Oldschool... bestata nog?

Zolang er maar knopjes aan zitten
User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Oldschool... bestata nog?

Post by Marsman »

update van de 'k-zit-in-de-miserie-blues:

bij nazicht bleek dus dat alleen het noorden van Europa geladen was. Nochthans kwam er na de laatste update een bericht dat alles up to date was. :roll:

Aangezien FM met slecht nieuws voor de pinnen kwam ("misschien issem gewoon kapot") kon het eigenlijk geen kwaad om wat te experimenteren en een restore van een oudere versie te doen. Tot nog toe heb ik dit nog nooit hoeven te doen, maar er moet dus voor alles een eerste keer zijn. Uiteindelijk heeft dat niet geholpen en heb ik de trut nog maar eens aan de Garmin Express-baxter gehangen. Dat was mijn tweede optie want ik heb de pest aan harde resets (de vorige zit nog vers in het achterhoofd... :shock: ).
En wat blijkt? Nu zijn beide Europas terug present. Het heeft wel een hele tijd geduurd eer alles ingeladen was, maar ik vermoed dat dat eerder te maken heeft met de schandalig trage snelheden waarmee Telenet ons zijn "supersnel internet" de laatste tijd in onze huiskamer loodst :devil:

Zoals eerder gemeld staat er ook nog Europe DEM (digital elevation maps) tussen het kaartmateriaal. Welk nut heeft dat eigenlijk en kan die optie open blijven of moet ze wel degelijk aangevinkt worden?

En dan nu aan de slag met wat routes inladen...
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Oldschool... bestata nog?

Post by OzzePaa »

Marsman wrote: 03 Mar 2020 13:12 update van de 'k-zit-in-de-miserie-blues:
.........
Zoals eerder gemeld staat er ook nog Europe DEM (digital elevation maps) tussen het kaartmateriaal. Welk nut heeft dat eigenlijk en kan die optie open blijven of moet ze wel degelijk aangevinkt worden?

En dan nu aan de slag met wat routes inladen...
Als ge daar een vinkje voorzet kunde de wereld in 3D bekijken op uwe Zumo, Marsman :shock:
Over North en South staat hier :arrow: https://www.mrgps.nl/garmin-city-naviga ... rschuwing/ trouwens alles ;)
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Oldschool... bestata nog?

Post by F M »

Marsman wrote: 03 Mar 2020 13:12 Aangezien FM met slecht nieuws voor de pinnen kwam ("misschien issem gewoon kapot")
Let op de "misschien" !! :whip:
Marsman wrote: 03 Mar 2020 13:12En wat blijkt? Nu zijn beide Europas terug present.
Je hebt dus simpelweg het veel voorkomende Garmin-probleem met updates van kaarten meegemaakt. :roll:

Ik begin ook altijd met zweet in de handpalmen aan een kaartupdate. Ik moet zeggen, de laatste keren is het altijd goed gelopen bij mij. Geluk, denk ik dan. :mrgreen:
Ik doe trouwens maximum 1 keer per jaar een kaartupdate. Ik ben van het principe "als het werkt, blijf eraf". Als je nagaat dat in auto's ingebouwde GPS-systemen nagenoeg nooit een update krijgen, waarom zouden we op de motor tot 3 keer per jaar nieuwe kaarten willen hebben? :shock:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Oldschool... bestata nog?

Post by Marsman »

F M wrote: 03 Mar 2020 14:25 Ik doe trouwens maximum 1 keer per jaar een kaartupdate. Ik ben van het principe "als het werkt, blijf eraf". Als je nagaat dat in auto's ingebouwde GPS-systemen nagenoeg nooit een update krijgen, waarom zouden we op de motor tot 3 keer per jaar nieuwe kaarten willen hebben? :shock:
wel, in de garage in Leuven waar ik vroeger met de motor ging, daar werkte een Ier en die had als motto: if it ain't broken, don't try to fix it ;)

Maar wat die gee pee essen in de auto betreft moet ik toch een beetje nuanceren want die worden wel degelijk bijgewerkt. In de tijd dat ik nog in de garage werkte kwamen er elk jaar nieuwe DVD's (en later SD-kaartjes) uit met de laatste nieuwe kaartupdates voor die toestellen. Die moest je dan wel aankopen (en ze waren echt niet goedkoop :pillepalle: ).
En zo hadden we elk jaar wel opnieuw dezelfde die hards aan de balie die absoluut het allernieuwste kaartmateriaal wilden hebben voor hun koekblik. En dat waren, gek genoeg, bijna nooit klanten die veel op de baan zaten 8-)
Het kaartmateriaal in onze kar gaat intussen al 8 jaar mee en werd tot nu toe nog nooit bijgewerkt. Maar ik moet toegeven dat ik hoogst zelden met de auto rijd en zolang mijn madam overal geraakt waar ze moet zijn, komt er geen update :whistling:

Aangezien er bij Garmin echter een gratis lifetime update-politiek gehanteerd wordt, zie ik niet in waarom je daar geen gebruik van zou maken: iets wat je gratis krijgt moet ge niet afslaan ;)
Alleen komt ge dan al eens voor verrassingen te staan die hoogstwaarschijnlijk te negeren zijn door de nerds (no offence intended) onder ons, maar een ware gesel zijn voor de leek... :dontknow:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Oldschool... bestata nog?

Post by duibhce Kaelann »

Ik heb Garmin ondertussen buiten gekeild. Mijn motto: wat Garmin kan, kan mijn telefoon beter (en sneller). Alleen Basecamp gebruik ik nog af en toe voor routekes te maken. Maar ook daar steeds vaker online routeplanners.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Oldschool... bestata nog?

Post by OzzePaa »

duibhce Kaelann wrote: 03 Mar 2020 19:44 Ik heb Garmin ondertussen buiten gekeild. Mijn motto: wat Garmin kan, kan mijn telefoon beter (en sneller). Alleen Basecamp gebruik ik nog af en toe voor routekes te maken. Maar ook daar steeds vaker online routeplanners.
Met een extra "stevig" tellefonneke zoals dat van u, zal dat wel geen probleem vormen. Ik ga er toch van uit dat eender welke huis-tuin-en-keuken-SmartFeun niet echt happy kan zij met jarenlange montage op een moto :? :dontknow:

Over Garmin-kaartupdates : ik zet steeds de volledige kaart ENKEL op PC en laad met MapInstall dan de contreiën rond Belgenland op het toestel ... duurt belangezolang niet en lukt altijd zonder poespas :idea: ;) :whistling:

Merkeigen otto-GP'essen werden tot voor kort idd ge-updated met DVD of SD die dan schijteduur door de dealer verkocht werden.
Den A6 heeft zo nog Mercator-kaarten uit 2009 ... meestal niet echt onoverkomelijk, maar telkens ik bv in St Niklaas de klein mannen naar school breng, rijd ik volgens het wegwijsapparaat toch zo'n goeie km door de Belselese velden ipv over het "Westelijke Tangent" :lol:
En onder Eindhoven ist ook aangewezen "op de borden" te rijden, want daar is het Knooppunt "De Hocht" sinds mijnen otto geboren is totaal overhoop gehaald :mrgreen: :o
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Oldschool... bestata nog?

Post by pingu »

duibhce Kaelann wrote: 03 Mar 2020 19:44 Ik heb Garmin ondertussen buiten gekeild. Mijn motto: wat Garmin kan, kan mijn telefoon beter (en sneller). Alleen Basecamp gebruik ik nog af en toe voor routekes te maken. Maar ook daar steeds vaker online routeplanners.
Moch ik een gunstig geprijsde en robuuste telefoon vinden, dan vloog de Zumo 220 hier ook direct (het ding is met nieuw kaartmateriaal stilaan te traag om vlot te kunnen gebruiken). Die nieuwe Zumos zijn me -- net als de TomToms -- gewoon te duur. En zo'n "bulletproof" telefoon kost ook al direct ferm wat centen :cry:

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Oldschool... bestata nog?

Post by pingu »

OzzePaa wrote: 03 Mar 2020 20:56
duibhce Kaelann wrote: 03 Mar 2020 19:44 Ik heb Garmin ondertussen buiten gekeild. Mijn motto: wat Garmin kan, kan mijn telefoon beter (en sneller). Alleen Basecamp gebruik ik nog af en toe voor routekes te maken. Maar ook daar steeds vaker online routeplanners.
Merkeigen otto-GP'essen werden tot voor kort idd ge-updated met DVD of SD die dan schijteduur door de dealer verkocht werden.
Den A6 heeft zo nog Mercator-kaarten uit 2009 ... meestal niet echt onoverkomelijk, maar telkens ik bv in St Niklaas de klein mannen naar school breng, rijd ik volgens het wegwijsapparaat toch zo'n goeie km door de Belselese velden ipv over het "Westelijke Tangent" :lol:
En onder Eindhoven ist ook aangewezen "op de borden" te rijden, want daar is het Knooppunt "De Hocht" sinds mijnen otto geboren is totaal overhoop gehaald :mrgreen: :o
In de nieuwe (nu ja, 1j oud dus niet meer zó nieuw :lol: ) Mazda zit zo'n "Android Auto" link. Da's wat mij betreft het ideaal: telefoon inpluggen, waarna die de display op het dashboard overneemt en bedient kan worden met o.a. de knoppen aan het stuur (vb. in Waze). De nieuwe Triumph Tiger 900 zou blijkbaar een gelijkaardig systeem hebben, waarbij navigatie-aanwijzigen gewoon op het LCD dashboard getoond worden...

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Oldschool... bestata nog?

Post by Muug »

Wie we hier hebben: De Pingu !!! :w00t:

De TomTom 550 heb ik simpelweg aan - jawel - halve prijs kunnen kopen, door een gelukkig toeval in mijn leven. Aan die prijs kon ik dat niet laten liggen. 8-)
Anders zou ik ook wel gewoon een robuuste smartphone kopen. Maar ho, wacht, mijn Samsung A40 is van 't werk, dus gratis! Tja, waarom zou ik dàn nog geld gaan uitgeven aan een eigen, robuuste, smartphone. :oops:
Een luxeprobleem kortom. 8-)

Android zou trouwens veel beter computers beginnen uitbrengen, de wereldeconomie zou in één klap 100% efficiënter worden omdat er niet om de haverklap gereboot moet worden! :laughing:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Oldschool... bestata nog?

Post by duibhce Kaelann »

pingu wrote: 04 Mar 2020 10:26 Moch ik een gunstig geprijsde en robuuste telefoon vinden, dan vloog de Zumo 220 hier ook direct (het ding is met nieuw kaartmateriaal stilaan te traag om vlot te kunnen gebruiken). Die nieuwe Zumos zijn me -- net als de TomToms -- gewoon te duur. En zo'n "bulletproof" telefoon kost ook al direct ferm wat centen :cry:
Inderdaad ook niet goedkoop. Maar voor die prijs wel veel multifunctioneler dan de minstens even dure GPS toestellen. Mijn Doogee S90 heeft me 350EUR gekost (inclusief extra battery pack om 10.000mAh aan juice te hebben). Sofie heeft een Samsung Galaxy S10E die wel wat meer heeft gekost, maar er iets stijlvoller uitziet en wat minder bulky is in gebruik.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Oldschool... bestata nog?

Post by F M »

Maar de levenscyclus van een gemiddelde smartphone is wel heel wat korter dan die van een navigatietoestel.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Oldschool... bestata nog?

Post by duibhce Kaelann »

F M wrote: 04 Mar 2020 19:10 Maar de levenscyclus van een gemiddelde smartphone is wel heel wat korter dan die van een navigatietoestel.
Da's misschien wel waar in vele gevallen, maar:
- de gemiddelde consument vervangt zijn smartphone lang voordat het eigenlijk nodig is
- uw smartphone vervangt ge toch, ook als ge ook nog een aparte GPS hebt.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Oldschool... bestata nog?

Post by petervdc »

F M wrote: 04 Mar 2020 19:10 Maar de levenscyclus van een gemiddelde smartphone is wel heel wat korter dan die van een navigatietoestel.
Hmm ik heb mijn zumo 550 al 12 jaar...
Smartfeun idd elke 3 jaar
Keep going

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Oldschool... bestata nog?

Post by pingu »

duibhce Kaelann wrote: 04 Mar 2020 18:27
pingu wrote: 04 Mar 2020 10:26 Moch ik een gunstig geprijsde en robuuste telefoon vinden, dan vloog de Zumo 220 hier ook direct (het ding is met nieuw kaartmateriaal stilaan te traag om vlot te kunnen gebruiken). Die nieuwe Zumos zijn me -- net als de TomToms -- gewoon te duur. En zo'n "bulletproof" telefoon kost ook al direct ferm wat centen :cry:
Inderdaad ook niet goedkoop. Maar voor die prijs wel veel multifunctioneler dan de minstens even dure GPS toestellen. Mijn Doogee S90 heeft me 350EUR gekost (inclusief extra battery pack om 10.000mAh aan juice te hebben). Sofie heeft een Samsung Galaxy S10E die wel wat meer heeft gekost, maar er iets stijlvoller uitziet en wat minder bulky is in gebruik.
Hmmja, als ge zo buiten de "grote merken" wilt shoppen, dan is er precies wel wat voorhanden zo tussen de 250,- en 350,-. Voor mij te duur om enkel als GPS te gebruiken, maar als mijn huidige smartphone de geest geeft misschien toch nekeer overwegen. :thumbsup:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Oldschool... bestata nog?

Post by duibhce Kaelann »

pingu wrote: 05 Mar 2020 21:56 Hmmja, als ge zo buiten de "grote merken" wilt shoppen, dan is er precies wel wat voorhanden zo tussen de 250,- en 350,-. Voor mij te duur om enkel als GPS te gebruiken, maar als mijn huidige smartphone de geest geeft misschien toch nekeer overwegen. :thumbsup:
Ja, als tweede toestel zou ik dat ook niet kopen. Aan twee toestellen met smartphone functionaliteiten hebt ge ook niks, da's zonde van het geld.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Walter
Posts: 7
Joined: 01 Apr 2021 21:27

Re: Oldschool... bestata nog?

Post by Walter »

Oldschool bestaat uiteraard nog. Met een kompas wanneer ik ergens moet zijn, maar niet op tijd. Bijvoorbeeld Oostende. Voor mij is dat voornamelijk naar het westen, en al de rest is onbelangrijk. Enige voorwaarde : je mag niet zeggen dat je eraan komt. Vroeger deed ik dat en na 4 uur rijden was ik amper in Gent. Dan kwam ik per ongeluk op een bochtig en eenzaam stukje terecht, waar het vette fun was. Ondertussen een SMS van de vriendin : de soep is uitgeschept, waar blijf je. Even kijken waar ik ben. Terneuzen. Koude soep dan maar, wanneer de kindjes al lang slapen... Of je ziet ergens een vierkanthoeve die voor een kasteel kan doorgaan, en je wil dat aan een maat laten zien, maar waar stond dat ding nu weeral? Anderzijds, doe je dat niet en is alles voorspelbaar. En dat willen we niet, tenzij we corona en regeringsmaatregelen als enige onvoorspelbare parameters in ons leven willen. Mijn advies : be free en just ride. Een helm is per slot van rekening het ultieme mondmasker.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Oldschool... bestata nog?

Post by Muug »

Walter wrote: 26 Apr 2021 00:19 Oldschool bestaat uiteraard nog. Met een kompas wanneer ik ergens moet zijn, maar niet op tijd. Bijvoorbeeld Oostende. Voor mij is dat voornamelijk naar het westen, en al de rest is onbelangrijk. Enige voorwaarde : je mag niet zeggen dat je eraan komt. Vroeger deed ik dat en na 4 uur rijden was ik amper in Gent. Dan kwam ik per ongeluk op een bochtig en eenzaam stukje terecht, waar het vette fun was. Ondertussen een SMS van de vriendin : de soep is uitgeschept, waar blijf je. Even kijken waar ik ben. Terneuzen. Koude soep dan maar, wanneer de kindjes al lang slapen... Of je ziet ergens een vierkanthoeve die voor een kasteel kan doorgaan, en je wil dat aan een maat laten zien, maar waar stond dat ding nu weeral? Anderzijds, doe je dat niet en is alles voorspelbaar. En dat willen we niet, tenzij we corona en regeringsmaatregelen als enige onvoorspelbare parameters in ons leven willen. Mijn advies : be free en just ride. Een helm is per slot van rekening het ultieme mondmasker.
Prachtig verhaal. :thumbsup:
In '95 hebben we zo eens "op de zon" door Engeland gereden, van het ene kleine wegje in het andere. :smitten: :ricky: Dat ging op de kaart inderdaad voor geen meter vooruit, maar het was er zó prachtig dat dat helemaal geen straf was!

Post Reply