Wales

Reisadvies gezocht en reisadvies te geef.
User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Wales

Post by F M »

Bij het opruimen van onze paperen wegenkaarten uit ons verre vakantieverleden kwam ik de Michelinkaart tegen van Zuid-West Engeland en Wales. Wim en ik dachten eraan om volgend jaar eens met de Chunnel het kanaal over te steken en naar Wales te rijden.

Nu ben ik het wel gewend om aan de hand van de Michelinkaart een route uit te stippelen. Maar hier zijn mensen aanwezig die al naar Wales geweest zijn. Misschien hebben die wel wat tips over wat je daar in elk geval niet mag missen?

Let wel: enkel geasfalterde wegen! Wij rijden absoluut nul over onverhard, en zelfs te smalle wegen moeten er niet overbodig veel in het pakket zitten.

Alvast bedankt.
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Wales

Post by Tom Thumper »

Binnen twee weken zijn er hier een paar die naar Wales geweest zullen zijn en tips kunnen uitwisselen. Nog even geduld dus! Ik zit ondertussen te popelen.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Wales

Post by F M »

OK. :thumbsup:

Het popelen is voor mij nog wat vroeg. :grin:

Tistezeggen, ik popel wel, maar dan voor een paar ander vakantietjes die eraan komen. 8-)
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Wales

Post by den Bullet »

F M wrote: 30 Jul 2018 09:45 OK. :thumbsup:

Het popelen is voor mij nog wat vroeg. :grin:

Tistezeggen, ik popel wel, maar dan voor een paar ander vakantietjes die eraan komen. 8-)
Wie is Vakan?

:peepwall:

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Wales

Post by Mario »

vacante tietjes ? :laughing:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Wales

Post by Muug »

F M wrote: 30 Jul 2018 08:39 Let wel: enkel geasfalterde wegen! Wij rijden absoluut nul over onverhard, en zelfs te smalle wegen moeten er niet overbodig veel in het pakket zitten.
Is één vak breed ook al te smal? :? Anders wel zonde, je mist het geborgene van Wales als je enkel de snelle A- en B-wegen doet.
Verder ken ik het Noorden vrij goed, het Zuiden heb ik maar één keer doorreden, lang geleden.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Wales

Post by F M »

den Bullet wrote: 30 Jul 2018 10:13
F M wrote: 30 Jul 2018 09:45 OK. :thumbsup:

Het popelen is voor mij nog wat vroeg. :grin:

Tistezeggen, ik popel wel, maar dan voor een paar ander vakantietjes die eraan komen. 8-)
Wie is Vakan?

:peepwall:
Ik dacht dat zijn ogen achteruit gingen, maar dat heeft hij toch weer rap gezien ! :lol:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Wales

Post by F M »

Muug wrote: 30 Jul 2018 11:30
F M wrote: 30 Jul 2018 08:39 Let wel: enkel geasfalterde wegen! Wij rijden absoluut nul over onverhard, en zelfs te smalle wegen moeten er niet overbodig veel in het pakket zitten.
Is één vak breed ook al te smal? :? Anders wel zonde, je mist het geborgene van Wales als je enkel de snelle A- en B-wegen doet.
Verder ken ik het Noorden vrij goed, het Zuiden heb ik maar één keer doorreden, lang geleden.
Ach, op het Britse eiland hebben die wegen hun eigen charme. Ook in het Lake District, de Yorkshire Dale en het Schotse Galloway Park heb ik die wegjes al kunnen appreciëren. Dus die mogen wel degelijk in de route zitten. Als er voor Wim ook maar een deel snellere wegen op het menu staan, om hem ook tevreden te houden ;) .
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Wales

Post by Muug »

Regio Snowdonia zijn bloedmooie en prachtige, snelle, bochtige wegen. Ganz Geil ! plachten de Duitsers wel eens te zeggen in zulke situaties :thumbsup:

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Wales

Post by Blackbert »

Bij AS Adventure hebben ze Ordnance Survey kaarten. M.I. interessanter dan Michelin, voor Wales.
https://www.asadventure.com/nl/lister.h ... 24_be%2529

Gelijk de Polle zegt, de smalle baantjes (2 spiegels van een Fiat Ducato in de haag, soms), zijn net de charme.
In Brecon Beacons en andere hoger gelegen delen vallen de hagen weg. Schapen zijn meestal ok, lammers weten niet wanneer ze niet moeten oversteken.
Op alleen de A-wegen zulde rap rond zijn. ;)
grease up your baby for a ball on the hill

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Wales

Post by Tom Thumper »

Voila, net terug uit Wales. Het was wel niet echt zoals gepland.

Eerste overnachting in Chillegem en 's morgens met 3 vertrokken richting Wales. Eerst even gaan tanken... Tja, daar stopte het voor mij. Sleutel afgebroken in de tankdop. Wegenwacht gebeld en moto naar huis op de depanagewagen.

Thuis gezocht naar de reservesleutel maar helaas was die nergens te vinden.

Terug vertrokken met den auto en een fantastische week gehad in Wales. Wegen van alle slag daar, van mooi asfalt tot single tracks met een middenberm. Soms ook 200 m rechtdoor, allee, héél soms. Een aanrader! Muug zijn omschrijving als zouden de wegen in Snowdonia ganz geil zijn is een understatement. Zelfs autorijden in Wales was plezant al zat de recruiter voor de rolstoel basketbalclub daar ook voor iets tussen.

Volgende keer ga ik wel echt met de moto.
Me gusta la moto, me gustas tu.

Online
petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Wales

Post by petervdc »

Ik heb ik UK begin juli mijn sleutel afgebroken, gelukkig reservesleutel mee.
Nieuwe sleutel besteld, is 104 euro (security etc etc)
Keep going

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Wales

Post by F M »

Tom Thumper wrote: 13 Aug 2018 11:05 Voila, net terug uit Wales. Het was wel niet echt zoals gepland.

Eerste overnachting in Chillegem en 's morgens met 3 vertrokken richting Wales. Eerst even gaan tanken... Tja, daar stopte het voor mij. Sleutel afgebroken in de tankdop. Wegenwacht gebeld en moto naar huis op de depanagewagen.

Thuis gezocht naar de reservesleutel maar helaas was die nergens te vinden.

Terug vertrokken met den auto en een fantastische week gehad in Wales. Wegen van alle slag daar, van mooi asfalt tot single tracks met een middenberm. Soms ook 200 m rechtdoor, allee, héél soms. Een aanrader! Muug zijn omschrijving als zouden de wegen in Snowdonia ganz geil zijn is een understatement. Zelfs autorijden in Wales was plezant al zat de recruiter voor de rolstoel basketbalclub daar ook voor iets tussen.

Volgende keer ga ik wel echt met de moto.
Ik heb mijn reservesleutel altijd in mijn motorjas steken. Misschien steekt die van jou ook daarin ? Ik bedoel, in jouw jas natuurlijk :mrgreen:

OK, je hebt dus in Wales gereden. En jij, of iemand heeft daarvan een route ? En die wil mij dat misschien bezorgen? En me zeggen wat echt niet gemist mag worden?
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Wales

Post by Tom Thumper »

Ik zal je de routes vanavond bezorgen, ik heb nog wel ergens een mailadres of fb ofzo. Natuurlijk wel met ook heel kleine weggetjes, van die single track met middenberm enzo. De Garmin gebruikers hadden ook offroad, al zat dat niet in de originele gpx. Maar het is misschien wel een goede aanzet om uw eigen routes te maken.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Wales

Post by F M »

:thumbsup:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Wales

Post by F M »

Nu Muug het over zijn vakantie had, komt mijn toekomstige Wales-reis weer in mijn aandacht.

Ik heb ondertussen de reis ruw in mekaar steken. Een zesdaagse, heen- en terugreis via de chunnel (want er is iemand die zich niet op zijn gemak voelt op boten :mrgreen: ). Laatste dag wel volledig snelweg terug naar huis. Maar dat kan nog aangepast worden als het een zevendaagse zou worden. Dagritten (buiten eerste en laatse dag) van ongeveer 350 km, dus genoeg kilometers, maar zonder te moeten overhaasten. Voorkeur voor de 2baanswegen, maar op basis van youtubefilmpjes wel de mooiste eruit gekozen. Hier en daar ook single tracks, want die zijn er nu eenmaal veel in Wales.

Wim en ik zijn er nog niet uit over de exacte datum, maar het zal waarschijnlijk eind mei of begin juni worden.

Als er iemand interesse heeft om in die periode ook mee te gaan, laat maar weten.

Eens de periode vastgelegd is, begin ik hotelletjes te zoeken, en worden de definitieve routes gemaakt.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Wales

Post by Davy78 »

Tom Thumper wrote: 13 Aug 2018 11:05 Eerste overnachting in Chillegem en 's morgens met 3 vertrokken richting Wales. Eerst even gaan tanken... Tja, daar stopte het voor mij. Sleutel afgebroken in de tankdop. Wegenwacht gebeld en moto naar huis op de depanagewagen.
Ma, dat is echt wel een tegenvaller ...

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Wales

Post by F M »

F M wrote: 30 Aug 2018 11:31 Wim en ik zijn er nog niet uit over de exacte datum, maar het zal waarschijnlijk eind mei of begin juni worden.
Het zal wel mei of begin juni worden, maar niet dit jaar :cry:

We kregen onze agenda's niet goed op mekaar gepast, vanwege werkbesonjes en ook en vooral mijn al te vele rond die periode geplande vakanties... :oops:

Voor dit jaar zijn de plannen gewijzigd. Op donderdag Hemelvaartdag vertrekken naar de Vogezen en op zondag terugkomen.
Kort maar krachtig (hopen we).

En het is niet met WimRT maar met Wimpuntjepuntje. :roll: :wall:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Wales

Post by Marsman »

Wales zonder kleine baantjes??? Da's net zoals de St.-Bernardtunnel tussen Zwitserland en Italië nemen terwijl er zo'n vette pas boven uwe kop ligt te wachten om uw banden rond te rijden... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ge mist dus het allerbeste. Alleen een beetje opletten met de schapen en de cattle grids, maar als ik ooit zou teruggaan, dan zou ik nóg kleinere wegen nemen dan ik in 1999 gereden heb. Dat was toen onder de bekwame begeleiding van een bevriende local. De bekwame local had nog vele andere mooie plannen, maar heeft ondertussen zijn laatste reis naar het Walhalla gemaakt. Spijtig. :(
Maar als je Wales wil zien, dan zijn de kleine baantjes absoluut aanbevelenswaardig.

En wat die boot betreft: ik ben zelf enkele malen per spoor naar de UK geweest en als ik dat (met de motor) kan afraden, dan doe ik dat.
Waarom? Wel, je hebt AB-SO-LUUT niet het minste comfort als motorrijder, het is saai en vooral een triestige bedoening in die konijnenpijp. Bovendien een heel stuk duurder dan de boot. Het enige voordeel is dat het een serieuze slok op de borrel scheelt qua snelheid. Maar dat is dan ook hét enige echte voordeel.
Maarrrrr..... tot nader order is het Verenigd Koninkrijk nog altijd een eiland en daar ga je naartoe met.....een boot.
Eerste en vooral omwille van de (relatieve) rust die je hebt. Ik vind de E40/A16 een van de verschrikkelijkste stukken snelweg waaraan ooit zoveel asfalt / beton verbrast werd en als ik dan in Calais aankom, dan ben ik stikkapot. Als ik mijn motor dan in de ferry heb vastgelegd en boven in een zeteltje kan gaan zitten, dan heb ik ongeveer anderhalf uur de tijd om een beetje tot rust te komen. Desnoods kan je iets eten en drinken en je geniet sowieso ven de overtocht. Toegegeven, als je in Dover uit de boot komt, dan heb je een beetje geknoei eer je de stad uit bent, maar daarna kan je alleen maar volop genieten.
Opgelet, ik heb zelf ook geen zeebenen (ik word zelfs wagenziek in mijn eigen auto), maar de overtochten van vandaag zijn bijlange niet meer zoals ze lang geleden waren. En ik zal ook NOOIT een voet op een schip zetten zonder mijn Touristilleke :mrgreen:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Wales

Post by F M »

Je kan nog zo veel argumenteren pro boot, als je maat schrik heeft van boten, dan valt die keuze weg. :mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply