin beschouwt een route of 'reis' als een opeenvolging van 'bestemmingen'. Dit zijn de harde punten. Een reis bestaat op die manier uit verschillende 'etappes' tussen de bestemmingen. Elke etappe bevat dus zeker een bestemming als eindpunt, maar ook de zachte viapunten tussen de bestemming van de vorige etappe en de bestemming van de huidige etappe.
Wanneer je bij het activeren van een route een hard punt (een bestemming) kiest, dan leidt de Zumo je niet rechtstreeks naar die bestemming, maar naar het eerste zachte punt op de etappe naar die bestemming! Het is dus best mogelijk dat je eigenlijk vlakbij het gekozen harde punt bent, maar dat je Zumo je leidt naar een zacht punt dat je 100 km geleden gepasseerd bent. Het is een logica die kant noch wal raakt, en absoluut geen verbetering tegenover de werking van de 550/660...
Dat was dus een heel verhaal om duidelijk te maken wat het probleem is wanneer je een route wil activeren als je er nog niet op bent.
Oplossing?
1. Als je sowieso naar het begin van de route wil, is er geen probleem. Je kiest gewoon het eerste punt, en de Zumo berekent een route naar de start, en vandaar start de originele route automatisch.
2. Wil je de route elders oppikken of voortzetten, dan moet je zorgen eerst op de route te geraken , dan pas de route starten en het voorgestelde harde punt kiezen, en weer is alles OK.
Einde verhaal ? Neen, want hoe moet je op die route geraken? (Tiens, was dit niet het originele probleem?). Want je moet die route wel kunnen zien.
Daarvoor zie ik 2 mogelijkheden.
Als eerste: wanneer je de route kiest, druk je niet op 'ga', maar op 'kaart'. Op die manier krijg je wel de route volledig te zien. Het is dan kwestie van juist in te zoomen om jouw positie en de route tegelijk in beeld te krijgen.
Ik gebruik de tweede manier: in Basecamp maak ik altijd een spoor (of track) van de route. Dat stuur ik mee naar de Zumo. Voor ik de route ga rijden, zorg ik altijd dat ik dat spoor zichtbaar maak (via 'apps', 'sporen', kies het spoor, 'gereedschapsicoontje' rechts onderaan, 'toon op kaart'). Wanneer ik dus niet op de route ben, zal ik op de kaart het spoor zien en op basis daarvan rijd ik ernaar toe.
Ernaar toe rijden kan je in beide gevallen gewoon op zicht doen. Je kan ook op het scherm de plek aanduiden waar je op de route wil komen, en dan gewoon een route laten berekenen naar dat punt.
Eens daar aangekomen activeer je de route en kies je het voorgestelde harde punt en klaar is kees.
Ik hoop dat dit duidelijk genoeg was. Indien niet, dan vraag je maar op.
Dankuwelvooruwaandacht.