gezocht: een Li-ion acculader, om even te lenen

Gelijk wat, als het maar iets met motorfietsen te maken heeft
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

gezocht: een Li-ion acculader, om even te lenen

Post by Muug »

Hoi,

ik heb hier een super platte Li-ion accu voor ne moto, maar ik heb zo gene lader. En de bandenboer next door ook niet. En de buren ook niet. Is er hier iemand die dat heeft en mag ik dat eens lenen?
mvg,
Paul

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: gezocht: een Li-ion acculader, om even te lenen

Post by Marsman »

shit: super plat wil meestal ook zeggen super kapot bij Li-ion batterijen. Die mag je nooit helemaal laten leeglopen. :shock:
Ik ga ervan uit dat ge dat niet opgeladen krijgt met een druppelladertje (want ik kan me niet indenken dat jij dat niet in huis hebt....) :whistling:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: gezocht: een Li-ion acculader, om even te lenen

Post by Muug »

Marsman wrote: 27 Feb 2019 08:22 shit: super plat wil meestal ook zeggen super kapot bij Li-ion batterijen. Die mag je nooit helemaal laten leeglopen. :shock:
:? Daar had ik al zowat voor gevreesd.
Die moto heeft acht maand niet gestart, dus de accu is heel langzaam heel leeg gelopen. Er zit zo'n diagnoseknopke op om te zien of ze plat of vol is, en zelfs dat licht niet op.
Dus misschien krijg ik ze wel opgeladen, maar sowieso gaat ze heel sterk verzwakt zijn dus?
Dan koop ik mij dus beter weer een nieuwe accu, een gewone loodzuuraccu dan, want daar heb ik idd wel een lader voor.

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: gezocht: een Li-ion acculader, om even te lenen

Post by den Bullet »

Muug wrote: 27 Feb 2019 08:51
...

Dan koop ik mij dus beter weer een nieuwe accu, een gewone loodzuuraccu dan, want daar heb ik idd wel een lader voor.
Felix heeft een Motobatt in de 900 zitten en is daar heel content van. De vorige loodzuur had de neiging om over te lopen en het kwakje op kader/motor te deponeren met alle onfraaie gevolgen vandien.

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: gezocht: een Li-ion acculader, om even te lenen

Post by TRooPER »

bij mij ook de laatste 2keren dat ik een batterij kocht (op 2 verschillende moto's) telkens een motobatt gekocht
met motobatt lader.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: gezocht: een Li-ion acculader, om even te lenen

Post by Davy78 »

Marsman wrote: 27 Feb 2019 08:22 shit: super plat wil meestal ook zeggen super kapot bij Li-ion batterijen. Die mag je nooit helemaal laten leeglopen. :shock:
Ik zou op zijn minst toch proberen, voor ik ze de vuilbak in keil :)
Marsman wrote: 27 Feb 2019 08:22 Ik ga ervan uit dat ge dat niet opgeladen krijgt met een druppelladertje (want ik kan me niet indenken dat jij dat niet in huis hebt....)
Voor li-on hebt ge specifieke laders nodig ...

Wat ik mij eigenlijk al een tijdje afvraag:
- of ik nu in mijn gsm een NiMH of Lion batterij heb: maakt geen ruk uit, dat kan ik met dezelfde lader opladen.
- maar voor de moto ... oh nee, voor Lion hebt ge een specifieke lader nodig ...

Een batterij wordt toch gewoon geladen door er spanning op te zetten? Wat mis ik hier?

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: gezocht: een Li-ion acculader, om even te lenen

Post by Muug »

TRooPER wrote: 27 Feb 2019 12:01 bij mij ook de laatste 2keren dat ik een batterij kocht (op 2 verschillende moto's) telkens een motobatt gekocht
met motobatt lader.
Mja, maar wat kan dat ding méér dan de doorsnee gelaccu ? :dontknow:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: gezocht: een Li-ion acculader, om even te lenen

Post by Muug »

Davy78 wrote: 27 Feb 2019 12:25 Wat ik mij eigenlijk al een tijdje afvraag:
- of ik nu in mijn gsm een NiMH of Lion batterij heb: maakt geen ruk uit, dat kan ik met dezelfde lader opladen.
- maar voor de moto ... oh nee, voor Lion hebt ge een specifieke lader nodig ...

Een batterij wordt toch gewoon geladen door er spanning op te zetten? Wat mis ik hier?
De bewering van de gsm kan ik niet controleren.
Maar volgens internet zit het verschil hem in de piekspanningen van de oplaadcycli. Bij een loodzuuraccu zijn die hoger dan bij Li-ionaccu. Dus als ge die laatste rap kapot wilt krijgen dan moet ge daar vooral een gewone CTEK of Optimate aan hangen.
Binnenkort zullen ze wel modellekes uitbrengen die beide types aankunnen. :thumbsup: Maar nu gaan ze eerst nog efkes de markt uitmelken. :thumbsdown:

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: gezocht: een Li-ion acculader, om even te lenen

Post by Marsman »

den Bullet wrote: 27 Feb 2019 09:24 De vorige loodzuur had de neiging om over te lopen en het kwakje op kader/motor te deponeren met alle onfraaie gevolgen vandien.
tiens, den dag van vandaag zijn die batterijen toch allemaal verzegeld om zulke ongevalletjes te vermijden, nee? Sinds (ongeveer) 2003 zijn al de motoren die ik gehad heb uitgerust met zo'n dingen.
De laatste keer dat ik nog een batterij heb zien "zweten" is ondertussen al jaaaren geleden van toen ik nog in de garage werkte. Zelfs in de old-timer van mijn oudste zoon steekt al een "sealed battery"
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: gezocht: een Li-ion acculader, om even te lenen

Post by Marsman »

Muug wrote: 27 Feb 2019 12:40
Maar volgens internet zit het verschil hem in de piekspanningen van de oplaadcycli. Bij een loodzuuraccu zijn die hoger dan bij Li-ionaccu. Dus als ge die laatste rap kapot wilt krijgen dan moet ge daar vooral een gewone CTEK of Optimate aan hangen.
zonder uiteraard afbreuk te doen aan de kwaliteiten van bovengenoemde laders als het op zuurbatterijen aankomt.
Ik heb hier 2 CTEK's (3,6 en 3,8A): de eerste om een (reserve) autobatterij in conditie te houden en de tweede die aan de motor hangt. Die zijn permanent aangekoppeld en hebben hun nut al meermaals aangetoond. Die autobatterij is namelijk al zo'n 10 jaar oud en heeft deze winter zijn diensten nog maar eens bewezen als noodbatterij voor het koekblik van de jongste. Zijn madam was namelijk vergeten om de (after-market :shock: ) poepverwarming af te zetten met als gevolg een volledig platte batterij. Tja...

En dan zijn die mannen kontent dat de papa een beetje vooruitziend is... :grin: :grin: :grin:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: gezocht: een Li-ion acculader, om even te lenen

Post by Stefke »

Marsman wrote: 27 Feb 2019 13:17 de jongste. Zijn madam was namelijk vergeten om de (after-market :shock: ) poepverwarming af te zetten
kent diene jongste dan geen andere manieren om madam warm te houden...? :mrgreen:

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: gezocht: een Li-ion acculader, om even te lenen

Post by Marsman »

Stefke wrote: 28 Feb 2019 00:30
Marsman wrote: 27 Feb 2019 13:17 de jongste. Zijn madam was namelijk vergeten om de (after-market :shock: ) poepverwarming af te zetten
kent diene jongste dan geen andere manieren om madam warm te houden...? :mrgreen:
ja, toch wel, maar dat zou ons te ver afleiden van het topic :wall:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

Post Reply