Sjezen in de Vervrozen Gezen

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Sjezen in de Vervrozen Gezen

Post by Muug »

Dit verhaal stond nog op het motorum-forum, zonder de foto's.
Dus heb ik het even naar hier gehaald, mét foto's.
Het speelt zich af van 12 tot 16 april in 2006.
Een eeuwigheid geleden dus.
Er waren toen nog geen kinders, de KTM 950 was een onbereikbare droom. Een - nog maar een beetje - gepimpte R80GS daarentegen... :thumbsup:
Last edited by Muug on 03 Feb 2019 14:07, edited 1 time in total.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Sjezen in de Vervrozen Gezen

Post by Muug »

Alternatieve topictitel :
De spannende avonturen van Greta de Berggeit en Bella de Bergkoe


Concreet: Met Hornet911 vijf dagen lang in de Vogezen endurorijden. Hij met een flashy en net niet gerodeerde WR250. Ik met een net wél gedateerde R80GS.

Thuis hadden we op internet al gezien dat het ginder geen al te best weer was, maar niets kon ons voorbereiden hetgeen we écht op ons dak zouden krijgen.
We zijn woensdagmiddag en na al slippende tot bij de motorherberg Les Tronces geraakt te zijn is dit wat we te zien krijgen. Image

Hmmmmmmm, misschien toch maar beter de rest van de dag binnen blijven en wachten op donderdag. Lekker dicht bij het haardvuur, wat kletsend met de sympathieke uitbater Wim.
Image

Het ziet er best gezellig uit, maar omdat dit romantische plaatje de herberg iets teveel eer aandoet toch even wat verklarende info. De uitbater is een rasechte Nederlander en dat uit zich als volgt: enkel het haardvuur gebruiken als verwarming. Daarbij alle deuren laten openstaan om overal (=incl. de twee verdiepen) de vrieskou weg te jagen. Dit doel proberen bereiken door één blokje hout tegelijk te laten opbranden. Kwestie van lang mee te gaan, nietwaar... Je begrijpt dan ook dat we daar in de living met onze vest en muts rondlopen ....
Andere fenomenen van een rasechte gierigaard : koken op een vuurtje dat zodanig laag staat dat het eten al afgekoeld is tegen dat het op je bord belandt. Koffie gieten in een niet voorverwarmde thermos. 's morgens bij het buffetontbijt evenveel beleg als stukjes brood. Om defecte elektrische toestellen te laten repareren wacht hij eerst tot er een storm overtrekt. Dan dient hij een schadeclaim in bij zijn verzekeringsmaatschappij. Met de uitkering kan hij dan de reparatiekosten betalen....
Ook met de hygiëne is het minder gesteld: de honden, vuil van sneeuw en pekel springen enthousiast rond in de zetels aan het haardvuur. Hun koekjes eten ze lekker smekkend op in diezelfde zetels. Even enthousiast slobberen ze dan de zitting proper... Voor het haardvuur lag een lekker dik tapijt, dik van de hondeharen.... Maar het moet gezegd: de bedden zijn uitstekend en het sanitair is eveneens erg proper. Maar kom, we waren ginder om ons vuil te maken dus we eigenlijk waren we toch op de goeie plaats, niet?

De dag erop wippen we enthousiast uit ons bed en stuiven de bergen in. De allereerste helling die bij de herberg vertrekt, is er meteen één van het soort waar je niet op wenst stil te vallen. Meteen rechtopstaan dus en in eerste de gaskraan open. Stenen en andere rotzooi vliegen ons om de oren, de GS springt als een wilde rodeostier heen en weer, drijfnat van het zweet staan we nog geen twee minuten later boven uit te puffen. "Dat was een opwarmertje", zei Hornet911. Dat belooft....

Helaas ligt er boven 700 meter verdomd veel sneeuw en dat is één van de smerigste dingen om met een motorfiets te berijden. Op sneeuw heeft niks grip, niet de meest straffe noppenband. Dus we glijden en sliden dat het een lieve lust is. Beide wielen én beide benen gaan meestal vier verschillende richtingen uit. Niet zelden gaat de motorfiets de goeie richting uit - gelukkig maar - maar wél compleet dwars, met beide wielen in een ander spoor. Na een drietal weliswaar zachte valpartijen in dik besneeuwde veldwegjes tussen de weides gaan we het woud in. We hopen dat de sneeuw op de bomen licht en dus minder dik op de wegjes. Dat blijkt al snel ijdele hoop te zijn. Een zijwegje van de Route Forestière de Ptit-Jean verdwijnt al gauw onder de sneeuw:

Image
Ter info: de GS staat òp de weg en de weg gaat rechtdoor...

Ja hallo, zijn dit nu sneeuwbanden???
Image

Mr. Hornet911 maakt van de gelegenheid en de fotopauze gebruik om met Ducktape de pijpen van zijn nieuw gekochte vissersbroek bij elkaar te lijmen...
Image
Ja, de jongen had zich bij een DHZ-zaak een fantastische waterdichte broek gekocht voor maar 7 euro! Als dat geen koopje was!

Er zit dus niets anders op dan de hoofdweg opnieuw op te zoeken. Omdat dat maar saaie asfalt is, slaan we de eerste de beste onverharde zijwegel in. Met alle gevolgen vandien natuurlijk. Op een mooie open plek ligt de sneeuw een halve meter dik. De GS rijdt zich met veel enthousiasme vast. Muurvast. Geen beweging in te krijgen. Wat nu gedaan Tja, afstappen zeker? De zijstandaard is ab-so-luut niet nodig.

Image

Hornet911 merkt mijn problemen, denkt er het zijne van en gaat me op topsnelheid voorbij. Allez, zijn achterwiel draaide aan topsnelheid....

Image

Dé moment voor een schoon fotoke.
Image

Hm, als hij dat kan, dan moet ik dat toch ook kunnen? Efkes gaaaaaaz geven....
Image
Image

*KUCH KUCH* Da was duidelijk gene vetten. Ik moest iets anders bedenken vooraleer de GS zijn eigen graf zou delven....

Misschien moet ik wat meeduwen?
Image

Niet dat dat veel verschil maakte, en bovendien was dat erg slecht voor de gezondheid....
Image

Hophophop, we moeten voortmaken dus heisen we nog wat verder aan dat ding! Man wat is dat ding zwaar!
Image
Voor alle duidelijkheid: het sneeuwt niet, de grote sneeuwvlokken die u op de achtergrond ziet, worden de ruimte ingeslingerd door een woest spinnend achterwiel.
Let vooral niet op de hoopjes sneeuw die door de cylinders vooruit geduwd worden.

Afin, om een erg lang verhaal kort te maken, we zijn eruit geraakt en zijn dan meteen naar een SuperU gereden om wat krachtvoer te kopen. Hier alweder een statieportret van onze twee dames terwijl wij onze driehoekstartinnes binnensteken:
Image

Een uur later zitten we opnieuw compleet vast. Deze keer hadden we het alletwee aan onze rekker....
Image

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Sjezen in de Vervrozen Gezen

Post by Muug »

Greta en Bella doen het kalmer aan

Na de dolle avontuurtjes van de dag ervoor waren Greta en Bella afgepeigerd. Het vele heen en weer springen had zijn tol geëist. Dag 1 werd afgesloten met een quotum van 3 valpartijen en 5 trek- en verwensacties.

De tweede dag, vrijdag, zijn we er wél in geslaagd om in iets lager gelegen gebieden rond te rijden. Het scheelt maar 100 à 200 meter in hoogte maar het maakt wel het verschil tussen een halve meter sneeuw en helemaal geen sneeuw. We rijden fluks doorheen de vele paadjes en wegels waarmee de flanken overdekt zijn. Tijd om foto's te schieten is er dan ook niet. Behalve als iets heel fotogenieks zich zomaar aanbiedt....

Image

Oh, ekskuseer, dat was even een blik op de ontbrekende 3,5 € van de vissersbroek van Hornet911. Die was tijdens het trekken en sleuren aan Greta en Bella helemaal aan flarden gerukt. Die dames toch....

Maar ik bedoel natuurlijk dit allercharmanste huisje. Blijkbaar staat het al sinds 1905 leeg... of zou die datum misschien de bouw ervan indiceren? Het maakt niet uit, het ziet er zeer charmant uit en staat daar mooi fotogeniek te wezen.

Image

Na dit serene moment bolden we een stadje in want de WR heeft maar een klein tankje. Bovendien hadden we zin in een glaasje prik. De dames wachten buiten zusterlijk naast elkaar, als brave hondjes die op hun baasje wachten, terwijl wij het oeverloze gewouwel van een plaatselijk drankorgel annex amateurdigitalefotograaf mogen aanhoren. We zijn ervandoor gemuist toen hij zijn fotoboeken ging halen....

Image

Verdorie, Hornet911 heeft mijn camera te pakken ! De vetzak ! Terwijl ik zeg "Zijde gij foto's van mij aan 't pakken of wa?" hoor ik de sluiter zijn werk doen....

Image

De meest beledigende gelaatsuitdrukkingen heb ik discreet verwijderd...

-----------------------------------------------------------------------------

We zijn ondertussen zaterdagochtend . Het ontgaat me even wat we vrijdagmiddag allemaal hebben gedaan. Feit is dat we onze dames bereden hebben, maar de herinneringen zijn enigszins troebel nu... Doch niet getreurd, met frisse moed hervatten we onze queeste, daarbij begeleid door onze Garmin Quest.

Het is een schande zeg ik u ! Wij mensen doen ons best om deze wereld proper te houden en dan passeert er zo'n gletsjer die zich zo efkes gedraagt gelijk een frigoboxtoerist en in zijn spoor kweetniethoeveel afval achterlaat. Dat is een regelrechte schande ! Welkom in Champs des Rochers....

Image

Ah, deze kiek kon ik niet laten liggen : de WR250 brengt zijn berijder terug nadat ik deze een eind heb weggesmeten....

Image

Een beetje sneeuw zou dit landschap nog meer pittoresk gemaakt hebben, niet?

Image

Kijk, hier heb je nu eens het bewijs dat ik de verstandigste van ons twee ben. :wink:

Image

Omdat je nu eenmaal de loop van een weg niet kan veranderen, gebeurt het af en toe dat we opnieuw boven de sneeuwgrens uitkomen. Op deze weg stonden we opnieuw voor zo'n enorm dik sneeuwtapijt. Eentje dat bovendien door zwaar materieel af vakkundig door elkaar was geschud. Deze jongen besloot de terugkeer van Hornet911 op te wachten want die was natuurlijk als een dolgedraaide puppie de hoek om verdwenen. Na het schieten van enkele plaatjes was mr. H nog altijd niet teruggekeerd. Een satanische en zeer welvoldane grijns verscheen op mijn tronie terwijl ik naar het slachtoffer op zoek ging. En ja hoor, wat verderop was Hornet911 op zoek naar een half achterwiel....

Image

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Sjezen in de Vervrozen Gezen

Post by Muug »

Graté en Ballé geen arvondeer

Als afsluiter van deel II van de epistels van onze zoogdieren werd u meegegeven dat de onderste helft van het achterwiel van de WR zoek was.

U heeft natuurlijk allang begrepen dat die jongen zich weer eens had ingegraven. :? Deze keer zelfs zodanig diep dat meneertje zijn achterwiel al in het ijle spint! :shock: Niks geen sneeuw meer die omhoog spuit! :shock: :shock: Dat wordt dus weer een potje sleuren en trekken, wroeten en wringen, sneeuw met de handen weggraven en vele andere opbeurende en hartverwarmende akties. :roll: Tot de WR terug in de goede richting gekeerd staat. Daar moet meneertje toch even van uitpuffen hoor! :oops:

Image

Na dat te gekke intermezzo hebben we rechtsomkeer gemaakt en wat lagere oorden uitgezocht.

Hier hebben we opnieuw een leuk oprijwegje gevonden dat er lekker droog en stenig bij ligt. Absoluut niks te melden behalve dat het een mooi uitzicht is.

Image

En wat te zeggen van het volgende uitzicht dan ! Let vooral op de macho arendsblik waarmee onze gekrulde antiheld naar het dorpje daar diep in de vallei tuurt. Hij heeft op de vensterbank op het eerste verdiep van het gezellige hotelletje op de Grote Markt een knappe griet gezien en tracht in haar boezem te kijken.

Image

Om krachten op te doen maken we gebruik van door in de ruimtevaart ontwikkeld krachtvoer: ultraklein, ultracompact, ultramini zowel in gewicht als in afmetingen maar reusachtig groot qua vitaminen, suikers, geur en smaak. Callebaut-chocolade :!:

Image

Helaas was er geen beter model voorhanden. :cry:

En we zoeken verder naar leuke wegjes. Op een gegeven moment staan we weeral voor een sneeuwbarrière en we beseffen dat we moeten terugkeren. Terwijl we met de GPS en de kaart proberen te vatten waarnaar we het beste gaan horen we in de verte iets gillends afkomen. Ons getrainde oor registreert het gekwelde geknetter van een tweetakt. En ja hoor.

prétprééétprééééééééétPRETPREEETPREEEEETPREEEEEEEETPREEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEET TSJOMP :!: :!: :!:

Onze locale endurist was ons hautain voorbijgeknald aan 40km/u. Recht de sneeuwmuur in. :D Nu, dat stond wel érrrug snel stil hoor ! 8) Volgende foto is genomen nadat hij van over zijn stuur terug was rechtgekropen 8) 8)

Image

We hebben hem er mogen uithelpen maar hebben geen bedankje gekregen. :cry:

In de Vogezen hebben ze óók al de MotoWash uitgevonden !

Image

Ik heb dat ooit eens gedaan met mijn vizier open... Nou dan mag je dus wel wat verderop stoppen om je gelaat af te drogen! En al die brillen....

Wel, het volgende iss één van onze mooiste uitzichten. Niet normaal. Enkel bereikbaar in de zomer, wat ik je brom!

Image

En het houdt maar niet op. Behalve de weg. Die stopte ermee. Net achter Hornet911 was er een diepte van twee meter :!: Kon je meteen verder rijden op het terrein van die openluchtmijn.

Image

Bijna ter afsluiting van onze exploten kan ik je nog even een idee geven in welke mate ons milieu verontreinigd is.

Einde van dag 1 :
Image

Einde van dag 2:
Image

Einde van dag 3 :

Image

En hier, zaterdagmiddag omstreeks 15u in de regen, beleven we alle vier onze terminale fase die ons doet beslissen dat het welletjes is geweest....

Image

Wat je ziet is natgeregend veengras in een zompige bodem. Daar heb ik mijn Waterloo in gevonden. De GS was nauwelijks te controleren. Ik heb daar mijn spieren voelen verzwakken en wist dat ik geen straffe stoten meer mocht uithalen. Recht naar huis toe was mijn devies.
Wat je echter NIET ziet - zo ietsje rechts van de rechter cylinderkop - is een zéér steile afdaling, vol modder en 10-20cm grote natgeregende keien. Halverwege stond Hornet911. Omdat ik nog weigerde om stunts uit te halen mocht hij terugkeren. :twisted: Wat dus niet lukte wegens te steil en te losse ondergrond. Hij en ik hebben de WR dus naar boven mogen duwen. Hij aan het stuur en de WR in zijn één op volgas, en ik erachteraan duwend terwijl ik de grootste brokken modder en stenen probeer te ontwijken. Daar en dan hebben we ons toch tien minuutjes op een afgezaagde boomstam gezet om terug op adem te komen.

Vandaar was het recht naar de herberg en de dag erop recht naar huis.

THE END

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Sjezen in de Vervrozen Gezen

Post by Marsman »

waar da gij nog mee afkomt. Ik herinner mij dit verhaal op een ter ziele gegane forum nog alsof het gisteren was. :grin: :grin: :grin:
Those were the days :grin:

https://www.youtube.com/watch?v=y3KEhWTnWvE
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Sjezen in de Vervrozen Gezen

Post by Muug »

Marsman wrote: 05 Feb 2019 12:52 waar da gij nog mee afkomt. Ik herinner mij dit verhaal op een ter ziele gegane forum nog alsof het gisteren was. :grin: :grin: :grin:
Those were the days :grin:
Ja, ik heb ze wat bij elkaar gezet voor het nageslacht. :P

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Sjezen in de Vervrozen Gezen

Post by TuttoTerreno »

Muug wrote: 03 Feb 2019 13:44 Dit verhaal stond nog op het motorum-forum, zonder de foto's.
Dus heb ik het even naar hier gehaald, mét foto's.
Het speelt zich af van 12 tot 16 april in 2006.
Een eeuwigheid geleden dus.
Er waren toen nog geen kinders, de KTM 950 was een onbereikbare droom. Een - nog maar een beetje - gepimpte R80GS daarentegen... :thumbsup:
hehe, ik had daar een "va bene" reisverslag Met de TT600 staan (zeer uitgebreid om Muug wat te ergeren die eerst mee wou en dan weer niet)
over Slovenië (o.a. de Stoll) en N-Italië. Ook tenonder gegaan en ik ben die fotos helaas al lang kwijt.

User avatar
PraatAdmin
Site Admin
Posts: 40
Joined: 02 Feb 2016 16:26

Re: Sjezen in de Vervrozen Gezen

Post by PraatAdmin »

Dat forum leeft nog, dus uw foto's staan daar wellicht nog online. http://forum.motorum.be/

Dus dit is uw topic : http://forum.motorum.be/viewtopic.php?f ... ilit=tt600
Niet slim van uw foto's op imageshack te smijten eh. Afin, velen deden dat.

Dus gij zijt bananetuffer. 8-) Stelt u ne keer braaf voor in de gepaste rubriek, kom, dan kunnen we over het verleden, het heden en de toekomst leuteren. :thumbsup:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Sjezen in de Vervrozen Gezen

Post by TuttoTerreno »

PraatAdmin wrote: 30 Apr 2019 14:57 Dat forum leeft nog, dus uw foto's staan daar wellicht nog online. http://forum.motorum.be/

Dus dit is uw topic : http://forum.motorum.be/viewtopic.php?f ... ilit=tt600
Niet slim van uw foto's op imageshack te smijten eh. Afin, velen deden dat.

Dus gij zijt bananetuffer. 8-) Stelt u ne keer braaf voor in de gepaste rubriek, kom, dan kunnen we over het verleden, het heden en de toekomst leuteren. :thumbsup:
Merci! Ja, imageshack heeft dat jaren heel goed gedaan, maar de foto's moesten 1x per jaar bekeken worden.

De foto's had ik ook wel zelf bewaard, dacht ik. Quod non :oops:

User avatar
tandwieleke.
Posts: 34
Joined: 31 Mar 2016 03:53

Re: Sjezen in de Vervrozen Gezen

Post by tandwieleke. »

Motorum heeft nu blijkbaar definitief de geest gegeven. Dank Kirsten voor het zolang uitgehouden te hebben.

Post Reply