Transpyrina�ca (and beyond) 2011

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Transpyrina?ca (and beyond) 2011

Post by duibhce Kaelann »

[quote]Alvorens die schuur in Bilbao te betreden zou ik hier

Verdorie, dat ik daar zelf niet aan gedacht had. De voorlopige route vanuit Bilbao terug richting franskiljons loopt daar vlakbij. Toch even de route een klein stukje verleggen in Mapsource dus.

Alweer een uitstekende tip. Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Transpyrina?ca (and beyond) 2011

Post by Blackbert »

danku.

de soundtrack
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Transpyrina?ca (and beyond) 2011

Post by duibhce Kaelann »

[color=#FF8000:7uzn6x0f]Ondertussen weten we dus -min of meer- welke route we waarschijnlijk zullen volgen. Maar voor een geslaagde 2-3 weken durende vakantie hebben we natuurlijk wat meer nodig. In de eerste plaats comfortabele en betrouwbare motoren in topconditie. Daarnaast ook nog geschikt kampeermateriaal, kledij en [i:7uzn6x0f]general gadgetery[/i:7uzn6x0f] (dat is een nerd natuurlijk aan zichzelf verplicht).

Voor de motoren is er nog een en ander gepland om ze in tip-top staat te krijgen. Zo is de tank van de FZ momenteel naar de carrosier om bijgeplamuurd en herspoten te worden. En liggen er nog verwarmde handvaten klaar om ge?nstalleerd te worden. Of die laatste van veel nut gaan zijn tijdens de vakantie betwijfel ik, maar ze gaan er toch op staan Image.
De Ten zal tegen dan ook een zeer stevige kuisbeurt moeten ondergaan. De winterbehandeling met Brabantse klei zou er tegen dan toch alweer enkele maanden af moeten zijn. En binnen een week of 2 zou ook het nieuwe Wilbers veerwerk moeten geleverd worden.
Beide motoren zullen uiteraard ook nog hun onderhoudje krijgen voor we aan de ongeveer 5000Km lange trip beginnen.

Op het vlak van kampeermateriaal zijn we al redelijk goed voorzien. Maar een groot gedeelte daarvan is voorzien op het reizen met de camionette en bijgevolg dus niet zo geschikt om op een motor mee te dragen. Zo zijn onze 2 tenten (een 3persoons 2-seconds en een Base Seconds) enorm handig op te zetten en in te pakken, maar in ingepakte toestand zijn die grote schijven niet gemakkelijk op de motor te binden.

Image

Dus er zal in de komende maanden ongetwijfeld nog een tent bij komen die wat compacter op te bergen valt. Ook de Blokker plooistoelen zijn te groot om mee te sleuren. Die zullen waarschijnlijk vervangen worden door kleine 3-pootjes. De Trax-koffers van de Ten kunnen dienen als tafeltje. En daar ben ik ook nog een idee aan het uitwerken om een extra (aluminium?) plaat te fabriceren die mooi rechtop tegen de zijwand in 1 van de koffers past en dat als tafelblad tussen de 2 koffers gehaakt kan worden. Image
De slaapzakken en -matjes kunnen gewoon gerecycleerd worden.

Voor de kledij ligt het eenvoudig: licht, makkelijk te wassen en sneldrogend.

Op het vlak van gadgets gaat al zeker de Zumo mee. Uiteraard vergezeld van de nodige papieren Michelin kaarten. Over de PMR-radio's is nog wat discussie. Maar als die meegaan zouden we eigenlijk ook nog moeten sleuren aan een verloopstekker en een verlengkabel om ze elke avond (of toch op z'n minst om de 2 dagen) opgeladen te krijgen. Aan een laptop gaat deze keer niet gesleurd worden.

Een verslagje van de veer-upgrade en onze kampeeraankopen zal ongetwijfeld nog wel volgen.[/color:7uzn6x0f]
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Transpyrina?ca (and beyond) 2011

Post by Muug »

Image grien. ikwilmee [/size:1i9xfjwf]:oops:

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Transpyrina?ca (and beyond) 2011

Post by Tom Thumper »

:? grien. ikwilmee [/size:zojg5jt8]:oops:


Jaja, maar vooral om alke avond het zoete stemgeluid van Missis Buibdingeske te horen zeker. Image Ge weet toch dat Duibdingske Himself daar niet mee opgezet ga zijn Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Transpyrina?ca (and beyond) 2011

Post by Muug »

haar stemgeluid? Image Haar prachtige dubbele rij witte tanden bedoel je Image

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Transpyrina?ca (and beyond) 2011

Post by duibhce Kaelann »

ge moet dan ook genieten van mijn zwoele neusgeluid Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Transpyrina?ca (and beyond) 2011

Post by Muug »

ik heb oordopkes die ook in neusgaten passen Image

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Transpyrina?ca (and beyond) 2011

Post by Tom Thumper »

ge moet dan ook genieten van mijn zwoele neusgeluid Image
Image En de geur van uw teenkaas! Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Transpyrina?ca (and beyond) 2011

Post by laouen »

gisteren eindelijk in de Club geraakt om het missende kaartmateriaal te halen.
Nu wordt het dromen toch al iets concreter Image En het plannen ook. Met een kaart is het net iets makkelijker om de leuke baantjes en plekskes op te zoeken. Laat het buiten maar grijs zijn en winteren. Ik weet wat doen de komende avonden Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

TRX
Posts: 222
Joined: 24 Oct 2009 14:49

Re: Transpyrina?ca (and beyond) 2011

Post by TRX »

ge moet dan ook genieten van mijn zwoele neusgeluid Image

Ik heb al de twijfelachtige eer en genoegen gehad om daarvan te mogen genieten.... Image Image Image Image
Had ik mijn tentje maar 2 campings verder gezet Image (of oordopkes ingestoken)[/size:ek78oqw3]

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Transpyrina?ca (and beyond) 2011

Post by duibhce Kaelann »

[color=#FF8000:4jl7mjvt]We zijn ondertussen weer een tijdje verder dus mocht er hier wel weer eens een update komen. Om te beginnen zijn de motoren weer wat verder klaargestoomd voor de lange rit.

De XTZ heeft een extra Touratech spoiler gekregen (ja, veel te duur, maar wel effectief en ik had net mijn eindejaarspremie) en is ook voorzien van een camel toe. De zieken van geest mogen daarvan denken wat ze willen, maar de kans dat de Tenere nog wegzakt in zachte grond is daarmee al een heel stuk kleiner. Een incidentje met de TDM op een camping in de Franse Alpen heeft me wel wat geleerd op dat vlak.

De FZ6 heeft ook wat TLC gekregen, in de vorm van een perfect geplamuurde en gespoten tank. Al leek de batterij daar vandaag niet helemaal van onder de indruk. Die hing al een weekje aan de druppellader, maar ze bleek niet te redden. Tijdens de startpogingen zakte het voltage tot 7V en meer dan wat getikt van de startrelais kwam er dus niet uit. Daar moet dus nog een nieuwe batterij voorzien worden.

Op het vlak van kampeermateriaal zijn we ook we ook al een stapje verder. Deze
Image
Maar dat er maar 1 motor in kan is toch een beetje zielig. En dat het wordt gepromoot aan BMW-gebruikers zegt verder genoeg Image

Dus hebben we het uiteindelijk maar gehouden op dit ruime exemplaar uit Decathlon. Niet de lichtste of meest compacte, maar nog goed genoeg voor op de motor te binden. En toch nog ruim genoeg voor een stelletje luxe-kampeerders als wij.
Image

De tent zal al eens uitgebreid getest worden eind volgende maand in Wales.

De terugroute vanuit Bilbao heeft ondertussen wat verder vorm gekregen. We maken zoals gezegd nog even een tussenstop in Guernica. Daarna gaat het langs het natuurpark Pe?as de Aya richting Franse grens. We steken de grens over via de Col d'Ispeguy en van daaruit gaat het over de Bagargui en de Marie-Blanque naar de Aubisque. Waar we hopen dit jaar wel eens van het uitzicht te kunnen genieten.

Verder nog een aantal grote cols aan de Franse zijde die we afgelopen jaar ook al eens gereden hebben, maar dan in de andere richting. En ook enkele cols die we in 2010 hebben moeten missen, zoals Luz Ardiden en de Ment?.

Na de cols gaat het via het departement du Tarn over de Cantal (ze hebben daar lekkere kaas) naar de Puy de Dome. Kwestie van het daar ook eens gezien te hebben. Na de vulkaanbochtjes mikken we op de Morvan. Meer bochtjes en meer Parc Nationale. Daarna via de circuits van Ecuyers en Folembray terug naar huis. Lichtjes anders dus dan origineel gepland, maar hopelijk ook n?g interessanter.[/color:4jl7mjvt]
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Transpyrina?ca (and beyond) 2011

Post by zappa »

ktm heeft ook zulke tenten, maar uw ten zou daar niet binnen willen staan zeker? Image

Oxford

Leuk zo de voorbereiding van een motovakantie, hoop dat er hier ten huize ook nog iets uit de lucht Image valt, want 't is hier stille? Image
sig nature

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Transpyrina?ca (and beyond) 2011

Post by duibhce Kaelann »

[color=#FF8000:39f9kax3]
Juni begint stilletjesaan dichterbij te komen, dus wordt het ook tijd om wat verdre te werken aan de voorbereidingen. Als je gaat kamperen is het wel handig om een tafeltje te hebben om op te koken en te eten. Jammergenoeg zijn kampeertafels over het algemeen niet zo handig om op de motor te transporteren.

Vandaag is daar met de hulp van opa en een plaat aluminium een mouw aan gepast. En luxebeesten als we zijn is het meteen een maxi-model geworden Image

We zijn dus vertrokken van een aluminiumplaat van 2mm dikte. Een ijzerzaagskeuh, een bankschroef en wat plooiwerk later ziet het er zo uit:
Image

Waarom een perfecte plaat aluminium zo gaan molesteren? Wel, die haakjes passen perfect in de gleufjes bovenop de Trax zijkoffers die op de Tenere zullen gemonteerd worden.
Image

Met 1 koffer aan elke kant vormt dat een mooi tafeltje.
Image

En dan kan je er dus gezellige romantische dinertjes op hebben.
Image

De plaat zelf past mooi in 1 van de koffers, dus kan gemakkelijk mee zonder echt extra ruimte in te pakken. Opdracht geslaagd! Image
[/color:39f9kax3]
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Transpyrina?ca (and beyond) 2011

Post by F M »

Dat vind ik dus schitterend ! Image

Keep on the good works !
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Transpyrina?ca (and beyond) 2011

Post by Blackbert »

Romantisch? Met ne spork? Image

Image

Tof h?, zo'n opa.
de randjes van die alu nog eens breken met een schuurpapierke. zijn gemene haakjes. en ge weet dat alles wat daarmee in contact komt in uw koffer er na een paar dagen zwart weer uitkomt?
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Transpyrina?ca (and beyond) 2011

Post by duibhce Kaelann »

de randjes van die alu nog eens breken met een schuurpapierke. zijn gemene haakjes. en ge weet dat alles wat daarmee in contact komt in uw koffer er na een paar dagen zwart weer uitkomt?
Wat proper maken met schuurpapierke moet ik idd nog ffkes doen.
En dat zwart worden is sowieso met de gewone koffers ook al, da's binnenin ook onbehaldelde alu. Vandaar dat ik altijd binnentassen gebruik daarin Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Transpyrina?ca (and beyond) 2011

Post by petervdc »

Schoon gedaan, creatief Image
Keep going

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Transpyrina?ca (and beyond) 2011

Post by laouen »


Tof h?, zo'n opa.
tis eigenlijk mijne pa, maar sinds mijn zus voor kleinkinders gezorgd heeft, is dat voor iedereen opa geworden en gebleven Image Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

Post Reply