Zumo XT

Zolang er maar knopjes aan zitten
Post Reply
User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

Voor zover ik het begrijp en zonder volledig en/of helemaal correct te willen zijn :

De "punaise" is idd alleen zichtbaar als de route ten minste één "hard" punt bevat, zoals FM al aangaf.
Lees er MrGPS maar even over na ... dikke shit was dat bij de 3xx en 5xx modellen :roll: Waarom Garmin dat ooit ingevoerd heeft is voor velen een raadsel en nog meer onbegrijpelijk. Het was namelijk net de reden waarom vele Garministen niet moesten weten van een TomTom : die gebruikte dat nl ook en betekende dat hij je altijd maar naar zo'n "hard" punt wilde terugsturen als je het (om één of andere reden) gemist had.
De XT gaat er nu tenminste wat handiger mee om en heeft (zoals de latere TomToms) een knoppeke om die "verplichte" punten aan te doen ... de "punaise" dus.
Als je dus een berekende route (bv "naar huis") wijzigt d.m.v. "bepaal vorm van de route", dan creeer je een "hard" tussenpunt en toont de XT de "punaise".

Zelfde effect als je een route tekent in BaseCamp ... elke "klik" op de kaart waarvan je zegt langswaar de route moet lopen creeert een "zacht" tussenpunt. Dubbelklik op de route toont dan "Geen waarschuwing" naast die punten. Ze geven géén aanleiding tot verschijnen van de "punaise" ... TENZIJ je (toevallig of niet) op een waypoint-icoontje op de kaart hebt geklikt (bv naftpomp, restaurant, winkel...) : dat wordt dan weer WEL een "hard" punt. Volg je nog ? ;)

Mapsource creeert bij het route-tekenen voor elke "klik" ook een "hard" punt als een waypoint-icoon wordt gekozen, maar soms ook zonder dat dat het geval is ... weet zo direct niet wat dat triggert. Naar ik meen gaf men, om zeker te zijn dat het punt "niet werd afgeroepen", voor dat programma de raad om de tussenpunten precies OP een kruising te leggen ...
In feite is dit vandaag geen issue meer : behalve als je persé een vast tussenpunt wil (een lunchlocatie bv, of een te bezoeken museum) maak je van de getekende route een SPOOR en laat je de XT daarvan een route maken.

Ook even de "rondreis"-punten getest : ik gebruik die functie bijna nooit, maar idd :
1) met een "Bestemmings"keuze kan je geen tussenpunt invoegen ("Selecteer een geldige locatie"-melding) via de drie puntjes en "Bepaal vorm van de route" + "Tik op de kaart" ...
2) 3) Bij rondreis met afstand- of tijd-keuze lukt dat wel, maar gaat hij "standaard" herberekenen, dus niet meer volgens het "Adventurous Route" algorithme en wordt je route gewoon een heen-en-terugrit volgens die "gewone" instellingen. Lijkt ook nog verschillend naargelang je "Afstand" of "Duurtijd" kiest ...
In dit scenario krijg je ook wel de melding "Selecteer een geldige locatie" als je niet heel juist OP een weg tikt.

Voor mij allemaal geen groot probleem : de door de XT gemaakte "Adventurous Routes" zijn toch niet bijster fameus : ik ontwerp de mijne liefst zelf ;)

OOOOPS .... FM was me allang voor precies ;) :oops:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
FransST
Posts: 67
Joined: 20 Aug 2016 00:06

Re: Zumo XT

Post by FransST »

FM en Ozzepa bedankt voor jullie uitleg, zal daar de komende dagen nog eens goed naar kijken.
Inderdaad logisch dat die rondreizen helemaal veranderen als je er een bepaald aan toevoegt, ik kreeg ook een dergelijke waarschuwing.

Maar die "harde " en "zachte "tussenpunten heb ik nog nooit iets van gemerkt, niet met de Streetpilot 2610 ( gekocht in 2004) ook niet met de Zumo 660 ( vanaf 2012).
Vaak genoeg afgeweken van een route maar nooit een melding gehad om naar een bepaald punt te gaan. Had wel altijd herberekenen uit staan.

Ik ga m'n routes nog eens bekijken op die punten.

Verder heb ik komende tijd excuses om weer eens een rit te maken : ik moet de XT uitproberen.

Frans.
Nog steeds met een sprint ST 1050 en Zumo XT.

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Jouw oude toestellen kennen ook geen verschil tussen harde en zachte viapunten. De 59x en 3xx reeksen waren de eerste Zumo's die dat verschil herkenden. Het is ook maar ten tijde van de introductie van die toestellen dat Garmin daarmee begonnen is.
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Zumo XT

Post by Tom Thumper »

F M wrote: 06 Sep 2020 22:28 En moest Tom dit meelezen...

Wees gerust Frans, Garmin topics sla ik over, ik versta geen Frans. ;)
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

En aanvulling op Ozzepaa: Mapsource kent ook niet het verschil tussen harde en zachte punten. Dat kan je daar dus niet beheren, en ik denk dat niemand weet hoe of wanneer of waarom Mapsource een zacht of hard punt creëert. Lukraak? Per ongeluk? :dontknow:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2916
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Zumo XT

Post by duibhce Kaelann »

F M wrote: 07 Sep 2020 09:10 En aanvulling op Ozzepaa: Mapsource kent ook niet het verschil tussen harde en zachte punten. Dat kan je daar dus niet beheren, en ik denk dat niemand weet hoe of wanneer of waarom Mapsource een zacht of hard punt creëert. Lukraak? Per ongeluk? :dontknow:
Ik heb altijd gedacht dat het bij Mapsource ook gewoon was: als het punt in de route een eerder gemaakt los Waypoint of een POI in de route was. Net zoals Basecamp dat default doet. Maar Mapsource is al véééééél te lang geleden om er mijn hand voor in het vuur te steken. Het zou evengoed kunnen afhangen van de gemiddelde temperatuur van het afwaswater in Dresden en welke ascendant er te zien is die ochtend vanuit het herdershutje waar Offa's Dyke en World's End samenkomen :lol:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

OzzePaa wrote: 06 Sep 2020 23:17 Ook even de "rondreis"-punten getest : ik gebruik die functie bijna nooit, maar idd :
1) met een "Bestemmings"keuze kan je geen tussenpunt invoegen ("Selecteer een geldige locatie"-melding) via de drie puntjes en "Bepaal vorm van de route" + "Tik op de kaart" ...
Heb het ook even getest. Dat moet toch een bug zijn. En geloof het of niet, ik heb zeker 50 keer getikt op een plaats in de kaart en het is welgeteld één (1) keer effectief gelukt. :pillepalle:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
FransST
Posts: 67
Joined: 20 Aug 2016 00:06

Re: Zumo XT

Post by FransST »

F M wrote: 07 Sep 2020 00:43 Jouw oude toestellen .......
Maar met die "oude" toestellen had ik mooi geen last van het per sé langs een routepunt te moeten. Als ik van de route afweek had ik geen commentaar ( soms van mijn vrouw :grin: ) en zocht ik wel een weg terug naar de lijn op het scherm.
De diverse berichten op het GPS forum daarover hebben mij nogal eens verbaasd.
Nu met de XT zal ik daar aan moeten wennen. En aan nog wel meer dingen denk ik.

Ik heb dat probleem wel eens gehad met een Tom Tom die ik af en toe in de auto gebruikte. Ik had snel een route gemaakt een daarbij alleen een plaatsnaam ingegeven. Dan wordt je naar het centrum van die plaatsen genavigeerd.
In een van die plaatsen lag dat centrum in een voetgangersgebied. En die TT bleef ons maar rond dat centrum sturen. Ik ben gewoon stukje verder de route gereden, heb de TT uit- en weer aangezet. Kon toen weer de route verder rijden.


Nogmaals bedankt voor de informatie.

Frans.
Nog steeds met een sprint ST 1050 en Zumo XT.

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

FransST wrote: 07 Sep 2020 22:11
F M wrote: 07 Sep 2020 00:43 Jouw oude toestellen .......
Maar met die "oude" toestellen had ik mooi geen last van het per sé langs een routepunt te moeten. Als ik van de route afweek had ik geen commentaar ( soms van mijn vrouw :grin: ) en zocht ik wel een weg terug naar de lijn op het scherm.
We all know the feeling. Ozzepaa en ik hadden allebei een Zumo 550. Dat was toch veel eenvoudiger in gebruik, zoals jouw 660.

Nu heeft Ozzepaa het al aangehaald. Wij vinden het gemakkelijker om geen routes naar onze Zumo te sturen, maar wel een spoor. En dat spoor laat je in de Zumo omzetten naar een route (dat heet 'reis' in de Zumo). Je bent dan zo goed als zeker dat je route volledig overeen komt met wat je op de PC gemaakt hebt. Het starten van een route is dan ook wat gemakkelijker aan te leren: zorg dat je op de route staat voor je ze activeert, dan mag je als punt altijd het einde van de route kiezen als de Zumo vraagt naar welk punt je wil navigeren. Als het geen rondrit is, mag je nu ook altijd voor 'dichtsbijzijnde punt' kiezen. Maar doe dat niet als je in de buurt van het begin- en eindpunt staat, want dan word je gegarandeerd dadelijk naar het einde gestuurd...
En je rijdt dan ook best met het herberekenen uitgeschakeld.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
FransST
Posts: 67
Joined: 20 Aug 2016 00:06

Re: Zumo XT

Post by FransST »

Ik maak bijna altijd gebruik van een route. je kunt dan de aanwijzingen maar ook tussenpunten op het scherm krijgen, met daarbij de afstand en de tijd er naar toe.
Ik plaats daarom vaak een tussenpunt op de route om te weten hoe laat ik daar zou kunnen zijn. Bij een track gaat dat niet. Bv als ik weet dat ik in een bepaalde plaats langs de route kan eten, plaats ik daar een tussenpunt.
Het zal bij mij - denk ik - niet vaak zijn voorgekomen dat de route op de 660 afweek van de route die ik op de PC in Basecamp had gemaakt. En als er een afwijking was, was het een erg kleine afwijking.
Ja, dat op eigen houtje naar een route rijden en er aan beginnen gaat met de XT niet meer heb ik al gemerkt..
Je moet idd goed opletten waar je bent als je de route opvraagt en wat je dan ingeeft waar je naar toe wil genavigeerd worden.
Ik hoop de komende tijd meerdere ritten te kunnen rijden zodat ik de XT kan leren kennen.

Frans.
Nog steeds met een sprint ST 1050 en Zumo XT.

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Je hebt valide redenen om met een route te werken ipv een spoor.

Je moet dan wel ook goed weten bij het activeren van de route welk waypoint aan te duiden. Dat moet altijd het eerstvolgende zijn waar je langs moet komen. Als je er overslaat, wordt de route herberekend , rechtstreeks naar het aangeduide punt, en heel de route ervoor kan dan gewijzigd zijn.

Daarom gebruiken Ozzepaa en ik en anderen een spoor, want dan weet je dat je altijd het einde mag aanduiden.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

F M wrote: 06 Sep 2020 22:28
FransST wrote: 06 Sep 2020 21:11 Nee, die knop is wel om te herbereken. Wat bedoel je met harde viapunten ? ( ik werk met een begin- en een eindpunt met daartussen viapunten. Ik heb nooit wat voor punten onderweg over moeten slaan. ( De 660 is wat dat betreft een fijn apparaat :) ).
Als je een route maakt in Basecamp, kunnen dat 'harde' of 'zachte' viapunten zijn. Als je de eigenschappen van je route bekijkt, zie je de zachte viapunten in grijze letters, de harde viapunten zin zwarte letters. Je kan er rechts op klikken en die eigenschap wijzigen. De grote verschillen tussen die twee: harde viapunten moeten bezocht worden op je trip, of de Zumo wil je terugsturen als je er voorbij gereden bent (bv omdat er net daar een omleiding was, of omdat je viapunt onzorgvuldig naast de weg lag). En daarvoor dient die knop op je scherm: je kan die viapunten dan toch 'skippen', en je Zumo stuurt je naar het volgende punt op de route (hij herberekent dus de route).
Ik heb hierop een aanvulling, gelezen op het Nederlandse waypoint-forum. Als je een waypoint skipt, dan wordt de route wel degelijk herberekend. Maar afhankelijk van je instelling automatisch herberekenen of niet, is de herberekening anders.
Als je gekozen had voor automatisch herberekenen, dan wordt de route herberekend naar je volgend viapunt. Of dat hard of zacht is, dat maakt niet uit. Dat is eigenlijk wel wat je wil.
Maar als je ingesteld had dat je niet wil laten herberekenen, dan herberekent hij ook, maar naar het einde van de route ! En je route zal hoogstwaarschijnlijk om zeep zijn.

Ik heb dit wel niet getest. Ik rijd nooit met viapunten. Ik ga ervan uit dat de persoon die dat gemeld heeft, dat wel goed getest heeft.
Het moge duidelijk zijn, dat dit allemaal niet echt goed doordacht is. Voor mij is dit nog een reden om nooit te werken met een route met harde viapunten.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Zumo XT

Post by zappa »

En als je de route opnieuw laat laden, is't nog steeds om zeep ?



nog iets wat die XT doet, weten waar je aan 't rijden zijt, op de oosterweel-perikelen, moet ik op een stuk w(aar normaal het verkeer uit de K-tunnel komt) rijden om de K-tunnel te kunnen binnen rijden (we worden net voor de K-tunnel terug naar rechts gestuurd, maar dat weet madam XT niet) en ze zegt " je rijdt in de tegenliggende rijrichting" maw ge zijt een spook :roll: rijder. Dus madam zumo weet dus waar precies ge aan 't rijden zijt? Maar niks van Oosterweel.
sig nature

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Als je een route opnieuw laadt, dan is het weer de originele. Tenzij je natuurlijk weer een verkeerd punt kiest om te starten...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1216
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

Vandaag mijn eerste 120km gereden met de Zumo XT, eerste bestemming ingetikt en volgende aangeduid op de topo kaart.

ik heb aan de instellingen niks veranderd, enkel "herberekenen" afgevinkt.

Met de "100% garmin Adventurous route" ("bochtenbalk" helemaal naar rechts geschoven) naar het zuiden gereden. Het begon echt goed, eerste 10km waren de wegelkes die ik ook wel eens durf in te plannen.

Maar dan werd het gewoon a big joke. 20km over de grootst beschikbare baan naar de volgende stad, terwijl er daar parallel meerdere fantastische stuurbaantjes liggen.

Ik ben Calimoto gewoon, die stuurt mij nooit over die baan.

Voor de weg terug dan een vingertje geholpen en de route via een interessanter tussenpunt gestuurd.


trouwens, de communicatie met de freecom 2+ in de helm ging probleemloos. Ik weet nu ook ineens wat voor een hooligan ik ben op de openbare weg, in elke bebouwde kom binnen de 3 seconden "ding ding" (=te snel, ook al is het 1km/h te snel).
En vierhonderd meter voor de bebouwde kom "ding", heb me al een pavlov reactie aangemeten om dan nog rap een streep gaaas bij te geven :ricky:



Ik las hier dat ge "garmin explore" moest afzetten als ge met tracks wilt werken. Waar vind ik die Garmin explore setting? Ben da precies nog niet tegengekomen.

En verder, de houder is nog niet aangesloten op de batterij - ik wacht nog op een geschikte stekker. Maar via mijn dashboard USB werkt de stroomverzorging ook (zolang het niet regent, uiteraard).
Probleemloos eigenlijk.

eerste km waren wat gevaarlijk omdat ik meer naar dienen schonen televies voor mijne neus aan t kijken was dan naar de weg e.d. :oops:

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Adventurous routing stil s*cks bij Garmin. Ik heb een paar weken terug nog gemeld dat het voor mij nog wel meeviel, maar daar ben ik ondertussen ook al van teruggekomen. Amerikanen hebben duidelijk een ander beeld van bochten dan wij. Ik veronderstel dat ze het niet aandurven al die Harleys naar echte bochten te sturen, om rechtszaken te vermijden... :roll:

Als je Garmin Explore nog niet bent tegengekomen, dan zal het ook niet actief zijn. Normaal gezien kan je dat activeren/niet activeren als je de Drive App installeert, dacht ik. Is al een tijdje geleden, ik weet het niet zeker meer.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1216
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

Klopt het dat die garmin niet automatisch de track opslaat als je naar een bestemming rijdt?

Of vind ik die tracks van mijn testrit gewoon niet?

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1216
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

Of mss moet ik ophouden met dat kaske te vergelijken met een slimme telefoon (plus te betalen software).

User avatar
Muug
Posts: 11767
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

Integendeel,vergelijk maar naarstig verder, zodat we eens en voor altijd kunnen weten of het nog de moeite loont om een aparte GPS te kopen.
Overlaatst heb ik onze autoradio toch vervangen door een GPS-loos exemplaar, ipv de tien jaar oude gps-kaarten te updaten.
Zo'n radio kost 600-800 euro minder en de volumeknop is een pak groter. En de TomTom rendeert natuurlijk ook meer. :thumbsup:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1216
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

Tja, 't is de eerste keer dat ik zo'n ding heb. En ik heb 30 dagen teruggave recht 8-)

Mijn vorige ervaring met Garmin dateert uit de jaren stillekes (2004 !) toen na een lange Noorwegen reis de Garmin Streetpilot boys schoorvoetend kwamen vragen of ze mijn (uitstekende) papieren kaarten mochten af fotograferen waar ik met fluo stift "de hele track" had ingekleurd (*).
Hun "track log" bleek nl. veel te klein.

Mss ben ik wat bevooroordeeld.


ik heb me voor de "echte" vergelijking toch een extra toestel besteld, een Ulefone Armor X7 pro (Android 10, 4GB ~32GB) voor minder dan 100euro , plus een 32GB geheugenkaartje.

Mijn huidige slimme telefoon (vergelijkbare prijsklasse & geheugen) zou ooit ook waterdicht geweest zijn, maar na talloze bodemkontakten zijn er precies barstjes in dat geloof. :mrgreen:
Feit is dat voor motor gebruik ge een slimme telefoon nodig hebt, die waterdicht is. Daar moet ge dus wel degelijk rekening mee houden bij aanschaf, en dat beperkt de keuze (toch bij de goedkope modellen).


(*) ik heb die kaarten onlangs teruggevonden, en ik kan 16 jaar later de track nog steeds aflezen - geen compatibiliteitsprobleem ! :twisted:

Post Reply