Vluggertje naar Marokko

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Vluggertje naar Marokko

Post by Muug »

FM, waar staat dat 'm maar drie dagen ginder was :?: :dontknow: Heb ik erover gelezen?
Wat de GSA betreft : ik heb al meermaals gelezen dat de GSA de gewone GS overtreft op de autostrade. En ik weet dat BMW z??r goede autostrademoto's maakt, die comfortabel en niet-vermoeiend rijden. Maar ze blijven lomp en duur :mrgreen: Behalve als ze 21 jaar oud zijn ! :rayof:

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

Vluggertje naar Marokko

Post by TimS »

F M wrote:<knip>... wat voor 90 % van de hier aanwezigen ... <knip>
Waarschijnlijk evenveel als zij die stikjaloers zijn... :thumbsup:
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Vluggertje naar Marokko

Post by F M »

Muug wrote:FM, waar staat dat 'm maar drie dagen ginder was :?: :dontknow:
Pure wiskunde:
frederikw wrote:Maar om dat op een week tijd te doen moet ge wel heel zot zijn
7 - (2 x 2) = 3

:gieren:
I am confused. Oh no, maybe not!

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Vluggertje naar Marokko

Post by frederikw »

... En zo ploeterde ik nog een 2 tal kilometer verder (in ongeveer even veel uur). Het is daar dat ik ontdekte dat ik gerust kon gaan rechtstaan op de grote walvis en er mee rijden alsof het een enduro was. Wonderbaarlijk ging dat prima. De enduroa mode werkt echt wel op die GSA. Vering stond prima en gasdosering was perfect. Maar het wonderbaarlijk van die Enduro mode is dat hij op magische wijze kleine virtuele noppen op je banden kan toveren :shock: Je kan het achterwiel echt wel veel laat doorslippen, maar als het te veel wordt grijpt hij toch - heel voorzichtig en discreet - in. Je merkt er niets van, maar je hebt echt wel veel meer tractie dan wat mogelijk zou moeten zijn met die banden. Het verschil is heel duidelijk als je de "Enduro Pro" mode inschakelt waarbij hij absoluut niet ingrijpt(en bedoelt voor als je effectief op noppen staat): daarmee bakte ik er niets. Magisch en zeer goed voor het vertrouwen!

Het bleef wel hard werken. De kilo's kan hij helaas niet virtueel doen verdwijnen. Vandaar ook geen verdere foto's meer. Maar ik denk dat ik de rivier nog een stuk of 50 keer ben doorgereden.

Toen kwam ik aan mijn "Point of No Return". Ik had nog net genoeg naft om helemaal terug te keren naar Midelt. De weg leek maar niet terug te keren en het was nog zeker 60km om mijn bestemming te bereiken. Het risico was mij toch iets te groot. Er was hier echt geen levende ziel te bespeuren. Als ik de moto in het water zou neerleggen was ik goed gezien. En als de weg verderop helemaal versperd zou zijn had ik niet genoeg naft meer om terug te keren.

De grote walvis werd dan maar gekeerd en dezelfde weg terug door rivier ging nu veel sneller (en plezanter) omdat ik mijn doorwaadplekken al wist. :ricky:

En zo was ik 6u na vertrek terug in Midelt waar ik 's morgens vertrokken was...
Ik kon helemaal rondrijden langs de asfalt om toch in Imilchil te geraken en verder de piste rijden zoals gepland. Of ik kon iets helemaal anders doen... Het overleg met de reispartners ging behoorlijk vlot ;-)
Mijn voeten waren nat en ik had ineens zin om een beetje in het zand te spelen. Even op de kaart gechecked: ik zou nog net in Merzouga (en Erg Chebbi) kunnen geraken vandaag. Let's go!

Image

Ik pak de "grote" baan over de Atlas. Maar het blijft een van mijn favoriete banen. Prachtige landschappen, soms eens een stukje met haarspeldbochtjes ter afwisseling en dan het magisch moment als je over het hoogte punt van de route heen bent en begint te dalen. Op dat moment voel je echt de warme lucht uit de Sahara je tegemoetkomen. Op een half uurtje rijden ging het van een aangename 28? graden tot een hete 39?.

Ik passeer langs de Oued Ziz

Image

Door Rissani

Image

Image

En het laatste stuk pak ik nog de piste. Yihaa!

Image

Om dan te eindigen in de prachtige duinen van Erg Chebii!

Image

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Vluggertje naar Marokko

Post by Muug »

F M wrote:
frederikw wrote:Maar om dat op een week tijd te doen moet ge wel heel zot zijn
7 - (2 x 2) = 3
:gieren:
Aangezien de freddie niet werkt in 't weekend tel ik 9 dagen, dus 9 - 4 = 5 :blbl:

En Fred, dat heet niet "zot" maar "vrij in je hoofd". Gij laat u tenminste niet tegenhouden door negatieve hersenspinsels. Respect !

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Vluggertje naar Marokko

Post by Muug »

godver
ne mens vraagt zich af waarom het tien jaar moet duren eer ik daar terug keer.... :devil:
trouwens, welk beroep vult gij in op die douane-papierkes in? Mij hebben ze ne keer gezegd dat ik daar iets simpel als "ouvrier" moet opzetten, iets simpels dat ze snappen. :ermm:

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Vluggertje naar Marokko

Post by Borniet »

Muug wrote: En Fred, dat heet niet "zot" maar "vrij in je hoofd". Gij laat u tenminste niet tegenhouden door negatieve hersenspinsels. Respect !
Absoluut! 100% (en meer) mee eens! Fred, een gevoel van absoluut respect maakt zich van mij meester! (vermengd met een toets jaloezie en Wow ;-) )

Gunter
Posts: 181
Joined: 13 Jan 2013 21:32

Vluggertje naar Marokko

Post by Gunter »

Ik vind het allemaal geweldig, maar het is waarschijnlijk ook een beetje dom om dat allemaal zo alleen te doen... :oops:
Ik droom ook van al die uitspattingen maar riskeer dat niet alleen, hoewel ik eigenlijk graag alleen op pad ga maar als ge daar ergens in panne staat of met uw poten omhoog ligt zijt ge ook maar alleen.......
Maarrrrr, wat ge gehad hebt kunnen ze u al niet meer afnemen :thumbsup:

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Vluggertje naar Marokko

Post by frederikw »

Muug wrote: trouwens, welk beroep vult gij in op die douane-papierkes in? Mij hebben ze ne keer gezegd dat ik daar iets simpel als "ouvrier" moet opzetten, iets simpels dat ze snappen. :ermm:
Ik ben al sinds jaar en dag een "professeur". Dat roept nooit vragen op. Als er ooit vragen over zijn ben ik dan wel professeur de IT (mijn echte metier). Vooraal niet te veel beginnen liegen zou ik zeggen.
Gunter wrote:Ik vind het allemaal geweldig, maar het is waarschijnlijk ook een beetje dom om dat allemaal zo alleen te doen... :oops:
Ik droom ook van al die uitspattingen maar riskeer dat niet alleen, hoewel ik eigenlijk graag alleen op pad ga maar als ge daar ergens in panne staat of met uw poten omhoog ligt zijt ge ook maar alleen.......
Er zijn meer dan 7 miljard mensen op deze wereld. Om echt alleen te zijn moet ge al serieus uw best doen hoor. Onderschat de hulpvaardigheid van uw medemens niet!

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Vluggertje naar Marokko

Post by F M »

Ik ga 100 % akkoord met alle reacties. :thumbsup:
I am confused. Oh no, maybe not!

Gunter
Posts: 181
Joined: 13 Jan 2013 21:32

Vluggertje naar Marokko

Post by Gunter »

frederikw wrote:
Muug wrote: trouwens, welk beroep vult gij in op die douane-papierkes in? Mij hebben ze ne keer gezegd dat ik daar iets simpel als "ouvrier" moet opzetten, iets simpels dat ze snappen. :ermm:
Ik ben al sinds jaar en dag een "professeur". Dat roept nooit vragen op. Als er ooit vragen over zijn ben ik dan wel professeur de IT (mijn echte metier). Vooraal niet te veel beginnen liegen zou ik zeggen.
Gunter wrote:Ik vind het allemaal geweldig, maar het is waarschijnlijk ook een beetje dom om dat allemaal zo alleen te doen... :oops:
Ik droom ook van al die uitspattingen maar riskeer dat niet alleen, hoewel ik eigenlijk graag alleen op pad ga maar als ge daar ergens in panne staat of met uw poten omhoog ligt zijt ge ook maar alleen.......
Er zijn meer dan 7 miljard mensen op deze wereld. Om echt alleen te zijn moet ge al serieus uw best doen hoor. Onderschat de hulpvaardigheid van uw medemens niet!
Ge hebt waarschijnlijk gelijk, ik denk te veel aan wat er zou kunnen misgaan maar toch... Ik wil al een paar jaar de LGKS-route eens rijden maar het komt er maar niet van en dat heeft dezelfde reden, vind er niet direct de juiste compagnon voor en alleen lijkt me dat toch maar tricky...

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Vluggertje naar Marokko

Post by Muug »

da bedoel ik dus met "vrij in uw hoofd" zijn....
wat het alleen rijden van de LGKS betreft : daar rijdt ook meer volk dan ge zou peizen !
Bovendien kan je aan deze man een mooi voorbeeld nemen, die heeft ook al veel alleen gedaan! :
http://bigmikebelgium.be/home.htm

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Vluggertje naar Marokko

Post by frederikw »

Ik rij trouwens rond met SPOT GPS tracker (findmespot.eu). Voor als het echt mis zou gaan en ik kan niemand bereiken (en ook om het thuisfront elke avond te laten weten waar ik ben). Er zijn ondertussen ook al heel wat alternatieven voor.

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Vluggertje naar Marokko

Post by frederikw »

Image

In Merzouga check ik in op mijn vast adresje. Kasbah Mohayut. Niet de goedkoopste van de kasbash's daar, maar wel een van mijn favorieten. Ik had wat schrik of er wel een kamer ging vrij zijn. Laatste keer dat we er op het onverwachts binnenkwamen was het volzet. Maar ik had heel het kot voor mij alleen. Enige gast :-) Het laagseizoen is echt wel al begonnen (de hitte).

Image

Voor geen geld kunt ge u hier eens goed laten gaan. Uitgebreid en lekker avondeten. Zwembadje dat aangenaam verwarmd is door de woestijnzon.

Image

Image

Het was een zalig dag geweest. Op grote hoogte vertrokken in de Atlas, prachtige pistes gereden in de bergen om mij ten slotte vast te rijden in een rivierbedding. Een verandering van plan met als gevolg weeral een prachtige rit door de hoogvlakte, de valleien en uiteindelijk de woestijn.
Tegen 10u 's avonds was het nog meer dan 35?. Daar kan ik mee leven!
Ik was ondertussen ook al 4 dagen aan een stuk verder van huis aan het rijden.. ik moet opletten dat ik nog op tijd terug geraak :-)

Aangezien ik hier toch in het paradijs zit plan ik morgen een rustdag in!

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Vluggertje naar Marokko

Post by frederikw »

Woensdag:

Rustdag... Uitslapen.
Om half zeven *ping* oogjes wijd open en niet meer willen toegaan. Dan maar opgestaan en even in het zwembad gedoken.

Image

Pfrt.

Ik ben helemaal niet moe. Ik heb helemaal geen zin om een rustdag te nemen. Ik zit hier omsingeld door prachtige banen.
Fuck it! :icon: Geen rustdag voor mij, ik ben weer weg! :ricky:
Rap het copieuse ontbijt naar binnen gespeeld.

Image

Tijd om wat in de duinen te spelen! Enduro mode op en recht de duinen in!

Image

Ok! Dat ging niet zo vlot. Toch een beetje onzeker met die zware moto in het zand. Niet genoeg snelheid en het voorwiel ging alle kant op. Geen erg en geen schade. Psychologisch even wat moeite doen om mij er van te overtuigen dat sneller echt wel beter gaat gaan doe ik nog een poging, deze keer met meer succes. Echt subtiel is hiet met deze overzetboot, maar ik verschiet ervan hoever ik geraak.

Image

Image

Maar met de combinatie van banden en gewicht zijn er toch wel duidelijk beperkingen.. eens het zand te mul wordt is de vaart er direct uit en hou je hem niet meer recht. Althans ik niet met mijn beperkte offroad kunsten.

Image

Hier moet ik mij verloren geven. Ik ben er nog een goed half uur mee bezig om hier uit te geraken. Het is hier dat nogmaals het verschil tussen "Enduro Pro" en "Enduro" duidelijk wordt. Met straatbandjes geraak ik ?cht niet vooruit in "Enduro Pro".. ik verplaats enkel massa's zand. In "Enduro" lukt het wonderlijk wel... maar ik slaag er niet in om genoeg snelheid op te bouwen in het mulle zand.
Mijn camelbak slinkt zienderogen. De loden zon brandt intussen op mijn bolleke. Een kleine veertig graden en geen schaduw... pfjoew. Wijselijk hou ik het na een dik uurtje spelen voor bekeken. Wrong bike. Wrong timing.... maar twas wel dolle pret :w00t:

Ik besluit dat ik komaf ga maken met de unfinished business van gisteren. Ik ga verkoeling zoeken in de Gorges du D?des. Ik weet dat de baan er naartoe een leuk stukje desolate woestijn is en hoop heel de gorge piste te kunnen afrijden om alsnog tot in Imilchil te geraken in de auberge aan het meer. Goe plan, al zeg ik het zelf! :thumbsup:

Ik snij eerst nog een stuk af

Image

Om dan op een perfecte baan door de leegte van de woestijn te sjezen

Image

Image

Een kort pitstop rond middag.

Image

Er is een grote groep aan het eten, dus ik stop er ook. Veel volk wil zeggen dat het eten zal klaarstaan en vers zal zijn. Helaas is die groep een tros Spanjaarden van de meest arrogante soort. Abosluut geen respect voor de lokale bediening, ronduit onbeleefd, luid, en maar schransen. Echt een beschamende bedoening. Verolgens gaan ze een voor een hun buggy's nog wat testen en testrijden door het dorpje. Veel te snel en met hun oorverdovende open uitlaten. Ik was echt gedegouteerd. :duimneer:

Image

Chance dat de brochettekes nog lekker waren en ik heb nog een vriendelijk klapke kunnen doen met de baas van het restaurant. :thumbsup:

De weg gaat vervolgens langs Boumalne waar ik nog even bijtank met Dirhams en water om dan de Gorge du D?des in te rijden.


Image

De R704 die door de gorge loopt, staat intussen h??l hoog op mijn lijst van favoriete rijwegskes! Het begint mooi en lieflijk, maar al snel kom je aan een perfect serietje van deze:


Image

Image

Gevolgd door een erg knappe canyon

Image

Om dan uit te komen in prachtige vista's als deze

Image

Dan eerst nog een paar series van perfecte haarspeldbochtjes op perfecte asfalt, alvorens het asfalt achter te laten en te beginnen aan het tweede deel van de R704, een dikke 100km piste die zo mogelijk nog beter is als het asfaltgedeelte..

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Vluggertje naar Marokko

Post by Mario »

amai zeg, dikke pluim voor u, zowel voor de reis als het verslag :grin:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Vluggertje naar Marokko

Post by Muug »

water water water
waar tapt gij dat?
en is dat drinkbaar?
of klutst ge daar zuiveringspillekes in?
schoon foto's trouwens voor een compactje!

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Vluggertje naar Marokko

Post by frederikw »

Muug wrote: waar tapt gij dat?
Een fles in een winkel.
En dan kunt ge over het algemeen kiezen of ge graag een warme of een koude fles hebt - voor hetzelfde belachelijke lage bedrag.
't is daar allemaal zo moeilijk niet hoor :-)

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Vluggertje naar Marokko

Post by Muug »

hoe langer ne mens wacht met zo'n reizen te maken,
hoe moeilijker het wordt:
in het hoofd.
:denk:

frederikw
Posts: 446
Joined: 04 Mar 2010 09:32

Vluggertje naar Marokko

Post by frederikw »

Time to go then... :angel:

Post Reply