Zumo XT

Zolang er maar knopjes aan zitten
Post Reply
User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Muug wrote: 14 Jul 2020 22:07 Mijn TT hier in DE en AU is de beste GPS die ik ooit al gehad heb
Yep. Omdat diens eigenschappen het best aansluiten op wat jij van een gps verwacht.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

F M wrote: 16 Jul 2020 09:51
Muug wrote: 14 Jul 2020 22:07 Mijn TT hier in DE en AU is de beste GPS die ik ooit al gehad heb
Yep. Omdat diens eigenschappen het best aansluiten op wat jij van een gps verwacht.
En dat is een zalig gevoel moet ik zeggen.
De Oregon voor de wandelbergpaadjes, de TT voor de asfaltwegen.
Ik denk zelfs, FM, dat gij er uw motorreis gemakkelijk en sneller mee zou kunnen plannen dan met de Garmin, omwille van de spectaculaire kronkel- algoritmes.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

Muug wrote: 16 Jul 2020 20:23
F M wrote: 16 Jul 2020 09:51
Yep. Omdat diens eigenschappen het best aansluiten op wat jij van een gps verwacht.
En dat is een zalig gevoel moet ik zeggen.
De Oregon voor de wandelbergpaadjes, de TT voor de asfaltwegen.
Ik denk zelfs, FM, dat gij er uw motorreis gemakkelijk en sneller mee zou kunnen plannen dan met de Garmin, omwille van de spectaculaire kronkel- algoritmes.
Die zijn zondermeer een uitermate intressant aspect van de TT. :thumbsup: Inallegeval nog altijd een stuk beter dan de kopie die Garmin er in de XT van aanbiedt.
Maar in DE of AU is het natuurlijk niet moeilijk om kronkelritjes te verzinnen. Ook in "de Vlaanders" zijn er kleine wegjes genoeg voorhande om een leuk ritje te bakken, maar meer deze coté en richting Noord-Limburg heb ik de voorbije weken een aantal door een TomTommer voorgestelde rondritten voor de Motsekletse-groep onder handen genomen en daaraan toch menige grotere of kleinere aanpassingen gedaan om ze naar mijn maatstaven op peil te krijgen. Een rondrit van 350km of tot een bepaalde bestemming of binnen een tijdsvenster bv gaat hij de "heenrit" bijna perfect maken zoals ik dat zelf zou doen in de gekozen richting, maar the way home is telkens van een wat minder gehalte. Ook nogallis dwars door centra en als er echt wat weinig kronkels te vinden zijn kreëert hij er wel zelf. Een onoverkomelijk langer recht stuk dan pakweg 5km onderbreekt hij halfweg door een omweggetje van een paar honderd meter langs een paar zijstraatjes. Of het gekke om op een kanaalweg een brugramp op te rijden en de andere kant er weer af omdat dat meer hoogteverschil geeft :pillepalle:
Er zit maw toch nog meer potentieel in en dat zal er wel uitkomen navenant de algoritmes verbeteren en de AI nog "leert". Het voordeel valt voor mij, zoals al een paar keer vermeld, echter volledig weg t.o.v het nadeel van niet met tracks overweg te kunnen. Met nog een stuk of wat andere onhebbelijkheden van de TT maakt dat de Zumo, met zijn evenzeer aanwezige minpunten, toch echt tot het enige alternatief voor "best of both worlds" in één apparaat :ugeek:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Muug wrote: 16 Jul 2020 20:23
F M wrote: 16 Jul 2020 09:51
Yep. Omdat diens eigenschappen het best aansluiten op wat jij van een gps verwacht.
En dat is een zalig gevoel moet ik zeggen.
De Oregon voor de wandelbergpaadjes, de TT voor de asfaltwegen.
Ik denk zelfs, FM, dat gij er uw motorreis gemakkelijk en sneller mee zou kunnen plannen dan met de Garmin, omwille van de spectaculaire kronkel- algoritmes.
Euhh, ik plan nooit een vakantieroute met een gps. Ik plan met een kaart. Dat is een groot deel van mijn plezier. Op een kaart zie ik ook de kronkelige wegen. En meer nog, via street view kan ik zien of de weg me aanstaat (niet in Duitsland spijtig genoeg). Niet te breed, niet te klein en smal. Ik wantrouw wat een gps me voorschotelt. Want de makers van die algoritmes weten niet waar ik de voorkeur aan geef. En het is niet omdat jij razend enthousiast bent van de TT-kronkelwegen, dat ik dat ook zal zijn. Ik vermoed zelfs van niet.

Vandaar dat ik me beter voel met een Garmin. Zodat ik zeker kan zijn dat ik in mijn gps altijd en overal kan zien en volgen wat ik gepland heb. En dat plannen moet niet 'snel' zijn.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Nog een aanvulling op dat plannen met bochten-algoritmes. 2 jaar terug heb ik mijn routes naar de Pyreneeën eerst gemaakt met Kurviger. Door heel veel mensen geprezen omwille van de schitterende bochtenroutes die hij tevoorschijn tovert.

Welnu, ik heb meer dan 50 % van die routes aangepast, omdat er me veel te veel kleine wegen in zaten. Heel kronkelend, dat wel. En wegen waar Muug of Ozzepaa of nog velen hier laaiend enthousiast over zouden zijn.

Maar ik niet.

Dus, hoe enthousiast Muug ook is over zijn TomTom, ik wil hem niet en ik vind de Zumo XT daarom voor mij een veel betere keuze.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

Ik treed Ozzepa bij dat TT soms rare sprongen maakt om toch maar kronkels te kunnen hebben. Hij heeft gelijk dat ie dat wat in de gaten houdt.

En FM gebruikt wellicht de onvolprezen Michelin-kaarten, die inderdaad nog steeds geweldig goed toelaten om het reliëf en het profiel van een route in te schatten?

:thumbsup:

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Zumo XT

Post by zappa »

Heeft er al iemand met zijne XT op 't stuur gefilefiltert ?

Gisteren op de BRUlse ring, het kaartje staat half scherm links en rechts krijg ik 2 rijstroken en mijn te volgen lijn gaat over de stippellijn tussen de 2 rijstroken?

Zumo zijn madam was haar connectie kwijt met mijne intercom, heb dus niet kunnen luisteren wat die te zeggen had ?
sig nature

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

zappa wrote: 18 Jul 2020 07:53 Heeft er al iemand met zijne XT op 't stuur gefilefiltert ?

Gisteren op de BRUlse ring, het kaartje staat half scherm links en rechts krijg ik 2 rijstroken en mijn te volgen lijn gaat over de stippellijn tussen de 2 rijstroken?

Zumo zijn madam was haar connectie kwijt met mijne intercom, heb dus niet kunnen luisteren wat die te zeggen had ?
Nee, Zappa file-gefilter hoeft in mijn contreiën niet ;) Maar als dit zo is ist wel een straf feature van de XT dat die zelfs aangeeft waar je moet filterrijden :grin:
Het rechtse schermpje geeft vantevoren de te volgen rijstrook aan bij een naderende splitsing. Maar dat zou alleen het geval moeten zijn als je een route actief hebt ... Voor mij een mooie hulp, want ik durf me op zo'n voetbalveldbrede ottostraat of ring wellis helemaal aan de verkeerde kant bevinden dan waar ik zo meteen moet uitvoegen :oops: :wink:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Zumo XT

Post by zappa »

Waarom toch, wil de XT madam haar zwoele stem niet naar mijne helm brengen? Moet ik een bepaalde volgorde in acht nemen voor dat ze de route wil fluisteren in mijne sena ?
sig nature

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

zappa wrote: 20 Jul 2020 20:24 Waarom toch, wil de XT madam haar zwoele stem niet naar mijne helm brengen? Moet ik een bepaalde volgorde in acht nemen voor dat ze de route wil fluisteren in mijne sena ?
Daar kan ik je helaas geen zinnig woord over zeggen :dontknow: De XT-madam is al sinds ze nog Zumo_500-Madam heette, het zwijgen opgelegd ... ik zal zelf wel zien waarik moet afdraaien zonder dat (toegegeven geen onaangenaam klinkende) madam mij dat oplegt. Geen gezeur aan mijne kop dus ;) En het is misschien al 4 keer gebeurd dat ik een afslag gemist heb :ugeek:
Misschien is het wel een meerwaarde als ze op voetbalveldenbrede autostrades met 15 rijstroken vooraf zegt "Over 500m richting E25/E40 richting Verviers volgen" ... Op die plek weet ik dus zeker dat er geen 15 rijstroken zijn en ik dat zelf ook wel kan uitvlooien, maar een eeuw of zo geleden wel eens verloren gereden in Frankrijk toen we richting Disneyland volgens ne nonkel die daar al geweest was, gewoon "Marne La Vallée" maar moesten volgen ... daar waren wel 15 rijstroken (of zoiets ;) ) en de borden erboven begonnen allemaal met "Marne-la-Vallée" :lol: :lol:

Ergo : de mannen hier die wél geluid in hun helm hebben, gaan je dat ongetwijfeld haarfijn uitleggen :thumbsup:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Zumo XT

Post by Tom Thumper »

Garmin is blijkbaar slachtoffer van hackers. Goede raad om voorlopig geen updates te installeren... Hopelijk ook geen login gegevens gelekt.

https://sporza.be/nl/2020/07/27/hackers ... l%7Cteaser
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

Tom Thumper wrote: 27 Jul 2020 14:42 Garmin is blijkbaar slachtoffer van hackers. Goede raad om voorlopig geen updates te installeren... Hopelijk ook geen login gegevens gelekt.

https://sporza.be/nl/2020/07/27/hackers ... l%7Cteaser
Woehaah :ImaPoser: Da's dan meteen de grootste "bug" die Garmin ooit te verwerken kreeg :lol: :lol:
Mijn vrouw had eergisteren ook al een LaatsteNieuwsNieuwtje in dat verband op haar smartfeun gekregen.
Ik dacht al de voorbije week tijdens een weekje Vozegezen dat da spel een dag of twee rare sprongen maakte.
Aan en uit zetten lostte dat telkens op, en verder geen problemen meer ondervonden. Heb de WIFi op de XT inallegeval maar uitgeschakeld .... :roll: :whistling:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Zumo XT

Post by duibhce Kaelann »

De Garmin servers liggen al enkele dagen plat. Slachtoffer van ransomware. Het feit dat het zo lang duurt om weer een normale werking te verzekeren zegt niet veel goeds over hun IT departement. Een degelijke afgescheiden backup en een onafhankelijke disaster recovery omgeving zijn toch een minimum tegenwoordig. Minder dan dat is gewoon nalatig.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Zumo XT

Post by petervdc »

duibhce Kaelann wrote: 27 Jul 2020 21:30 Een degelijke afgescheiden backup en een onafhankelijke disaster recovery omgeving zijn toch een minimum tegenwoordig. Minder dan dat is gewoon nalatig.
yep, absoluut
Keep going

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Gisterenmiddag trok er even een klein onweer over, waardoor de temperatuur eindelijk wat daalde. Ik vond dat het ogenblik om eindelijk nog eens op de 790 te springen (eeuhh, kruipen...) en een klein ritje te doen.

Dus liet ik de Zumo een 'bochtige' rondrit berekenen van ca 100 km. Dat was zeker geen spectaculair ritje, want in de buurt is het zoeken naar bochtige wegen. Ik werd naar Hamme-Mille gestuurd, dan Bonlez, Louvain-La-Neuve, Villers-La-Ville, Genappe, Rixensart, Ottenburg, Neerijse. Daar zaten wegen in, die ik ook zou kiezen, weliswaar met hier en daar wat rechte verbindingswegen.

Best aanvaardbaar, toch al beter dan wat de 590 me vroeger voorschotelde. Goed om een ontspannen ritje te doen. Maar niet goed genoeg voor degenen die graag de kleine baantjes rijden die je met de TomTom of de Onroute Motorkaart zou krijgen.

By the way, de frissere temperaturen hebben ongeveer een kwartier geduurd. Daarna was het weer zweten tot en met...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
FransST
Posts: 67
Joined: 20 Aug 2016 00:06

Re: Zumo XT

Post by FransST »

Ik heb nu zo'n 2 weken een Zumo XT. De 660 begon kuren te krijgen ( soms tot wel 5x de aan knop indrukken voordat ie opstartte) verder was ik daar best tevreden over.
Afgelopen dinsdag een langere rit gemaakt. Op het laatst een route naar "thuis " opgevraagd. Mij viel toen op dat ik rechtsboven in het scherm het pictogram van een punaise en een kromme pijl niet meer zag.
Aan het begin van die rit was dat er wel, is om route te "herberekenen".
Vanmiddag de track van Ozzepa ( Mol - Schulensmeer, uit ander topic ) een eind gereden en ook toen was dat pictogram niet zichtbaar.
Later opnieuw route naar thuis gereden en nog steeds hetzelfde. Zie foto. Pictogram hoort onder de kompaspijl te staan.
Hoe kan dat, heb ik een instelling verkeerd ??
geen picto herberekenen..jpg


Edit: kort nadat ik dit hier had gepost, heb ik via de app > reisplanner een opgeslagen reis gekozen en nu is het pictogram wat ik bedoel er wel, maar is de kompaspijl verdwenen ???
Edit 2: Nu ontdekt dat wanneer ik met "waarheen" een route kies, wel de kompaspijl op het scherm komt maar niet de pictogram "punaise met gebogen pijl" , en wanneer ik een route kies via de app en opgeslagen reis het nu net andersom is.
Lijkt me toch vreemd dat wanneer je een route rijdt via "waarheen" je niet zou kunnen herberekenen nadat je van de route bent afgeweken.

Frans.
Nog steeds met een sprint ST 1050 en Zumo XT.

User avatar
FransST
Posts: 67
Joined: 20 Aug 2016 00:06

Re: Zumo XT

Post by FransST »

Nog wat zitten spelen met de XT. En nu snap ik er niets meer van.
De route van vanmiddag opnieuw opgevraagd en gesimuleerd gereden. Tijdens de route van thuis naar het begin was er WEL dat pictogram om te herberekenen ( en geen kompas), vanaf het begin van de route deze ook gesimuleerd gereden en nu is het weer andersom: wel kompas, geen picto herberekenen.
En nu ik dit zit te typen zie ik boven de kompasnaald opeens "300 m" staan, de schaalgrootte. En die heb ik vanmiddag ook helemaal niet gezien.

Nog maar even verder experimenteren, kijken wat ik nog ontdek. :grin:
Frans.
Nog steeds met een sprint ST 1050 en Zumo XT.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Ik ben niet zeker maar ik denk dat die punaise dient om harde viapunten over te slaan. Als je een route rijdt waar er geen harde viapunten meer in zitten, zal die knop er niet zijn.
Het kompas zie ik ook niet altijd en daar kan ik geen reden voor vinden.
Last edited by F M on 07 Sep 2020 09:05, edited 1 time in total.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
FransST
Posts: 67
Joined: 20 Aug 2016 00:06

Re: Zumo XT

Post by FransST »

Nee, die knop is wel om te herbereken. Wat bedoel je met harde viapunten ? ( ik werk met een begin- en een eindpunt met daartussen viapunten. Ik heb nooit wat voor punten onderweg over moeten slaan. ( De 660 is wat dat betreft een fijn apparaat :) ).

Vandaag ( thuis achter mijn bureau) weer wat ontdekt:
1) Als ik via '" waarheen" een bestemming koos, kwam ( naast de route natuurlijk) rechts alleen de kompasnaald in beeld, niet die punaise met gebogen pijl. Wijzigde ik de route, ik had dan keuze uit "omrijden over afstand" = vermijd komende .. km, "omrijden via de weg "= wegen uit de route verwijderen " of "bepaal vorm van route" . Koos ik voor "bepaal vorm van route, dan kwam "tik op kaart". Wanneer ik dat deed, creëerde ik een tussenpunt en kwam er wel die punaise in beeld, zonder kompasnaald. Op deze manier kon ik weer een route met meerdere tussenpunten maken.

Rondreis.
2) Als ik de XT een rondrit liet maken met "kies een bestemming" , dan zoek op kaart, en een punt op de kaart plaatste, kon ik daarna wel met de 3 punten rechts onderin het scherm , kiezen om de route te wijzigen met bovenstaande mogelijkheden, ( na waarschuwing dat" huidige route-instellingen worden verwijderd, er wordt een standaard route berekend" ), maar bij "tik op de kaart" kwam steeds de melding "selecteer een geldige locatie". Oftewel, ik kon er niets aan wijzigen.
3) Koos ik bij de rondreis voor een ... aantal km, kon ik weer de route wijzigen, ( met bovenstaande waarschuwing) door op de kaart te tikken een tussenpunt te plaatsen, maar dan werd de route inderdaad gewijzigd.
Van begin naar dat tussenpunt een terug naar begin. Maar wel met die punaise in het scherm :grin:
4) Koos ik bij rondreis voor aantal uren, had ik dezelfde mogelijkheden de route te wijzigen, maar met hetzelfde resultaat als bij 2) en 3) :o

Frans
Nog steeds met een sprint ST 1050 en Zumo XT.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

FransST wrote: 06 Sep 2020 21:11 Nee, die knop is wel om te herbereken. Wat bedoel je met harde viapunten ? ( ik werk met een begin- en een eindpunt met daartussen viapunten. Ik heb nooit wat voor punten onderweg over moeten slaan. ( De 660 is wat dat betreft een fijn apparaat :) ).
Als je een route maakt in Basecamp, kunnen dat 'harde' of 'zachte' viapunten zijn. Als je de eigenschappen van je route bekijkt, zie je de zachte viapunten in grijze letters, de harde viapunten zin zwarte letters. Je kan er rechts op klikken en die eigenschap wijzigen. De grote verschillen tussen die twee: harde viapunten moeten bezocht worden op je trip, of de Zumo wil je terugsturen als je er voorbij gereden bent (bv omdat er net daar een omleiding was, of omdat je viapunt onzorgvuldig naast de weg lag). En daarvoor dient die knop op je scherm: je kan die viapunten dan toch 'skippen', en je Zumo stuurt je naar het volgende punt op de route (hij herberekent dus de route).
Zachte viapunten moeten niet bezocht worden. Die mag je missen zonder dat de Zumo je wil terugsturen. Harde viapunten worden trouwens ook afgeroepen op je reis. 'U nadert ...', net alsof het een afslag is.
Een tweede groot verschil: als je een route start kun je kiezen om te navigeren naar het dichtsbijzijnde punt, of naar het beginpunt, of naar het eindpunt, of naar alle harde viapunten. Zachte viapunten kan je niet kiezen.


Vandaag ( thuis achter mijn bureau) weer wat ontdekt:
1) Als ik via '" waarheen" een bestemming koos, kwam ( naast de route natuurlijk) rechts alleen de kompasnaald in beeld, niet die punaise met gebogen pijl. Wijzigde ik de route, ik had dan keuze uit "omrijden over afstand" = vermijd komende .. km, "omrijden via de weg "= wegen uit de route verwijderen " of "bepaal vorm van route" . Koos ik voor "bepaal vorm van route, dan kwam "tik op kaart". Wanneer ik dat deed, creëerde ik een tussenpunt en kwam er wel die punaise in beeld, zonder kompasnaald. Op deze manier kon ik weer een route met meerdere tussenpunten maken.
Dat tussenpunt is automatisch een hard viapunt. En daarom komt die punaise tevoorschijn. Alleen harde viapunten kan je skippen met die punaise. Als er geen hard viapunt is, betekent dit dat je route enkel uit begin- en eindpunt bestaat, met mogelijk tussenin enkel zachte viapunten. Dan kan er niets geskipped worden, en wordt de punaise niet getoond.

Rondreis.
2) Als ik de XT een rondrit liet maken met "kies een bestemming" , dan zoek op kaart, en een punt op de kaart plaatste, kon ik daarna wel met de 3 punten rechts onderin het scherm , kiezen om de route te wijzigen met bovenstaande mogelijkheden, ( na waarschuwing dat" huidige route-instellingen worden verwijderd, er wordt een standaard route berekend" ), maar bij "tik op de kaart" kwam steeds de melding "selecteer een geldige locatie". Oftewel, ik kon er niets aan wijzigen.
Je kon wel wijzigen, maar hij waarschuwt dat hij niet de instellingen gebruikt waarmee je de rondreis gemaakt hebt, maar wel met de instelling van kortste of snelste route zoals ingesteld is in je Zumo. Met tik op de kaart veronderstel ik dat je op een weg moet tikken, anders lukt het niet. Van dit laatste ben ik wel niet zeker.
3) Koos ik bij de rondreis voor een ... aantal km, kon ik weer de route wijzigen, ( met bovenstaande waarschuwing) door op de kaart te tikken een tussenpunt te plaatsen, maar dan werd de route inderdaad gewijzigd.
Van begin naar dat tussenpunt een terug naar begin. Maar wel met die punaise in het scherm :grin:
Inderdaad. Nu heb je nog gewoon een route naar dat (harde) punt en terug. Voor je rondreis wilde je enkel een aantal kilometers instellen, maar nu heb je een bestemming ingegeven, en de Zumo maakt dan gebruik van de gewone herberekening, en gebruikt niet meer de berekeningswijze van de rondreis.
4) Koos ik bij rondreis voor aantal uren, had ik dezelfde mogelijkheden de route te wijzigen, maar met hetzelfde resultaat als bij 2) en 3) :o

Frans
En moest Tom dit meelezen. Ik probeer enkel te verklaren wat de Zumo doet (volgens mij). ;) Ik verdedig de Zumo hier niet, integendeel, ik vind dit allemaal slecht uitgewerkt door Garmin. Dit zijn zaken die veel te ingewikkeld zijn, en gewoon niet goed of gemakkelijk werken. De 'adventurous routing' zuigt trouwens helemaal.

Ook Frans
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply