Vraagje voor (doorgewinterde) motorreizigers

Been there, done that, got the T-shirt? Vertel op !
Post Reply
Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Vraagje voor (doorgewinterde) motorreizigers

Post by Mario »

wat lijkt voor jullie een redelijke afstand om dagelijks gemiddeld af te leggen als je een meerdaagse reis met de moto doet (gewoon een hele streek kriskras doorkruisen en hier en daar een toeristische stop inlassen) ?

ik ben bezig met het plannen van een reis in de Indre - Cher - Haute Vienne - Creuse en aangezien ik nog nooit een motorreis gedaan heb, vroeg ik me dat toch af
afgaand op de routes die ik al in de GPS geladen heb, ga ik voor elke rit (enkel rijden) toch zeker 4 à 5 uur onderweg zijn ; lijkt mij niet overdreven maar dat hangt van veel factoren af natuurlijk

moto is geen GS-achtige moto, gewoon een kleine naked waar je wel comfortabel op zit (Moto Guzzi V7 III)

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Vraagje voor (doorgewinterde) motorreizigers

Post by F M »

Ik plan altijd dagritten in tussen 300 en 350 km. Het grootste deel daarvan in bergstreken. Enkel secundaire wegen. Wij doen wel geen bezoeken, enkel terrasjes, middageten en fotostops. We ontbijten rond 8 uur - 8u30. We komen 's avonds aan tussen 17u en 18u30.
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Vraagje voor (doorgewinterde) motorreizigers

Post by Koeno »

Toen ik met de sevenfifty 2 weken door schotland trok, was elke rit rond de 300 a 400km.
Op 14 dagen hadden we ergens 4000km gereden, met 2 of 3 rustdagen.

Dat was toen volgeladen met kampeer gerief en elke dag tent opzetten & afbreken.
Mocht het b&b geweest zijn hadden we waarschijnlijk meer kilometers nog kunnen afhaspelen.
Het tempo was niet overdreven gek, en met regelmatig een stopje om iets te bezichtigen of wat foto's te maken.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Vraagje voor (doorgewinterde) motorreizigers

Post by Muug »

De vraag is welk soort mens de vraagsteller is.
Iemand die vroeg op staat, of iemand die graag tot zeker 8u in bed ligt, en pas rond 9u aan zijn ontbijt begint?
Iemand die als prioriteit het motorrijden ziet, of die gewoon van het ene mooie plekje naar het andere wilt rijden?
Iemand die zijn logement op voorhand vast legt kan ook verder rijden dan iemand die op de wilden boef overal gaat aanbellen in de hoop dat er een adresje vrij is?
Alleen Mario kan dat weten.

200-250km gaat al zeker niet slecht zijn voor Mario. Dan is er tijd om rustig te ontwaken en te ontbijten, rustig te lunchen, rustig bezoekjes af te leggen en rustig op tijd aan het volgende hotel te arriveren. No stress.
Dagelijks richting 400km rijden is weggelegd voor jonge, frisse kilometervreters. 8-)

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Vraagje voor (doorgewinterde) motorreizigers

Post by petervdc »

Absoluut akkoord met Muug !
Keep going

User avatar
Bij
Posts: 435
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: Vraagje voor (doorgewinterde) motorreizigers

Post by Bij »

Voor mij ook 200-250 Km.
Verlof = rustig wakker worden rond 8.30-9.00u rustig ontbijten en dan vertrekken.
Onder weg enkele stops (al dan niet terrasje) en tegen avondeten terug. :mrgreen:
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Vraagje voor (doorgewinterde) motorreizigers

Post by Mario »

Muug wrote: 11 May 2022 11:47 De vraag is welk soort mens de vraagsteller is.
Iemand die vroeg op staat, of iemand die graag tot zeker 8u in bed ligt, en pas rond 9u aan zijn ontbijt begint? ik ben toch van plan om ten laatste tegen 8 uur op te staan en ten laatste om 10u te vertrekken
Iemand die als prioriteit het motorrijden ziet, of die gewoon van het ene mooie plekje naar het andere wilt rijden? eerder wat kilometers afmalen maar dus toch ook af en toe een stop
Iemand die zijn logement op voorhand vast legt kan ook verder rijden dan iemand die op de wilden boef overal gaat aanbellen in de hoop dat er een adresje vrij is? hotels zijn geboekt, moet ik niet meer naar op zoek
Alleen Mario kan dat weten.

200-250km gaat al zeker niet slecht zijn voor Mario. Dan is er tijd om rustig te ontwaken en te ontbijten, rustig te lunchen, rustig bezoekjes af te leggen en rustig op tijd aan het volgende hotel te arriveren. No stress.
Dagelijks richting 400km rijden is weggelegd voor jonge, frisse kilometervreters. 8-)
eigenlijk zijn er al zeker 4 gewone verbindingsritten bij (van Brussel naar Langres, van Langres naar Gargilesse-Dampierre, van Argenton-sur-Creuse naar Saint-Dizier en van Saint-Dizier terug naar Brussel)
die ritten zijn ergens tussen de 400 à 550 km lang maar daar stelt het probleem zich dus wat minder ; daar is het de bedoeling om naast genieten van de stukken secundaire weg die ik in het traject heb gestopt, te stoppen voor hoofdzakelijk eten of eens een snelle blik te werpen op de omgeving (maar bon, van Brussel naar Langres heb ik bijvoorbeeld Verdun als tussenpunt, een stop daar zou lang kunnen duren...)

dan een rit van Gargilesse-Dampierre naar Oradour-sur-Glane, op zich niet heel ver van elkaar verwijderd maar je kunt de rit zo lang maken als je wil natuurlijk
een rit in de Brenne (een natuurreservaat)
en dan nog een rit van toch ruim 500 kilometer naar enkele bezienswaardigheden (La Charité-sur-Loire, Sancerre, Bourges en nog een aantal plekken) ; die zal vermoedelijk het meeste tijd in beslag nemen en is het langst, dus moet ik nog bezien of ik die niet wat inkort

merci voor de reacties alvast :)
het weer zal wellicht ook een rol spelen ; als het elke dag ouwe wijven regent, weet ik ook niet of ik dat allemaal ga doen

Tom Twin
Posts: 101
Joined: 28 Feb 2022 16:36

Re: Vraagje voor (doorgewinterde) motorreizigers

Post by Tom Twin »

Plannen is belangrijk maar eens je onderweg bent, kan het even belangrijk zijn om de planning los te laten. Als de rit toch te lang is of je hebt te veel interessante dingen tegengekomen, kan je tijd inhalen door een snellere weg te kiezen. En heb je gewoon goesting om een dagje gewoon met de moto door te brengen, zo romantisch, jij en je motor, dan kan een extra detourke natuurlijk ook. Als je op dat moment een wegwijzer ziet naar een waterval, zou ik niet twijfelen, de wegen naar watervallen zijn steeds heel mooi!
En vooral, geniet onderweg. Ik word zot als ik alles in het werk moet stellen om de geplande dingen gedaan te krijgen. Maar als er geen druk achter zit is het weer geen probleem om al de geplande zaken af te ronden en nog een beetje extra te doen ook.
Me gusta la moto, me gustas tú.

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Vraagje voor (doorgewinterde) motorreizigers

Post by Mario »

een ander vraagteken (maar daar kan nu niemand op antwoorden) : hoe ga ik als intussen 50-jarige recupereren na elke rit en gaat mijn lijf dat wel aankunnen 5 à 6 opeenvolgende dagen lange ritten met de moto afleggen

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Vraagje voor (doorgewinterde) motorreizigers

Post by Koeno »

Stretchen... proberen voelen welke spieren voor jou het zwaarst belast worden op jouw motor.
En die dan proberen stretchen aan het begin en einde van de dag...
En ook: genoeg drinken... iets wat we soms vergeten met de wind in het gezicht, maar uitdroging is iets om mee rekening te houden... slecht voor focus maar ook voor krampen

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Vraagje voor (doorgewinterde) motorreizigers

Post by den Bullet »

Mario wrote: 11 May 2022 13:52 een ander vraagteken (maar daar kan nu niemand op antwoorden) : hoe ga ik als intussen 50-jarige recupereren na elke rit en gaat mijn lijf dat wel aankunnen 5 à 6 opeenvolgende dagen lange ritten met de moto afleggen
Mijn laatste (lange) reis was in 2007 en was toen net 50.

Nergens last van gehad, en de laatste terugkeerrit vertrok in Bor (Tsjechië) richting Halle (Brabant :grin: ). Post opgehaald en doorgereden naar vrouw en kinderen in de Ardennen (Le Mesnil, Namen).

1.100 km en nog goesting om verder te rijden :lol:

Wel met de GS ...

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Vraagje voor (doorgewinterde) motorreizigers

Post by petervdc »

Mario wrote: 11 May 2022 13:52 een ander vraagteken (maar daar kan nu niemand op antwoorden) : hoe ga ik als intussen 50-jarige recupereren na elke rit en gaat mijn lijf dat wel aankunnen 5 à 6 opeenvolgende dagen lange ritten met de moto afleggen
Minder km's per dag ;-)
Keep going

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Vraagje voor (doorgewinterde) motorreizigers

Post by F M »

Ik ben ondertussen 60+. Nog geen probleem hier. Een goede douche 's avonds doet altijd heel goed. En zoals gezegd, voldoende drinken. Bij ons kunnen de terrasjes redelijk wat tijd in beslag nemen. Maar dat is meer natuurlijk in gezelschap ;)
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Vraagje voor (doorgewinterde) motorreizigers

Post by duibhce Kaelann »

Het aantal kilometers per dag hangt van verschillende factoren af. Uiteraard spelen de voorkeur en uithoudingsvermogen van de reiziger een grote rol. Maar ook de regio waar je in reist. In (West en centraal) Europa ligt voor mij de voorkeur tussen 250 en 350 km per dag. Tenzij het een transitdag is, dan kan het wel wat meer zijn. Maar in pakweg Turkije, Iran, Ukraine (toen dat nog kon), Rusland of het hoge noorden doe je heel gemakkelijk heel wat meer kilometers. Simpelweg omdat er onderweg minder vaak redenen zijn om te vertragen of te stoppen.
Mario wrote: 11 May 2022 13:52 een ander vraagteken (maar daar kan nu niemand op antwoorden) : hoe ga ik als intussen 50-jarige recupereren na elke rit en gaat mijn lijf dat wel aankunnen 5 à 6 opeenvolgende dagen lange ritten met de moto afleggen
voor lange reizen probeer ik een ritme aan te houden van elke 5-6 dagen 1 à 2 dagen relatieve rust in te lassen. Maar dat aantal rijdagen na elkaar is wel haalbaar als je het aantal kilometers per dag niet overdrijft.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Vraagje voor (doorgewinterde) motorreizigers

Post by Stefke »

Muug wrote: 11 May 2022 11:47 Iemand die zijn logement op voorhand vast legt kan ook verder rijden dan iemand die op de wilden boef overal gaat aanbellen in de hoop dat er een adresje vrij is?
Ja maar uw logement vooraf vastleggen kan ook voor stress zorgen. Een lekke band rijden is genoeg om het schema in de war te brengen en onderweg toevallig een museum of een andere bezienswaardigheid ontdekken geeft ook weinig ruimte om daar wat te blijven hangen. :roll:

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Vraagje voor (doorgewinterde) motorreizigers

Post by den Bullet »

Stefke wrote: 14 May 2022 10:22 Ja maar uw logement vooraf vastleggen kan ook voor stress zorgen. Een lekke band rijden is genoeg om het schema in de war te brengen en onderweg toevallig een museum of een andere bezienswaardigheid ontdekken geeft ook weinig ruimte om daar wat te blijven hangen. :roll:
Eén van mijn favoriete quotes: "Young motorcyclists choose a destination; old ones choose a direction".

En in die geest ben ik twee keer naar Oost-Europa getrokken en mij altijd goed geamuseerd (de eerste keer met Hans Bonte, de tweede met DenBen) 8-)

En het is ook de enige vorm van reizen die mij aanstaat, op een city-tripje na.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Vraagje voor (doorgewinterde) motorreizigers

Post by TuttoTerreno »

als Young motorcyclist herinner ik me mijn eerste reis, als kiekens zonder kop richting zuiden op basis van een getekend lijntje op een 1:1.000.000 kaart v Frankrijk.
Vastgesteld dat FR te duur was, en even goed gepland verder gereden direction Spain.

nadien gevloekt omdat we precies de schoonste wegeltjes overal gemist hadden.

Sindsdien toch wat minimale planning toegevoegd, en intussen nemen die GPS dingen het werk uit handen
(en die vinden extra baantjes die niet op de 1:200.000 Michelin kaart staan)

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Vraagje voor (doorgewinterde) motorreizigers

Post by TuttoTerreno »

Mario, gezien uw overnachting overal al geboekt is, ligt uw dagelijkse afstand ongeveer vast, toch?


ik rij meestal en zie wel waar ik uitkom. rond 16h30-17h check ik de booking app voor iets in de geburen.

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Vraagje voor (doorgewinterde) motorreizigers

Post by Mario »

TuttoTerreno wrote: 14 May 2022 11:32 Mario, gezien uw overnachting overal al geboekt is, ligt uw dagelijkse afstand ongeveer vast, toch?


ik rij meestal en zie wel waar ik uitkom. rond 16h30-17h check ik de booking app voor iets in de geburen.
neen, dat klopt, die ritten dat zou zonder pech of zo normaal gezien wel moeten lukken, zeker omdat ik van plan ben om relatief vroeg op pad te gaan (zo heb ik wat speling en kan ik onderweg zien, afhankelijk van hoe ik vorder, waar en hoeveel keer ik nog stop of dat ik nog een omwegje kan maken e.d.)

ik vroeg het me vooral af voor die enkele "toeristische" ritten die in m'n programma zitten en die toch ook ettelijke uren in beslag zullen nemen

Post Reply