1 : grondspeling ! Als ge iets of wat wilt gaan offroaden hebt ge grondspeling nodig, zo simpel is dat. En dat hebt ge niet meer als ge de moto terug gaat verlagen.
2. Er bestaan bijna teveel banden voor dat soort dingen. Allroad banden kunnen heel veel op't straat, en een klein beetje op onverhard. Maar modder en zand zult ge toch stapvoets moeten doen, en een modderige helling moogt ge vergeten. Lietje en Johan hebben 2 weken geleden efkes hun verstand gebruikt bij die beekdoorwading en de brug genomen. Anders stonden die daar nu nog
![Image](http://www.goedmotorrijden.be/images/icon_mrgreen.gif)
. Den deze kon er rustig doorploeteren want endurobanden
![Image](http://www.goedmotorrijden.be/images/icon_cool.gif)
...
Goegelt maar nekeer naar Michelin Anakee, Metzeler Tourance, Pirelli Scorpion A/T, Bridgestone Trailwing/battlewing,...dat zijn de bekendste allroadbanden.
Nen hele bekende "tussenband" bvb is de Continental TKC80. Grove noppen en redelijk harde compound. Daar kunt ge hard mee gaan op droge verhard en onverhard. Zand is hij ook nog redelijk, maar in de modder is hij eigenlijk niet beter dan de allroadbanden. De ruimte tussen de noppen slibt veel te snel dicht en dan krijgt ge terug een glijoppervlak. Komt daar nog eens bij dat die band op nat verhard een totale ramp is. Een ander type dat stillekesaan opkomt is bvb de Heidenau K60. Schijnt het zelfs goed te doen op sneeuw en als specifieke winterband.
De volgende stap gaat naar de endurobanden : grove en hoge noppen met redelijk veel tussenafstand. Op verharde wegen voelt ge al een vrij groot verschil met gewone banden : ge voelt de noppen namelijk plooien in de bochten, bij optrekken en bij remmen. Dat went wel
![Image](http://www.goedmotorrijden.be/images/icon_lol.gif)
.
Goeie grip in zand, modder. Meer dan aanvaardbare grip op droge verhard, redelijke grip op natte verhard (maar veel minder dan ne gewone baanband natuurlijk). Nat gras bvb blijft wel tricky. Bekend type : Pirelli MT21, Michelin Enduro Competition 3/4, Pirelli Scorpion Pro..
Dan hebt ge de crossbanden : nog grovere noppen, nog hoger, nog meer ruimte ertussen. De verharde eigenschappen zijn vrijwel onbestaande en ge trekt die op een paar tientallen kilometer in flarden vaneen op verhard als ge dat wilt...Michelin Cross S12 bvb. Meestal zijn die ook niet meer gehomologeerd voor straatgebruik...
Ik heb op mijn 2de set velgen gekozen voor nen enduroband vanachter (Dunlop D908RR) om nog weg te kunnen met het vermogen, en nen iets extremere Scorpion Pro vanvoor. Wreed plezant in't slijk en zand, op de baan is't op't gemakske te doen. Offroad in de zomer als't droog ligt is perfect doenbaar op de standaard Scorpions.
Waar kunt ge geen geschikte banden voor kopen :
- modder op verhard
- bladeren op verhard
- wegmarkeringen
Noppen of geen, schuiven zult ge
![Image](http://www.goedmotorrijden.be/images/icon_mrgreen.gif)
.