oostenrijk : wegenpas of niet?

Reisadvies gezocht en reisadvies te geef.
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

oostenrijk : wegenpas of niet?

Post by Muug »

Hoi
moet men om over de gewone wegen van Oostenrijk te rijden, ook een wegenpas hebben?
Thanks

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: oostenrijk : wegenpas of niet?

Post by Davy78 »

Ik dacht enkel voor de snelwegen, en deze pagina lijkt dat te bevestigen:

https://www.vab.be/nl/reizen/europesewe ... country=AT

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: oostenrijk : wegenpas of niet?

Post by fore »

Idd ... enkel op de snelwegen ... alle andere wegen zijn vignet-vrij ...
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: oostenrijk : wegenpas of niet?

Post by duibhce Kaelann »

Enkel op de snelweg. Vergeet niet dat sommige passen en tunnels ook tolwegen zijn. Kan behoorlijk duur uitvallen. De Grossglockner was 21 Eur voor een motor als ik het me goed herinner.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: oostenrijk : wegenpas of niet?

Post by Davy78 »

24€, die ge cash moet bijhebben! (ik had chance dat ik 24€ en nog wat koper had zitten)

edit: (visa kan misschien ook, maar dat heb ik nooit bij)

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: oostenrijk : wegenpas of niet?

Post by Jopet »

Net terug van Oostenrijk, wegenvignet is dus enkel op de autosnelwegen en het wordt zeer streng gecontroleerd, toen we van Slovenië terug kwamen was de autosnelweg volledig afgesloten, iedereen van de baan en gecontroleerd op vignet, enkele jaren terug ook meegemaakt in Salzburg net voor de grens met Duitsland, ook daar moest iedereen van de baan voor controle.

Grossglockner vorige woensdag opgereden met de motor en dat kost 25 euro (auto 35 euro), wat krijg je daarvoor in de plaats, een dagticket en een prachtige baan. Van het beste dat ook ooit bereden heb, echt perfecte asfalt zonder ook maar 1 putje of kraakje, je hoeft je dus nooit in te houden, onder weg prachtige zichten o.a. op de Edelweissspitze (ja met 3 x S), Hochter (hoogste punt van de pas met 2504m) de Kaiser-Franz-Josefs Hohe, een weg die dood loopt op gletsjer waar er speciaal voor de motorrijder gratis kastjes (1 euro die je achteraf terug krijgt) voorzien zijn om je kledij weg te hangen terwijl je daar rond wandelt, motorrijders mogen trouwens steeds doorrijden terwijl auto's onderaan in speciale lanen moeten wachten bij grote drukte.
1 Nadeel is dat de baan druk bereden wordt, mijn broer is bij de opening om 5 u naar boven gereden en dan heb je de baan zo goed als alleen voor jouw, kwam dan zelfs boven op de top een grote groep motorrijders tegen en dan kun je natuurlijk echt voluit door de bochten gaan.

Er hangen ook enkele webcams en met wat geluk sta je er op, ik heb een 12 tal beelden van mezelf en de familie (die mee waren met de auto).

Hier kom ik net toe met de motor op de Edelweissspitze
Image

Hier sta ik voor het reclamepaneel wat te genieten van het uitzicht
Image

Inderdaad de Jopet kreeg dorst....
Image

Hier zit ik op het bankje net voor dat oranje blikken ding op de Kaiser-Franz-Josefs Hohe
Image

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: oostenrijk : wegenpas of niet?

Post by fore »

Jopet wrote: Er hangen ook enkele webcams en met wat geluk sta je er op, ik heb een 12 tal beelden van mezelf en de familie (die mee waren met de auto).

Hier kom ik net toe met de motor op de Edelweissspitze
...
Hier sta ik voor het reclamepaneel wat te genieten van het uitzicht
...
Inderdaad de Jopet kreeg dorst....
...
Hier zit ik op het bankje net voor dat oranje blikken ding op de Kaiser-Franz-Josefs Hohe
...
Groetjes,
Jopet
Bigbrother is watching you ... :lol:
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: oostenrijk : wegenpas of niet?

Post by F M »

Ik val op dit topic. Voor de Oostenrijkse snelwegen heb je een vignet nodig. Dit jaar met de gehuurde camper moesten we door Oostenrijk. Ik heb online op een Nederlandse website een digitaal vignet besteld.

Maar omdat het een Nederlandse website was, werd automatisch aangegeven dat de nummeprlaat ook een Nederlandse is. En dat was niet correct. Bijgevolg: 2 keer 120 euro boete. :wall:

Ik probeer het aan te vechten, maar heb nog geen antwoord gekregen...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: oostenrijk : wegenpas of niet?

Post by duibhce Kaelann »

F M wrote: 14 Dec 2023 16:56 Maar omdat het een Nederlandse website was, werd automatisch aangegeven dat de nummeprlaat ook een Nederlandse is. En dat was niet correct. Bijgevolg: 2 keer 120 euro boete. :wall:

Ik probeer het aan te vechten, maar heb nog geen antwoord gekregen...
Oostenrijk is altijd een beetje achterlijk geweest wat betreft die vignetten. Tot voor kort moest je minstens 14 dagen op voorhand je vignet bestelen wanneer je het online deed. Een snelle blik op de asfinag.at website lijkt te suggereren dat je ondertussen wel kan bestellen met onmiddellijke ingang of vanaf de volgende dag. Afgelopen zomer kon dat nog niet :roll:

Succes met het aanvechten van de boetes, ik zou mijn adem niet inhouden...
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: oostenrijk : wegenpas of niet?

Post by Blackbert »

Voor covid toesloeg ben ik door Zwitserland gereden, waar je ook een vignet moet hebben.
Er was mij verteld om aan de laatste tankstelle voor de grens te stoppen en daar het vignet te kopen.
Of is zoiets te simpel voor die Oostenrijkers?
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: oostenrijk : wegenpas of niet?

Post by TuttoTerreno »

Ik stop bij de eerste. Bij de laatste is het meestal te druk.

User avatar
Schussboelie
Posts: 480
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: oostenrijk : wegenpas of niet?

Post by Schussboelie »

duibhce Kaelann wrote: 14 Dec 2023 17:38Oostenrijk is altijd een beetje achterlijk geweest wat betreft die vignetten. Tot voor kort moest je minstens 14 dagen op voorhand je vignet bestelen wanneer je het online deed. Een snelle blik op de asfinag.at website lijkt te suggereren dat je ondertussen wel kan bestellen met onmiddellijke ingang of vanaf de volgende dag. Afgelopen zomer kon dat nog niet :roll:
Dat was een gevolg van de Europese wetgeving ter bescherming van de consument.
Binnen de EU mag je online aankopen gratis annuleren binnen 14 dagen of zoiets.
Uiteraard waren er dan slimmeriken die het vignet kochten, met pritt of zo op hun ruit plakten en na hun reis meteen terug stuurden en dus gratis reden.
Voor vennootschappen gaat/ging dit wel altijd meteen omdat die niet van de particuliere consumentenbescherming genieten.

Ik kan me ook voorstellen dat met de moderne ANPR camera's het gebruik van het vignet aangetoond kan worden waardoor het recht op anullatie vervalt.
Maar dat is slechts giswerk.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: oostenrijk : wegenpas of niet?

Post by duibhce Kaelann »

Blackbert wrote: 14 Dec 2023 19:07 Er was mij verteld om aan de laatste tankstelle voor de grens te stoppen en daar het vignet te kopen.
Of is zoiets te simpel voor die Oostenrijkers?
In een tankstation kopen was inderdaad het enige alternatief om vignetten op kortere termijn te krijgen.
TuttoTerreno wrote: 14 Dec 2023 19:16 Ik stop bij de eerste. Bij de laatste is het meestal te druk.
Had ik ondertussen ook geleerd na enkele keren pendelen richting Bulgarije.
Schussboelie wrote: 15 Dec 2023 08:14 Dat was een gevolg van de Europese wetgeving ter bescherming van de consument.
Binnen de EU mag je online aankopen gratis annuleren binnen 14 dagen of zoiets.
Dat was inderdaad de uitleg die ze eraan gaven. Maar ik ken geen enkel ander Europees land waar dat ook op die manier opgelost werd. :dontknow:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: oostenrijk : wegenpas of niet?

Post by Blackbert »

En dat kost in Oostenrijk ocharme 20€ voor 2 maanden. Zwitsers zijn duurder maar wel geldig voor het lopende jaar + januari.
Ter vergelijking: Milaan-Firenze op de snelweg kost ook 20€, enkele rit.
Voor motorfietsen dus.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: oostenrijk : wegenpas of niet?

Post by TuttoTerreno »

Blackbert wrote: 15 Dec 2023 08:52 En dat kost in Oostenrijk ocharme 20€ voor 2 maanden. Zwitsers zijn duurder maar wel geldig voor het lopende jaar + januari.
Ter vergelijking: Milaan-Firenze op de snelweg kost ook 20€, enkele rit.
Voor motorfietsen dus.
klopt, maar voor de Brenner en nog wat tunnels en zo ... moet er extra worden betaald.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: oostenrijk : wegenpas of niet?

Post by duibhce Kaelann »

duibhce Kaelann wrote: 15 Dec 2023 08:33 Dat was inderdaad de uitleg die ze eraan gaven. Maar ik ken geen enkel ander Europees land waar dat ook op die manier opgelost werd. :dontknow:
Sterker nog: in Bulgarije, het armste land van de EU kan ik 's ochtends het land binnenrijden, 5 ANPR camera's passeren, 's avonds mijn vignet online aankopen met startdatum vandaag en geen boetes ontvangen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: oostenrijk : wegenpas of niet?

Post by F M »

Ik heb natuurlijk veel spijt dat ik het niet op de ouderwetse manier gedaan heb door een vignet te kopen in een tankstation. Maar ja, een mens wil volop meespringen op de kar van volautomatisme. En tegenwoordig kan je online inderdaad wel een vignet kopen met onmiddellijke ingang. Nu het nog correct uitvoeren...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: oostenrijk : wegenpas of niet?

Post by Muug »

F M wrote: 15 Dec 2023 13:13 een mens wil volop meespringen op de kar van volautomatisme.
Weinig mensen willen dat, me dunkt. Het is eerder een kwestie van moeten. :grin:

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: oostenrijk : wegenpas of niet?

Post by Blackbert »

't Is vaak van moeten, om één of andere reden.
Net nog het verhaal gehoord van iemand zonder smartphone. Kunstenaar, die van mening is dat hij ook zonder kan. En dat zal wel kloppen. Tot hij zich aansloot bij een netwerkvereniging voor zelfstandigen. Die heel veel regelen via een onlineplatform en communiceren via whatsapp...

Het moet gezegd, al die onlineshit hangt redelijk goed ineen, of we zouden elke week wel ergens vastlopen. Tot er gehacked wordt natuurlijk. Ne maat moest in 't voorjaar in Antwerpen zijn nieuw geactiveerd C-rijbewijs incl medische keuring afhalen. Lag de boel toch wel plat zeker.
"Ja mijnheer, dat ligt hier in mijn schuif, maar ik kan niet ingeven dat u dat meenam, dus ik mag dat niet geven."
"Kan ik dan een nieuwe afspraak?"
"Wel, euh, nee, ik kan niks ingeven."

De veiligste manier om iemand een bericht te sturen blijft de post, mijn gedacht.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Schussboelie
Posts: 480
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: oostenrijk : wegenpas of niet?

Post by Schussboelie »

Blackbert wrote: 15 Dec 2023 15:31De veiligste manier om iemand een bericht te sturen blijft de post, mijn gedacht.
Mijn eerste confrontatie met keiharde fraude was een per post verstuurde factuur die onderschept en vervalst werd waardoor de betaling elders terecht kwam.
Zowel het misdadig vernuft als de waanzin der mensheid kennen geen grenzen.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Post Reply