Zumo XT

Zolang er maar knopjes aan zitten
User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Je hebt valide redenen om met een route te werken ipv een spoor.

Je moet dan wel ook goed weten bij het activeren van de route welk waypoint aan te duiden. Dat moet altijd het eerstvolgende zijn waar je langs moet komen. Als je er overslaat, wordt de route herberekend , rechtstreeks naar het aangeduide punt, en heel de route ervoor kan dan gewijzigd zijn.

Daarom gebruiken Ozzepaa en ik en anderen een spoor, want dan weet je dat je altijd het einde mag aanduiden.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

F M wrote: 06 Sep 2020 22:28
FransST wrote: 06 Sep 2020 21:11 Nee, die knop is wel om te herbereken. Wat bedoel je met harde viapunten ? ( ik werk met een begin- en een eindpunt met daartussen viapunten. Ik heb nooit wat voor punten onderweg over moeten slaan. ( De 660 is wat dat betreft een fijn apparaat :) ).
Als je een route maakt in Basecamp, kunnen dat 'harde' of 'zachte' viapunten zijn. Als je de eigenschappen van je route bekijkt, zie je de zachte viapunten in grijze letters, de harde viapunten zin zwarte letters. Je kan er rechts op klikken en die eigenschap wijzigen. De grote verschillen tussen die twee: harde viapunten moeten bezocht worden op je trip, of de Zumo wil je terugsturen als je er voorbij gereden bent (bv omdat er net daar een omleiding was, of omdat je viapunt onzorgvuldig naast de weg lag). En daarvoor dient die knop op je scherm: je kan die viapunten dan toch 'skippen', en je Zumo stuurt je naar het volgende punt op de route (hij herberekent dus de route).
Ik heb hierop een aanvulling, gelezen op het Nederlandse waypoint-forum. Als je een waypoint skipt, dan wordt de route wel degelijk herberekend. Maar afhankelijk van je instelling automatisch herberekenen of niet, is de herberekening anders.
Als je gekozen had voor automatisch herberekenen, dan wordt de route herberekend naar je volgend viapunt. Of dat hard of zacht is, dat maakt niet uit. Dat is eigenlijk wel wat je wil.
Maar als je ingesteld had dat je niet wil laten herberekenen, dan herberekent hij ook, maar naar het einde van de route ! En je route zal hoogstwaarschijnlijk om zeep zijn.

Ik heb dit wel niet getest. Ik rijd nooit met viapunten. Ik ga ervan uit dat de persoon die dat gemeld heeft, dat wel goed getest heeft.
Het moge duidelijk zijn, dat dit allemaal niet echt goed doordacht is. Voor mij is dit nog een reden om nooit te werken met een route met harde viapunten.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Zumo XT

Post by zappa »

En als je de route opnieuw laat laden, is't nog steeds om zeep ?



nog iets wat die XT doet, weten waar je aan 't rijden zijt, op de oosterweel-perikelen, moet ik op een stuk w(aar normaal het verkeer uit de K-tunnel komt) rijden om de K-tunnel te kunnen binnen rijden (we worden net voor de K-tunnel terug naar rechts gestuurd, maar dat weet madam XT niet) en ze zegt " je rijdt in de tegenliggende rijrichting" maw ge zijt een spook :roll: rijder. Dus madam zumo weet dus waar precies ge aan 't rijden zijt? Maar niks van Oosterweel.
sig nature

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Als je een route opnieuw laadt, dan is het weer de originele. Tenzij je natuurlijk weer een verkeerd punt kiest om te starten...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1217
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

Vandaag mijn eerste 120km gereden met de Zumo XT, eerste bestemming ingetikt en volgende aangeduid op de topo kaart.

ik heb aan de instellingen niks veranderd, enkel "herberekenen" afgevinkt.

Met de "100% garmin Adventurous route" ("bochtenbalk" helemaal naar rechts geschoven) naar het zuiden gereden. Het begon echt goed, eerste 10km waren de wegelkes die ik ook wel eens durf in te plannen.

Maar dan werd het gewoon a big joke. 20km over de grootst beschikbare baan naar de volgende stad, terwijl er daar parallel meerdere fantastische stuurbaantjes liggen.

Ik ben Calimoto gewoon, die stuurt mij nooit over die baan.

Voor de weg terug dan een vingertje geholpen en de route via een interessanter tussenpunt gestuurd.


trouwens, de communicatie met de freecom 2+ in de helm ging probleemloos. Ik weet nu ook ineens wat voor een hooligan ik ben op de openbare weg, in elke bebouwde kom binnen de 3 seconden "ding ding" (=te snel, ook al is het 1km/h te snel).
En vierhonderd meter voor de bebouwde kom "ding", heb me al een pavlov reactie aangemeten om dan nog rap een streep gaaas bij te geven :ricky:



Ik las hier dat ge "garmin explore" moest afzetten als ge met tracks wilt werken. Waar vind ik die Garmin explore setting? Ben da precies nog niet tegengekomen.

En verder, de houder is nog niet aangesloten op de batterij - ik wacht nog op een geschikte stekker. Maar via mijn dashboard USB werkt de stroomverzorging ook (zolang het niet regent, uiteraard).
Probleemloos eigenlijk.

eerste km waren wat gevaarlijk omdat ik meer naar dienen schonen televies voor mijne neus aan t kijken was dan naar de weg e.d. :oops:

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Adventurous routing stil s*cks bij Garmin. Ik heb een paar weken terug nog gemeld dat het voor mij nog wel meeviel, maar daar ben ik ondertussen ook al van teruggekomen. Amerikanen hebben duidelijk een ander beeld van bochten dan wij. Ik veronderstel dat ze het niet aandurven al die Harleys naar echte bochten te sturen, om rechtszaken te vermijden... :roll:

Als je Garmin Explore nog niet bent tegengekomen, dan zal het ook niet actief zijn. Normaal gezien kan je dat activeren/niet activeren als je de Drive App installeert, dacht ik. Is al een tijdje geleden, ik weet het niet zeker meer.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1217
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

Klopt het dat die garmin niet automatisch de track opslaat als je naar een bestemming rijdt?

Of vind ik die tracks van mijn testrit gewoon niet?

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1217
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

Of mss moet ik ophouden met dat kaske te vergelijken met een slimme telefoon (plus te betalen software).

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

Integendeel,vergelijk maar naarstig verder, zodat we eens en voor altijd kunnen weten of het nog de moeite loont om een aparte GPS te kopen.
Overlaatst heb ik onze autoradio toch vervangen door een GPS-loos exemplaar, ipv de tien jaar oude gps-kaarten te updaten.
Zo'n radio kost 600-800 euro minder en de volumeknop is een pak groter. En de TomTom rendeert natuurlijk ook meer. :thumbsup:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1217
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

Tja, 't is de eerste keer dat ik zo'n ding heb. En ik heb 30 dagen teruggave recht 8-)

Mijn vorige ervaring met Garmin dateert uit de jaren stillekes (2004 !) toen na een lange Noorwegen reis de Garmin Streetpilot boys schoorvoetend kwamen vragen of ze mijn (uitstekende) papieren kaarten mochten af fotograferen waar ik met fluo stift "de hele track" had ingekleurd (*).
Hun "track log" bleek nl. veel te klein.

Mss ben ik wat bevooroordeeld.


ik heb me voor de "echte" vergelijking toch een extra toestel besteld, een Ulefone Armor X7 pro (Android 10, 4GB ~32GB) voor minder dan 100euro , plus een 32GB geheugenkaartje.

Mijn huidige slimme telefoon (vergelijkbare prijsklasse & geheugen) zou ooit ook waterdicht geweest zijn, maar na talloze bodemkontakten zijn er precies barstjes in dat geloof. :mrgreen:
Feit is dat voor motor gebruik ge een slimme telefoon nodig hebt, die waterdicht is. Daar moet ge dus wel degelijk rekening mee houden bij aanschaf, en dat beperkt de keuze (toch bij de goedkope modellen).


(*) ik heb die kaarten onlangs teruggevonden, en ik kan 16 jaar later de track nog steeds aflezen - geen compatibiliteitsprobleem ! :twisted:

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

Die XT is zowat de Rolls Royce onder de gpssen, dus ja ge gaat wel wat verschil merken met 14 jaar geleden!
Niet-waterdichte phones kunt ge in een waterdicht houderke steken.
Last edited by Muug on 06 Oct 2020 11:01, edited 1 time in total.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

TuttoTerreno wrote: 06 Oct 2020 08:49 Klopt het dat die garmin niet automatisch de track opslaat als je naar een bestemming rijdt?

Of vind ik die tracks van mijn testrit gewoon niet?
Neen, dat klopt niet.

Heb je eigenlijk al Basecamp op je PC? Daarmee kan je de tracklogs bekijken.

Maar het kan ook in je toestel. Ga naar de apps, kies 'sporen( (what a surprise :mrgreen: ). Je krijgt dan standaard het tabblad met opgeslagen sporen, dat zijn sporen die je naar het toestel gestuurd hebt. Maar rechts zie je dus dat de bovenste tab geselecteerd is (een omhoog wijzend pijl in een cirkel van puntjes). Selecteer daar de onderste tab (een lijn met daaronder blokjes. Daarin vind je de effectief gereden sporen.

Het is wel zo dat je daarin enkel de laatste sporen vindt, opgeslagen in he tactieve logbestand. Het gaat om ongeveer 10.000 trackpunten die in één bestand worden opgeslagen. Wil je de oudere sporen nog zien, dan moet het via de PC. Je moet je Zumo dan aansluiten op de PC. Met de verkenner zal je bestanden vinden in de map /garmin/gpx/archive, genummerd vanaf nummer 01, 02 enzovoort. Ik noem de map nu zo uit mijn hoofd, misschien vind je ze toch ergens anders, ik kan het nu nog niet checken op mijn PC. En jij gaat die nog niet zien ,want je hebt het toestel nog niet zo lang. Alles zal nog in het actieve logbestand staan.

Om zeker te zijn of je toestel de sporen wel opslaat: check instellingen/toestel/reisgeschiedenis. Dat vinkje moet aan staan. Dat is standaard zo, maar je zou het wel eens kunnen uitgezet hebben, en dan heb je inderdaad geen opgeslagen sporen...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Muug wrote: 06 Oct 2020 10:22 Die XT is zowat de Rolls Royce onder de smartphones,
Nee, de XT is geen smartphone ! :w00t: :whistling: :whip: :grin:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

F M wrote: 06 Oct 2020 10:44
Muug wrote: 06 Oct 2020 10:22 Die XT is zowat de Rolls Royce onder de smartphones,
Nee, de XT is geen smartphone ! :w00t: :whistling: :whip: :grin:
:oops:
Gecorrigeerd.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1217
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

F M wrote: 06 Oct 2020 10:43
Om zeker te zijn of je toestel de sporen wel opslaat: check instellingen/toestel/reisgeschiedenis. Dat vinkje moet aan staan. Dat is standaard zo, maar je zou het wel eens kunnen uitgezet hebben, en dan heb je inderdaad geen opgeslagen sporen...
merci voor de gedetailleerde uitleg.

ik heb het intussen aangezet, maar tijdens de rit stond dat wellicht nog uit. Ik vreesde dat dat de garmin explore was :whistling:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1217
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

allez, ondertussen een setje GPX tracks in de XT gekregen via de Drive app.

Maar "Converteer naar reis " ... "van begin tot einde" lukt van geen kanten.

opslaan in reisplanner
Berekenen: 12% dan niks meer
bij de volgende : 0% dan niks meer. tot hij teruggaat naar "van begin tot einde" keuzemenu en opnieuw en opnieuw en opnieuw


Wat een ongelooflijke brol is me dat, zeg.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Sorry, kan je daar niet mee helpen. Geen idee wat er mis gaat.

Zelf gebruik ik altijd een kabeltje en de pc om routes of tracks erop te zetten. Ik heb de Drie app enkel in het begin eens geprobeerd om te zien of het werkt. Dat deed het toen bij mij, maar ik heb er geen nood aan.

Zet die gpx anders hier eens in bijlage. Kan ik het ook eens proberen ?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1217
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

de GPX track zal te veel niet gekende wegen bevat hebben.

En ik kan hier geen .gpx files posten, precies. ook niet per PM


ik heb dan een oude calimoto GPX genomen - bijna alles mooi asfalt - en van die track kon hij wel een "reis" maken.

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

TuttoTerreno wrote: 06 Oct 2020 23:37 En ik kan hier geen .gpx files posten, precies. ook niet per PM
Dat is vreemd, dat zou wel moeten kunnen, want ik heb dat zelf al gedaan.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1217
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

gisteren waren .gpx bestanden niet toegelaten, vandaag wel maar blijkt het bestand te groot.


de ACT track is 1160km, maar onderverdeeld in 5 Dagritten. De XT plaatst die 5 tracks mooi afzonderlijk onder mekaar en toont de tracks ook mooi op het televieseke.

maar 1 onderdeel naar route converteren op het maschientje zelve, nope.

Post Reply