Alpes Hautes Provence en Hautes Alpes 2019

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
Post Reply
diskeletloetje
Posts: 651
Joined: 23 Oct 2009 14:06

Alpes Hautes Provence en Hautes Alpes 2019

Post by diskeletloetje »

Nu de kinders groot genoeg zijn om eens 14 dagen hun eigen boontjes te doppen en hun eigen klodden op te kuisen, was het tijd voor Lietje en mezelf om eens te genieten van een echte motorvakantie, ipv hier alsmaar in de geburen rond te hossen. Het toeval wil dat ik in januari per ongeluk een weekje in een Provençaalse kapel had geboekt, dus ja, we konden er ons niet meer vanonder muizen. Wij dus eind juli naar de Provence, met de moto op de remork. Tja, ook wij worden ook oud gelijk de Susse.
Image

Image

Dit was een zalige locatie, rust, stilte, bos en nu en dan een everzwijn of 4 die u 's avonds een bezoekje kwamen brengen. En 3 vleermuiskes die we elke avond zagen wegvliegen, en een schorpioen in de badkamer.
Die verhuurder van die gite had ook een lavendelveld dat dringend geoogst moest worden dus we werden ineens vriendelijk uitgenodigd om mee te helpen met de oogst. Maar eerst hadden we andere dingen te doen : rijden! We zaten in de buurt van Digne-les-Bains, een prachtige streek vol lavendelvelden en een geologisch natuurpark. Het was er zalig rijden, al mocht je niet de kleinste départementales opzoeken, die lagen vaak bestrooid met die mottige gravé, waardoor het vaak moeilijk in te schatten was welke ondergrond je onder de wielen kreeg. Dat en de vele blinde bochten maakten het soms wat spannend, zeker als er zo een fransman in racemodus met zijn clio vanachter een bochtje kwam gevlamd. Maar dat was dan ook het enige minpuntje. Vanuit Digne hadden we enkele routes uitgestippeld : een zuidelijke, oostelijke en noordelijke. We hebben een beetje overal gezeten: Sisteron, route Napoléon, de Verdon, Valensole, via Barles naar Sauze du Lac, Colmars, te veel om op te noemen.
Image

Image

Image
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Niet dat we de ganse tijd op de moto hebben gezeten : er was ook tijd voor seizoensarbeid bij het ochtendgloren :

Image

Een van die Franse lavendelboeren was content over ons : "Die Vlamingen zwijgen tenminste en doen voort..." :lol:

Image
Image

En dan lavendelolie maken...
Image

En dan in den achternoen een bergwandelingetje maken bij 35°c, totaal onvoorbereid want ja, er was een verlaten bergdorpje dat wel het bezoeken waard was stond er op dat plakkaat, een wandelingetje van slechts 4 km en dat was niet echt gepland, maar wat is dat nu 4 km... ja mijn oor... op teensletsen en zonder water doen we dat wel eens met de vingers in de neus... :roll:

Image

Het verlaten dorpje was ook eerder een teleurstelling : een paar ruïnes ondergescheten door koeien. De zoveelste beproeving voor mijn teensletsen, koeienvlaaien proberen ontwijken...Ik moet wel zeggen dat de spa bruis die ik na ons avontuur besteld heb op het eerste beste terras dat we tegenkwamen, de beste was die ik in gans mijn leven heb gedronken...

Verder nog Riez bezocht...
Image
En Moustiers Sainte-Marie...
Image

...Vooraleer onze week in de kapel erop zat en we het wat hoger zijn gaan opzoeken in ook wat minder luxueuze omstandigheden...
Image
...op een camping in Briançon. Van rust was daar weinig sprake, die camping zat stampvol en het was er een komen en gaan van mobilhomes, maar we waren tenminste altijd vroeg wakker om de Izoard te doen, Col de la Croix de Fer, even de grens met Italië over te wippen om er wat kaas en charcuterie te eten, en de interventie te zien van de brandweer op de top van de Galibier, waar net een Renault van Hollanders was uitgebrand. Voorts nog Alpes d'Huez, Col Agnel en duizenden haarspeldbochten om zeeziek van te worden.

Image

Image

Image

Image

Image

Image


En dat bleef maar komen, het ene landschap nog adembenemender dan het het andere...

Image

Maar ja, het was weer tijd om wat verder te trekken, richting huis. Maar niet vooraleer we nog een laatste streek hadden bezocht, nl het Massif de Bauges, niet zo ver van Annecy. In Lescheraines was er een deftige camping naast een meer, deed een beetje denken aan Overmere Donk met bergen en zonder marginale Gentenaars in caravans, maar dit terzijde... de camping was veel rustiger dan die in Briançon, ruimer ook en als surplus hadden we een kabbelend beekje naast onze tent, wat vrij handig is om uwen drank koel te houden als je geen electrische frigobox mee hebt...

Image

Image

Image

Image
En dat was het dan....Zo schoon, zo snel voorbij... Nog 340 keer slapen en we kunnen weer vertrekken, ondertussen even kijken of ik niet weer per ongeluk ergens iets kan boeken...
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Alpes Hautes Provence en Hautes Alpes 2019

Post by zappa »

diskeletloetje wrote: 16 Aug 2019 19:50
en als surplus hadden we een kabbelend beekje naast onze tent, wat vrij handig is om uwen drank koel te houden als je geen elektrische frigobox mee hebt...

maar niet als er ineens een onweer los barst en ge moogt uw fleskes een paar honderd meter verder zoeken :mrgreen:

Die lavendel mannekes kunnen ook niet met hun voeten aan de grond op een ktm? :shock:


Hele mooie foto's !! En tof dat je een leuke vakantie gehad hebt, en niet halverwege hebt zitten denken, zou ik niet terug naar huis gaan :lol:
sig nature

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Alpes Hautes Provence en Hautes Alpes 2019

Post by Davy78 »

diskeletloetje wrote: 16 Aug 2019 19:50 Image
Grappig ... ik herken dat baantje direct, omdat ik volgende foto gebruikt heb in één van mijn albelli fotoalbums:
DSC_5707.jpg
(239.28 KiB) Downloaded 425 times
Mooie fotos trouwens. En chapeau dat ge hebt meegedaan aan die lavendel oogst ;)

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Alpes Hautes Provence en Hautes Alpes 2019

Post by F M »

:ricky: :ricky: :ricky:
Schoon, echt schoon ! Nog 3 weekskes en ik vertrek ook die richtingen uit (Franse Alpen). Ik popel al. :mrgreen:

Doet eens goed, onder ulle 2 erop uit trekken, nietwaar ? Wij konden daar indertijd ook echt van genieten. Eens zonder kinders weg. En nu zouden we ze er soms terug bij willen ! :P

Volgend jaar terug iets per ongeluk boeken ?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Alpes Hautes Provence en Hautes Alpes 2019

Post by Muug »

Loetje, gij trekt verdomme schoon foto's.... :oops: :sweetheart:

kirikoe 1.0
Posts: 27
Joined: 28 Jul 2019 11:25

Re: Alpes Hautes Provence en Hautes Alpes 2019

Post by kirikoe 1.0 »

Een beetje jalours . Maar binnenkort een weekje richting zwarte woud als troost .
Inderdaad prachtige foto's .

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Alpes Hautes Provence en Hautes Alpes 2019

Post by Marsman »

F M wrote: 17 Aug 2019 18:24 :ricky: :ricky: :ricky:
Doet eens goed, onder ulle 2 erop uit trekken, nietwaar ? Wij konden daar indertijd ook echt van genieten. Eens zonder kinders weg.
wij doen dat al zo'n 15 jaar en willen dat voor geen geld meer missen. :pom: :pom:

Dus, zolang we kunnen zijn we in juli of augustus minstens 12 dagen 'onbeschikbaar' :blbl: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Trouwens, als er ergens tijdens de week hier of daar zicht is op een beetje goed weer, dan durven we er ook een verlengd weekend op uit te trekken. :rayof: :thumbsup:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Alpes Hautes Provence en Hautes Alpes 2019

Post by Marsman »

zappa wrote: 16 Aug 2019 21:45 maar niet als er ineens een onweer los barst en ge moogt uw fleskes een paar honderd meter verder zoeken :mrgreen:
geen nood: een bende ollanders haalt die in uw plaats wel uit het water. Ge zijt sowieso uwen drank kwijt, maar ge doet tenminste niet aan milieuvervuiling. anuna zal content zijn :whip: :smash:

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Alpes Hautes Provence en Hautes Alpes 2019

Post by petervdc »

Schoon verslag & foto's !!

Da is toch ook een 1190 ? Recenter dan de mijne wrsch (2013)
Keep going

diskeletloetje
Posts: 651
Joined: 23 Oct 2009 14:06

Re: Alpes Hautes Provence en Hautes Alpes 2019

Post by diskeletloetje »

petervdc wrote: 19 Aug 2019 15:08 Schoon verslag & foto's !!

Da is toch ook een 1190 ? Recenter dan de mijne wrsch (2013)
Nen 1090R. Sinds juni.
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...

Post Reply