Strade del Assietta

Reisadvies gezocht en reisadvies te geef.
Post Reply
User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Strade del Assietta

Post by F M »

Iedereen weet dat ik in een voorliefde heb voor de betere asfaltwegen, ondanks het bezit van een KTM 'Adventure' :oops: . Ik zie Muug en Zappa en consoorten tonnen plezier hebben in 'endurodesteren' door modderwegeltjes. Dat trekt me absoluut niet aan. :pillepalle:

Maar waar ik wel jaloers op ben, zijn de foto's van bv TuttiTereno, als hij op onverharde wegen de bergen in trekt, en van veel mooiere landschappen kan genieten dan ik op mijn bergreizen. :w00t:

Bij het dromen van toekomstige reizen zag ik in Basecamp in mijn verzameling cols een rijtje van colletjes, net boven Sestrière. Die colletjes liggen op de Strade del Assietta. Op Streetview lijken me dat gravelwegen die te doen zijn voor een asfaltvreter.

Is iemand daar al geweest? Zou ik dat durven proberen? Of moet ik dat beter niet doen met de roadbanden van mijn 790? :dontknow:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Strade del Assietta

Post by duibhce Kaelann »

Heb zelf nog maar een klein stukje kunnen doen omdat we er net passeerden op een dag dat de route afgesloten was voor gemotoriseerd verkeer. Door de hoogte is de route sowieso maar toegankelijk tijdens de zomermaanden en bovendien off-limits voor motoren en auto's op specifieke dagen van de week.
Van wat ik ervan gezien heb wel een degelijke gravelweg die eigenlijk met eender welke straatmotor te doen is.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Strade del Assietta

Post by Muug »

Zeer wel doen FM!

In tegenstelling tot uw bewering hou ik oneindig veel meer van goed berijdbare gravel wegen dan van diepe blubber: ik geraak immers graag veilig en comfortabel op hele mooie plekje ongerepte natuur.
Maar de gravelwegen die al extreem veel tientallen jaren de Alpen doorkruisen en al door talloze 2- en meerwielige voertuigen doorkruist zijn, genieten "by far" mijn voorkeur. Wat een spijt heb ik dat ik daar niet ergens in de buurt woon. Of dat er daar geen huizeke staat dat eigendom is van schoonouders bvb, gelijk Koppel! dat wel heeft ;) Ik zou er alle maanden gaan rijden dan, of gewoon elke zondag.
Zélfs met gewone banden kunt ge daarvan genieten. De Assietta kamroute is daar inderdaad een schoon voorbeeld van: de laatste keer dat ik daar was, hebben we daar zelfs een BMW R1150RT en een ouwe Pan European zien rijden. :thumbsup:

Hier trouwens een reisverslagske van BlackBert en mijn exploten: verbaas u over het aantal collekes, en bekijk goed hoe schoon vlak ze daar liggen.
viewtopic.php?f=40&t=6299
Het is wel een feit dat ze niet allemaal zo eenvoudig waren, maar de moeilijkheidsgraad kan het volgende boekwerk u wel verduidelijken: De AlpenStrassenführer van Harald Denzel. Een interview: https://www.motoplus.nl/magazine/uitgav ... ld-denzel/
Een ideaal boek om te lezen en te dromen tijdens de winter. :thumbsup:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Strade del Assietta

Post by TuttoTerreno »

uw brommer en uw banden zijn daarvoor gemaakt, don't worry.

verder u nooit laten opjagen - genoeg tijd voorzien.


Ik weet niet in hoeverre het de Assietta betreft, maar er waren enorme onweersbuien en overstromingen in die buurt twee maand geleden, waar grote schade aan de wegen en bruggen is aangericht.

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Strade del Assietta

Post by Blackbert »

Den eerste keer op de Assietta, met Trooper, kwamen we halverwege een BMW tegen. Een Z4. Coll de la Boaire daarentegen (van Fort Central naar de Ligurische) was een uitgewassen, redelijk steil spoor vol volleybalkeien. Er stond toen een bord bij de aanvang, maar wegens geen Italiaans kennen snapten we niet dat we 20€ boete riskeerden wegens te groot risico. Maar normaal gezien worden die wegen onderhouden, dus kan het nu weer anders zijn. De rest van de Ligurische was eerder een snelweg zonder asfalt.

De Denzel is het basiswerk voor de Alpen. Eventueel meer recente en up to date info hier: https://alpenrouten.de/.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Strade del Assietta

Post by Stefke »

F M wrote: 15 Dec 2020 11:13 Zou ik dat durven proberen?
Ge kunt alleen maar oneindig veel spijt hebben van de dingen die ge niet gedaan hebt... En nog 10 jaar mee wachten zou ik precies ook niet doen. 8-)

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Strade del Assietta

Post by den Bullet »

Stefke wrote: 15 Dec 2020 15:50
F M wrote: 15 Dec 2020 11:13 Zou ik dat durven proberen?
Ge kunt alleen maar oneindig veel spijt hebben van de dingen die ge niet gedaan hebt... En nog 10 jaar mee wachten zou ik precies ook niet doen. 8-)


:mrgreen:

Post Reply