Basecamp + freizeitkarte: Beste manier om losse tracks te verbinden?

Zolang er maar knopjes aan zitten
Koeno
Posts: 3204
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Basecamp + freizeitkarte: Beste manier om losse tracks te verbinden?

Post by Koeno »

Hi,

Ik ben momenteel aant kijken om alle legale veldbaantjes in de regio op te lijsten.
Daarvoor maak ik altijd losse stukjes track aan in een gpx-bestandje.

Mijn doel is om zo in de regio verschillende routes te hebben, zodat ik niet elke week dezelfde baantjes ga doorrijden.

Voor de gps goeroes: hoe kan ik dit beste aanpakken?
Dus 1 gpx bestand, met meerdere routes in?
En hoe kan ik dan best deze verschillende tracks verbinden?
of moet ik de tracks die bij elkaar horen transfomreren naar 1 grote track? en dan zo meerdere tracks in de gpx file?

Image

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Basecamp + freizeitkarte: Beste manier om losse tracks te verbinden?

Post by OzzePaa »

Fairly simple, mijgedacht : teken in BC gewoon een route (bv van bij je thuis) en daar waar je tracks hebt, leg je de route daarover. Beetje met kleuren werken helpt daarbij.
Ik zou bv de tracks rechts van Aalst zo met toffe verbindingsstukken ... euhhh ... verbinden, en integreren in een route, die je dan door BC weer laat omzetten naar één spoor dat je dan in een GPX steekt.
Op zich, of samen met hetwelke je op dezelfde wijze gemaakt hebt van de tracks links van Aalst. Maakt niet uit ... kwestie is de GPX('en) een naam te geven zodat je weet wat "er in zit".
Heb zo bv alle "steilste van Bellege" in Dardennen van een "kuitenbijters fiets-site" gehaald, die per regio verbonden en er een heen en terugrit aan gebreid vanuit de Keimpe.

Waar je wel op moet letten : de klein wegskes van de FreizeitKarte staan voorzekers niet (allemaal) op de City Navigator- kaarten in je Zumo. Daarom maak je dus van de in die FreiZeitkarte gemaakte routekes telkens een spoor.
Je kan dan "op track" dat ritje rijden of je laat de Zumo er opnieuw een van aanwijzingen voorziene "reis" (route) van maken waarmee je dan af en toe volgens de CN-kaart "door het niets" aant rijden bent ;)
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Koeno
Posts: 3204
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Basecamp + freizeitkarte: Beste manier om losse tracks te verbinden?

Post by Koeno »

Dus niet alles in sporen uittekenen, maar ook in routes?
man man ik ga echt eens bijles moeten volgen :oops:

Daarnet alle losse trackjes in gps geladen om zo te gaan kijken of het iets/niets was...
khad in totaal 32 stukken om te "scouten", uiteindelijk 11 effectief kunnen scouten voor het te donker werd.
Van die 11 kan ik er 6 behouden, 2 liepen werkelijk dood (ook al leek volgens kaartmateriaal er toch een baantje te zijn en vond ik het ene doodlopende wel een leuk om te rijden), 3 andere hadden verkeersbord F99A.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Basecamp + freizeitkarte: Beste manier om losse tracks te verbinden?

Post by OzzePaa »

Koeno wrote: 19 Apr 2021 22:57 Dus niet alles in sporen uittekenen, maar ook in routes?
man man ik ga echt eens bijles moeten volgen :oops:

Daarnet alle losse trackjes in gps geladen om zo te gaan kijken of het iets/niets was...
khad in totaal 32 stukken om te "scouten", uiteindelijk 11 effectief kunnen scouten voor het te donker werd.
Van die 11 kan ik er 6 behouden, 2 liepen werkelijk dood (ook al leek volgens kaartmateriaal er toch een baantje te zijn en vond ik het ene doodlopende wel een leuk om te rijden), 3 andere hadden verkeersbord F99A.
Een F99A of B rijd ik niet in ... asser nen trakteur bij opstaat (F99C) zondermeer wel.
Met tonnen respect voor eventuele mede-weggebruikers :!: :angel: :sweeet:
Slechts één keer een opmerking over gehad van nen Hollander die langs zo'n baantje woont in de Voerstreek en zelf twee dikke 4x4's op z'n erf staan had staan :rifle:

Waarom zou je geen route hanteren om je beoogde interessante stukjes te tekenen:? :?:
Ge moogt gij van mij alles in sporen uittekenen, maar dat is wel wat werkintensiever hé ;) :pillepalle:
En zelfs een 500km-rit "op track" afbollen kan probleemloos ... maar dan ben je op den duur, geloof me maar, na X-aantal km wel kierewiet van het telkens "opschuiven" van de kaart op het Zumo-schermke.

Als er een weg(ske) op de kaart staat (Freizeit/OSM/CN of whatever) kunde daar een route opleggen. Als ge WEET dat er tussen twee punten wel degelijk een doorkomen aan is terwijl er op de kaart zelf geen lijntje staat, kunde in MapSource () makkelijk een "direct" stukje route tekenen.
BC is daar echter funest slecht in om niet te zeggen dat het daar gewoon niet mee te doen is :devil: en daarom kun je in die routeplanner wel de track-tool gebruiken als de kaart op die plek geen lijntje heeft, maar met de FreizeitKarte is die kans allicht (zeer) klein.
Je kan de route ook altijd stoppen waar de weg op de kaart eindigt, en een tweede stuk starten waar de kaart de weg weer kent. Als de twee stukken dan omgezet zijn naar twee sporen, kun je die achteraf probleemloos koppelen en er één track van maken.

Het speelt dan geen rol dat de kaart op je Zumo die stukjes NIET kent ... als je het ding een spoor (track) voorschotelt, en hem er een route van laat maken, legt hij die braaf over het spoorlijntje dat BC gegenereerd heeft van je bv op basis vd FreizietKarteroute gemaakte route.

Het gebeurt wel dat de GPS wat de kluts kwijtraakt als je door zo'n voor hem "niet-bestaand" stukje rijdt.
De aankomsttijd flipt dan meestal en de aanduiding over hoeveel meter je weer moet gaan afslaan weetem evenmin nog ... :roll: :wall:
Maar dat is ook geen probleem : je stopt de route als je weer op een gekend stuk bent, laadt die opnieuw in, en hij is weer mee ;) :thumbsup:

Nog een tip : ik maak in de Zumo het spoor van de route die ik ga rijden altijd zichtbaar op de kaart (int blauw valt goed op) en de route (int paars/lila) ligt daar dan overheen.
Als de route dan om één of andere reden afwijkt, zie je dat direct :arrow: blauwe en paarse lijn liggen niet meer op elkaar.

Oefening baart kunst, Koen ... ook in deze voor velen shit-materie : hou vol en je krijgt het ongetwijfeld in de vingers :thumbsup: :book2:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Basecamp + freizeitkarte: Beste manier om losse tracks te verbinden?

Post by F M »

OzzePaa wrote: 20 Apr 2021 00:14 En zelfs een 500km-rit "op track" afbollen kan probleemloos ... maar dan ben je op den duur, geloof me maar, na X-aantal km wel kierewiet van het telkens "opschuiven" van de kaart op het Zumo-schermke.
:shock: :shock: :shock:
En waarom zou je zelf de kaart moeten opschuiven? Je maakt toch gewoon je spoor zichtbaar op de Zumo (via "apps' - sporen - spoor kiezen - sleuteltje - aanvinken zichtbaar maken). En dan ga je gewoon op het startscherm naar kaartweergave. Die schuift toch gewoon mee ? :dontknow:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11774
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Basecamp + freizeitkarte: Beste manier om losse tracks te verbinden?

Post by Muug »

F M wrote: 20 Apr 2021 09:28
OzzePaa wrote: 20 Apr 2021 00:14 En zelfs een 500km-rit "op track" afbollen kan probleemloos ... maar dan ben je op den duur, geloof me maar, na X-aantal km wel kierewiet van het telkens "opschuiven" van de kaart op het Zumo-schermke.
:shock: :shock: :shock:
En waarom zou je zelf de kaart moeten opschuiven? Je maakt toch gewoon je spoor zichtbaar op de Zumo (via "apps' - sporen - spoor kiezen - sleuteltje - aanvinken zichtbaar maken). En dan ga je gewoon op het startscherm naar kaartweergave. Die schuift toch gewoon mee ? :dontknow:
Inderdaad, dat hoort gewoon mee te schuiven.
Zo doe ik het als ik mijn Oregon gebruik als ik een track volg. En dan nog, op mijn Oregon kan ik zelfs "volg track" doen, en dan krijg ik op 't scherm zelfs aanwijzingen. Denk ik, want het is al lang geleden dat ik dat gedaan heb.
Maar, ik moet toegeven, je rijdt een pak langzamer als je geen gesproken aanwijzingen hebt. Een PAK langzamer. En je ziet minder van de omgeving omdat je die track in de gaten wilt houden en je wilt geen afslagen missen.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Basecamp + freizeitkarte: Beste manier om losse tracks te verbinden?

Post by OzzePaa »

F M wrote: 20 Apr 2021 09:28
OzzePaa wrote: 20 Apr 2021 00:14 En zelfs een 500km-rit "op track" afbollen kan probleemloos ... maar dan ben je op den duur, geloof me maar, na X-aantal km wel kierewiet van het telkens "opschuiven" van de kaart op het Zumo-schermke.
:shock: :shock: :shock:
En waarom zou je zelf de kaart moeten opschuiven? Je maakt toch gewoon je spoor zichtbaar op de Zumo (via "apps' - sporen - spoor kiezen - sleuteltje - aanvinken zichtbaar maken). En dan ga je gewoon op het startscherm naar kaartweergave. Die schuift toch gewoon mee ? :dontknow:
My bad :lipsrsealed2: :wall: :pillepalle: ... Natuurlijk is dat zo : in "rij-modus" schuift de kaart met zichtbaar gemaakte track uiteraard over het scherm naarmate je vordert.
Ik maak zoals gezegd het spoor van de route die ik rijd ook altijd zichtbaar. Int blauw :ugeek: 8-) ... en op de XT kun je nu zelfs de dikte van het lijntje wat aanpassen 8-).
't Is zot, maar nu heb ik de onhebbelijke gewoonte om, als ik eens "op track" moet rijden omdat ik bv merk dat de paarse lijn niet meer over de blauwe ligt, altijd over te schakelen naar "kaart-modus" met "noord boven". :krabje: Op één of andere manier lijkt dat natuurlijker om "de weg te zoeken" ... :dontknow: ... en dan moet er uiteraad wel "geschoven" worden :whistling:

Maar, Muug, of je een pak rapper bent met gesproken aanwijzingen, weet ik niet zo ... Hier staat dat (en muziek) altijd UIT sinds mijne totter op de "Spaghetti" jaren terug.
Heb niet graag dat madam mij vertelt wanneer en waar ik moet afslaan. Of dat negatieve invloed heeft op mijn tempo betwijfel ik sterk ...
Regelmatig een bliksemsnelle blik op het scherm voor me geeft me alle info daaromtrent, plus een beeld van de te verwachten weg-situatie.
Het gebeurt nl bovendien nogallis dat die aanwijzingen geen steek houden, te vroeg of te laat komen zodat je toch nog efkes op het scherm moet kijken ...
Als hij voorop rijdt, weet ik uit ervaring wel dat mijne moto-copain hier in de buurt (die altijd luistert naar madam) tijdens een gezamelijk ritje regelmatig een afslag mist of een wegsituatie verkeerd inschat ... maar dat kan natuurlijk ook aan zijn volgzaamheid :mrgreen:

Nu ik erover nadenk : in feite rijd ik dus ALTIJD "op track" met, zoals Muug ook van zijn Oregon zegt, mét aanwijzingen op het scherm ;) :ricky:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Basecamp + freizeitkarte: Beste manier om losse tracks te verbinden?

Post by Schussboelie »

Tracks verbinden gaat veel sneller met routes.
Ik maak meestal korte stukken route tussen twee tracks om vervolgens die route in BC om te zetten tot een track en dan de drie tracks samen te voegen tot één.
Op die manier heb ik nooit problemen met foute kaarten of zo.

Ook op het toestel zelf gebruik ik enkel tracks en geen routes meer, tenzij het 100% onroad is.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Koeno
Posts: 3204
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Basecamp + freizeitkarte: Beste manier om losse tracks te verbinden?

Post by Koeno »

Ok ok, eerste poging gedaan, de gescoutte stukken al verbonden dmv spoor/sporen.
Morgen na de bandenwissel kan ik die eerste poging al eens gaan testen...

dan nog eens tijd maken om de andere 20stukken te testrijden, en die er ook in te verwerken...
zoooo spannend allemaal :peepwall:

All stukjes allroad samen zijn goed voor 46km... ik gok als ik er een route rondgooi dat die ongeveer 400km zal worden :lol:

User avatar
Muug
Posts: 11774
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Basecamp + freizeitkarte: Beste manier om losse tracks te verbinden?

Post by Muug »

OzzePaa wrote: 20 Apr 2021 11:58 't Is zot, maar nu heb ik de onhebbelijke gewoonte om, als ik eens "op track" moet rijden omdat ik bv merk dat de paarse lijn niet meer over de blauwe ligt, altijd over te schakelen naar "kaart-modus" met "noord boven". :krabje: Op één of andere manier lijkt dat natuurlijker om "de weg te zoeken" ... :dontknow: ... en dan moet er uiteraad wel "geschoven" worden :whistling:

Maar, Muug, of je een pak rapper bent met gesproken aanwijzingen, weet ik niet zo ... Hier staat dat (en muziek) altijd UIT sinds mijne totter op de "Spaghetti" jaren terug.
Heb niet graag dat madam mij vertelt wanneer en waar ik moet afslaan.
ook als je kaart alijd het noorden naar boven heeft, schuift de kaart automatisch mee. Da's ook het doel van de GPS: tonen waar je bent op 't moment. En ja, ook ik gebruik op track regelmatig "noord boven", omdat je dan een beter gevoel hebt van welke richting (N-Z-O-W) je uit gaat.
Zelf heb ik absoluut geen last van die madam. STerker nog, bij TomTom kiest die haar moment een pak beter dan bij Garmin. Als de mijn "verderop" zegt dan weet ik dat het binnen een 800m zal zijn. Als ze zegt "nu" dan is dat eigenlijk wel, dus pakmbeet 10m verder. Dus half luisterend, en dan half de gps in de gaten houdend om de bocht net iets beter te kunnen inschatten. Zo zuiver op track rijden, daar is het scherm van de Oregon misschien nét iets te klein voor. Of mijn ogen zijn acheruit gegaan. (daar ben ik trouwens zeker van....). Dus in mijn geval: rijden op track is trager dan rijden op route met gesproken aanwijzingen. :thumbsup:

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Basecamp + freizeitkarte: Beste manier om losse tracks te verbinden?

Post by F M »

OzzePaa wrote: 20 Apr 2021 11:58
Als hij voorop rijdt, weet ik uit ervaring wel dat mijne moto-copain hier in de buurt (die altijd luistert naar madam) tijdens een gezamelijk ritje regelmatig een afslag mist of een wegsituatie verkeerd inschat ...
Ja, dat heb ik OzzePaa nog nooit weten doen :w00t: :whistling: :laughing: :mrgreen: :peepwall:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Basecamp + freizeitkarte: Beste manier om losse tracks te verbinden?

Post by Schussboelie »

Muug wrote: 20 Apr 2021 12:54
OzzePaa wrote: 20 Apr 2021 11:58 't Is zot, maar nu heb ik de onhebbelijke gewoonte om, als ik eens "op track" moet rijden omdat ik bv merk dat de paarse lijn niet meer over de blauwe ligt, altijd over te schakelen naar "kaart-modus" met "noord boven". :krabje: Op één of andere manier lijkt dat natuurlijker om "de weg te zoeken" ... :dontknow: ... en dan moet er uiteraad wel "geschoven" worden :whistling:
ook als je kaart alijd het noorden naar boven heeft, schuift de kaart automatisch mee. Da's ook het doel van de GPS: tonen waar je bent op 't moment.
:stupid:
Enige moment dat de kaart niet meeschuift is als je op een locatie op de kaart zelf tikt.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Basecamp + freizeitkarte: Beste manier om losse tracks te verbinden?

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 20 Apr 2021 10:22 Maar, ik moet toegeven, je rijdt een pak langzamer als je geen gesproken aanwijzingen hebt. Een PAK langzamer.
Lap, moet ik nu die gesproken aanwijzigingen gaan aanzetten om niet altijd zo traag te rijden als afgelopen zondag? :geek:
Anderzijds ben ik wel niet gevallen in de spaghetti! :ricky:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Basecamp + freizeitkarte: Beste manier om losse tracks te verbinden?

Post by OzzePaa »

Schussboelie wrote: 20 Apr 2021 16:08
Muug wrote: 20 Apr 2021 12:54
ook als je kaart alijd het noorden naar boven heeft, schuift de kaart automatisch mee. Da's ook het doel van de GPS: tonen waar je bent op 't moment.
:stupid:
Enige moment dat de kaart niet meeschuift is als je op een locatie op de kaart zelf tikt.
Awel ja ... En dat is ook precies wat ik bedoel : trackrijden doe ik, hoe zot en onbegrijpelijk het ook klinkt, liefst in die "schuifmodus" na een tik op het scherm ... :dontknow:

@Schuss, ivm je werkwijze : ik veronderstel dat je het dan hebt over tracks verbinden die je GPS gegenereerd heeft terwijl je die trajecten reed (over niet op kaart staande stukken). Dan kun je idd zeker zijn dat het lijntje ook aan de werkelijkheid beantwoordt. Als de wegskes wel op de kaart staan (de Freizeitkarte is daar tamelijk volledig in naar mijn gevoel) is de routetool gebruiken om heel de rit te tekenen en ze dan in BC direct omzetten naar één spoor, toch handiger mijgedacht.

@ FM : détourkes en U-turns oefenen kunnen ook een hobby zijn hé ;) :mrgreen: :lol: :lol:

@Duib : verscheurend dilemma hé :lol: :ImaPoser:

Stomme vraag verwijderd of de Topo-kaart van de XT routeerbaar is.
Last edited by OzzePaa on 20 Apr 2021 22:32, edited 3 times in total.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11774
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Basecamp + freizeitkarte: Beste manier om losse tracks te verbinden?

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: 20 Apr 2021 20:17
Muug wrote: 20 Apr 2021 10:22 Maar, ik moet toegeven, je rijdt een pak langzamer als je geen gesproken aanwijzingen hebt. Een PAK langzamer.
Lap, moet ik nu die gesproken aanwijzigingen gaan aanzetten om niet altijd zo traag te rijden als afgelopen zondag? :geek:
Anderzijds ben ik wel niet gevallen in de spaghetti! :ricky:
Afgelopen zondag ging meer dan rap genoeg, dank u. :thumbsup:
Ik stel voor dat elkeen rustig blijft verder doen met de methode die hij het liefste gebruikt. :grin:

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Basecamp + freizeitkarte: Beste manier om losse tracks te verbinden?

Post by TRooPER »

Muug wrote: 20 Apr 2021 12:54 Als ze zegt "nu" dan is dat eigenlijk wel, dus pakmbeet 10m verder. Dus half luisterend, en dan half de gps in de gaten houdend om de bocht net iets beter te kunnen inschatten. :thumbsup:
kijkt ge dan ook efkes in uw spiegel als ge op kop rijdt aub?

"NU" afslaan kan nog abruupt zijn voor uw achterspatbord en verdere aanhangsels,
doe dan maar een U-turn iets verderop :P

;)



ik rij meestal op track, met zoom op 300m ongeveer, heeft net voldoende info over bochten, volgende afslagen, onnodige 'short-cuts' van de gps.
soms eens uitzoomen om het overzicht effe te memoriseren welke richting we uitgaan , en heel af en toe es durven denken aan een stopplaatske, meestal blijft het bij 'denken' :peepwall:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Muug
Posts: 11774
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Basecamp + freizeitkarte: Beste manier om losse tracks te verbinden?

Post by Muug »

TRooPER wrote: 03 May 2021 20:41
Muug wrote: 20 Apr 2021 12:54 Als ze zegt "nu" dan is dat eigenlijk wel, dus pakmbeet 10m verder. Dus half luisterend, en dan half de gps in de gaten houdend om de bocht net iets beter te kunnen inschatten. :thumbsup:
kijkt ge dan ook efkes in uw spiegel als ge op kop rijdt aub?
Lol, Als ze NU zegt dan heeft ze kort daarvoor al gezegd "binnenkort afslaan", wat dus een paar honderd meter verder is, en dan ben ik meestal al aan het vertragen en zo, dus er is dan geen verrassingselement meer voor de aanhangsels. ;)

Verder zijn mijn ogen helaas wat achteruit gegaan de laatste vijftien jaar waardoor zuiver op track rijden niet meer aan een straktoeristisch tempo kan. :|

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Basecamp + freizeitkarte: Beste manier om losse tracks te verbinden?

Post by Raketman »

't Zijn niet alleen uw ogen die achteruit gaan zenne :?

:mrgreen:
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11774
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Basecamp + freizeitkarte: Beste manier om losse tracks te verbinden?

Post by Muug »

Raketman wrote: 04 May 2021 17:48 't Zijn niet alleen uw ogen die achteruit gaan zenne :?

:mrgreen:
Eh? Wa zegde? :dontknow:

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Basecamp + freizeitkarte: Beste manier om losse tracks te verbinden?

Post by Raketman »

Muug wrote: 04 May 2021 19:42 Eh? Wa zegde? :dontknow:
ik bedoelde dat eigenlijk in't algemeen, en ook een beetje op mijn eigen. Mijn ogen zijn ook niet het enige wat de laatste 15 jaar achteruit gegaan is...
Nil volentibus arduum

Post Reply