De Lotgevallen van de Trei Ape

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De Lotgevallen van de Trei Ape

Post by Muug »

Na het verplichte glas Tsoika toch maar terug naar 'huis', we hebben dringend nood aan vast voedsel. Image Vanja is een beetje buiten strijd, dus trekken we er met 2 op uit. We hebben nog een paar uur voor 't donker wordt.
't Begint proper en schoon, naast de rivier.
Image
Dan naar rechts en omhoog. Algauw wordt duidelijk dat hier meer verkeer komt, zwaar verkeer. Maar 't blijft dikke fun.
Uiteindelijk komen we uit het bos
Image
Tijd voor overleg. Weer een niet voorziene splitsing en weer rekening houden met de tijd
Image
En weer besluiten we terug te keren.
Image
Na de modder kwamen we dus terug op de gravelweg naast de rivier. Omdat we nu wisten dat er geen grote hindernissen waren, ging de zweep erop. Dikke pret, geen tijd voor prentjes. Image
Tot hier.
Image

Straks pakken want we gaan onze Groote Rit maken morgen, de Transalpina. Weinig kans dat we daar verloren rijden, er is maar 1 weg.
Image

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De Lotgevallen van de Trei Ape

Post by Muug »

De DN67C, meer bekend als de Transalpina Pas. aangelegd onder koning Carol in de jaren 30, gemoderniseerd door de Duitsers in WO II. de verbinding tussen Sebes en Novaci, over Urdele pass, 2145m hoog. Tot Ranca grotendeels onverhard. Maar eerst in Sebes zien te geraken, en dat zal best lukken over de weg.
Weinig spectaculairs te melden onderweg, tot we Calan bereiken.
Image
Ooit staalfabriek maar al lang verlaten
Image
Al wat bruikbaar of verkoopbaar is werd eruit gesloopt
Image
Betonnen skeletten en stof zijn de enige zichtbare resten
Image
In kleur ziet het er niet vrolijker uit
Image

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De Lotgevallen van de Trei Ape

Post by Muug »

Sebes
Image
voltanken, en naar 't zuiden. De bebouwing wordt dunner, de natuur neemt over. Valt best mee, in de herfst.
Image
Image
Tijd om de picnic aan te spreken. Wat ons een nieuwe vriend oplevert. Bescheiden, geduldig beestje, past helemaal bij ons. Image
Image
We zijn niet de eersten die hier stoppen, wel de eersten die hun afval meenemen
Image
De weg slingert zich verder langs de rivier. Perfect, net afgekoeld asfalt, prachtig ritje. Maar enige onrust borrelt op. Tinternet leerde ons dat de eerste 40km vanaf Sebes verhard zijn, en die hebben we stilaan gehad. Aan het Capalna stuwmeer weten we 't zeker: binnenkort kan je hier ook met een buikschuiver plezier aan hebben.
Image
Verderop: hier wordt hard gewerkt
Image
Obarsia Lotruilu
Image
Lekker
Image
En dan dit Image
Image
wij staan daar, in 't midden vanonder. Tussen ons en 't Paradijs in Ranca: dat vies bord. wij gaan daar in alle rust ons voeten aan vegen.
Image
Urdele pas
Image
Po?zie
Image
In de nevel duikt Ranca op. Alweer van een niet te fotograferen lelijkheid. Maar eerst is er dit nog.
Image
Club Paradise ontvangt ons goed. We kunnen eigenlijk zelf het menu samenstellen, eenvoudig maar lekker. Na de borden komen de kaarten, we mogen zelf 't licht uitdoen.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De Lotgevallen van de Trei Ape

Post by Muug »

Bij de vorige twee posts van Bert toch efkes iets meer duiding geven, want de lezers zijn ons aan ' t verliezen denk ik.

Na ons avontuur richting Cuntu/Tarcu was er een tweedaagse trip ingepland waarin we de Transalpina-pas wilden overwinnen. Om daar te geraken was er wel eerst nog om en bij de 180 km gewone weg. Op de kaart zag die weg er zeer belangrijk uit en gaf ons de indruk van heel snel te zijn. In de praktijk bleek die weg inderdaad zeer belangrijk te zijn, want de enige.... Maar het was maar een gewone tweevaksweg zonder verharde bermen, los door elk dorp en elk stadje, meestal tamelijk goed asfalt maar de algemene indruk was toch dat je hier met een racebanaan niet veel plezier gaat hebben aan het rijden. Langs die weg passeerden we dus langs die kilometerslange verlaten en quasi compleet ontmantelde industriezone.

Soit, het duurde de hele dag eer we aan dat verbodsbord geraakten. Het was rond vijf uur 's avonds toen we dus merkten dat we de Transalpina-pas niet op mochten. Een blik op een kaart leerde ons dat de omweg iets van om en bij 150 km was. Image Niet echt te doen dus. Dus maar op zijn Belgisch gedaan : we zijn eens gaan zien of we door die werken konden rijden. Wat effectief het geval was. Grote teleurstelling was echter het feit dat de beruchte Transalpina-pas onderdeel was geworden van reusachtige wegenwerken. Op een origineel stuk van 500m na, was de hele pas uitgegraven, verbreed, voorzien van de fundering van de nieuwe weg. Om de paar km stonden enkele machines in rust. Bovendien was er een dikke mist die maakte dat we koud kregen, nat werden en geen 50m zicht hadden. Die toestand, wegenwerken en zeikweer, bevorderde ons humeur niet echt. Wat de climax van de reis had moeten zijn, was stilaan een anticlimax geworden....

Gelukkig was er club Paradise.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De Lotgevallen van de Trei Ape

Post by Muug »

Paradise huh. Wel. Aan de overkant van de gang had er duidelijk iemand paradise ontdekt. Image Image Aan onze kant van de deur waren er 1 groot bed en 1 klein, in een apart kamertje. Niks mis mee natuurlijk. Tot ik naast een Held mocht gaan liggen. Nog niet helemaal bekomen van het beestje dat zelfs de 60? Tsoika niet klein kreeg en heel de nacht ijlend: Yaaamaaahaaa, yaaamaahaaa, n????, modder ... moddeeer. (van dat laatste woord ben ik niet helemaal zeker, maar 't leek er sterk op). Een beetje zoals in een derderangs spokenfilm uit de jaren 60, ge snapt het wel. Image
Paradise? right.

Enfin, bij het krieken van de dag fris weer op, buiten ziet het er in alle geval al veel beter uit.
Image
Spek en eieren, picque nicque maken, en wijle weg, terug over de berg tot dat gele bord van gisteren, en dan westwaarts. met een beetje geluk vinden we de weg tot Baile Herculane. Aan dat eerste deel kan ik niks toevoegen. Mist weg en de zon die er alles aan doet dat zo te houden vandaag.
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Lager, het enige stukje dat nog niet platgewalst en verbreed werd.
Image
Wij waren eigenlijk al een half jaar te laat, wie na ons komt zal een perfect geasfalteerde col vinden.
Image
Helemaal beneden spelen we nog even in de rivier (geen foto's, wel filmpje, later) en gaan op weg naar Petrosani.

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: De Lotgevallen van de Trei Ape

Post by Cotthem »

....heimwee?n..... Image
"...the path is the destination"

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: De Lotgevallen van de Trei Ape

Post by petervdc »

Prachtig...kwordt er stil van...
Wil ik ook es doen in mijn leven...
Keep going

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: De Lotgevallen van de Trei Ape

Post by zappa »

Ik weet niet of ik nu honger heb, maar zeker goesting om ne keer te proeven, 't ziet er toch zo lekker uit. Maar zou kunnen dat toch iets te zwaar op mijn maag blijft liggen. Image
sig nature

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: De Lotgevallen van de Trei Ape

Post by zappa »

Zalige Kerst,[color=#FF8000:2p61d2e7]merci! vansgelijke![/color:2p61d2e7]

Effe googelen op Vica & Stephen Palmer. [color=#FF8000:2p61d2e7]nog ne keer merci kwijl kwijl [url]

Als ge morgen 26/12 de wekkerradio aanzet op Radio 1, zo ergens tussen 6:00 en 9:00, de ge?nterviewde da benne kik
[color=#FF8000:2p61d2e7]heb straks ne lang slependen laten dienst tot na 23u, vrees dat tussen 6-9u mijn ogen/oren gaan dicht zijn Image
Misschien via "herbeluister"?
[/color:2p61d2e7]
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De Lotgevallen van de Trei Ape

Post by Muug »

Goed,
ik ga nu nog efkes wat foto's toevoegen aan dedie dat Bert al toegevoegd heeft. We zijn dus naar dien Transalpina-pas aan 't rijden en komen langs dat vervallen industriepark.

Om te beginnen kunt ge hier Bert in zijn astronautenpak zien staan, kijkend op zijn zakhorloge, wachtend op het moment waarop hij zichzelf de lucht zal inschieten dmv de lanceerbasis op de achtergrond.

Image

Hier nog een fotoke om te tonen dat dat ontmantelde industriepark ECHT WEL GROOT was :

Image

Den Bert heeft het al gezegd, wij zijn de eerste die onze afval meenemen. Wie ons was voorgegaan deed dat niet:

Image

Ter info, op dat bord staat wel degelijk dat het verboden is om afval achter te laten. Roemeens laat zich nl. tamelijk goed lezen als ge wat Frans en Italiaans kent.

The Good, The Bad, and The Ugly :
Image
De goede staat vanzelfsprekend in 't midden, maar wie is nu de slechte en wie de lelijke?

Ne keer voorbij het verbodsbord aan het begin van de Transalpina-pas kwamen we na een hoop wegenwerken nog een stukje originele bergweg tegen:
Image

Maar iets verderop was het niks anders meer dan dit :
Image
en dat:
Image
en dan hetzelfde met wat mist erbij:
Image

En Ranca, het dorp waar onze gastmadam een kamer had gereserveerd, zag er zo uit. Een ski-oord in volle ontwikkeling. Om maagpijn van te krijgen.
Image

Club Paradis dus:
Image

De dag erop was het schoon weer, ik ga daarvan nog ??n fotoke publiceren:
Image

Na die pas te zijn afgedaald in tegengestelde richting, reden we verder richting Petrosani over een heel slechte asfaltweg, waar auto's max 30 dierven rijden. Wij met onze allroads hadden er natuurlijk geen last van. Nogmaals, met nen buikschuiver kunde ginder niks gaan doen.

Postkaart van boerterijtje, onderweg naar Petrosani:
Image

De ene godsdienst doet het ginder al beter dan de andere.

Hier een blikken doos:
Image

en hier een luxedoos:
Image

Bedoeling was om tijdens de terugrit over Petrosani te gaan en om dan langs Vulcan te rijden, een lange weg in te slaan die na ettelijke kms doodloopt (richting Valea de Brazi) en dan ginderachter opnieuw een piste op te zoeken. Op de terugweg vanaf Ranca (bovenop de Transalpina) waren drie pistes gepland. Maar er waren die dag ook een gezonde 200km over verharde wegen terug te keren. Volgens mij was het niet mogelijk om zoveel pistes te doen, ééntje - de eenvoudigste - zou de dag al meer dan vol krijgen. Dat was mijn gedacht en misschien had ik dat wat harder moeten verdedigen? Feit is alleszins dat we die eerste piste nooit gevonden hebben.... we zijn wél een berg opgereden, maar weer waren er meerdere splitsingen en wéér liepen alle sporen dood.

Wat ons niet tegenhield van schoon fotokes te trekken:

Image

Hier een schoon voorbeeld van hoe het kan doodlopen:
Image

Maar bon, het was drie uur in de middag en we hadden nog steeds niet het goede spoor. En we moesten nog een gezonde 150km naar Slatina Timis. Als het al niet meer was. En aan max 50 per uur (een hoger gemiddelde gaat echt niet ! ) doet ge daar drie uur over. Als alles vlot gaat.... Maar vlot en rijden gaat in Roemeni? niet tesamen hoor.... Dus pas vijf uur later waren we terug in Slatina. Tegen acht uur dus. Alweer een dik uur in het pikkedonker gereden. En ginder is zwart nog zwart. Zo in de zin van "geen hand voor uw ogen zien". Letterlijk. Zelfs als ge met uw lichten op rijdt. Tel daar nog ettelijke tegenliggers met ferme lampen bij, een weg die kronkelt gelijk een krankzinnige cobra en die bovendien om de haverklap voorzien was van wegenwerken en verkeerslichten en ge snapt dat we op 't einde van de rit weeral redelijk op 't einde van ons Latijn waren.

Dat was onze laatste off-road dag trouwens.

De dag erop begon onze vijfdaagse terugreis, over Hongarije, Kroati?, Slovenië, Italië, Oostenrijk en Duitsland. Image
Last edited by Muug on 09 Dec 2018 22:47, edited 1 time in total.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De Lotgevallen van de Trei Ape

Post by Muug »

Look-alike:

Hertog van Alva:
Image

en
Blackbert:
Image
Last edited by Muug on 09 Dec 2018 22:49, edited 1 time in total.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De Lotgevallen van de Trei Ape

Post by Muug »

Op weg naar Petrosani dus. weg in erbarmelijke staat, maar zo is er meer tijd om 't landschap te bewonderen.
Image
Buiten kerken van allerlei strekking hebben ze daar ook flatgebouwen.
Image
Vulcan, industriestadje in een valei, de weg loopt uiteindelijk dood.
Image
Je kan wel over de bergen op onverhard, maar dan moet je de juiste vinden natuurlijk. Juist of niet, 't is wel fijn rijden
ImageImage
Sinds ik hier door die foto's ga bekruipt mij steeds meer het gevoel dat ik terug moet, dat ik het juiste spoor moet gaan zoeken. De weg naar Lindenfeld, via Ilova tot op de Tsarcu geraken en hier, van Vulcan naar Baile Herculane, 'binnendoor'. Een maand eerder op 't jaar, tentje en eten mee, en blijven gaan tot ik 't gevonden heb. Van het ene natuurwonder naar de volgende oude constructie.
We haasten ons dus terug uit de valei en vatten de lange rit naar Slatina aan. De weg is slecht, de omgeving weerom schitterend. 't Is zondag en op zondag komen de mensen hier buiten. In elk dorp waar we doorrijden lopen de straten vol, wordt er gegeten en gedronken, staan er hier en daar kraampjes. We waren al een beetje gewend aan kinderen die zwaaien of dichterbij komen met uitgestoken hand, voor een 'low five'. Maar toen, in dat ene dorp, bovenop het zwaaien van kinderen en tieners horen we ze roepen en juichen, alsof we ... ik weet 't niet. Daarom ook wil ik terug. Om meer tijd te nemen om te stoppen in zo'n dorp, de mensen te ontmoeten. Waarom werden die mensen zo lang verdrukt en op de rand van de afgrond gebracht door hun eigen leiders. Ze verdienen veel beter.

En ze moeten dringend leren rijden. Vanaf Baile Herculane zitten we terug op de E70. De weg slingert een berg op, vrachtwagen op kop. Bijna donker, maar ik stop toch even voor een foto, haal de anderen wel weer bij. De eerstvolgende bocht is een lange blinde rechtse, met een hele rij tegenliggers. En 1 idioot op mijn rijvak die ze allemaal wil inhalen. Image Verderop zijn er regelmatig werken, beurtelings verkeer. wachten dus, we zetten ons vooraan. En op 't moment dat je dat licht voorbij rijdt komt er zich nog doodleuk een bestelwagen tussenwringen. Of net voor het groen wordt vliegt er een auto langs de rij ... Maar we halen het, en morgen zijn we weg. Image

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De Lotgevallen van de Trei Ape

Post by Muug »

Meer wereldse zaken, zoals familie en werk, kunnen niet "on hold" blijven staan, ook niet voor ons. Terug naar het westen dus, maar met een omwegje. Wegens geen zin 80? af te dokken voor een paspoort om 200km door Servi? te mogen rijden, gaan we errond.
Grens Roemeni? - Hongarije, late namiddag. Na 't wisselen van wielen/banden, het laden van de soepbus en tot ziens zeggen waren we rijkelijk laat op weg. Misschien ook wel met wat tegenzin.
Image
Net na donker vinden we een hotelleke in Baja. geen kamer voor 3 meer, maar ze hebben een appartementje, voor dezelfde prijs. viel wel mee, uiteindelijk. Image Image
ImageImage
ImageImage
Ondanks de keuken zijn we toch uit gaan eten, voor het ronde totaal van 28?, en dan had hij de wisselkoers nog naar boven afgerond.
Image
Hier is er geen vignet nodig voor de snelweg. Aangezien het hier ook z??r plat is gaan we die nemen, tot aan de eerste heuvels. Splinternieuw, redelijk leeg, en met tolkabientjes. Soit. De gravelweg ernaast ziet er goed uit, maar we hebben een afspraak in Zagreb, vanavond, gaaaz dus.
Image
Osijek, (10x zoom aan 120. Image) Net als in 't zuidelijkere Vukovar moet het hier niet prettig geweest zijn, tijdens de oorlog.
Image
Bij Dakovo van de snelweg af, en door de heuvels richting Pakrac

Eerst lijken de dorpen erg op die in Roemeni? en Hongarije, eenheidsworst op een rij.
Image
Stilaan wordt het meer open, individueler
Image
Pozega: niet mis, de missen ook niet, prima pizza.
Image
Buikje vol, zonneke op de bol, slingerend asfalt, niks aan de hand
Image
In 't vorige dorp leek er iets 'anders' te zijn, veel recente huisjes, allemaal dezelfde. In 't volgende viel er nog iets op
Image
Nog voor we Pakrac bereikten was de vakantiestemming verdrongen door een minder prettige gedachte. Beelden uit oorlogsgebied zien is 1 ding. Ze zelf kunnen maken, al is het 17 jaar na de feiten, is toch iets anders.
Image
Mooi, niet?
Image
Wacht, even omdraaien.
Image
Het monument herdenkt en legereenheid. Het bordje waarschuwt voor mijnen...

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De Lotgevallen van de Trei Ape

Post by Muug »

Bon,

gasten,

ik denk dat dit de langste reistopic aller tijden aan het worden is. Althans op dit forum. :mrgreen:
Maar mooie liedjes duren niet lang (hoewel....
http://www.youtube.com/watch?v=odGvIh63sOY )
dus er mag hier ne keer een einde aan komen.

Vandaar dat ik de laatste dagen van onze reis, de terugreis, hier efkes fotogeniek ga neerzetten. De helft van de lol gaat ge wel mankeren, we hebben niet van ?lles foto's genomen, hoewel.... , maar da's uw eigen fout, ge had maar moeten meekomen. We zijn trouwens al in onderhandeling met Ewan McGregor, diene zijn filmploeg en al zijn secretaressen zijn te huur, dus over onze volgende reis gaan we een tiendelige dvd-reeks uitbrengen (??n interessante dvd, de rest bloopers...)

Allez hop, we beginnen eraan :

Deze foto is getrokken enkele uren nadat we die met kogelgaten besproeide dorpen waren doorreden. We staan hier op de hoek van een parking van een grootwarenhuis. Zoals u ziet maken ze hier nog gebruik van duidelijk verstaanbare woorden, en geen eufemismen. Een grootwarenhuisketen heet hier dus gewoon "Konzum". Kwestie van goed te verstaan wat de bedoeling is. Den Blackbert is druk bezig te bellen of te smssen met ne Kroaat van Zagreb, enen die 'm leren kennen heeft via het Adventure Riders-forum. Bert zit daar meer op dan op zijn WC (op dat forum bedoel ik...)
Het was hier zo staande dat we trouwens tot de interessante ecomonisch-sociologische constatatie kwamen dat de kloof tussen arm en rijk hier veel kleiner was dan in pakweg Roemeni?. Ginder zag je stokoude Dacia's naast de nieuwste Audi A5, hier zie je enkel goedkope middenklasse wagens zonder opties... iedereen even rijk dus, of even arm, ??n van de neveneffecten van die duistere oorlog van nog niet zo lang geleden.
Image

Na een toch weer behoorlijk lange rit komen we alsnog in Zagreb aan. Dit is dus de skyline van Zagreb. Iedereen herkent dit? Image
Image

Ginder was er via internet een kamer gereserveerd. GPS bracht ons feilloos tot bij het hotelleke. Dat geen plaats meer had want Bert was ??n dag te laat geweest met zijn confirmatiemail. Duh, onze KTMs hebben geen Wi-Fi zenne ! Dus efkes in de GPS gekeken naar hotels in de buurt, ge kent dat wel. Efkes gokken, dan efkes verkeerd rijden en dan waren we er. Het Zagreb-hotel. Een oud beest van uit den tijd dat Communisme nog een schoon edel woord was. Kleine kamers, toch voor drie motards.... Cotthem's neus ergens ter hoogte van mijn tenen, en zijn tenen lagen ergens ter hoogte van de badkamer... Bert daarentegen zat met zijn tenen omzeggens in de kast...
Image

Hier een fotoke van de receptie. Geef toe, dat riekt naar documentaires over vervlogen tijden:
Image

Op de volgende foto ziet ge het snoetje van Damir, de Kroaat. Systeemingenieur die just bij MickeySoft getekend had. De avond ervoor was hij naar ons hotel gekomen en had hij ons naar een grillrestootje geleid. Cotthem en ik op de KTM, Bert ook, op de zijne. Image Damir op een Bemeweke. Damir was een braaf manneke, maar wel ene met straffe verhalen. Was al in Rusland per moto op reis geweest en zo. Hij verstond die taal en sprak ze ook een beetje, en da's blijkbaar toch een goeie troef voor als ge naar ginder wilt gaan en niet in de zak gezet wilt worden. Afin soit, na het eten zijn we dan naar het centrum gereden, hebben er wat gedronken, gestaard - alweer - naar de godverdomd schone vrouwen, wijven en meiskes die er daar rond fladderen (waarom vindt ge in een stad toch altijd zoveel meer schoon vrouwvolk dan op den buiten?) En dan zijn we gaan maffen. Was echt wel nodig....
De foto is trouwens 's ochtends nadien getrokken, op het terraske waar Damir vaste klant was. Daar heeft Bert de plannen en de route om Kroatie uit te rijden besproken.
Image

Bon, moest er iemand zich afvragen waarom de Katholieke kerk altijd minder en minder volk trekt, wel, dan ziet u het hier het antwoord:
Image
(spoiler : het antwoord staat geheel onderaan deze post)

Een tijd later passeerden we dan de grens met Sloveni?. Zoals gewoonlijk moesten we daar onze pas tonen. Kwestie van te controleren of we met onze helm op, met onze helmmuts op, met onze zonnebril op, met onze baard van drie weken, wel geleken op die pasfoto.... Gelijk hoe, hier was er dus voor den eerste keer ne slimmen douanier die snapte dat hij dat beter kon controleren als we onze helm afzetten...

Sloveni? is klein Oostenrijk. Of nog : Oostenrijk maar dan zonder de kommerz. Dus w?l schattige huisjes, mooie tuintjes, toffe wegen, besneeuwde bergen om Leo! bij te roepen.... maar godzijdanknogantoe zonder de kotsverwekkende massatoerisme-geori?nteerde souvenierwinkelkes waarmee elke Oostenrijkse straat mee geplaveid is.

Enige foto's om die bewering te staven:
Dit was bijna het eerste gebouw na de grenspost met Slo. Da's duidelijk een teken dat ze beschaafd zijn. En weten wat Westerse luxe is.
Image

Riep iemand "Dit is precies Oostenrijk!"?
Image

Nog eentje:
Image

en nog ne skyline:
Image

Ook hier is WO2 trouwens gepasseerd: Kobaric.
Image

Allemaal de hoed of pet afnemen en nederig het hoofd buigen aub.
Image

Image

En dan wordt het weer tijd voor iets ludieks. Op een gegeven moment stuurde reislijder Blackbert (Zwarten Blakkie) ons door dit natuurpark:
Image

Het werd oa gekenmerkt door prachtig blauw water dat kolkte doorheen prachtig uitgesleten kloven:
Image

Maar den Bert moest dit lyrisch schouwspel natuurlijk weer verbrodden met zijn amateuristisch toneelspel. Ziehier zijn performance van aangespoelde en uitgehongerde schipbreukeling:
Image

Maar dra had hij alweder een andere rol te spelen, rarara, welk soort vis hij hier imiteert!
Image

Kan iemand mij dit verkeersbord uitleggen aub? Ik versta geen sloveens.
Image

LEEEEEEEEOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!
Image

U ziet hier nummer 42. Ze beginnen bij 50 en eindigen bij ??n. Rare manier om haarspeldbochten te nummeren zeg ik u.
Image

Wat natuurschoon:
Image

Het moet gezegd, het heeft enkele minuten geduurd eer ik doorhad dat dit de naam van de Col was... Image
Image

Trapke op?
Image

Jawel, naar een Russische kapel, opgebouwd door Russische krijgsgevangenen, in WO-1, ter nagedachtenis van enkele honderden collega's die onder neerstortend puin waren omgekomen tijdens het verbeteren van die bergpas.

Image

Image

Image

Image

Image

En na die afdaling was het weer tijd voor een ludiek moment. Deze oranje kwibus was dolenthousiast een autostradeoprit opgedraaid. Na 200m viel het hem op dat zijn collega's hem niet volgenden. De langzaam vallende euro raakte toen pas bodem: Blakkie had gezegd dat ze nergens autostrade gingen oprijden. De oplossing? Goed uit uw doppen kijken en dan tegen de richting in terug naar de uitgang van de ingang rijden... Image
Image

Opnieuw een zeer typerend beeld voor dit avontuur: een pas die we niet kunnen bereiken... deze keer in Itali?. Nu, zo'n bordje houdt ons normaal niet tegen, maar we hadden net een landrover vol carabinieri naar boven zien rijden...
Image

Dan maar via een lange lange omweg naar de Grosglochner, een oerklassieker waar menig huisvader met zijn kroost naar toe is gereden. Ginder h??l vanachter om de hoek ziet ge een stukske.
Image

Hier heb je een overzichtje van die smeltende Dame Blanche.
Image

Tegen dat we dien berg over waren (jaja, KTM kan ?ber alles !) was het natuurlijk weeral pikkedonker. Cotthem heeft op die reis eigenlijk niet zoveel gezien. Image 't eerste en 't beste hotelleke dat we tegen kwamen had gelukkig kamers vrij. B?renwirt was de naam, en dat was precies zo heel toevallig een heus motorhotel. M?t volledig uitgeruste motorkamer (afin, garage)
Image
Die vage vertikale vlek is trouwens ??n van de betere performances van den Bert Image

Ziezo. En de dag erop was het autostradedag. Oostenrijk uit, Duitsland in. Autostrade op, autostrade af. Tegen elf uur 's avonds waren we ter hoogte van Brussel. En natuurlijk was het aan 't zeikregenen.... Home, wet home....





spoiler : omdat de mensen het verdekke beu zijn om altijd weer dien berg op te stappen tiens!
Last edited by Muug on 09 Dec 2018 23:19, edited 1 time in total.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De Lotgevallen van de Trei Ape

Post by Muug »

]Meer op ADVrider dan op 't WC? Hmm, ik heb ne laptop. :mrgreen:
Image
Image
Dat bordje? Opgepast, na de volgende 8km zijt ge zo draaiachtig dat ge spontaan van uwe moto kunt vallen.

Die 8km, of toch een stukske
Image
omhoog
Image
omlaag

De omweg.
Image
zo duurt het natuurlijk wel iets langer.

naar de Grosglockner
Image
Image
effe achterom kijken
Image

Blij dat ik erbij mocht zijn, bedankt jongens. En vooral bedankt aan Sr. voor alle tijd en werk die je erin gestoken hebt.
Ik ga nog ne keer terug in die richting, zeker weten.

Image

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De Lotgevallen van de Trei Ape

Post by Muug »

Ik heb al veel meegemaakt Image . Oorlogen, milieurampen, horror, psychopatische situaties, maar Roemenie was toch wel de schoonste film tot hiertoe Image .
Het zal al een ferme reis/gezelschap moeten zijn om dit nog te kunnen overtreffen Image . (Paul Sr, Paul Jr, Bert...aaiiloufjoee)
De werkelijke reis ligt al ver achter ons, de virtuele fotoreis is nu ook gedaan Image .
Het volgende off-road avontuur(tje) komt langzaam dichterbij Image .

WALES (March Moon Rally 2010) en gelukkig weer met dezelfde idioten en nog andere pippo?s die ondertussen een vertrouwd gezicht zijn Image .

Ik kijk er naar uit gelijk een kind naar sinterklaas Image .

En ondertussen weer dromen en goegelen (en sparen Image ) voor een ander groot reisprojectje Image .

-Ijsland?
-Noordkaap via off-road langs de fjorden?
-Marokko ?
-Ex-joegoeslavie ?
-Mount arrat ?
-Efkes de ligurische/assieta/sommeleir/parpaillon nog nekeer maar dan rechtstaand Image
-Spanje/Portugal in nikidc-stijl?
-toerke rond de middellandse zee?
-Tunesi??
-Ardennen?
-Oekra?ne?
-Turkije (het Arabische deel dan)?
-?.

Ik heb nog veel plaats op mijn kofferkes voor landstickerkes te plakken Image

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De Lotgevallen van de Trei Ape

Post by Muug »

Blij dat ik erbij mocht zijn, bedankt jongens. En vooral bedankt aan Sr. voor alle tijd en werk die je erin gestoken hebt.
Ik ga nog ne keer terug in die richting, zeker weten. Image
You rang my Lord?

Ik was vereerd te mogen supporteren = ondersteunen. Jullie hebben niet alleen off-road gereden, maar ook deelgenomen aan het Roemeense plattelandsleven in de streek waar ik me al 22 jaar thuis voel. Het was nog op het oude forum denk ik dat het magische woord "Roemeni?" me deed reageren: "daar wil ik bij zijn".
Heel knap waren de nieuwe stafkaarten van de ruime streek opgesteld door Enduromania, met hoogtelijnen, een coordinatenraster per minuut, en de al dan niet weggespoelde pistes, paadjes, keihopen...Met Google Earth en mapsource was het in mekaar knutselen van de routes heel plezant, af en toe een waypoint moest volstaan als ge de piste vlot op de "satelietbeelden" kon volgen. Mijn raadgevers had ik zorgvuldig gekozen: boswachters, houthakkers, herders uit de wijde omgeving. Toen we in april enkele routes te voet checkten, waren toch wat paadjes onbegaanbaar... De raadgevers lachten het weg: hier vliegen ze over....ze hadden er al genoeg hard-enduro/trialisten zien passeren... Ocharme: met KTM's en Tener?'s van 200kg ging het moeizaam. Op sommige plaatsen waren de paadjes vermenigvuldigd, en was navigatie niet eenvoudig. In oktober is het ook vlug donker in het bruine beren bos...
Elke avond was het al pikdonker als een gegrom uit de bergen hun aankomst in het dorp vooraf ging. Poeh, doel niet bereikt, niet te doen Image Image , maar wat een mooie rit Image Image morgen langs een andere kant het spookdorp Lindenfeld proberen te vinden Image Image
Ik had de routes veel te lang gemaakt,, beter geschikt voor die lichte enduro's. Maar ze konden zich perfect orienteren, de rit inkorten, en ze waren nooit "verloren"

Bert, Vanja, Paul, als ge terug die richting uitgaat..., laat een seintje! Mogelijk ben ik juist daar als jullie aankomen Image Image

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: De Lotgevallen van de Trei Ape

Post by Muug »

en hop, nu staat heel het verslag hier ook online. Image

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: De Lotgevallen van de Trei Ape

Post by Blackbert »

Hmm, ik krijg al goesting. Image
grease up your baby for a ball on the hill

Post Reply