moek me zorgen maken na 6 april ?

Zolang er maar knopjes aan zitten
Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: moek me zorgen maken na 6 april ?

Post by Koeno »

Da's inderdaad waar het om zou gaan...
GPS heeft exacte tijdstip nodig om de locatie van sattelieten te bepalen.
De weken die ze kunnen tellen worden bijgehouden in een 10bit formaat, dus 1024 weken
dus laatste keer dat dit gebeurde was in 1999.
Volgende keer binnen nog eens 20 jaar.
tenzij ze 10bit updaten naar 13bit, dan is het binnen 167 jaar ...

meer info:
https://www.mrgps.nl/doet-mijn-gps-het- ... pril-2019/

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: moek me zorgen maken na 6 april ?

Post by Muug »

"L'histoire se répète" ...
deze farce doet me zwaar denken aan de Y2K-bug.
Last edited by Muug on 21 Mar 2019 17:08, edited 1 time in total.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: moek me zorgen maken na 6 april ?

Post by F M »

Koeno wrote: 21 Mar 2019 11:05 Da's inderdaad waar het om zou gaan...
GPS heeft exacte tijdstip nodig om de locatie van sattelieten te bepalen.
Maar het tegenstrijdige is dat de gps zijn exacte tijd en datum haalt van de satellieten. Zo hebben vele Zumo550s (ook degene die ik had) het issue dat de batterij van de interne klok het al eens vroegtijdig durft begeven. En dan had je als gevolg dat wanneer je Zumo een tijdje niet gebruikt werd, je bij het opstarten een volledig foutieve tijd en datum te zien kreeg, en pas na een fix van de satellieten kreeg je de juiste tijd en datum.

Maar ondanks die oorspronkelijk foute tijd en datum kon hij toch de satellieten vinden en zijn positie bepalen... :dontknow:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: moek me zorgen maken na 6 april ?

Post by Muug »

Kortom het is wel degelijk ingewikkelder dan jullie allemaal denken. :grin:
Dat populisme van tegenwoordig... :mrgreen:

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: moek me zorgen maken na 6 april ?

Post by Koeno »

@FM & Muug, heb je de link even open geklikt?
MrGPS (zoals meestal) legt het meeste vrij ok uit neen?

bv
Dat varieert per toestel en is moeilijk te voorspellen. Als je toestel niet met de WNRO overweg kan heeft dat de volgende mogelijke gevolgen:
  • Het toestel werkt nog probleemloos, geeft alleen een verkeerde datum aan
  • Het duurt een stuk langer (10 a 15 minuten) voor het toestel z’n satellieten vindt
  • Het toestel raakt onderweg regelmatig ontvangst kwijt
  • Het toestel heeft helemaal geen ontvangst meer
En bovendien: dat effect treedt niet per se meteen op 7 april op, maar kan ook pas weken later blijken. Mijn inschatting is dat het tweede en laatste het meest voor gaat komen. In de praktijk zijn de meeste toestellen die er last van gaan hebben meteen rijp zijn voor de prullenbak.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: moek me zorgen maken na 6 april ?

Post by F M »

Juist, en daarover communiceren Garmin en TomTom totaal anders.
Volgens Garmin zal het wel loslopen en zal het beperkt blijven tot foute datumweergave, terwijl TomTom denkt dat het vinden van satellieten niet meer zal lukken.

Er is maar één juist antwoord: probeer je toestel uit en zie wat nog werkt en wat niet.

Of voer vooraf een update uit als die beschikbaar is.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: moek me zorgen maken na 6 april ?

Post by Muug »

Koeno wrote: 21 Mar 2019 14:52 @Muug, heb je de link even open geklikt?
Maar baneentgij. :mrgreen:

:pillepalle: :mrgreen:

Ik weet er niks af, en ik wil er niiks af weten, ik zal wel zien wanneer er iets gebeurt dat er iets gebeurt. :thumbsup:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: moek me zorgen maken na 6 april ?

Post by OzzePaa »

Op blz 1 stond het allemaal al ne keer gexplikeerd in de link van m'n antwoord op Zappa haar vraag ... Tis idd niet zo éénduidig wat de verschillende apparaten ermee gaan doen.
Laten we afspreken dat alle potentieel gedupeerden die nog vertrouwen op "ouwe rommel" na 6 april hier rapporteren hoe het hen vergaan is :mrgreen: :idea: Al diegenen die dan al mochten verloren gereden zijn mogen een berichtje sturen : we komen u dan wel terug naar de bewoonde wereld helpen ;) :lol: :whistling:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: moek me zorgen maken na 6 april ?

Post by OzzePaa »

De weeknummerteller is gereset en mijne Zumo 550 heeft er voorlopig geen last van. GPS vindt even rap/traag als voorheen zijn satelieten en de tijd staat correct. Nu morgen nog een ritje ermee doen en kijken of de timestamp met datum en tijd op de "opgenomen" tracks eveneens correct zijn ...
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: moek me zorgen maken na 6 april ?

Post by Muug »

Den teller was goed voor 1024 weken? Da's goed voor bijna 20 jaar? Veel mensen gaan er niet zijn die zoiets nog in gebruik hebben :? Da's lomp, enorm traag, zwart/wit, klein scherm, etc etc :thumbsdown: Dus volgens mij gaan er echt niet veel mensen van dit probleem last hebben.... een storm in een glas water denk ik dan? Niet?

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: moek me zorgen maken na 6 april ?

Post by Tom Thumper »

Mijn Tripy gisteren nog eens van stal gehaald en die had geen last. Ikke blij. Enkel het laden van de kaarten duurde lang, al wist hij goed waar hij was, gaf aan dat ik een flitspaal naderde voordat de kaart geladen was. Ik veronderstel dus dat het niets met de foute datum te maken had.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: moek me zorgen maken na 6 april ?

Post by OzzePaa »

Muug wrote: 08 Apr 2019 10:09 Den teller was goed voor 1024 weken? Da's goed voor bijna 20 jaar? Veel mensen gaan er niet zijn die zoiets nog in gebruik hebben :? Da's lomp, enorm traag, zwart/wit, klein scherm, etc etc :thumbsdown: Dus volgens mij gaan er echt niet veel mensen van dit probleem last hebben.... een storm in een glas water denk ik dan? Niet?
Sinds het in gebruik nemen van het Amerikaans GPS-satelietensysteem in 1980 reset de teller inderdaad "bijna 20 jaar" omdattem bijgehouden wordt in 10-bit-notatie ... Remenber "someone" saying or concluding we would never need more than 640K :?: Maar dat wil niet zeggen dat enkel toestellen van meer dan 19 jaar oud er last zouden van KUNNEN hebben. In 1999 wast de eerste keer prijs. Toch bleef de 10-bit-notatie nog in gebruik in "nieuwe" toestellen die na die datum in de markt gezet werden. Een Nuvi 510 hier op de kast van die periode geeft wel tjuiste uur. De dag, maand en jaar staan dus niet juist. Wat enkel ambetant is voor de timestamp op opgenomen tracks. Maar, in all : komt meestal wel goed :ugeek:
Last edited by OzzePaa on 08 Apr 2019 18:49, edited 1 time in total.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: moek me zorgen maken na 6 april ?

Post by F M »

Of de juiste datum nog in het toestel staat, weet ik niet, want ik zie nergens een datum. Maar de 2 Garmins en de 2 TomToms thuis vonden wel zonder problemen hun satellieten.

Een storm in een glas water ?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: moek me zorgen maken na 6 april ?

Post by OzzePaa »

F M wrote: 08 Apr 2019 15:05 Of de juiste datum nog in het toestel staat, weet ik niet, want ik zie nergens een datum. Maar de 2 Garmins en de 2 TomToms thuis vonden wel zonder problemen hun satellieten.

Een storm in een glas water ?
Inderdaad, Frans ... in de 550 vind je nergens een datum. Als de datestamp van "opgenomen" tracks OK is, en een track van de route die je vandaag reed niet op datum ergens in de buurt van 6 januari 1980 staat, heeft het toestel geen probleem. Maar in de huidige Zumo's (en dus ook al in de knoertoude Nüvi :o ) zit wel een "wereldklok". En vermits de Nuvi al de tweede keer de roll-over meemaakt stond die tot eergisteren dus op datum 21 augustus 1999 (= 6 januari 1980 PLUS 1023 weken) ... en omdat hij z'n datum niet op basis van de wanneer de originele firmware gecompiled werd, is hij vandaag back-in-time naar 8 januari 1999 (2 dagen na het begin van de meest recente "GPS-tijdperk" van 19,7 jaar) :stars:
Maar navigeren doet hij nog prima :thumbsup:

GPS-fabricanten van post-2000 toestellen trachtten toen het probleem in hun nieuwe apparaten te verschuiven door de 1024-weken-limiet te implementeren op de datum dat hun firmware gecompiled werd ... veel GPS'sen zullen dus in de toekomst "tussendoor" geconfronteerd worden met het issue ...

Update : de Zumo 550 (uit 2007 en zeker nog 10-bit) is blijkbaar gevaccineerd, want het opgenomen spoor van een bloesemwandeling deze namiddag, staat perfect op de correcte tijd én datum ... voorlopig moet ik dus nog niet kiezen of het een nieuwe TomTom of een nieuwe Garmin wordt. :thumbsup: ... tot hij de omslagdatum van zijn originele firmware-date bereikt :thumbsdown:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: moek me zorgen maken na 6 april ?

Post by Blackbert »

Bof.
In maart '19 hierboven nog komen stoefen over mijn SP2610. Buiten dattem af en toe een beetje achterop kwam, geen problemen.
Tot het scherm (touchscreen) wat lastig werd: denken dat iemand ergens geduwd heeft, de letters/cijfers langs de linker rand niet kunnen bedienen, ...
Nekeer uitgekuist, het randje tussen scherm en huis, scherm gecalibreerd, en hup. Voor een maand of 2. 't Kan niet blijven duren zeker.
Soit, in ruil voor een middag geknutsel om een Tomtom over te bouwen van 't ene machien naar 't andere, de daarbij geleverde Zumo 660LM meegekregen.

Stamt uit 2013 denk ik. Instellingen en bestanden opgeruimd, in automodus gezet en testen. Gisteren nog dag en maand ok, jaar niet.
Tussen opstarten en 'klaar voor navigatie' gaan er toch bijna 5 minuten voorbij.

Als ik hierboven alles doorlees zal 't allebei wel aan die datumbug liggen?
Een van de dagen eens proberen te connecteren met Garmin en zien wat er gebeurt?
Of beter eerst van alles een backup maken? (heeft blijkbaar NT kaart en topo B geladen)

Nee, heb de handleiding nog niet gelezen. :book2:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: moek me zorgen maken na 6 april ?

Post by Muug »

Bertus, gij hebt een rare vorm van zelfkastijding. :lipsrsealed2: :peepwall:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: moek me zorgen maken na 6 april ?

Post by F M »

Handleiding zal niets zeggen over een datumbug. Het valt natuurlijk af te wachten of je daar echt last van hebt. Staat de datum fout ?

Lang duren voor het vinden van een fix, dat is redelijk normaal voor een toestel wat lang stil gelegen heeft, en dan ergens anders opgestart wordt dan waar het de laatste keer uitgezet is. Het moet de satellieten weer vinden, en weet niet waar het die moet zoeken. Het kan goed zijn dat het vinden van een fix de volgende keer veel sneller gaat.

Moest het toch de datumbug zijn:
De update is er, zie: https://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=79&t=51034
Niet een softwareupdate dus, maar de chipset (type M).
Directe download chipset: http://download.garmin.com/software/GPS ... eM_300.gcd
Info Garmin: https://www8.garmin.com/support/downloa ... sp?id=3733
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: moek me zorgen maken na 6 april ?

Post by Blackbert »

Polle, ik heb geen goesting om een paar 100 euros uit te geven aan een wegwijzer.
in de bus hangt wel een nieuw gekochte Nuvi, omdat ik daar een camera kon aan koppelen. erger mij regelmatig lichtelijk aan dat ding omdat die afkomt met rare routes. makkelijk te vermijden waar ik de weg ken, soms prutsen waar ik om dat ding moet vertrouwen.
die 660 ook. bestanden: foto's, muziek? wtf. voor de rest moet ik mijne weg nog wat zoeken, we zien wel.

Merci FM, laat wel weten hoe fout het liep. :mrgreen:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: moek me zorgen maken na 6 april ?

Post by Muug »

Blackbert wrote: 01 Nov 2022 08:44 Polle, ik heb geen goesting om een paar 100 euros uit te geven aan een wegwijzer.
Ik versta u en geef u gelijk. Als ik zie hoe Jo de wereld rond (ok, bijna) navigeert met een smart en Osmand, dan snap ik ook niet waarom ik nog niet overstag ben gegaan. Het lijkt mij voor u ook een ideale combinatie.

Tom Twin
Posts: 101
Joined: 28 Feb 2022 16:36

Re: moek me zorgen maken na 6 april ?

Post by Tom Twin »

Muug wrote: 01 Nov 2022 11:37
Blackbert wrote: 01 Nov 2022 08:44 Polle, ik heb geen goesting om een paar 100 euros uit te geven aan een wegwijzer.
Ik versta u en geef u gelijk. Als ik zie hoe Jo de wereld rond (ok, bijna) navigeert met een smart en Osmand, dan snap ik ook niet waarom ik nog niet overstag ben gegaan. Het lijkt mij voor u ook een ideale combinatie.
Vandaag een nieuwe smartphone gekocht en de eerste vereiste voor de phone is de bruikbaarheid op de moto. Een degelijke beschermcase beschikbaar, snelheid, helderheid van het scherm, ... en het beschikbaar saldo op de visakaart. Dus voor een beetje meer geld dan een Garmin XT heb ik een Pixel 7 gekocht, een toestel dat onwaarschijnlijk veel meer kan dan een Zumo. Anderzijds is het resultaat hetzelfde, mijn bankrekening is geplunderd. :(
Me gusta la moto, me gustas tú.

Post Reply